Vinylvask - anbefalinger

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Nå kan det sikkert både "krangles" og være uenigheter om det meste rundt metoder for å rengjøre - og (evt) tørke plater. Men èn faktor behøver det vel ikke være noe uenighet om:
En hver form for friksjonsberøring av platene er i utgangspunktet ikke ønskelig, og bør begrenses til et minimum - fortrinnsvis unngås helt. Bruker man en ultralydvasker og riktig wetting-agent (i mangel av godt norsk ord) så kan man helt og holdent unngå berøring av platene.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Helt enig! Og jeg må vel bare spare meg til en flott UL-vasker som Scrooge her inne lager. De er utrolig fine, og helt sikkert det aller beste man kan vaske sine plater med:) Skulle ha vært moro med en test en gang. Først en plate som knitrer. Vask med Okki Nokki, og sjekk resultatet. Litt mindre knitring, for håpentligvis. Og så samme plate i UL-vasker. Du som kjenner til UL-vaskere. Hører man forskjell også ift vask med type Okki Nokki-vaskemetode? Eller er det mest for at det er skånsomt for platene?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har selv kun erfaring med SpinClean og min egenkonstruerte ultralydvasker, og har ikke hatt mulighet til å sammenlikne mellom andre typer enn de to.

Såvidt jeg vet så har flere av de som nå benytter ultralydvasker tidligere benyttet både OkkiNokki og VPI. De får evt. komme på banen og redegjøre for egne erfaringer. Det er kanskje mer relevant at du stiller spm. i en av ultralydvask-trådene.

@Audiomix var vel en av de første som "introduserte" vaskemetoden her på HFS og har testet mye og gjort mange erfaringer - ikke minst for å avkrefte rykter som hevdet at ultralydprosessen kunne skade vinylen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.173
Antall liker
5.087
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Helt enig! Og jeg må vel bare spare meg til en flott UL-vasker som Scrooge her inne lager. De er utrolig fine, og helt sikkert det aller beste man kan vaske sine plater med:) Skulle ha vært moro med en test en gang. Først en plate som knitrer. Vask med Okki Nokki, og sjekk resultatet. Litt mindre knitring, for håpentligvis. Og så samme plate i UL-vasker. Du som kjenner til UL-vaskere. Hører man forskjell også ift vask med type Okki Nokki-vaskemetode? Eller er det mest for at det er skånsomt for platene?
Dette er testet av mange med svært mange plater over en god del år.
For å bli overbevist trenger en ikke teste noe mer.
For å få rene plater er det bare å teste, teste , teste ............teste.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Når jeg skriver riktig wetting-agent (som kanskje kan oversettes med vannmykner?) så mener jeg med det at Zalo, som mange benytter til det formålet ikke er helt optimalt.
Det gjelder ikke kun for ultralydvask, men generelt.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjøper ikke helt dette med 'for tørr', altså. Jeg kan heller ikke skjønne hva som skal være godt med å smøre inne platene med noe som helst.

Nå bruker jeg Okki Nokki, og har aldri opplevd at platene støyer mer etter vask. Tvert imot, faktisk, hver eneste gang. Så jeg tror snarere at de som mener platene ikke blir rene og at man risikerer at skitten setter seg mer fast med Spin Clean/tilsvarende har helt rett.

Apropos smøremidler, så hadde vi en periode hvor dette var populært ('70-tallet? Husker ikke hva det het den gangen). Av og til har jeg handlet plater som åpenbart har vært smurt inn med denslags. Min opplevelse er at disse platene generelt har enda mer godt av en skikkelig vask enn andre.

Mine 2c.
Du trenger jo ikke kjøpe det i det hele tatt, Zomby_Woof. Jeg har testet det, og dersom du mener at det ikke er tilfelle, så er jo det greit. For å si det sånn, så ble jeg oppmerksom på GRUV GLIDE på hjemmesiden til nettopp Okki Nokki for en del måneder siden. Der demonstrerer de hvordan man korrekt skal vaske platene med Okki Nokki-maskinen, FOR DERETTER Å IMPREGNERE DEN MED GRUV GLIDE. Så da har kanskje også Okki Nokki oppdaget noe du "ikke kjøper"….:rolleyes:
Husker det var noe som het Lenco Clean. "Alle" brukte den. Til og med vi som hadde Dual.
Fungerte vel greit, men problemet var at det måtte brukes hver gang.
Tørre plater ble fryktelig dårlige.
Litt som å tro at en kan hoppe over dusjen og bare ha på ny deodorant.
Å sammenligne vanlige platevaskere med ultralyd blir noe i samme gate.
Som å gå ut i regværet i forhold til å ta en dusj.
Som sagt. Mine 2c.

Jeg savner ikke noe middel til å smøre platene mine. Og selv om jeg ikke har testet Gruv Glide, så har jeg vasket nok plater med Okki Nokki til å ha min egen mening, uavhengig av produsenten. Et av grunnpremissene for anbefalingen er at platene kan bli mer støyende etter vask på grunn av at de blir for tørre. Det har jeg testet, et par tusen ganger, og kommet til at det motsatte er tilfelle. Jeg vasker for tiden etter prinsippene 'rikelig rensevæske' og 'to omganger, med apotekvann/batterivann med noen dråper PhotoFlo (pr. liter) til slutt'.

Plater som i 'sin tid' ble spilt 'vått' har jeg handlet en del av på bruktmarkedet oppigjennom. Disse har generelt en film som klistrer til seg støv. En vask av disse gjør som regel underverker, og gir enda bedre resultater enn plater som ikke er behandlet. En ting er at de ser ut til å samle på seg partikler som gir knitring, en annen at de høres ut som de har dårligere oppløsning i høyfrekvensen og redusert mikrodynamikk og detaljer. Jeg mistenker sterkt at det siste skyldes at smøremiddelet i seg selv legger seg som en hinne mellom rille og nål.

Min anbefaling, på bakgrunn av min erfaring, er å skaffe seg en vakumvasker som minimum. Så er det bare å vaske, ikke noe mer.

Så kan man bytte til ultralydvasker når man får råd. Ingen grunn til å krangle på ultralyd, eller tvile på at det er enda et solid klyv i riktig retning, og det kommer en sånn i hus her også etterhvert.

I mellomtiden blir alle mine plater bedre på min Okki Nokki.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei!
Jeg har en såkalt vacum-platevasker fra Clearaudio.Denne heter Smart Matrics og fungerer meget tilfredsstillende.Vaskemiddel som fulgte med maskinen
var så som så.Sprayflaske fra AM fungerer mye bedre og uten knitter.Kjøpte denne på HiFi-Klubben.
Platevasker kjøpte jeg på Soundgarden nettbutikk.
I tillegg bruker jeg en Zerostat pistol.
Dette fungerer bra hos meg.Jeg har også et stålrør med vann hengende på varmeovn for å tilsette luft noe mer fuktighet vinterstid når det blir fyret med
ved i perioder.
Mvh Kenneth
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
.... apotekvann/batterivann med noen dråper PhotoFlo (pr. liter) til slutt'.
Destillert vann som bl.a. kan kjøpes på apoteket omtales ofte som ett og samme produkt som batterivann, hvilket ikke er riktig.
PhotoFlo og et merke/fabrikat til (begge brukt ved fotofremkalling), som jeg ikke helt husker navnet på er omtalt som gode "wetting-agents" for ultralydbad og vinylvask.

Så kan man bytte til ultralydvasker når man får råd.
En ultralydvasker bør ikke nødvendigvis bli dyrere enn f.eks en OkkiNokki. Det avhenger helt av hva slags finish man ønsker seg - og hvor mye man evt. er i stand til å lage av løsning selv.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Til det første: Det kunne vært interessant å vite mer om hva disse forskjellene består i. Jeg baserte meg lenge på sterilt vann fra apoteket. Siste runde har jeg brukt batterivann som jeg kjøpte på en svensketur.

Jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell i bruk.

Jeg antar at prioritet på vannet fra apoteket er at det er sterilt, og dermed bør være fritt for alt som kan gi næring til mikroorganismer, og at prioritet for batterivann er at det ikke er elektrisk ledende, og dermed må være fritt for alt av salt. Er egentlig forskjellen stor i forhold til vårt bruk?

Til det andre: Jeg ser at Okkien har gått litt opp i pris med de to siste oppgraderingene. Ultralydsvaskeren til Scrooge blir fortsatt dyrere. Jeg synes det blir litt mye å anbefale alle DIY i den graden som kreves for å konkurrere med Okki på pris.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Forskjellene er vel egentlig hvor rent vannet er. Batterivann brukes ofte som en betegnelse - og ingen spesifikasjon. Betegnelsen brukes på alt fra renset (kun avmineralisert gjennom ulik grad av filtrering) til destillert og de-ionisert vann.
Destillert vann er, av prosessen for å fremstille det, mer å betrakte som en "enhetlig" spesifikasjon, og defineres bl.a. som sterilt, pH-nøytralt osv. Skal man gå noe dypere inn i dette tror jeg vi får få en kjemiker på banen:)

Trolig vil det neppe være av stor betydning for vårt bruk om man benytter det ene eller det andre, men det er vel et poeng å benytte så "rent" vann som mulig. Jeg har valgt å bruke destillert vann.
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.165
Antall liker
12.398
Sted
Hus
Bruker vanlig springvann jeg i tillegg til isopropanol, og det blir rent det med ultralydvasker. Har ikke prøvd batterivann eller andre ekvivalenter. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Til det andre: Jeg ser at Okkien har gått litt opp i pris med de to siste oppgraderingene. Ultralydsvaskeren til Scrooge blir fortsatt dyrere. Jeg synes det blir litt mye å anbefale alle DIY i den graden som kreves for å konkurrere med Okki på pris.
Som jeg skrev i mitt innlegg: ...hvor mye man evt. er i stand til å lage av løsning selv.

En 6ltr. Eumax, eller tilsvarende kommer vel på ca. 3K ferdig momset til Norge. Det er flere måter å kunne lage en enkel og funksjonell anordning (i form av ramme/adapter) på, relativt rimelig. Om man søker litt på nettet - spes. kanskje i ultralydvasker-tråden på DIY Audio, så ser man også eksempler på flere enkle og rimelige måter for å lage en løsning. Alle er kanskje ikke like estetiske:)
, men allikevel funksjonelle.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Ser den, og den. Ikke ment som noe krangleinnspill i det hele tatt.

Men sist jeg var på apoteket etter vann, så sa faktisk damen som solgte det at apotekvannet ikke er destillert. Det samme kan sikkert også være tilfelle med batterivann. Det kan sikkert være variasjoner over et bredt spekter av begge typer. For vårt bruk, sikkert overlappende i renhet også. De flaskene jeg nettopp handlet er merket 'avionisert vann' og anbefalt til dampstrykejern, altså underforstått at det gir lite avleiring av tørrstoffer ved fordamping og dermed ikke tetter igjen dysene. Litt geografisk varierende, men springvannet er som regel ganske greit etter min erfaring (i hvert fall i Oslo). På Jæren ville jeg vært mer skeptisk. Der dukket det opp kalkrenner over alt på badet det året jeg bodde der.

Ellers er det greit nok at man kan lage en ultralydsvasker som funker ganske rimelig, og med litt egeninnsats. For min egen del er det neppe aktuelt med noe mindre forseggjort enn Scrooges variant, og da helst siste utgave med 'sentrifuge' til tørking. Uansett hvor rent vannet måtte være i utgangspunktet, så blir det stadig mer skittent etterhvert som man har vasket noen plater i det. Jeg tror mer på hyppig skift av vann fra springen, enn å bruke kjøpevann som er filtrert. Alt i alt ønsker jeg meg en anordning som fjerner vannet før det fordamper. Da tror jeg vi er på 100%.
 
Sist redigert av en moderator:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.165
Antall liker
12.398
Sted
Hus
Kan hende det er vanlig springvann som er kjørt gjennom ione og uv filter. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^^ Leste det på ingen måte som noe krangleinnlegg, men et konstruktivt spm. for meningsutveksling :). Jo mer jeg googler og leser om renset vann, sterilt vann, destillert vann, av-ionisert vann osv jo mer "forvirret" blir jeg. Det virker å være en hærlig mix av både begreper og navnbruk.

Ser forøvrig nå at den siste flasken jeg kjøpte på apoteket ikke er spesifisert som destillert vann. Fikk en annen type tidligere hvor det sto destillert vann på etiketten. Denne siste, av fabrikat Braun, er kun spesifisert som sterilisert vann og er sk. Endotoxin-free (hvilket ser ut til å være noe bakterie-greier).
Dette med av-ionisert vann leste jeg kun litt kort om, og skal sjekke det ut litt mer.

Vedr. det vannet vi har i springen (i Oslo) så fant vi ut- og linket til renseprosessen i den ene ultralyd-tråden. Det er fortrinnsvis mineralene, salter - og avleiringer (også fra rørnettet) som er de hovedsaklige uønskede elementer fra springvannet.

Vi skal nok være forsiktige med å "mystifisere" for mye rundt både type vann og tilsetningsstoffer i vaskeblandingen. Men å formidle gode, og kanskje de mest optimale løsninger skader ikke. Ei å fortelle om hva det kan være klokt å unngå å bruke - og hva de uønskede "konsekvensene" er.
Så får det være opptil hver enkelt å velge selv:).

Vedr. avtørring er jeg enig med deg. Fjerning før fordamping er optimalt. Den mix`n jeg bruker nå sørger for veldig bra avrenning, og ved lett risting av platestablen etter jeg har løftet den opp av badet, blir det kun hengende igjen noen få dråper nede i kanten på platene.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Valget falt etter litt grubling på en Okki Nokki fra Oslo Hifi Center, og er på vei i posten:)UL-vasker blir for dyrt for meg. Og håper etter alle godord at den utgjør en oppgradering fra Spin Clean...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
^^ :) Jeg var muligens litt hårsår et kort øyeblikk?

Jeg sliter med å se/høre noen forskjeller ut fra egen erfaring. Informasjonen er som du sier temmelig laber. Av nysjerrighet satte jeg i dag en ildfast form av glass på kokeplata med litt batterivann på. Det var ikke mulig å se noen form for avleiringer noe sted etter avdamping. Skulle gjerne hatt litt labutstyr og fyllt en Erlenmeyerkolbe med lik væskemengde og kokt inn for veiing av avleiringer. Kanskje man da hadde hatt noe fornuftig å si. Vi forholder oss jo til alle avleiringer som en mekanisk greie, ting som nåla skal klatre over. I medisin dreier det seg helst om bakterier, virus, og toksiner fra disse, i batteriverden om elektrisk konduktivitet.

Uansett tror jeg lista over viktigere ting er lang.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.472
Antall liker
34.431
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Har gått over fra springvann til batterivann i det siste. Kan ikke si noe om det har skjedd noen forskjeller på selve rensen, men batterivannet skummer mindre i ultralydvaskeren. Og det er jo mer enn grunn god nok.:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.173
Antall liker
5.087
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har aldri opplevd skumming med kommunalt springvann (Kongsberg), Blårens fra Jernia og to dråper Zalo.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.024
Antall liker
3.057
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg har aldri opplevd skumming med kommunalt springvann (Kongsberg), Blårens fra Jernia og to dråper Zalo.
Bruker samme blanding som Audiomix. Ingen skumming, platene ser strøkne ut i mikroskop.
Mine henger ikke og tørker helt ferdig av seg selv, de får litt hjelp av en glassklut, så ikke de siste dråpene skal lage "merker" etter inntørking. Filtrerer brukt væske etter 4 vaskerunder, så er det på'n igjen.
Vi har bra vannkvalitet i Øvre Eiker, lite tilsatt klor, og det er generelt lite kalkforekomster i vannet.
Ingen grunn til å bruke noe annet vann enn kommunalt.
Smaker bra gjør det også:cool:
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.472
Antall liker
34.431
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Fersk springvann må kjøres i en timinutters periode i vaskeren før det roer seg, og man kan begynne å vaske. Det har vel litt luft i seg. Deretter er det greit i så henseende.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, man kan med fordel kjøre en de-gas prosess i noen minutter ved bruk av ny væskeblanding
 

Cronofon

Medlem
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nitty Gritty-platevask

Har prøvd gamlemetoden med lunkent zalovann og mikrobørste. Skylle under springen, tørke med glasshåndkle og henge til tørk. Fungerte utmerket, men.....
kjøpte Nitty Gritty halvautomat og deres rensevæske. En ny hverdag. Renere plater. Ingen knitring. Kan anbefale dette. Har maskin nr to nå. Fordel med N G er at du påfører væske, legger møkkasida ned og kjører to-tre runder rens før jeg svitcher over på sug. Tørt og rent med en gang. Rett på spiller. Nydelig. Renser alt. Nytt og gammelt. Spanderer selvsagt nytt innercover.
Kjenner ikke Okki Nokki og de andre, men de er sikkert konge de også.
men ultralyd høres spennende ut. Lukter på det oså. Så lekker ut den som blir bygget lokalt..... Sikle,sikle
kjøper ferdig rensevæske fra NG som sagt (fra Stereofil). Har brukt i årevis. Blir IKKE dyrt.
wash and play, simple as that....
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
I dag kom Okki Nokki mk2 fra Oslo Hifi Center. Kjempeservice fra den butikken alltid!
image.jpg


For øvrig mange forbedringer ift den første Okki Nokki. Og motoren er nærmest lydløs. Kjøpte 2x0,5 liter destillert vann på apoteket til 35kr, og blandet Okki Nokki konsentratet i hver av halvliter-flaske. Så bruker jeg bare den medfølgende lille flaska med ferdigblandet væske. Suger no jævlig, og overflaten frenstår som så blank jeg aldri har sett den:) Og mine LPer har vært rene, trodde jeg. Har vasket en LP med Radka Toneff, som alltid har vært støyete. Selv etter 3 ganger i Spin Clean. Skal prøvespille den etter ungene har lagt seg. Og de skal kegge seg tidlig i kveld:):)
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Da blir det vel en annen form for julevask i år da;)

I flg. loggen har jeg drøyt 150 plater igjen som skal i ultralydbadet. De aller fleste av de har hatt en runde i SpinClean tidligere, og er sånn sett "rene", men...

Det blir interessant å høre hvordan det gikk med Toneff-plata. Jeg har spes. én plate - Wish you were here der det er knitring og støy på Shine on.. part 1. Et spor der man ihvertfall ikke ønsker noen unoter i bakgrunnen. Det sporet har jeg prøvd alt mulig på, uten at det har blitt bedre. Så der er det rett og slett skade på vinylen og ikke møkk.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.853
Antall liker
18.328
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Jeg kan ikke si at jeg har merket noe forskjell på akkurat det jeg heller. Har rengjort litt av hvert annet enn plater i vaskeren også, der jeg har brukt springvann og litt andre tilsetninger.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kjøpte destillert vann fra apoteket til 35 kr for 2x 0,5 liter og har blandet det med Okki Nokki rensevæsken. Funker som fy. Til og med ett par plater jeg nærmest hadde gitt opp, spilte nå helt greit. Og de som er gode plater, hadde godt av å få en vask de også:) Veldig fornøyd!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Som forventet. :D

Virkemåten er at væsken løser opp salter, fett og lignende, og at partikler som ikke løses opp suspenderes i rensevæsken. Deretter blir all skitten med rensevæsken når den suges bort.

Jeg mener å oppleve at virkningen blir bedre om man bruker nok rensevæske. Ikke vær gjerrig og gå for 'fuktig', sikt mot en god og fyldig film på platene. Bruk gjerne litt tid til å la det virke, børst noen runder begge veier. Jeg synes også det blir bedre med to runder. Jeg vasker først med OkkiNokki blandet etter oppskriften, så en runde med vann med noen få dråper Kodak Photoflo pr. liter. Siste runden tar nok med enda litt skitt. Samtidig er den 'tynnere' blandet, så eventuell avdamping etterlater mindre tørrstoffer fra selve rensemiddelet. Jeg holder også børsten på plata mens jeg lar maskinen fjerne væske. (Holder børsten klokka 8-ish, sugerøret sitter klokka 4-ish, lar tallerkenen gå mot klokka.) Tror kanskje det holder litt bevegelse så lenge som mulig, og at suspenderte partikler ikke får tid til å falle til bunnen.
 
Sist redigert av en moderator:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Takk, det var mange gode tips:) Jeg bruker, som du sier, en del væske for å rense. Ikke gjærrig:) Men vann og denne Kodak Photoflo har jeg ikke tenkt på. Hvor kjøper jeg det?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.411
Antall liker
13.886
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Zomby är ett tvättäkta vaskeproffs! ;) Helt enig i fördelarna med att inte vara gjerrig när du lägger på rensevätska. Tillräckligt mycket för att få platen genomvåt, men inte så det rinner över kanten. Jag kör också borsten båda hållen, men bytte ut den medföljande med Mobile Fidelity sin som tåler att bli våt. Gillar den bättre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Takk, det var mange gode tips:) Jeg bruker, som du sier, en del væske for å rense. Ikke gjærrig:) Men vann og denne Kodak Photoflo har jeg ikke tenkt på. Hvor kjøper jeg det?
Jeg hadde flaks og fant Kodak Photoflo i en fotobutikk i Oslo, men de måtte lete på lageret etter den. Produktet er opprinnelig laget for å hindre dråpedannelse ved fremkalling av god gammeldags film. Det har nok blitt enda vanskeligere å få tak i enn det var for omtrent 5 år siden.

Som et alternativ kan man sikkert bruke Zalo/tilsvarende med omtrent samme resultat (skal sikkert godt gjøres å merke forskjell i det hele tatt).
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Zomby är ett tvättäkta vaskeproffs! ;) Helt enig i fördelarna med att inte vara gjerrig när du lägger på rensevätska. Tillräckligt mycket för att få platen genomvåt, men inte så det rinner över kanten. Jag kör också borsten båda hållen, men bytte ut den medföljande med Mobile Fidelity sin som tåler att bli våt. Gillar den bättre.
Apropos MoFi. Jeg har akkurat kjøpt meg en sånn. Padden løsna under bruk første gangen, limet bare slapp taket. Men det var en ganske god bunke som ble tatt i ett jafs, altså. Funderer for tiden litt på løsninger her. Bortsett fra det virker den veldig god. ;D
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.411
Antall liker
13.886
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Oj, låter som ett defekt produkt. Min har jag tvättat 100-150 LP med (200-300 sidor med andra ord) utan några problem. Padden sitter som den ska! Däremot filten som sitter på sugarmen lossnar..
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.846
Antall liker
3.269
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Nitty Gritty platevasker i mange år.
Var vel rimelig fornøyd med den.
Så kom ultralyd vaskere......................
Kjøpte Audio Desk sin ultra lyd vasker.
Den har forøvrig microbørster i tillegg til ultralyd.

Dette var en annen verden.
Prisforskjellen er stor, men virkelig verdt det.
 
  • Liker
Reaksjoner: soa
Topp Bunn