Vinylprisene begynner bli helt håpløse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle kjøpe den siste plata til Leonard Cohen, men Platekompaniet skal ha 400 kroner for den. 400kr! Og da er den attpåtil «nedsatt» med 50kr. En enkeltplate på 29 minutter. 400kr...

    Dette er en utmerket måte å drepe interessen og rekrutteringen på ihvertfall..

    Du får den for 319,20- hos Skvis ;)
    Ja, og det er fortsatt veldig dyrt. Man får den også (enn så lenge) til rundt 240kr hos Juno som er en akseptabel pris (men den muligheten ryker jo snart)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Nei. Jeg mener enkelte er flinke til å klage / syte. For dem som ikke er villig til å betale det vinylen koster så kan man enkelt streame eller kjøpe rimelige kopier på Circle

    -BB-
    Det er ikke syting eller klaging, men er lov å reagere til tider på høye priser. Men har en del lper jeg kjøper, og hvis kvaliteten er god, og gjerne en spesiell utgivelse/limited edition, så betaler jeg gladelig. Men for en enkel Leonard C, er over 400 i drøyeste laget..er ingen spesiell utgivelse/mastering heller
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    JPC.DE ta´r 5,99 Euro i fragt uanset om man køber 1 eller 100 LP´er 8)
    Nei. €5.99 er minstepris, og så øker den etter størrelsen på pakken.
    OK, da må de ha´ en mindste vægtgrense, jeg ikke var opmærksom på, sorry.
    Købte en doppelt LP. Pris = 5.99Euro.
    Sidst købte jeg 7 LP´er og en dobbelt. Fragtpris = 5.99Euro :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøper ofte CDer derfra og frakten varierer litt. Starter på 5.99 og øker så hvis det går over en grense (trappetrinn). Uansett er det ikke spesielt dyr frakt.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle kjøpe den siste plata til Leonard Cohen, men Platekompaniet skal ha 400 kroner for den. 400kr! Og da er den attpåtil «nedsatt» med 50kr. En enkeltplate på 29 minutter. 400kr...

    Dette er en utmerket måte å drepe interessen og rekrutteringen på ihvertfall..

    Du får den for 319,20- hos Skvis ;)
    Ja, og det er fortsatt veldig dyrt. Man får den også (enn så lenge) til rundt 240kr hos Juno som er en akseptabel pris (men den muligheten ryker jo snart)
    Du får den nok for 240,- på PK el Skvis om ikke lenge,ferskvare koster alltid mer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    ...men jeg husker også at CD'er kunne være dyre da man var tvunget til å gå til butikkene for å handle slike plater.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dagens vinyl koster MASSE å produsere, all den tid at pressene fortsatt er few and far between. Vi har flere formater av en grunn, og LPer bør være forbeholdt de virkeligee klassikerne- forøvrig tilpasset individuell must-have-liste Mao:. De albumene som aldri har hørtes riktige ut på annet enn LP. For den som eier dem. Det som blir dyrt er hvis ALT du kjøper SKAL og MÅ være LP- bare fordi det ER LP. Hvis du da i tillegg har undervurdert kvalitets- og varetagelseskravene som ligger latent i en akseptabel vinylrigg vil du ALDRI kunne ta ut full glede/potensial fra formatet- det garanterer falsk økonomi. Forøvrig gjelder dette alle formater. Hvis øra dine sier du skal ha Rega kjøper du altså ikke en 70s direktedreven japaner eller karbonisert østerriker. Unntak forstås dog av motoriske hensyn. Også rullestolbrukere skal kunne trives med LPer. LP/CD/MC-brukere tenker slik jeg mener en musikkelsker skal : I ALBUM og deres UTGAVER!!! De MÅ nødvendigvis koste det de koster- og som regel burde de kosta enda mer. Prioritering, kalles det!! Spre formatene, så beholder du autentisiteten, forbedrer brukervennligheten og maksimerer potensialet for musikalsk terapi og glede.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Auditor er, om ikke annet, inne på en faktor her og det er produksjons- og distribusjonskostnadene for vinyl vs CD - for ikke da å snakke om streaming i en slik sammenheng.

    I så måte kan man jo heller si det slik at CD´r alltid har vært relativt friskt priset, snarere enn at ei LP plate i dag er alt for dyr.
    Nye "ordinære" utgivelser i dag ligger fra ca 199,- til 279,- (kjapp sjekk på BD og PK), men så blir det gradvis dyrere om det er ulike alternative mer påkostede utgivelser og f.eks 2xLP osv.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    En Lp har god dynamikk inntil under 28 minutter pr side. Har en LP som er på 35 minutter pr side, og den har mindre dynamikk pga at rillene får mindre utsving for å få plass til musikken. Da er det bedre å legge den ut på 2LP i stedet for. Et godt eksempel er maxi singler der. De er det rå dynamikk i. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvilken verden lever dere i? Jeg sitter her og hører på en innspilling av Bruckners 3 symfoni på CD. Hadde dette vært på vinyl hadde stiften hoppet ut av rillene for lenge siden. På klassisk musikk er forskjellen i dynamikk mellom vinyl og CD definitivt ikke i vinylens favør.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvilken verden lever dere i? Jeg sitter her og hører på en innspilling av Bruckners 3 symfoni på CD. Hadde dette vært på vinyl hadde stiften hoppet ut av rillene for lenge siden. På klassisk musikk er forskjellen i dynamikk mellom vinyl og CD definitivt ikke i vinylens favør.
    Det kommer vel an på musikken. På symfonisk musikk er jeg tilbøyelig til å være enig. Men kammermusikk - tja, det går vel litt på smak og behag. Ikke minst det siste, dvs behaget, gjør at jeg oftest foretrekker vinyl.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er masse dynamikk i kammermusikk. Jeg har vært på hjemmekonsert med Pavel Haas kvartetten. Ingen mangel på dynamikk der.
    Ofte kan det være en fordel å redusere dynamikken når man hører på musikk hjemme, så jeg kan for så vidt være enig i at det kan være praktisk og at man vil kunne ønske å redusere dynamikken, men det er ikke fordi det ikke er dynamikk i musikken. Også her gjengir CD dynamikken i musikken mer realistisk enn vinyl kan.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvilken verden lever dere i? Jeg sitter her og hører på en innspilling av Bruckners 3 symfoni på CD. Hadde dette vært på vinyl hadde stiften hoppet ut av rillene for lenge siden. På klassisk musikk er forskjellen i dynamikk mellom vinyl og CD definitivt ikke i vinylens favør.
    Jeg, og antageligvis de fleste her inne, lever nok i popens verden. Hadde jeg primært hørt klassisk, så ville jeg kanskje også vært mer digitalt orientert. Klassisk/ rent akustisk musikk har en referanse å forholde seg til, popen mer muligheter. Studioestetikken er viktigere enn den får kreditt for, og mer sosialt betinget og motepreget innen forsterket musikk. Loudness wars står nok bak det meste av det digitale formater har fått skylda for. Gullet man finner er gjerne innspillinger, miksinger og mastringer fra før CD'ens tid.

    Som jeg har sagt i mange sammenhenger, så handler vinyl for meg mest om hva som skjer meg meg når jeg håndterer ei plate. Jeg blir i godt humør av det, og det lille ritualet bidrar til å bygge forventninger og forpliktelse.

    Når det er sagt er jeg ikke enig i at LP høres mer dynamisk ut enn CD, eller mer dynamisk enn den er for den sakens skyld. Dynamikk er kanskje det mest misbrukte ordet innen vår subkultur, og brukes synonymt med 'trøkk og driv', egenskaper som strengt tatt like ofte hører sammen med dynamisk kompresjon som med fravær av det.

    PS. Både analoge og digitale formater gir rom for dynamikk, som regel mer enn det som brukes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har nok mye med følelser å gjøre. Jeg har det likedan med CD i forhold til streaming. Streaming og klassisk musikk hører dårlig sammen. Nå hører jeg på Haydns Årstidene - et verk på ca 2 t og 20 minutter (som man må høre sammenhengende selvfølgelig) - og slikt gir ingen mening å streame.

    PS: Men vinylprisene har skutt i været har CD-prisene falt. Det er utrolig hvor mange flotte innspillinger man får for en "slikk og ingenting" nå. Jeg betalte f.eks. ca 1200 kr (det var inklusive frakt, mva og fortollingsgebyr) for 108 CDer med alle Soltis innspillinger med Chicago S.O. Det er 11 kr pr. plate, og disse inneholder typisk mellom 70 og 80 minutter musikk. Mye av dette er referanseinnspillinger.

    PPS: Klassisk musikk høres fantastisk ut på Conrad-Johnson og Sonus Faber!
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Ja, det har nok mye med følelser å gjøre. Jeg har det likedan med CD i forhold til streaming. Streaming og klassisk musikk hører dårlig sammen. Nå hører jeg på Haydns Årstidene - et verk på ca 2 t og 20 minutter (som man må høre sammenhengende selvfølgelig) - og slikt gir ingen mening å streame.

    PS: Men vinylprisene har skutt i været har CD-prisene falt. Det er utrolig hvor mange flotte innspillinger man får for en "slikk og ingenting" nå. Jeg betalte f.eks. ca 1200 kr (det var inklusive frakt, mva og fortollingsgebyr) for 108 CDer med alle Soltis innspillinger med Chicago S.O. Det er 11 kr pr. plate, og disse inneholder typisk mellom 70 og 80 minutter musikk. Mye av dette er referanseinnspillinger.

    PPS: Klassisk musikk høres fantastisk ut på Conrad-Johnson og Sonus Faber!
    Jeg er enig i det du sier her.Mye spennende billig musikk på cd,og det låter ofte veldig fint selv eldre klassiske utgivelser.
    Selv liker jeg også å slippe å snu lp'ene så ofte.Vinyl har sin sjarm men ikke på lengre musikkstykker.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    For meg er hovedgrunnen til å ha platespelar at det er mykje musikk som finst berre på LP. Ein annan grunn til å fikla med platespelarar er at teknologien er interessant. Men beste lyden får eg frå nedlastbar 24-bit musikk. FLAC-filer treng ikkje å vaskast, og dei knitrar ikkje. Ikkje vert det riper i dei heller.
     

    Vossingen

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2017
    Innlegg
    10
    Antall liker
    8
    Derfor jeg alltid handler på nett fra utlandet. Denne LC skiva kommer på 243 kroner inkludert frakt fra min faste sjappe i UK, juno. Bestiller man mer blir frakten rimeligere pr. skive. Fra nyttår derimot.......������������������
    Brus, godteri og andre næringsmidler blir sannsynligvis gjeldende fra nyttår (høringen skal være i disse dager?).
    Andre ting og duppeditter skal være deg ihende innen 31.03.20.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    For meg er hovedgrunnen til å ha platespelar at det er mykje musikk som finst berre på LP. Ein annan grunn til å fikla med platespelarar er at teknologien er interessant. Men beste lyden får eg frå nedlastbar 24-bit musikk. FLAC-filer treng ikkje å vaskast, og dei knitrar ikkje. Ikkje vert det riper i dei heller.
    Når det gjelder klassisk musikk er det omvendt. Musikken finnes på CD, men ikke på LP eller streaming.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken verden lever dere i? Jeg sitter her og hører på en innspilling av Bruckners 3 symfoni på CD. Hadde dette vært på vinyl hadde stiften hoppet ut av rillene for lenge siden. På klassisk musikk er forskjellen i dynamikk mellom vinyl og CD definitivt ikke i vinylens favør.
    Du må få deg ein pickup som passar betre i armen din. Eg har både CD og vinylplateversjon av fleire opptak, mellom anna den spesielle 1812-overtyra på Telarc. Dynamikken på vinylen er nok best, så sant du klarer å få nåla til å halde seg i rilla.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er masse dynamikk i kammermusikk. Jeg har vært på hjemmekonsert med Pavel Haas kvartetten. Ingen mangel på dynamikk der.
    Ofte kan det være en fordel å redusere dynamikken når man hører på musikk hjemme, så jeg kan for så vidt være enig i at det kan være praktisk og at man vil kunne ønske å redusere dynamikken, men det er ikke fordi det ikke er dynamikk i musikken. Også her gjengir CD dynamikken i musikken mer realistisk enn vinyl kan.
    Nåja.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvilken verden lever dere i? Jeg sitter her og hører på en innspilling av Bruckners 3 symfoni på CD. Hadde dette vært på vinyl hadde stiften hoppet ut av rillene for lenge siden. På klassisk musikk er forskjellen i dynamikk mellom vinyl og CD definitivt ikke i vinylens favør.
    Du må få deg ein pickup som passar betre i armen din. Eg har både CD og vinylplateversjon av fleire opptak, mellom anna den spesielle 1812-overtyra på Telarc. Dynamikken på vinylen er nok best, så sant du klarer å få nåla til å halde seg i rilla.
    Jeg har nok ikke spilt vinyl på mange år. Platespilleren er pakket ned for lengst. Det er alt for mye musikk jeg spiller som ikke finnes på LP, og CD er langt billigere.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder klassisk musikk er det omvendt. Musikken finnes på CD, men ikke på LP eller streaming.
    Eg høyrer berre på klassisk og folkemusikk og har mange gamle LP-ar som eg ikkje har funne på CD. At eg ikkjje har funne dei betyr sjølvsagt ikkje at dei ikkje finst. Når eg vert gamal og grå og får god tid kjem eg kanskje til å overføra nokre av LP-ane eg likar best til digital form.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder klassisk musikk er det omvendt. Musikken finnes på CD, men ikke på LP eller streaming.
    Eg høyrer berre på klassisk og folkemusikk og har mange gamle LP-ar som eg ikkje har funne på CD. At eg ikkjje har funne dei betyr sjølvsagt ikkje at dei ikkje finst. Når eg vert gamal og grå og får god tid kjem eg kanskje til å overføra nokre av LP-ane eg likar best til digital form.
    Ja, det går sikkert begge veier. Jeg har noen gamle Hungaroton-plater som ikke finnes på CD, og tilsvarende for Supraphon og Eterna. Men så har du alle de moderne innspillingene av gammel renessansemusikk, Vivaldis operaer på Naïve, mdg og cpo-platene med komponister som Zarzycki, Röntgen, Weinberg etc... som aldri kommer på vinyl.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein del klassisk musikk som var innspelt på slutten av 50- og starten på 60-talet har mykje interessant over seg, både musikalsk og reint lydteknisk (fantastisk realistiske opptak), så om du kjem over RCA LSC-nummer under 3000 eller EMI ASD under 4000, får du svært ofte utruleg realistiske opptak. Og så er det noko spesielt med dirigentane frå den tida. Dei fekk gjere om lag som dei ville...
    Her er det flotte vinylpressingar, og (SA)CD-ar å få tak i for den som leiter. Likar du Rimsky-Korsakov kan eg anbefale RCA LSC2446.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ingen stor fan av klassisk (foretrekker tidligmusikk), men Rimsky-Korsakovs Sheherazade er rett og slett fantastisk. Min er Classic Records re-utgivelsen på 200g vinyl og den har også fabelaktig lyd. Bare sånn for å støtte en verdig anbefaling.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Tenkte jeg skulle kjøpe den siste plata til Leonard Cohen, men Platekompaniet skal ha 400 kroner for den. 400kr! Og da er den attpåtil «nedsatt» med 50kr. En enkeltplate på 29 minutter. 400kr...

    Dette er en utmerket måte å drepe interessen og rekrutteringen på ihvertfall..
    Kjøpte du den?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Prisen går nok ned etter noen måneder. I mellomtiden finnes den på Tidal.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Enig. Betalte selv 399kr for den. Synes 299kr burde være nok. Kan betale ekstra for spesial utgaver. En annen ting som forundrer meg er at en ofte får nedlasting mp3 kode. Burde i det minste får en flac fil når en betaler så mye.
    Er ikke det en 180g utgave?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Helt enig i at prisene er høye..... men en typisk LP4 kostet 65-69kr midt på 70-tallet.... også bruktpriser er alt for høye etter min mening, - greit å betale 3-400kr for litt spesielle plater i god stand, men skal en ha 40-50 -100 stk og selger beregner flatt 2-300 kr /stk blir det galemattis..noen tror at alt er gull bare det er vinyl - men bevares, - det er opptil enhver og forlange eller akseptere...
    Ja, det er kjøpers marked. Sitter med en følelse at de egentlig ikke vil selge. :rolleyes:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    For lite konkurranse. Men for mye konkurranse fører vel bare problemer for bransjen med seg.
    Trur vi skal være glade for at vi får kjøpe. :rolleyes:
    Plutselig er de borte.
    Ja, det er jo noe som konkurranse kan medføre. Og som man ikke skal glemme, CD'er var ikke billige på 90-tallet før platekompaniet og Akers Mic begynte å ta opp konkurransen på pris.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Jeg kjøpte Aqualung (Jethro Tull) i 1971. Den var i prisklasse LP4 som det står på en blå klisterlapp på utsiden. Det var der de lå platene fra "ordentlige" artister. De kostet kr 42.50. Justert for inflasjon tilsvarer det kr 372,- i dag. Vår kjøpekraft har også økt dramatisk siden den gang. Dyrt.... ? Tja, øyet som ser osv.

    Kjøpte også dobbeltalbumet Living in the Past (1972) med samme band for kr 72,-. Tilsvarer i dag kr 542,-.

    Dr E
    Gratulerer med musikkvalget. :rolleyes:
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle kjøpe den siste plata til Leonard Cohen, men Platekompaniet skal ha 400 kroner for den. 400kr! Og da er den attpåtil «nedsatt» med 50kr. En enkeltplate på 29 minutter. 400kr...

    Dette er en utmerket måte å drepe interessen og rekrutteringen på ihvertfall..
    Kjøpte du den?
    Nei, ikke foreløpig
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ingen stor fan av klassisk (foretrekker tidligmusikk), men Rimsky-Korsakovs Sheherazade er rett og slett fantastisk. Min er Classic Records re-utgivelsen på 200g vinyl og den har også fabelaktig lyd. Bare sånn for å støtte en verdig anbefaling.
    Eg høyrer på musikk frå heilt frå mellomalder (Hildegard von Bingen, gregoriansk song, osb.) og fram til 1. verdskrig, sjeldan nyare. Kan vera samd i at Rimsky-Korsakovs er bra, men det finst òg mange andre interessante russiske komponistar, som Aleksandr Borodin, Sergej Prokofjev, osb. Har nokre sovjetiske opptak (Melodija) på LP som eg likar, men har kjøpt dei på bruktmarknaden og mange av dei er slitne.

    Har nokre opptak av den franske lydtekniakaren A. Charlin (https://sv.wikipedia.org/wiki/André_Charlin) som let svært naturleg. Er spesielt nøgd med dobbelt-CD-en César Franck, Les beatitudes, A. Charlin CL 3.4 - 2 DS 823 (https://www.charlin.fr/page-d-articles/césar-franck-les-béatitudes-digital-cl340). Prisane er forresten svært sympatiske.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har ikke hatt platespiller på ca. 35 år, og etter like mange år bak disken i div. platebutikker så er dagens LP marked et nisjemarked som mange skor seg godt på. Sånn er det bare. Mye limited editions og frakt av tunge og svære LP plater er nok ikke gratis.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Dagens vinyl koster MASSE å produsere, all den tid at pressene fortsatt er few and far between.
    Hva vil "masse" si?

    Et raskt søk tilsier at opplag på 5000 kan fåes til 20 kr pr plate med sleeve og påtrykket cover, dette i England. Pris inkl skatt.
    Dette er da det de kaller heavy, antar det er 180 gram. Så kan selvfølgelig mer avanserte covere øke prisen noe, sikkert annen farge på platen også.

    Og merk at dette er et raskt søk uten å finne verken dyreste eller billigste, dette er en tjeneste du kan kjøpe.
    Jeg skal ikke si hvor representativt dette er for vinylpressing, men antar et plateselskap og større volum har bedre priser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn