Vinylvask: Hva tror dere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Bergen
    At det er forskjeller på perforeringa, kan jo ha sammenheng med foliens tykkelse.
    Det har du selvfølgelig helt rett i:) . Husker ikke helt hvor "tykk" den jeg brukte var.
    Forklaringen din om sjekk av transducerne bør være forståelig, da det du beskriver (røykliknende bevegelse) er lett synlig.
    Kan ikkje se symptomer på at transducerne er skadet.
    Testet nevnte folie fra GLAD type tykk og den tåler ganske mye.
    På bildet under er en litt tynnere type som er noe krøllet (blir da mer "sårbar") badet i 2 min.:

image.jpg

Har ikkje testet mer med plater - satser på helgen.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Bergen
    At det er forskjeller på perforeringa, kan jo ha sammenheng med foliens tykkelse.
    Jeg gjorde samme testen sjøl i min vasker, og det så ikke særlig annerledes ut etter ett minutt. Selv etter fem minutter så den ikke så "ille" ut som eksemplaret helt til høyre i bildet. Jeg brukte en "tykk" universalfolie, fra GLAD.

Ellers er det selvsagt en viss mulighet for at en av transducerne, eller elektronikken som styrer den, er defekt. Dette er ikke så enkelt å avgjøre, men det bør være mulig å se dette ved å betrakte området rett over transducerne, altså helt i bunnen av karet.
    Fyll karet nesten helt fullt, og start vaskeren. I området rett over transducerne skal det være mulig se en "effekt", i form av en røyklignende bevegelse i vannet.
    Jeg klarer ikke å forklare det bedre, men forhåpentligvis blir jeg forstått.....
    Då har eg hatt en runde på vaskerommet og testet litt mer.
    Er nok redd for at det er transducerne som er problemet. Så nok ikkje godt nok etter sist.
    I bunnen av karet er det 3 tydelig punkt. Fra 2 av disse kommer det røyklignende bevegelser(smal og spiss).
    Er det sånn at vaskeren består av 3 transducere og i dette tilfelle er 2 av de defekte?
    Den ene transduceren gjør da platene blir vasket, men ikke bra nok ?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Ser du tre "punkter" i bunnen av karet, har du også tre transducere.
    Om det vises en røyklignende bevegelse fra to av dem, så er det de to som er i orden! I hvor stor grad den ene som antakelig ikke virker vil påvirke vaskereultatet er det litt vanskelig å si noe om, men det er jo visse ting som kan tyde på at nettopp dette skjer.
    Ellers kan det være flere årsaker til at tredjemann ikke virker. Transduceren i seg selv går sjelden i stykker, da er det mer sannsynlig at det enten er en ledning som har løsnet, eller at elektronikken som styrer transduceren er defekt.
    Hver transducer har et eget kort, så det er en viss mulighet for at det har skjedd noe der.
    Om du føler for det, kan du gjerne sende vaskeren din til meg for en sjekk. Jeg har elektronikkort på vei fra Kina, i fall et av disse er defekte.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Bergen
    Hei - Takker så mye for superrask tilbakemelding:)
    Kanskje eg skal se litt i tråden din om hvordan vaskeren åpnes.
    For i første omgang avklare om det er en ledning som har løsnet.
    Tg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bare hyggelig!
    Tror ellers ikke jeg har skrevet så mye om hvordan du åpner den, men du kan jo få en "oppskrift" her:
    Etter å ha løsnet skruene nederst på sidene av vaskeren, kan du forsiktig prøve å bende bunnen ut av blikket som omgir karet.
    Legg først vaskeren på siden med betjeningspanelet opp, før du gjør dette.
    NB! Vær spesielt oppmerksom på at kabelen som forbinder betjeningspanelet med elektronikken i bunnplaten, er svært kort!
    Det er her snakk om en hvit liten flatkabel som er plugget til en kontakt på venstre side av elektronikken i bunnplaten. Denne kan av og til være limt fast (!), og da må kabelen løsnes fra betjeningspanelet i stedet.
    Så fort du har fått løsnet den kabelen, kan bunnplaten og elektronikk legges ned på bordet for nærmere inspeksjon.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Bergen
    It's Alive !

Bare hyggelig!
    Tror ellers ikke jeg har skrevet så mye om hvordan du åpner den, men du kan jo få en "oppskrift" her:
    Etter å ha løsnet skruene nederst på sidene av vaskeren, kan du forsiktig prøve å bende bunnen ut av blikket som omgir karet.
    Legg først vaskeren på siden med betjeningspanelet opp, før du gjør dette.
    NB! Vær spesielt oppmerksom på at kabelen som forbinder betjeningspanelet med elektronikken i bunnplaten, er svært kort!
    Det er her snakk om en hvit liten flatkabel som er plugget til en kontakt på venstre side av elektronikken i bunnplaten. Denne kan av og til være limt fast (!), og da må kabelen løsnes fra betjeningspanelet i stedet.
    Så fort du har fått løsnet den kabelen, kan bunnplaten og elektronikk legges ned på bordet for nærmere inspeksjon.
    image.jpg

Ser ut som problemet kan være løst. Gul ledning røket(bildet).
    Fikk avmantlet litt isolasjon og skjøtet det sammen på et vis.
    Stabilisert med varmlim ser det noelunde greit ut.
    Jækla mas å få på igjen bunnplaten som har omtrent samme størrelse som boksen rundt karet.
    Viktigste er at vaskeren no ser ut til å virke:
    Merket med en gang at den var mye "hissigere" og det var mer bølger i vannet.
    Såpass mye bølger at det var vanskelig å se etter de såkalte røykbevegelsene.
    Tok en kjapp test med en bitte tynn Alu-folie - resultat mye mer huller enn sist.
    Utifra Alu-folien tipper eg at effekten er nå kan være 4-5 ganger forbedret.
    Får ikkje prøvd med plater de første dagene, med det blir spennende:)
    Scrooge - Igjen må eg få takke deg så mye for hjelpen.
    Tg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.378
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så bra at det var en feil på vaskeren (missforstå meg rett) som må antas å være årsaken til at du ikke var førnøyd - og at den var enkel å utbedre. Nå vil du nok høyst trolig oppleve at platene dine blir renere enn det resultat du har fått tidligere :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Veldig hyggelig å lese, TerryGib! :)
    Da vil jeg tro at du får et litt annet resultat hva vaskingen angår?
    Ellers er det et lite hel**te å få på plass bunnen igjen ja, men du klarte det jo. Godt jobba!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn