Virus, spyware og annen f@#:-(skap

R

Rojoh

Gjest
Hei og hoy, nå virker det nesten som om PC'en lever sitt eget liv her...

Har fått opp en slags "reklame-plakat" på skrivebordet. "Warning, spyware detected on your computer" står det, med link til et "firma" som kaller seg Tesla. com. Der kan du kjøpe "effektive" programmer som tar knekken på denne dritten - noe jeg mistenker virker mot sin hensikt.

Har kjørt AVG, Spybot S&D og AdAdware, men denne "reklameplakaten" forsvinner ikke. Må jeg formatere for å bli kvitt dette søppelet? (Nå har jeg ikke så mye av verdi på maskinen, så det er vel bare bryderiet jeg kvier meg for).

Mvh. Johan.
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Du kan prøve å gå inn på kontrollpanelet og på legg til elller fjerne programer og se om du finner noe mistenkelig der. Er en måte som har hjulpet meg ved flere anledninger. Ellers er de sikkert noen som er mere datakyndige en meg som kan hjelpe deg:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.673
Sted
Østfold
Når den plakaten kommer opp trykker du ctrl+alt+del. Er du heldig kommer den opp som et program som kjører i oppgavebehandlingen. Høyreklikk på dette og velg "gå til prosess". Da kan du se hvilken fil som kjører. Søk etter denne og finn mappen driten ligger i. Så sletter du og koser deg. Ta gjerne en cognac ved siden av.

PS: det er ikke alltid det hjelper bare å slette selve programfila. Jeg har også opplevd at info om slik sletting/avinnstallering eller fjerning ligger på hjemmesiden til halvseriøse utgivere.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Har vært tilhenger av gratisprogram og "gratisprogram" til å bekjempe slikt i mange år, men etter at min niese lastet ned noe spillgreier gikk PCen min i kne. Jeg ble anbefalt et program som het Spy Sweeper (også omtalt på pcworld.no og div andre steder). Da fikk jeg virkelig se hva både Ad-aware og Spybot ikke får med seg.
Det koster dessverre noen kroner, ca 200,- pr år, men jeg har allikevel ingen betenkeligheter med å anbefale dette videre.
Det har vunnet mange priser og er etter min mening verdt hver eneste krone. Det er i tillegg "aktivt" hele tiden og hindrer alt som brannmuren i XP strengt tatt burde tatt seg av. På nettsiden deres har du mulighet til å laste ned en prøveversjon av programmet. Dette lar deg scanne maskinen og se resultatet, men du må som sagt kjøpe det for å gjøre noe med det. Dette er et anerkjent program, så man trenger ikke bekymre seg over "falske funn" i søket for å få folk til å handle.
200,- mye penger? 2 timer kjedelig innstallering = 100,- pr time Helt greit for meg!:)

Må nevne at det er mange som har fått problemer når de har lastet ned "skyminger" av dette programmet...
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
jeg kjøper spybot. spywareblaster og avast antivirus samtidig. ikke ett eneste knøle program overlever disse haukene på min maskin heldigvis. så nå er maskinen brukbar rask igjen.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
jeg kjøper spybot. spywareblaster og avast antivirus samtidig. ikke ett eneste knøle program overlever disse haukene på min maskin heldigvis. så nå er maskinen brukbar rask igjen.
Hvordan vet du at ingen overlever?;)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
*glise og mumle noe om windows*
:)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.244
Antall liker
9.117
Torget vurderinger
1
Ubuntu 5.10 -der har du det...
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
305
Antall liker
110
En god løsning kan rett og slett være å kjøre Windows 2000 eller kanskje til og med NT. De er utrolig stabile, og begynner å bli såpass gamle nå at det meste av spyware og nye virus ikke fungerer. Det gjelder spesielt NT.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.673
Sted
Østfold
MS-DOS 1.0 er vel gammel nok til at ingen virus, spy-ware og ad-ware funker! Jeg tror den kan skaffes ganske rimelig også. Det meste av software som passer dette operativsystemet er nok også ganske rimelig, og ikke minst kan det kjøres på en eldre PC som man kan få ganske billig.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
ms-dos vil nok ikke ha drivere til nyere hardware og da må man skrive slikt selv, noe jeg tror er ganske mye jobb.
En standardinstall av ubuntu (som bjornh sier) med en liten apt-get update etterpå. Stabilt og virusfritt. Schmokk inn en brannmur i tillegg kanskje, da har man pc til surfing, tekstbehandling, brenning av cd/dvd og en voksende bunke spill
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Jeg kjører ubuntu på laptop'en min og er også godt fornøyd. Fungerer fint til de fleste "vanlige" oppgaver, men jeg ville definitivt kjørt dual-boot med f.eks win xp eller 2k.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
interman: om man spiller en del, kan jo det være en fordel. Husker man å nappe tp før man booter i win, er man også fri spyware osv. Windows uten Internett funker veldig bra.


edit: det skal sies at win ikke er et dårlig OS, men det lages forferdelig mye sjit som legger seg i veien. At MS frem til (og delvis med) xp har vært bakoverkompatibelt til steinaldern har ikke akkurat gjort ting mer stabile
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Har vært tilhenger av gratisprogram og "gratisprogram" til å bekjempe slikt i mange år, men etter at min niese lastet ned noe spillgreier gikk PCen min i kne. Jeg ble anbefalt et program som het Spy Sweeper (også omtalt på pcworld.no og div andre steder). Da fikk jeg virkelig se hva både Ad-aware og Spybot ikke får med seg.
Det koster dessverre noen kroner, ca 200,- pr år, men jeg har allikevel ingen betenkeligheter med å anbefale dette videre.
Det har vunnet mange priser og er etter min mening verdt hver eneste krone. Det er i tillegg "aktivt" hele tiden og hindrer alt som brannmuren i XP strengt tatt burde tatt seg av. På nettsiden deres har du mulighet til å laste ned en prøveversjon av programmet. Dette lar deg scanne maskinen og se resultatet, men du må som sagt kjøpe det for å gjøre noe med det. Dette er et anerkjent program, så man trenger ikke bekymre seg over "falske funn" i søket for å få folk til å handle.
200,- mye penger? 2 timer kjedelig innstallering = 100,- pr time Helt greit for meg!:)

Må nevne at det er mange som har fått problemer når de har lastet ned "skyminger" av dette programmet...
Opplevde det samme som deg, og kjøpte Spy Sweeper. Egentlig mot prinsippene mine og kjøpe noe som man kan finne gratis på nett. Men på den annen side er det en billig forsikring for en problemfri tilværelse på nett. Spy Sweeper anbefales.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.158
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den som jeg har funnet for å ta det som adaware og spybot ikke fjerner er ewido ( http://www.ewido.net ). Dette er også betalingsprogram med en fullversjon og en gratisversjon, men du kan bruke fullversjonen i 14 dager, før den reduserer seg til en gratisversjon. Greit å ha hvis PCen er herpa.

Generelt sett - har du ikke behov for PC-spesifikke programmer (eks. regnskapsprogrammer, spill og sånt der et gitt program typisk bare finnes for en type maskin), så sparer du deg for sinnsykt mye trøbbel med å kjøre Mac eller linux.

Ikke for det - bare kjør PC med Windows. Jeg lever av å renske PCer for skitt og søppel :D

Johan-Kr
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Da er ewido med i samlingen min. Samler alle gode gratis programmer så lenge jeg har denne pc greia. skal heldigvis skifte til mac når jeg får råd.
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
...og begynner å bli såpass gamle nå at det meste av spyware og nye virus ikke fungerer. Det gjelder spesielt NT.
Det var vel en noe optimistisk påstand da.. :)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
audiodude: ja, iom at NT er et rimelig rent nettverksOS uten støtte for feks USB så blir ikke påstanden bare optimistisk, den blir rett og slett dum.
Tror ikke man får kjøpt lisenser for veldig gammel windows lenger heller, så schmokk inn feks ubuntu på desktoppen. Ha til nød en piratwinpartisjon til spill med deaktivert nettkort og dualboot. Spiller man ikke har man ingen bruk for windows
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
audiodude: ja, iom at NT er et rimelig rent nettverksOS uten støtte for feks USB så blir ikke påstanden bare optimistisk, den blir rett og slett dum.
Tror ikke man får kjøpt lisenser for veldig gammel windows lenger heller, så schmokk inn feks ubuntu på desktoppen. Ha til nød en piratwinpartisjon til spill med deaktivert nettkort og dualboot. Spiller man ikke har man ingen bruk for windows
Nåh nåh.. :)

Man får da fortsatt kjøpt lisenser til både NT4 og W2k.. (om ikke support)

NT 4 er det beste os'et MS har laget, W2k er bare en større oppgradering med tanke på driverfunksjonalitet og litt grensesnitt. Win-XP er jo en w2k med tilbehør fra Nille..

Jeg må få påpeke at jeg og de aller fleste av mine "klienter" har vært skånet for virus, ormer, trojaner og andre skumle ting de siste 10 årene.. Det er da faktisk slik at de fleste pc-brukere selv sørger for å bringe elendet inn i heimen, eller rettere sagt pc'en..

Det jeg prøver å si er at de fleste MS-os kan benyttes med hell både til privatbruk og i bedrifter, så lenge man vet hva man driver med..

Jeg elsker Linux/Unix/Ux, nesten som jeg elsket Novell.. men på klient pc'er ? ... nei og nei.. ;)

PS : USB driver til NT kan realiseres gjennom USB driveren til Win95osr2 (?) hvor du finner igjen driveren som faktisk ble skrevet for NT4 og dermed er "portet" til w9x med en medfølgende mini-nt-kernel.. verden er rar..

En oppdatert NT4 / w2k vil være utsatt for de aller, aller fleste sikkerhetsrisikoer og virus som win-xp. Men NT 4 lages det jo ikke sikkerhets oppdateringer til lenger (?) så jeg vet ikke jeg..
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
w2k skulle vel egentlig hete NT5.0...
Ja, vet man kan finne usbdrivere, men noe pes når det ikke er implementert, så da jeg jobbet en periode med support i dublin brukte jeg overgang fra usb til ps2.
Med gammel win, mente jeg ikke w2k og nt4, men 3.1 og det andre gamle rælet som har blitt nevnt her.
Som du sier, audio: Det meste er trygt, så lenge det ikke er uvitende hender som bruker det!
 
S

slowmotion

Gjest
Spiller man ikke har man ingen bruk for windows
Det er desverre endel tekniske programmer som ikke fungerer noe særlig på linux. Derfor må man ofte ha en dualbootmaskin.
Endel regneark fungerer også bedre i Office enn i Gnumeric eller Open Office.


Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til å bruke windoze i dag.

;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg har brukt Linux som hovedoperativsystem i over fem år nå, men ble nylig tvunget til å installere Windows i tillegg for å kunne bruke ProTools. SP2, kun trygge programmer, FireFox til surfing og gjennomgående fornuftig og trygt bruk har gitt meg mange problemfrie måneder. Spybot S&D er installert og kjøres innimellom for å bekrefte at maskinen er ren... og det har ikke funnet noe så langt :)
 
Topp Bunn