Vinylens særegenheter

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Vinylen har sine særegenheter. Vet ikke om vi har noen eksisterende tråd for disse (eller jo, de er spredd rundt omkring i allskens tråder). Tenkte vi kunne samle de her......

Jeg vil nevne to:

  • Før en låt starter hører man ofte starten på låta svakt, en runde før låten starter. Etter låten høres også et "etterslep". Handler dette om feil innstilling eller er det uunngåelig fordi mønsteret i rillen setter "spor" i naborillen?
  • Spilte nylig en singel på min SME 20/A (noe jeg sjelden gjør). Syntes innerrillen lå veldig langt inn på platen. Og som forutsett, når nåla kom til veis ende tok headshellet borti clampen. Er dette som det skal være? Hvis så, skal singler alltid spilles uten clamp?

Noen med flere sjarmerende særegenheter?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
Popp, knitre, popp
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
syns det er litt moro når man kan høre sangen, fra nåla, uten å koble den til forsterkern..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
  • Før en låt starter hører man ofte starten på låta svakt, en runde før låten starter. Etter låten høres også et "etterslep". Handler dette om feil innstilling eller er det uunngåelig fordi mønsteret i rillen setter "spor" i naborillen?
  • Spilte nylig en singel på min SME 20/A (noe jeg sjelden gjør). Syntes innerrillen lå veldig langt inn på platen. Og som forutsett, når nåla kom til veis ende tok headshellet borti clampen. Er dette som det skal være? Hvis så, skal singler alltid spilles uten clamp?
1) det du hører er tape-ekko fra den analoge magnetiske mastertapen, man brydde seg ikke stort med det før i tiden men det er gjerne borte på digitale remasteringer; ikke noe særegent for vinyl forsåvidt, [editert] eller groove-ekko. Det går diskusjoner rundtom om hva som er hva.
2) dropp klampen.. :)

Fornøyelig tråd-ide forresten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
1) Kan være. Det kan også være pga. skjærenåla. Den skjærer ikke helt perfekt, men fungerer litt som en 'plog' samtidig. Dermed kan man i en viss grad oppleve ekko fra sporet før og etter. Irriterende, men til å leve med.

2) Skulle gå helt fint. 7" trenger nok mindre clamp-hjelp enn 12".
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
1. Tror det du hører kalles Groove Echo på engelsk og opptrer som Zomby_Woof sier under kutting av "master disken" eller hva det nå heter. Søk på google etter Groove Echo.

2. Med min klamp er det ingen tvil. Den går langt ut i sporet på en singel.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Europeiske og søramerikanske singler har som oftest lite hull, og man kan bruke klamp uten at jeg ser helt nytten.
Amerikanske singler har som oftest stort hull, og trenger en singelpuck i midten, og kan dermed ikke klampes.


Vinyl is the new loud!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Flere nyere skiver (Lp's ) har alt for lite hull i forhold til spindelen. F.eks. Kari Bremnes "Over en by" og Diana Krall's "Love from Paris".. Noen som veit hvorfor og/eller har vært borti samme??
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
trange hull forekommer en sjelden gang. Enkleste måten er å ta en skarp kjøkkenkniv og vri rolig rundt et par ganger.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje. Tape-ekko er vel gjerne høyest i nivå.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje. Tape-ekko er vel gjerne høyest i nivå.
Hvis det er eksakt en omdreining på tallerkenen er det groove-ekko. Det ville vært et godt sammentreff hvis spolebåndet hadde samme omdreiningstid. Kommer dog an på hvor full spolen er og hvilken båndhastighet som ble brukt på mastertapen.

Se etter et punkt på etiketten (må vel skrive label når vi først skriver groove). Skulle være lett å avgjøre.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Birdman skrev:
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
Vil tippe på at antiskatingen da bør justeres opp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje. Tape-ekko er vel gjerne høyest i nivå.
Hvis det er eksakt en omdreining på tallerkenen er det groove-ekko. Det ville vært et godt sammentreff hvis spolebåndet hadde samme omdreiningstid. Kommer dog an på hvor full spolen er og hvilken båndhastighet som ble brukt på mastertapen.

Se etter et punkt på etiketten (må vel skrive label når vi først skriver groove). Skulle være lett å avgjøre.
Spolen er vel stort sett full når den er spolt tilbake og lagret.
 
P

Parelius

Gjest
Barbaresco skrev:
Birdman skrev:
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
Vil tippe på at antiskatingen da bør justeres opp.
En annen mulighet (og gjerne i tandem med nevnte) er å sjekke senkemekanismen - at den går raskt nok ned og ikke blir stående med nåla halvveis nede i rilla en liten stund -, og at det er friksjon mellom armrøret og anlegget den ligger mot når den senkes ned.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Birdman skrev:
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
Jeg plages med dette på min VPI og trodde inntil nå at dette var en særegenhet med VPI. Vet ikke hva det skyldes og jeg har kontaktet VPI om det tidligere uten å få et fornuftig svar.

mvh,
OS
 
P

Parelius

Gjest
OS skrev:
Birdman skrev:
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
Jeg plages med dette på min VPI og trodde inntil nå at dette var en særegenhet med VPI. Vet ikke hva det skyldes og jeg har kontaktet VPI om det tidligere uten å få et fornuftig svar.

mvh,
OS
Sjekk i det minste ut det jeg nevner over; nesten alle de gangene jeg har opplevd det samme, så har det vært noe slikt. Høyden på armhvileren kan reguleres på VPI sine armer. Bare et forslag.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Sjekk i det minste ut det jeg nevner over; nesten alle de gangene jeg har opplevd det samme, så har det vært noe slikt. Høyden på armhvileren kan reguleres på VPI sine armer. Bare et forslag.
Fikk ikke med meg innlegget ditt før mitt svar! Det du skriver er en god ide å sjekke og det minnet meg på at jeg har lest om problemer med dette på VPI armer.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
kan ikke si at jeg har det problemet med min Superscoutmaster, men så bruker jeg liften svært sjelden også da.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.343
De ofte store - i audiofil sammenheng - forskjellene i lydkvalitet mellom ulike pressinger (også med samme mastering).
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Vidar P skrev:
Spolen er vel stort sett full når den er spolt tilbake og lagret.
Magnetisk smitte går stort sett en tapetykkelse innover og en utover FRA DER DEN AKTUELLE LYDEN BEFINNER SEG PÅ BÅNDET. Det er da stor forskjell på forsinkelsestiden på det som blir tatt opp først og det som blir tatt opp sist på en spole. Dette i komplett motsetning til skjæring av LP-riller, der blir det 1.8 sekunder uansett.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt klart. Men tapen er fortsatt på sitt største/fulleste når den lagres. Ekko kan være tape-ekko eller groove-ekko, de har forskjellige karakteristikker. Enig.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Det som blir tatt opp sist fra en nesten tom spole blir spolt tilbake og forblir nesten innerst. Omløpstiden og dermed ekkotiden for den lyden vil være under det halve av det som blir tatt opp først på et bånd, og spolt tilbake ytterst.

Tråden er redigert av u.t. Hold dere saklig, d.v.s. styr unna bemerkninger om teskjeer, insinuasjoner om person o.l.

Mbare - moderator
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.343
kjoenik skrev:
Popp, knitre, popp
Håper dette er unntaket og ikke regelen. Ellers (eller i alle fall) kan en platevasker sterkt anbefales.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Har lært noen nye uttrykk i dag, groove echo og tape echo. Takk! ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting om tapen: Det er vel også sånn at smitte mellom lagene blir verre over tid, men at dette forsøkes løst ved at de spoles om med jevne mellomrom. Jeg vil tro at nye innspillinger er minimalt plaget, og at bånd som er tatt skikkelig vare på heller ikke er så ille. Det verste er nok bånd som har ligget lenge uten omspoling.

Og om kutterproblemet: Det er etter min erfaring veldig store forskjeller ute og går her. Det handler nok mye om hvor tett rillene er skjært, altså hvor mange minutter som er presset inn på hver side.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
ErosLoveking skrev:
trange hull forekommer en sjelden gang. Enkleste måten er å ta en skarp kjøkkenkniv og vri rolig rundt et par ganger.
Forskjellige spillere kan også ha forskjellig diameter på sentertappen. De Thorens'ene jeg har eid har hatt tykkere sentertapp enn mange andre spillere. Jeg har aldri sett på det som noe stort problem. Litt vrikking så er den snart innkjørt.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.343
OS skrev:
1. Tror det du hører kalles Groove Echo på engelsk og opptrer som Zomby_Woof sier under kutting av "master disken" eller hva det nå heter. Søk på google etter Groove Echo.

2. Med min klamp er det ingen tvil. Den går langt ut i sporet på en singel.
Her er en forklaring på årsaken til Groove Echo fra Bob Ludwig (kjent "mastering and recording engineer");

http://vinylville.tripod.com/groove-echo.html
 

Maske

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
31
Antall liker
0
ch skrev:
kjoenik skrev:
Popp, knitre, popp
Håper dette er unntaket og ikke regelen. Ellers (eller i alle fall) kan en platevasker sterkt anbefales.
Det meste av min vinyl ble kjøpt i tidsrommet 1970 - 85. Særlig mot slutten var "popp, knitre, popp" heller regelen enn unntaket. Platene var tynne og fulle av dritt før du hadde fått dem ut av coveret. Noen skal visstnok ha blitt presset av vinyl basert på omsmelting usolgte LP'er, med etikett og det hele! CD'en var slik sett en velsignelse, selv om ørene raskt oppdaget at den hadde andre svakheter.
Ellers er jeg av den oppfatning at audiofili hører innunder nevrotiske lidelser, og at audiofile bør nærme seg vinyl-mediet med forsiktighet ;D
 

Maske

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
31
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje.
Kjøper uten videre forklaringen med "groove echo", men hvis det er snakk om "tape echo" - hvorfor hører vi da ikke denne type ekko på CD'er innspilt med analoge båndopptakere?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Atilla skrev:
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje.
Kjøper uten videre "groove echo", men hvis det var snakk om "tape echo" - hvorfor hører vi da ikke denne type ekko på CD'er innspilt med analoge båndopptakere?
Også her er det stor variasjon. Riktig lagring av magnetbånd omfatter omspoling med jevne mellomrom (lagene treffer hverandre litt forskjellig hver gang).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Atilla skrev:
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje.
Kjøper uten videre forklaringen med "groove echo", men hvis det er snakk om "tape echo" - hvorfor hører vi da ikke denne type ekko på CD'er innspilt med analoge båndopptakere?
Tape echo, iallefall den som er hørbar før låter, kan jo fjernes i en digital remasterprosess såvidt jeg vet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vidar P skrev:
Atilla skrev:
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje.
Kjøper uten videre forklaringen med "groove echo", men hvis det er snakk om "tape echo" - hvorfor hører vi da ikke denne type ekko på CD'er innspilt med analoge båndopptakere?
Tape echo, iallefall den som er hørbar før låter, kan jo fjernes i en digital remasterprosess såvidt jeg vet?
Det vil jeg nok tro, ja. Tippper at man ofte lurer seg unna ved å ganske enkelt mute signalet til 'musikken' starter. Det vil si at tape-ekkoet fortsatt er der, men at den mest åpenbare delen er klippet vekk.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
OS skrev:
Birdman skrev:
En ting til:

Når man setter nåla ned før spor nummer én hender det av og til at armen "raser" litt innover og lyden minner ikke mye om hi-end. Har dette med fysiske krefter jfr. behov for antiskating mm. å gjøre eller har det med nedoverbakke og mer primitiv form for skolefysikk å gjøre (enkelte plater er litt tykkere helt ytterst), eller begge deler? Er ytterrilla trang, og vanskelig å gripe tak i?
Jeg plages med dette på min VPI og trodde inntil nå at dette var en særegenhet med VPI. Vet ikke hva det skyldes og jeg har kontaktet VPI om det tidligere uten å få et fornuftig svar.

mvh,
OS
Dette er mest sannsynlig anti-skating effekt, dvs manger på det. VPI har jo ingen skikkelig antiskating så vidt jeg vet. Hvorfor ikke har jeg ikke fått tilfredstillende forklaring på....
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
En annen særegenhet er at senterhullet nesten aldri er sentrert korrekt , noe som medførører WOW/hastighetsvariasjoner.
Stiften forvrenger minst 0,5% og for det meste 2-3%.
Hel sumalitten er en forvenger ogopptrer som en ukontrollerbar filter/tone kontroll...
Teknisk totalt avlegs...Men det er mye mer moro enn CD...

Sleiven
 
V

vredensgnag

Gjest
Vidar P skrev:
Atilla skrev:
Vidar P skrev:
Det er sant det der, det fins både tape-ekko og groove-ekko. Vanskelig å si hva som er hva noen ganger kanskje.
Kjøper uten videre forklaringen med "groove echo", men hvis det er snakk om "tape echo" - hvorfor hører vi da ikke denne type ekko på CD'er innspilt med analoge båndopptakere?
Tape echo, iallefall den som er hørbar før låter, kan jo fjernes i en digital remasterprosess såvidt jeg vet?
Det spørs ... dette vil være informasjon som befinner seg i signalet, og som ikke kan filtreres ut, vil jeg mene.

Jeg har groove-echo på mitt 3-LP sett fra Linn med Händels Messias. Var ganske underlig å høre da jeg la i første plate - først tenkte jeg tape-echo, men det blir for dumt, så det er nok groove-echo fra masteringprosessen.
 
Topp Bunn