Hei Harald!
Synd du er så utrolig negativ til selskapet som er grunnlagt av verdens største filantrop!
"jeg verken driver med videoredigering, musikkproduksjon, profesjonell bildebehandling, 3D-design ol." og hva bruker du så Linux boksen din egentlig til?
Hvorfor i allverden kaller du Bill Gates verdens største menneskevenn? Lurer også på hvorfor du har Linux-pingvinen i avataren din. Du forstår ikke min negativisme til Microsoft med alle de fiendtlige grepene de foretar seg med Vista? Leser du artikkelen skal det godt gjøres å ikke få en vond smak i munnen...
Jeg bruker laptopen med Linux til både fritid og studier: surfing (trådløst), epost, chatting (MSN m/webcamera), programmering (Java), bildebehandling på hobbynivå, litt webdesign, planlegging, spille musikk, "kontorarbeid" (Word, Excel, PDF-reader). Har også brukt den til memo-opptak, lydredigering, bildeorganisering, videoavspilling... Jeg er mer fornøyd med text editoren (
Kate), msn-klienten (
aMSN), musikkavspilleren (
Amarok) og
OpenOffice, og PDF-vieweren enn (Microsoft) alternativer i Windows. Jeg er også mer fornøyd med kontrollen jeg har over systemet, ingen irriterende advarsler og tull. Jeg er mer fornøyd med grensesnittet, utseende og min frihet til å endre det. I tillegg finnes det bare ca. 20 forskjellige virus til Linux (i motsetning til x antall tusen i Windows) og ingen av de er noe å tenke på med mindre man kjører servere.
Glemte jeg nevne at Linux-systemet ikke koster en krone?
Problemet med de spesielle sjangrene jeg nevnte, er at de programmene utviklere brukere til akkurat den typen ting er veldig avanserte, og laget for Windows. Hvis en som jobber med bildebehandling er vant med Adobe Photoshop CS2, så bruker han Adobe Photoshop CS2! Det finnes ikke til Linux. Men det er mindre avanserte bildeeditorer som er avanserte i massevis for "vanlige dødelige". Et annet problem er f.eks. hvis man kjøper DV-kamera, så medfølger den gjerne f.eks. Pinnacle redigeringssoftware...laget for Windows. Produsenten kunne nok laget det for Linux også, men det koster litt å porte det til Linux-plattformen, og den har langt færre brukere.