Vi får gjøre et svenskeunntak denne gangen da. Du får se hva du finner i kassene neste gang/Fosse stemmer bra det var den jeg fikk av deg Vi får gjøre noe med allt for lenge siden!
/Grumpy du har kjempe fine Japan presser men den du sendte med meg har noen skikkelige riper som likevel ikke høres da!Men slik er det vel og være Svensk og handle av Nordmenn nytter ikke og komme etter og reklamere.
Ser du har flere
Da hadde det vært en «solid triangle».VSP: UK 1st press?
Aner ikke, men den er kjøpt i Bergen da den kom ut for første gang. Den ble bestillt i en platebutikk som het Apollo ( ikke Apollon som en sjappe heter i dag )i Fortunen i Bergen. Ventet på den i over en mnd.VSP: UK 1st press?
Triangelen skall være lyse blå!Aner ikke, men den er kjøpt i Bergen da den kom ut for første gang. Den ble bestillt i en platebutikk som het Apollo ( ikke Apollon som en sjappe heter i dag )i Fortunen i Bergen. Ventet på den i over en mnd.VSP: UK 1st press?
Kan du ikke dele litt med oss andre? Jeg kjøper gjerne ett bra eksemplar av deg, slik at jeg får fordelt slitasjen fra bare 30th. Anniversari.Min solid blue triangle UK førstepress har SHVL 804 A-2 1GP B-2 2RM. Denne låter meget godt. Samme gjør MoFi sin utgave og den japanske solid blue triangle utgaven. Har ti utgaver av denne skiva på LP. Har ikke hørt 200 Gr. UHQR utgaven som bare ble presset i 5000 ex. Nimbus har visstnok også presset denne, men har aldri sett den for salg
Ja, sånn er det når man ikke vet bedre...Har alltid syntes min 30-års utgave spilte flott. Nå har dere sådd et frø og letingen etter denne lyseblå triangelen er allerede i gang.Gjorde en kjapp sammenligning av mine ex igår på de to første sporen. Tidl var det den EMI plata som kom best ut, etter og fått ett ex av Oden EOP 80778 Japan så kommer den klart best ut nå! det høres godt på puls slagene på åpningen som har en helt annen tyngd og kraft og samtidl som det er luftigt med mye rom. EMI pressen savner bassen som Odeon har.
Verre er det med den 30th ann som låter lukket/grå i lyden sammenlignet!
Hvis du skal ha solid blue triangle Uk førstepress eller Japan førstepress, så koster disse en del. Skulle ikke tro at en skive som har solgt i så mange ex blir styggdyr, men det det første opplaget var vel ikke så veldig stort siden prisene er som de er. Min er komplett med plakater og stickers i UK utgave og med bok og OBI i Japan utgaveJa, sånn er det når man ikke vet bedre...Har alltid syntes min 30-års utgave spilte flott. Nå har dere sådd et frø og letingen etter denne lyseblå triangelen er allerede i gang.Gjorde en kjapp sammenligning av mine ex igår på de to første sporen. Tidl var det den EMI plata som kom best ut, etter og fått ett ex av Oden EOP 80778 Japan så kommer den klart best ut nå! det høres godt på puls slagene på åpningen som har en helt annen tyngd og kraft og samtidl som det er luftigt med mye rom. EMI pressen savner bassen som Odeon har.
Verre er det med den 30th ann som låter lukket/grå i lyden sammenlignet!
Japan SBT hva er det ???Bartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....
UK Førstepressingen er vel kun A2/B2, men førsteutgaven kan ha A3/B2 også.Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
Samlere er gjerne mer kresne på kvaliteten enn de som kjøper bare for å spille plater og ikke trenger "samleobjektene", i min erfaring.Dessverre hjelper det lite med gode gamle pressinger hvis de er innklint med øl og potetgull og etterpå brukt som freesbee i sandtaket,.
Det er min erfaring.
Altså bør de som kjøper platene sine for å spille dem, og ikke bare ha dem i hylla, være litt forsiktig ved kjøp.
Samleres begreper om hva som er i god stand er ikke alltid samsvarende med hifi folkets kvalitetskrav.
F.eks er VG, (Very Good) et tilsynelatende vidt begrep.
Trådstarter er ikke kjent for å være så svart/hvitt med offtopic innhold, og etter såpass lang tid er det nok i orden, med såpass relevant innhold.Nå er det ikke dette tråden skal handle om, men jeg ville gjøre oppmerksom på problemet ved kjøp av eldre pressinger.
Dessuten:
Hva tror du de fleste som graderer skivene som blir solgt, spiller dem av på?
Ganske vanlig er f.eks. et eldre Tandberganlegg med Dual og gammal Shurestift.
Låter bra i manges ører.
Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK pressBartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....
Hvilken av dem kan du tenke deg å selge hvis du får en god pris?Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK pressBartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....
Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
Forsiktig nå.en god pris?
A3/B2 har vel heller ikke fylt trekant. Tror det bare er A2/B2. A3/B3 er dessuten langt billigere og låter nok like bra.Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.
Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
Da var drømmen om noe helt spesielt plutselig bare en drøm....A3/B2 har vel heller ikke fylt trekant. Tror det bare er A2/B2. A3/B3 er dessuten langt billigere og låter nok like bra.Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.
Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
Mnja... Ikke vær for kategorisk. Det du linker til er én definisjon som Discogs-brukere (kanskje) forholder seg til. Det finnes ulike varianter av graderingsdefinisjoner ute i den vide vinylverden - der enkelte er mer presiserende beskrevet enn andre. I tillegg er det ulike graderingsbetegnelser. Discogs bruker f.eks ikke EX (+/-) osv.VG betyr følgende, og begrepet er godt definert:
I og for seg alltid et godt råd.Mnja... Ikke vær for kategorisk.
Ja, men når man selger på discogs, så skal man jo strengt tatt holde seg til dette.Det du linker til er én definisjon som Discogs-brukere (kanskje) forholder seg til.
Jepp. De to store er Record Collector's og Goldmine's graderingssystemer. Discogs bruker Goldmine.Det finnes ulike varianter av graderingsdefinisjoner ute i den vide vinylverden - der enkelte er mer presiserende beskrevet enn andre.
Nei, fordi det er en Record Collector-grad. EX er ca. samme som Goldmine's NM.I tillegg er det ulike graderingsbetegnelser. Discogs bruker f.eks ikke EX (+/-) osv.
Naturligvis, og det er derfor jeg har sagt mange ganger at det er viktig å sjekke selgeren litt før man kjøper brukte plater.Så har vi videre det som @Blues er inne på. Hvert enkelt individ har sin egen "tolking" av slitasje/skade, og på hvilket grunnlag man setter gradering (visuell betraktning i godt/dårlig lys, gjennomspilling av rengjort/ikke rengjort plate osv)
Ingen av de, for de er ikke så lett å få tak i lenger uten å måtte betale mye. UK er komplett med alt til og med sort originalt fòret innercover. Solgte en del vinyl i undommen, men det er slutt nå. Bærer bare vinyl inn i husetHvilken av dem kan du tenke deg å selge hvis du får en god pris?Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK pressBartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....
Forstår du ikke spøk? Jeg er vel ikke interessert i noe av det gamle rasket...Ingen av de, for de er ikke så lett å få tak i lenger uten å måtte betale mye. UK er komplett med alt til og med sort originalt fòret innercover. Solgte en del vinyl i undommen, men det er slutt nå. Bærer bare vinyl inn i husetHvilken av dem kan du tenke deg å selge hvis du får en god pris?Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK pressBartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....
Har en svensk SVHL 804 B5 pressing (klarer ikke å tyde A-siden, men skal vi anta A5 også). Denne er helt på høyde med MoFi Fra -78, men har i tillegg en mer autentisk lydsignatur noe som gjør at jeg foretrekker å sette på denne i stedet for MoFi-plata. En annen fordel med denne pressingen sammenlignet med en del andre tidlige utgaver er at den er helt støyfri. Ser slik ut:Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).
Vis vedlegget 466640
De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.
Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.