Vinyl til harddisk, spørsmål rundt,og tips til ev. forbedringer

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei

Fikk låne en NAD PP-3 av en kamerat for å teste avspilling/overføring av vinyl til harddisk.Kjørte som vanlig platespiller til eget riaa-trinn,og deretter gjennom linjeinngangen på PP-3 til harddisk via USB.
Slapp således unna riaa-delen til PP-3.
Dette fungerte såvidt greitt at det innbød til ytterligere 'forskning' på området.Syntes lyden fra SB
ble betydelig bedre på denne måten,enn det ble ved direkte ripping av cd til disk vha pc'ens drivverk. Synes som det meste av den gode lyden fra vinylavspilling ble med over.Det ga mersmak.

Noen som har noen aning om man ved denne måten å koble på,unngår kvalitetsreduserende kretser i
PP-3,som kan påvirke lyden negativt(finner ingen info på nett)?

Gjorde flere avspillinger,brukte vinylstudio(fri prøve utgave) og satte opp med hhv 16/44.1, 24/96 og 24/192(alle direkte til flac).
Da jeg ikke har den helt store innsikten her,så regner jeg foreløpig med at det da er upsampling som gir muligheten for avspilling i 24/96 og 24/192?

Har vel fått med meg at flere tilsynelatende driver i denne 'bransjen'.
Andre måter å gjøre dette på som potensiellt kan gi bedre sluttresultat enn dette,i form av ad-konvertere,
programmer osv.

Ville satt stor pris på innspill/forslag til løsninger på denne problematikken.Har forøvrig kikket gjennom datatråden og sikkert fått med meg noe,men en oppfriskning og ev. nye synspunkter ville vært fint.

mvh
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Prøver igjen,regner med at det er ad-konverteren i NAD PP-3 som ev. er begrensingen?
Var således innom en av de lokale pusherne og fikk noen tips.Vedkommende mente at
håndholdte enheter av type Olympus LS-11 o.l. ville være godt nok.Da vil jeg isåfall måtte
innom lydinngangene på pc'en.Vil dette også kunne være en begrensning på linje med NAD?
Alternativet er da å kjøpe en dyrere ad-konverter f.eks type Lynk Hilo Reference.Vil isåfall dette
være godt nok,eller er det overkill.Det finnes jo mange alternativer i prisspekteret mellom disse,
og over.
Synspunkter?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Kjøp et halvproft eksternt «lydkort» med USB eller FireWire (Apogee, M-Audio, RME, Tascam etc) og bruk ditto programvare til å ta opp med (Steinberg WaveLab er fint). Eksperimenter evt også litt med programmer til å fjerne støy og «clicks'n'pops» (disse brukes «best» med stor forsiktighet og aldri direkte på «originalfila»).

mvh
KJ
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bluesman skrev:
Fikk låne en NAD PP-3 av en kamerat for å teste avspilling/overføring av vinyl til harddisk.Kjørte som vanlig platespiller til eget riaa-trinn,og deretter gjennom linjeinngangen på PP-3 til harddisk via USB.
Slapp således unna riaa-delen til PP-3.
[...]
Noen som har noen aning om man ved denne måten å koble på,unngår kvalitetsreduserende kretser i PP-3,som kan påvirke lyden negativt(finner ingen info på nett)?
Du kobler deg (formodentlig) utenom RIAA-trinnet i NAD PP-3, men benytter dens analoge linjeinngang, ADK og USB-utgang.

Furutech ADL GT40 er en boks som kan gjøre det samme og mere til. Den har fått en del ros.

bluesman skrev:
Gjorde flere avspillinger,brukte vinylstudio(fri prøve utgave) og satte opp med hhv 16/44.1, 24/96 og 24/192(alle direkte til flac).
Da jeg ikke har den helt store innsikten her,så regner jeg foreløpig med at det da er upsampling som gir muligheten for avspilling i 24/96 og 24/192?
Det er neppe oppsampling det er snakk om. Du tar jo opp/digitaliserer et analogt signal på samme måte som man f.eks. gjør i et studio. Ditt signal kommer fra en platespiller. I studioet kommer det (som regel) fra en mikrofon.

Programmet gir deg altså muligheten til å velge hvilken oppløsning opptaket skal digitaliseres med, 16 bit/44.1 kHz (= CD), 24 bit/96 kHz eller 24 bit/192 kHz.

bluesman skrev:
Har vel fått med meg at flere tilsynelatende driver i denne 'bransjen'.
Andre måter å gjøre dette på som potensiellt kan gi bedre sluttresultat enn dette,i form av ad-konvertere, programmer osv.
En bedre ADK vil gi bedre resultater. Jeg vet ikke hva som er godt nok generelt, og ikke minst for deg, til dette formålet.

bluesman skrev:
Prøver igjen,regner med at det er ad-konverteren i NAD PP-3 som ev. er begrensingen?
Det kan være både den, RIAA-trinnet og evt. andre analoge (inngangs)kretser.

bluesman skrev:
Var således innom en av de lokale pusherne og fikk noen tips.Vedkommende mente at
håndholdte enheter av type Olympus LS-11 o.l. ville være godt nok.Da vil jeg isåfall måtte innom lydinngangene på pc'en.
Det tror jeg neppe. Jeg har en Zoom H4n. Den har egne mikrofoner og analoge innganger som kan ta mikrofoner eller linjesignal. Inne i den finner man bl.a. en ADK (og mye annet). Den kan ta opp på SD-kort, hvis innhold etter opptaket kan kopieres til en datamaskin for viderebehandling.

I tillegg har den en USB-port slik at den kan kobles direkte til en datamaskin. Den kan benyttes til overføring etter ferdig utført opptak eller direkte under opptak. I det siste tilfellet fungerer den som datamaskinens (USB-)lydkort.

Om dette er en god løsning eller ei, avhenger nok av flere faktorer som f.eks. om du kan ha annen nytte av denne håndholdte opptageren og hvilke krav du stiller. En del håndholdte opptagere skal være riktig gode. På den annen side betaler du kanskje for noe du ikke har behov for som f.eks. gode mikrofoner.

bluesman skrev:
Vil dette også kunne være en begrensning på linje med NAD?
For nesten enhver løsning, er det som vanlig fullt mulig å tenke seg/finne en bedre (og ofte dyrere).

bluesman skrev:
Alternativet er da å kjøpe en dyrere ad-konverter f.eks type Lynk Hilo Reference.Vil isåfall dette
være godt nok,eller er det overkill.Det finnes jo mange alternativer i prisspekteret mellom disse,
og over.
Synspunkter?
Som allerede sagt: Jeg vet ikke hva som er godt nok generelt, og ikke minst for deg, til dette formålet.

KJ skrev:
Kjøp et halvproft eksternt «lydkort» med USB eller FireWire (Apogee, M-Audio, RME, Tascam etc) og bruk ditto programvare til å ta opp med (Steinberg WaveLab er fint). Eksperimenter evt også litt med programmer til å fjerne støy og «clicks'n'pops» (disse brukes «best» med stor forsiktighet og aldri direkte på «originalfila»).
Dette er (mest sannsynlig) gode råd.

Det finnes dessuten programvare som utfører den samme oppgaven som RIAA-trinn. Da unngår man all problematikken rundt analoge RIAA-trinn.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
""Det finnes dessuten programvare som utfører den samme oppgaven som RIAA-trinn. Da unngår man all problematikken rundt analoge RIAA-trinn.""

Tusen takk til dere begge! :) Da har jeg ihvertfall en bedre forståelse av problematikken.Dette var oppklarende.
Noen tips da rundt god programvare?
nvh
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bluesman skrev:
""Det finnes dessuten programvare som utfører den samme oppgaven som RIAA-trinn. Da unngår man all problematikken rundt analoge RIAA-trinn.""

Tusen takk til dere begge! :) Da har jeg ihvertfall en bedre forståelse av problematikken.Dette var oppklarende.
Noen tips da rundt god programvare?
nvh
Værsågod.

Jeg har ikke forsøkt å digitalisere/rippe plater selv. Jeg vet at vinylguruen Michael Fremer har skrevet om dette bl.a. i Stereophile. Det har også flere andre hifitidsskrifter.

Jeg tror svenske Hifi & Musik skriver noe om det i den siste utgaven jeg så for en uke eller tre siden. De skrev i den forbindelse bl.a. om ovennevnte Furutech ADL GT40.

Forøvrig kan du forsøke å søke og evt. spørre i vinyldelen av HFS og selvsagt søke med Google.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
bluesman skrev:
""Det finnes dessuten programvare som utfører den samme oppgaven som RIAA-trinn. Da unngår man all problematikken rundt analoge RIAA-trinn.""
...
Dersom du skal kjøre RIAA-EQ (equalizer) i programvare så trenger du et lydkort med veldig god mikrofonforsterker (evt. ekstern mikrofonforsterker), eller en phonoforsterker som kan spille uten EQ. Jeg har ingen erfaring med dette selv. Jeg tipper at mikrofonforsterkere fungerer best med MM-pickuper. En fordel er at de fleste mikrofonforsterkere har differensiell/balansert inngang slik at du kan vurdere å bruke differensiell signaloverføring fra pickupen og dermed redusere følsomheten for innstrålt støy. En potensiell ulempe er signal støyforhold i bass vs overstyringsmargin i diskanten siden RIAA-EQ innebærer at det dypbassen (under 50 Hz) ligger 40 dB under den øverste diskanten (20KHz). Det er heldigvis ikke så mange plater som har full utstyring over 10 KHz så det er muligens mer et hypotetisk problem enn et praktisk problem.

Channel D/PureVinyl har både programvare (kun Apple/Mac) og forsterkeri til oppgaven: http://www.channld.com/purevinyl/

Det finnes sikkert en del andre programvarealternativer ogs\å uten at jeg har noen som helst oversikt over dette. Det går også an å sette EQ manuelt (flatt opp til 50,05 Hz, -6dB pr oktav opp til 500,5 Hz og - 6 dB pr oktav over 2122 Hz) i egnet programvare/plugginn.

mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Å rippe vinylen til hires høres ut som en god idé, helt til man begynner å tenke over tidsforbruket. Alt må spilles av i sanntid, ca. 45 minutter pr. skive. Siden må man splitte hver side og dele inn i låter, gi dem et navn og så videre. Ingen liten jobb hvis man har noen skiver... Jeg har ingen stor samling, men nok til at det er fullstendig uaktuelt.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Zomby_Woof skrev:
Å rippe vinylen til hires høres ut som en god idé, helt til man begynner å tenke over tidsforbruket. Alt må spilles av i sanntid, ca. 45 minutter pr. skive. Siden må man splitte hver side og dele inn i låter, gi dem et navn og så videre. Ingen liten jobb hvis man har noen skiver... Jeg har ingen stor samling, men nok til at det er fullstendig uaktuelt.
Det tar vel like lang tid enten man gjennomfører digitaliseringen med standardoppløsning (16 bit/44,1 kHz) eller høyere(?) Plassbehovet er derimot forskjellig. Jeg vet forøvrig ikke hvor god oppløsning digitalisering fra en god vinylrigg fortjener.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Zomby_Woof skrev:
Å rippe vinylen til hires høres ut som en god idé, helt til man begynner å tenke over tidsforbruket. Alt må spilles av i sanntid, ca. 45 minutter pr. skive. Siden må man splitte hver side og dele inn i låter, gi dem et navn og så videre. Ingen liten jobb hvis man har noen skiver... Jeg har ingen stor samling, men nok til at det er fullstendig uaktuelt.
Det tar vel like lang tid enten man gjennomfører digitaliseringen med standardoppløsning (16 bit/44,1 kHz) eller høyere(?) Plassbehovet er derimot forskjellig. Jeg vet forøvrig ikke hvor god oppløsning digitalisering fra en god vinylrigg fortjener.
Helt klart. Mitt poeng er uansett systemkrav at selve vinylen må avspilles som vanlig. Det går ikke an å putte vinylen i en diskstasjon og legge en digital kopi til harddisken på et par minutter (som med CD). Himmelen alene vet hvor lang tid det tar i praksis. Og uansett ville jeg slitt ut en pickup underveis. Jeg ville faktisk vært godt i gang med nummer to....
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Du sliter vel ut enda flere pickuper hvis du skal spille hver plate mer enn en gang (dvs. ikke digitalisere dem)?

Tidsbruk er en faktor, men det regnet jeg med at trådstarter allerede hadde fått med seg. Det er jo tross alt rimelig opplagt.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Nettopp vinylrip har forundret meg litt den siste tiden. Jeg har ikke vinylsnurr eller skiver selv, men det er endel vinylrip der ute på den forunderlige web'en.

Har hatt litt moro av å laste ned vinylrip av ting jeg har på ymse sølvplater fra før. Fx. Miles' KoB rippet fra orginal mono, såkalt 6eye til 24-96 og sammenlignet med rip fra nypressing på 200gram fra Classic records. Joda, resultatet kommer an på 1000 variabler i utstyr og utføring, men likevel...de låter veldig forskjellige..og begge ville jeg nok valgt istedetfor de 2 siste remasteringen på sølvskiver. Eller Led Zepp rippet fra 45rpm Classic Records til 24-96. Førsteinntrykket i dag var at de vil bli foretrukket fremfor sølvskivene. Eller 24-44 rip av Bach violinsonater, av en for meg ukjent fiolinst ved navn Kuijken, på audiofile Harmonia Mundi fra 1983 som er forlengst ute av print.

Kort sagt er jeg glad det finnes noen entusiaster der ute som tar seg tid til den minutiøse jobben det er å lage gode vinylrip av gamle skatter.
Ikke minst blir jeg en smule pissed når jeg hører hvilken kvalitet der er mulig å få til for glade amatører, men som plateselskapene ikke gir oss på lovlig vis.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Jo da :) tidsfaktoren er det så absolutt tatt høyde for.Tanken er i første omgang å eksperimentere litt med godt kjent musikk for å finne 'den beste metoden'(hva nå det måtte være?!).Pick'up slitasje er og kalkulert inn.Sliter jo uansett ut stiften før eller senere,og med opptak i samme prosessen slår man jo to fluer i en smekk.Så blir det å ta tak i den musikken som ikke allerede er inne som flac-filer.Kommer fortsatt til å spille lp'plater,men synes det vil være flott å ha musikken tilgjengelig også fra harddisk.Lettere tilgjengelig og sannsynligvis mere spillt da.Så får stundene i godstolen med lp bli høydepunktene.Har jo noen lp'er så det kommer til å ta sin tid.Spørsmålet er vel heller om man noen gang blir ferdig.Skal jo prøve å ha et liv ved siden av og. ;D
 
Topp Bunn