Vitamin- og mineraltilskudd, hvor handler du slikt online?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Har nylig flyttet fra by til land, og nærmeste helsekostbutikk er noen mil unna ... så da må det bli handling på nett for det meste. Tar derfor gjerne imot anbefalinger av helsekostbutikker/utsalgsteder på weben som selger vitamin- og mineraltilskudd o.l. .
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Nærmeste kolonialbutikk holder. Der har de brød, kjøtt og grønnsaker. Kanskje en og annen fisk også. Glem ikke melk.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.329
Antall liker
3.854
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Pink Panther er inne på noe.

Vi har spist mat i alle tider. Hvorfor er det de siste 20 årene at vi prutselig trenger vitaminer/mineraler i pilleform?

Spis heller skikkelig mat!
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
65finger skrev:
bigvit.com bra produkter og god service
Etter hva jeg kan se tilbyr http://www.bigvits.co.uk/ vitaminer og mineraler med høyere dosering per kapsel/tablett enn det som er tillatt solgt i Norge. Men obs - her gjetter jeg! Har ikke undersøkt grundigere enn at jeg noterer meg at sist jeg handlet, så fant jeg ikke magnesium tabletter/kapsler i Norge på mer enn 300/400mg, mulig det var 500mg, mens jeg på shoppen i uk tilbys 1000mg. Var innom Kinsarvik-butikken en gang mens de holdt på å pakke ut noe som viste seg å være en feillevering av multivitaminer fra utlandet som de ikke kunne selge her i Norge, pga for høye doser per kapsel - ble jeg fortalt.

Har nå bestilt en boks fra bigvits, så får vi se om den kommer frem. Ellers så støter man jo på den berømte "frihandelsgrensen" på 200 kr. Blir vel stort sett bare en boks pr.orde da ...

Fortrekker forøvrig å kjøpe "merkenavn", det vil si fra store produsenter/produsenter som leverer til flere land - og som man derfor antar har et renomé å ta vare på, som forhåpentligvis ikke tør risikere sitt omdømme på å bli tatt i juks og bedrag (med tanke på samsvar mellom varedeklarasjon og det faktiske innholdet i produktene).

Edit: En risiko med å handle ut kan være følgende som jeg selv erfarte for en del år siden. Bestilte et multivitamin- og urteprodukt fra USA. Dette ble stoppet i tollen da produktet iflg varedeklarasjonen inneholdt en urt som i Norge stod på legemiddellista og derfor ikke kunne selges over disk/uten resept, uansett mengde (det var snakk om noen få milligram per kapsel). Slikt kan man si utgjør en risko ved handel ute, med mindre man selv først undersøker at alt som står på produktets varedeklarasjon faktisk er lov å innføre.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Pink Panther er inne på noe.

Vi har spist mat i alle tider. Hvorfor er det de siste 20 årene at vi prutselig trenger vitaminer/mineraler i pilleform?

Spis heller skikkelig mat!
I en ideell verden så er dette helt riktig. Det som ikke er så ideelt er at næringsinnholdet i maten vi spiser er halvert siste 50 år (eller rundt der). Høyere avlinger utarmer jorda og tapper den for næringsstoffer som igjen gir seg utslag i mindre næringsrike grønnsaker. Dessuten utsetter vi kroppen for belastninger som den i utgangspunktet ikke var ment å skulle takle, som røyking f.eks. Det øker oksideringen i kroppen og øker behovet for antioksidanter. Vi er lite ute i sola (av naturlige grunner) noe som lett gir for lave nivå av D vitamin. Vi spiser for lite mat med omega 3 (som er tatt bort i de fleste matvarer for å bedre holdbarheten).

I tillegg finnes det urter som kan hjelpe mot ulike plager vi måtte ha med kroppen. De som fungerer aller best må man kjøpe "under disk", altså de som faktisk er dokumentert at fungerer, og derfor blitt omklassifisert som legemiddel.

Så det finnes noen gode grunner for at en del kosttilskudd kan være nyttige. Noe som også er påvist i studier:
http://www.nutritionj.com/content/6/1/30
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
http://www.naturesbest.co.uk/

Handler jevnlig derfra under tollgrensen, portoen er lav og prisene 1/3- 1/2 av norske priser selv etter frakt (for omega 3 osv)

Vitaminer kjøper jeg på Rema, billig og bra og til en brøkdel av bløffvarene på helskost/apotek
Sleiven
Sleiven
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
zimon skrev:
65finger skrev:
bigvit.com bra produkter og god service
Etter hva jeg kan se tilbyr http://www.bigvits.co.uk/ vitaminer og mineraler med høyere dosering per kapsel/tablett enn det som er tillatt solgt i Norge. Men obs - her gjetter jeg! Har ikke undersøkt grundigere enn at jeg noterer meg at sist jeg handlet, så fant jeg ikke magnesium tabletter/kapsler i Norge på mer enn 300/400mg, mulig det var 500mg, mens jeg på shoppen i uk tilbys 1000mg. Var innom Kinsarvik-butikken en gang mens de holdt på å pakke ut noe som viste seg å være en feillevering av multivitaminer fra utlandet som de ikke kunne selge her i Norge, pga for høye doser per kapsel - ble jeg fortalt.

Har nå bestilt en boks fra bigvits, så får vi se om den kommer frem. Ellers så støter man jo på den berømte "frihandelsgrensen" på 200 kr. Blir vel stort sett bare en boks pr.orde da ...

Fortrekker forøvrig å kjøpe "merkenavn", det vil si fra store produsenter/produsenter som leverer til flere land - og som man derfor antar har et renomé å ta vare på, som forhåpentligvis ikke tør risikere sitt omdømme på å bli tatt i juks og bedrag (med tanke på samsvar mellom varedeklarasjon og det faktiske innholdet i produktene).

Edit: En risiko med å handle ut kan være følgende som jeg selv erfarte for en del år siden. Bestilte et multivitamin- og urteprodukt fra USA. Dette ble stoppet i tollen da produktet iflg varedeklarasjonen inneholdt en urt som i Norge stod på legemiddellista og derfor ikke kunne selges over disk/uten resept, uansett mengde (det var snakk om noen få milligram per kapsel). Slikt kan man si utgjør en risko ved handel ute, med mindre man selv først undersøker at alt som står på produktets varedeklarasjon faktisk er lov å innføre.
man kan handle kosttilskudd for 3 mnders forbruk innenfor EU uavhengig av dosering/styrke.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Sleiven skrev:
http://www.naturesbest.co.uk/
Handler jevnlig derfra under tollgrensen, portoen er lav og prisene 1/3- 1/2 av norske priser selv etter frakt (for omega 3 osv)

Vitaminer kjøper jeg på Rema, billig og bra og til en brøkdel av bløffvarene på helskost/apotek
Takker for linken. Rema, skjønner, men ikke like lett. Svært magert utvalg i de to matvarebutikkene på stedet, men C-vitaminer og tran kjøper jeg nå hos dem da.

65finger skrev:
man kan handle kosttilskudd for 3 mnders forbruk innenfor EU uavhengig av dosering/styrke.
Ser slik ut ja, innenfor EU altså. Fant en oppsummering av reglene her: "Importguide - gjør det selv!" http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=94&type=2 "Lurer du på hva du lovlig kan importere av kosttilskudd og naturmedisin, via postordre/forsendelse og på reise? Her har vi laget en liten oppsummering, med referanse til relevante dokumenter."
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
topline skrev:
Vi spiser for lite mat med omega 3 (som er tatt bort i de fleste matvarer for å bedre holdbarheten).
Hvordan tar man bort Omega 3 i fisk? ???
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Og hvordan magrer du en sild eller en torsk? Eller en laks for den saks skyld?
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
discountsupplements.co.uk

gratis frakt og mye rimeligere enn norske priser ;)
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Audiophile-Arve skrev:
Tubesnake skrev:
Og hvordan magrer du en sild eller en torsk? Eller en laks for den saks skyld?
Du fileterar bort buklappen og det som ligg nærast skinnet på laksen. torsk kan du gjere det same med, men her er det langt mindre feitt. Sild er håplaust.
På de nevnte fiskeslag er fettet fordelt i hele fisken. Av fiskeslag her til lands er det stort sett kun kveite hvor man kan skjære bort fettet slik at man reduserer innholdet av omega 3.
 
N

nb

Gjest
Tubesnake skrev:
Og hvordan magrer du en sild eller en torsk? Eller en laks for den saks skyld?
Fettet er vl ikke jevnt fordelt, bare å skjere bort de fetese delene. Salma-laksen som selges er f.eks magrere enn hel laks siden den kun består av det magreste stykket på fiksen. Fettinnholdet på Salma er oppgitt til 13-15% mens det for laks er 19%, så allverdens forskjell er det jo ikke.

Ellers er jeg av den oppfatning at behovet for kosttilskudd ikke er til stede for noen som spiser et normalt variert kosthold som ikke er basert på gjennomprosseserte produkter og en lang liste e-stoffer, kunstige smakstilsetninger osv.

Et moderne kosthold er dog temmelig begredelig (kun anekdotisk basert på obeserasjoner av hva folk rundt meg på dagligvarebutikken putter i handlekurven) så kanskje tilskudd er nødvendig for noen som ikke kan å lage mat eller baserer sit daglige næringsinntak på skit. Da er det i min verden mer fruktbart (phun intended) å tilpasse kostholdet og hvilke varer man kjøper.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
nb skrev:
Fettet er vl ikke jevnt fordelt, bare å skjere bort de fetese delene. Salma-laksen som selges er f.eks magrere enn hel laks siden den kun består av det magreste stykket på fiksen. Fettinnholdet på Salma er oppgitt til 13-15% mens det for laks er 19%, så allverdens forskjell er det jo ikke.
Akkurat, forskjellen er bortimot ikkeeksisterende, så å si at man har "tatt bort omega 3" er jo kanskje litt misvisende.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Foreslår at de som vil diskutere pro & con kosttilskudd lager en egen tråd om det!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Tubesnake skrev:
topline skrev:
Vi spiser for lite mat med omega 3 (som er tatt bort i de fleste matvarer for å bedre holdbarheten).
Hvordan tar man bort Omega 3 i fisk? ???
Nevnte vel ikke fisk i kommentaren min, det gjelder bearbeidet mat.
Omega 3 finnes også i planteriket, men omega-3-fettsyrer harskner lett når de lagres så de er ugunstige når lang holdbarhet er ønsket.
Men omega 3 nivået i animalsk mat kan også endres gjennom hva dyrene de blir foret med, - dette gjelder også fisk så vidt jeg vet.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
Legger til:
http://www.abc-helsekost.no/shop/
abc-helsekost har jeg handlet hos før, hadde bare glemt den når jeg nå ba om input her. Rask levering sist jeg handlet der. Ligger i på Rognan i Saltdal, og ble etablert i "år 2000 som en del av Saltdal helsekost (etablert 1995)" iflg hjemmesiden.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
topline skrev:
Takk, der finner jeg bl.a. Magnesium i kapsler a 1000mg, så stor dose som jeg gjettet ikke var lov å selge her i landet. Har ikke sjekket lover og forskrifter enda, men kan jo da anta at det må være lov. :) Var ikke så veldig mye å spare på å kjøpe i UK heller (bigvits.co.uk), bare litt. kr 177,66 med frakt ble det fra UK, mot kr 235 med frakt fra urtesenteret for samme produkt (samme merke og antall kapsler).
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.319
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
http://www.shopping4net.com/no/Helsekost.htm

Fører merket Great Earth som lager veldig gode produkter. Tilnærmet gratis frakt. Sendes fra Sverige i separate pakker for å unngå moms. Her kan du også få kjøpt fordøyelsesenzymer som er klassifisert som legemiddel i Norge.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
DIY_dude skrev:
http://www.shopping4net.com/no/Helsekost.htm

Fører merket Great Earth som lager veldig gode produkter. Tilnærmet gratis frakt. Sendes fra Sverige i separate pakker for å unngå moms. Her kan du også få kjøpt fordøyelsesenzymer som er klassifisert som legemiddel i Norge.
Takk DIY_Dude! Hadde vel den shoppen på lista, men sist jeg prøvde kom jeg ikke inn for å se på websidene der, men det gikk greit nå. Greit å høre om merker andre har god erfaring med, for det er jo utrolig mye å velge i (og feile med) der ute.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.319
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
zimon skrev:
Takk DIY_Dude! Hadde vel den shoppen på lista
Dammit, jeg har fått for vane å dobbeltposte i det siste. ::) Sorry. Men, ja, det er en god webshop med bra utvalg og kjapp og billig levering.

Ellers har www.super-nature.no en del interessante produkter som du ikke får tak i andre steder. Men prisene er ganske ville.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
DIY_dude skrev:
zimon skrev:
Takk DIY_Dude! Hadde vel den shoppen på lista
Dammit, jeg har fått for vane å dobbeltposte i det siste. ::) Sorry. Men, ja, det er en god webshop med bra utvalg og kjapp og billig levering.

Ellers har www.super-nature.no en del interessante produkter som du ikke får tak i andre steder. Men prisene er ganske ville.
No-problem (hvem gjør ikke det av og til, sier noe andre alt har sagt i tråden). :) Takk for linken.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.647
Antall liker
3.815
Takk for tips om bigvits i uk. Flott utvalg og helt super service. Etter å ha bestilt på nett, fikk jeg en nesten a4 sides personlig mail fra en kundebehandler, som fortalte hvordan hun hadde delt opp ordren for å gjøre frakt, toll og moms gunstigere for meg.

Imponerende - og ikke akkurat slik vi er vant med fra hifibransjen, kanskje? ;D
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
topline skrev:
Takk, der finner jeg bl.a. Magnesium i kapsler a 1000mg, så stor dose som jeg gjettet ikke var lov å selge her i landet. Har ikke sjekket lover og forskrifter enda, men kan jo da anta at det må være lov. :)
Nå fant jeg noe jeg har sett på tidligere, men ikke fant tilbake til før nå: FOR 2004-05-20 nr 755: Forskrift om kosttilskudd. http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html

Ifølge denne er maks tillatt innhold av magnesium per døgndose 600mg. De jeg har bestilt på 1000mg bør da etter retten bli stoppet. Ikke mottatt eller hørt noe enda, bare fått mail om at der er sendt fra bigvits.co.uk 30/12. Vi får se om forsendelsen ankommer.

Også greit å få med seg: FOR 1999-12-27 nr 1565: Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19991227-1565.html
Iflg sistnevnte er f.eks alle urter som legemiddel å regne, men med unntak for urter som i oversikten der er merket som Handelsvare (H).

De to overstående forskriftene har jeg vært i berøring med før, da jeg for en noen år siden fikk tilsendt noen multivitaminer fra USA som ble stoppet i tollen fordi de innholdt en urt som i Norge (og EU) var klassifisert som legemiddel (og ikke handelsvare). Det var vel den gang også snakk om forstore doser av enkelte mineraler/vitaminer. Husker ikke helt. Det jeg husker fra den gang var det slik at dersom et produkt, f.eks en urt, var godkjent som handelsvare i EU - så ville den også være det her (s.følge av EØS). Og slik er det vel nå også.

Var ikke så veldig mye å spare på å kjøpe i UK heller (bigvits.co.uk), bare litt. kr 177,66 med frakt ble det fra UK, mot kr 235 med frakt fra urtesenteret for samme produkt (samme merke og antall kapsler).
Det kan være litegrann mer å spare på å hande fra http://www.iherb.com i USA. Ellers synes dette å være en særs kundevennlig webshop for oss "foreigners"; for når man i handlekurvens fraktkalkulator oppgir land/postnummer, får man opp ikke bare fraktalternativer, men diverse info som shopen har fått som tilbakemeldinger fra sine norske kunder. Herunder linker til de overstående forskriftene og info om og linker til diverse om tollgrenser og fortolling her Norge. Man får også en notis om at ved valg av vanlig air-mail som fraktalternativ, så tyder tilbakemeldinger fra kunder i Norge på at forsendelsen kan ta opptil 10 dager.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
Nå fant jeg noe jeg har sett på tidligere, men ikke fant tilbake til før nå: FOR 2004-05-20 nr 755: Forskrift om kosttilskudd. http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html

Ifølge denne er maks tillatt innhold av magnesium per døgndose 600mg. De jeg har bestilt på 1000mg bør da etter retten bli stoppet. Ikke mottatt eller hørt noe enda, bare fått mail om at der er sendt fra bigvits.co.uk 30/12. Vi får se om forsendelsen ankommer.
Det gjorde den. Kom i dag, 15 dager etter at de ble bestilt. Mine 1000mg kapsler ble altså ikke stoppet.

65finger skrev:
man kan handle kosttilskudd for 3 mnders forbruk innenfor EU uavhengig av dosering/styrke.
Prøvd å finne en slik regel/bestemmelse, men finner ikke. Hvor har du dette fra? Gjelder det ev. bare hva man kan bringe med når man selv er på reise?

Leste her http://www.svenskegenvard.se/index.php/kosttillskott#Vitaminer%20och%20mineraler
"Det har ännu inte fastställts några högsta eller lägsta tillåtna halter av vitaminer och mineraler. EU-kommissionen arbetar i dagsläget med att fastställa det maximala dagliga intaget av tillåtna vitaminer och mineraler. EFSA har gjort en utvärdering ”Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals” av de högsta tolererbara doserna för vitaminer och mineraler som kommer att fungera som stöd för EU-kommissionen när de ska fastställa de
högsta tillåtna halterna."
...og når EU ikke har fastsatt noen min-/maks-grense på innhold, hvordan kan de eller tollen her da beregne hva som er 3mnds forbruk?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
zimon skrev:
zimon skrev:
Nå fant jeg noe jeg har sett på tidligere, men ikke fant tilbake til før nå: FOR 2004-05-20 nr 755: Forskrift om kosttilskudd. http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html

Ifølge denne er maks tillatt innhold av magnesium per døgndose 600mg. De jeg har bestilt på 1000mg bør da etter retten bli stoppet. Ikke mottatt eller hørt noe enda, bare fått mail om at der er sendt fra bigvits.co.uk 30/12. Vi får se om forsendelsen ankommer.
Det gjorde den. Kom i dag, 15 dager etter at de ble bestilt. Mine 1000mg kapsler ble altså ikke stoppet.

65finger skrev:
man kan handle kosttilskudd for 3 mnders forbruk innenfor EU uavhengig av dosering/styrke.
Prøvd å finne en slik regel/bestemmelse, men finner ikke. Hvor har du dette fra? Gjelder det ev. bare hva man kan bringe med når man selv er på reise?

Leste her http://www.svenskegenvard.se/index.php/kosttillskott#Vitaminer%20och%20mineraler
"Det har ännu inte fastställts några högsta eller lägsta tillåtna halter av vitaminer och mineraler. EU-kommissionen arbetar i dagsläget med att fastställa det maximala dagliga intaget av tillåtna vitaminer och mineraler. EFSA har gjort en utvärdering ”Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals” av de högsta tolererbara doserna för vitaminer och mineraler som kommer att fungera som stöd för EU-kommissionen när de ska fastställa de
högsta tillåtna halterna."
...og når EU ikke har fastsatt noen min-/maks-grense på innhold, hvordan kan de eller tollen her da beregne hva som er 3mnds forbruk?
husker ikke men fikk trøbbel fra usa, og satte meg litt inn i ting, skal prøve å finne infoen
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
65finger skrev:
husker ikke men fikk trøbbel fra usa, og satte meg litt inn i ting, skal prøve å finne infoen
Takk. Du poster vel her om du finner. Andre er selvsagt også velkommen til å bidra med oppklarende info/lenker. :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.173
Antall liker
558
topline skrev:
C. Alshus skrev:
Pink Panther er inne på noe.

Vi har spist mat i alle tider. Hvorfor er det de siste 20 årene at vi prutselig trenger vitaminer/mineraler i pilleform?

Spis heller skikkelig mat!
I en ideell verden så er dette helt riktig. Det som ikke er så ideelt er at næringsinnholdet i maten vi spiser er halvert siste 50 år (eller rundt der). Høyere avlinger utarmer jorda og tapper den for næringsstoffer som igjen gir seg utslag i mindre næringsrike grønnsaker. Dessuten utsetter vi kroppen for belastninger som den i utgangspunktet ikke var ment å skulle takle, som røyking f.eks. Det øker oksideringen i kroppen og øker behovet for antioksidanter. Vi er lite ute i sola (av naturlige grunner) noe som lett gir for lave nivå av D vitamin. Vi spiser for lite mat med omega 3 (som er tatt bort i de fleste matvarer for å bedre holdbarheten).

I tillegg finnes det urter som kan hjelpe mot ulike plager vi måtte ha med kroppen. De som fungerer aller best må man kjøpe "under disk", altså de som faktisk er dokumentert at fungerer, og derfor blitt omklassifisert som legemiddel.

Så det finnes noen gode grunner for at en del kosttilskudd kan være nyttige. Noe som også er påvist i studier:
http://www.nutritionj.com/content/6/1/30
Og hvem vil ikke krisemaksimere slik du gjør? Jo, nemlig den kommersielle livsstilsindustri som har forklaringsmoduler som kan høres overbevisende ut, men som ikke dermed sagt er overbevisende. Spør hvilken som helst fagperson, og du vil få svar at maten kan dekke våre behov for næringstoffer (da ALLE behov).

Dersom maten dog IKKE kan det, da er det ikke fordi det er noe galt i å spise næringsrik mat eller matvarene i seg selv. Det betyr heller IKKE at man skal løpe til nærmeste helsekostnutikk. Da er man gravid, har en matvareintolleranse eller er syk etc., dog har disse behov for enkeltstoffer alene, ikke å ta tilskudd generelt slik den kommersielle livsstilsindustrien er flink til å fortelle oss at vi må.

Du glemmer en viktig faktor, nemlig den at vi har et mål for hva kroppen optimalt trenger - vi kjenner også hvilke næringstoffer matvarene inneholder - problemene du viser til er bare ikke der.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.173
Antall liker
558
Og hvordan og hva i livet deres skal bli så mye bedre, dersom dere tar tilskudd av diverse næringstoffer?

Er det slik at tar man tilskudd av ditt og datt, så øker yteevnen. Ergo kan man sitte i sofaen og "trene" seg raskere... WoW!!

Eller er det rett og slett slik, at det ikke hadde vært noen forskjell til eller fra, fordi man tar tilskudd. Ergo kaster dere bort penger.

------

Mangelsykdommer er ikke noen problem i dag, dessuten blir man ikke bedre på noen måte av å ta tilskuddene (friskere og sunnere, lever lenger, bedre yteevne m.m.). Maten dekker våre behov...

Rart med det, at kommersiell livsstilsindustri er blitt så bra i sin markedsføring at det nesten er blitt en etablert sannhet hos Ola Nordmann, om at man av en eller flere grunner trenger tilskudd.

Fy fader hvor mye dem tjener på slike tilskudd, det er ikke rart at dem ikke forteller oss det også Topline holder greit kjeft om - nemlig at helse handler om livsstil og ikke hva en kan kjøpe i en eske med piller.
 
Topp Bunn