Vitamin- og mineraltilskudd, hvor handler du slikt online?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
made4u skrev:
topline skrev:
C. Alshus skrev:
Pink Panther er inne på noe.

Vi har spist mat i alle tider. Hvorfor er det de siste 20 årene at vi prutselig trenger vitaminer/mineraler i pilleform?

Spis heller skikkelig mat!
I en ideell verden så er dette helt riktig. Det som ikke er så ideelt er at næringsinnholdet i maten vi spiser er halvert siste 50 år (eller rundt der). Høyere avlinger utarmer jorda og tapper den for næringsstoffer som igjen gir seg utslag i mindre næringsrike grønnsaker. Dessuten utsetter vi kroppen for belastninger som den i utgangspunktet ikke var ment å skulle takle, som røyking f.eks. Det øker oksideringen i kroppen og øker behovet for antioksidanter. Vi er lite ute i sola (av naturlige grunner) noe som lett gir for lave nivå av D vitamin. Vi spiser for lite mat med omega 3 (som er tatt bort i de fleste matvarer for å bedre holdbarheten).

I tillegg finnes det urter som kan hjelpe mot ulike plager vi måtte ha med kroppen. De som fungerer aller best må man kjøpe "under disk", altså de som faktisk er dokumentert at fungerer, og derfor blitt omklassifisert som legemiddel.

Så det finnes noen gode grunner for at en del kosttilskudd kan være nyttige. Noe som også er påvist i studier:
http://www.nutritionj.com/content/6/1/30
...og du vil få svar at maten *kan* dekke våre behov for næringstoffer (da ALLE behov).

Dette er vi da helt enige om. ::)

Forøvrig ville det blitt bedre diskusjoner her om du startet lese noe annet enn Se & Hør..og f.eks kommentere studien jeg linket til.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.172
Antall liker
551
Er det jeg som er Se&Hør leseren her.

Unnskyld, men det er du som henter din viten fra diverse blekker du ikke skulle lyttet til - som f.eks. reklameblader for det ene og det andre.

Dem som derimot hevder det samme som meg har hentet sin viten fra bøker som finnes på pensumlister bl.a.

Jeg er tydelig mindre godtroende enn deg, tror jeg er det generelt og ikke bare hva gjelder livsstil - i alle fall åpner jeg aldri Se&Hør annet enn på f.eks. venterommet hos tannlegen (dersom det ikke er annet å lese der). Dog legger jeg intet i det jeg leser der, vet bare at andre kan være i stand til det.

Så er nok heller deg enn meg som er nærmest det å være Se&Hør leser.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
made4u skrev:
Dem som derimot hevder det samme som meg har hentet sin viten fra bøker som finnes på pensumlister bl.a.
Siden du underkjenner alles kunnskap i denne og andre tråder om kosthold og helse, lurer jeg på hvilken kompetanse du har på dette feltet?
Kan du ikke kaste lys over det før du går videre?
Se på det som kvalitetssikring fra min side.
 
N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Siden du underkjenner alles kunnskap i denne og andre tråder om kosthold og helse, lurer jeg på hvilken kompetanse du har på dette feltet?
Kan du ikke kaste lys over det før du går videre?
Se på det som kvalitetssikring fra min side.
Prinsipielt enig, men så lenge man forfekter f.eks Norges/WHOs/etc offisielle kostholdssyn med lik begrunnelse så ligger det presumtivt ganske mye aggregert kunnskap bak standpunktet.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.172
Antall liker
551
oddgeir skrev:
made4u skrev:
Dem som derimot hevder det samme som meg har hentet sin viten fra bøker som finnes på pensumlister bl.a.
Siden du underkjenner alles kunnskap i denne og andre tråder om kosthold og helse, lurer jeg på hvilken kompetanse du har på dette feltet?
Kan du ikke kaste lys over det før du går videre?
Se på det som kvalitetssikring fra min side.
For å si det rett ut, kvalitetssikring har ingen betydning for dem som ser bort fra hva WHO, forskjellige lands ernæringsmyndigheter (ikke bare Norge), samt nær sagt det hele fagmiljøet sier... Se på hva sykehusene verden over gir av råd etc... Mange ser jo heller i reklame fra den kommersielle livsstilsindustrien, og tar utgangspunkt i hva som hevdes der og betviler et helt fagmiljø som er ganske samlet og kunnskap som det enkle faktum at man reelt vet hva mat inneholder (sjekk næringsmiddeltabelen) og har tall på hva kroppen trenger av næringstoffer (referanseverdier og anbefalte inntak - læren om kroppen), dessuten kjenner man det norske kostholdet (se utviklingen i det norske kosthold - kan lastes ned i kortversjon og mer omfattende versjon)...

Altså, man vet hva matvarene inneholder av næringstoffer - man kjenner kroppens behov - og kan dermed se dette i lys av hva man spiser.

Å kvalitetssikre dette overfor noen som er julenissegodtroende nok til å ta til seg det dem sier, dem som er kommersiell livsstilsindustri sine talerør (som krisemaksimerer og snakker om noe som ikke er tilfelle, vil ha oss til å tro at helse handler om kosttilskudd på boks, glem det), det er nytteløst å komme med kunnskap i helhet til slike om det sågar kommer fra hvilken som helst kant - de er ikke opptatt av kvaliteten på rådene likevel, bare at det hele har en forklaringsmodul dem finner overbevisende.

Se på hva fagmiljøet hevder du, og sammenligne dette med hva maten reelt inneholder (det kjenner man som sagt og du finner det i matvaretabellen) og ikke minst kroppens behov... se dette i lys av hva gjennomsnittsnordmannen spiser - og skulle du spise annerledes så finn dine utfordringer til hvordan du via matvaner kan endre dette. Å kjøpe piller er ingen god løsning for en frisk person som kan oppnå god helse uten å kaste bort penger.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Så du er legmann som meg og de fleste andre med andre ord. OK takk for svar. ;)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
Nå fant jeg noe jeg har sett på tidligere, men ikke fant tilbake til før nå: FOR 2004-05-20 nr 755: Forskrift om kosttilskudd. http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html

Ifølge denne er maks tillatt innhold av magnesium per døgndose 600mg. De jeg har bestilt på 1000mg bør da etter retten bli stoppet. Ikke mottatt eller hørt noe enda, bare fått mail om at der er sendt fra bigvits.co.uk 30/12. Vi får se om forsendelsen ankommer.

Også greit å få med seg: FOR 1999-12-27 nr 1565: Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19991227-1565.html
Iflg sistnevnte er f.eks alle urter som legemiddel å regne, men med unntak for urter som i oversikten der er merket som Handelsvare (H).

De to overstående forskriftene har jeg vært i berøring med før, da jeg for en noen år siden fikk tilsendt noen multivitaminer fra USA som ble stoppet i tollen fordi de innholdt en urt som i Norge (og EU) var klassifisert som legemiddel (og ikke handelsvare). Det var vel den gang også snakk om forstore doser av enkelte mineraler/vitaminer. Husker ikke helt. Det jeg husker fra den gang var det slik at dersom et produkt, f.eks en urt, var godkjent som handelsvare i EU - så ville den også være det her (s.følge av EØS). Og slik er det vel nå også.
At den nevnte forskriften om kosttilskudd er virksom merket jeg nå. Hadde bestilt "Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels". Fikk brev fra posten om sendingen inneholder legemiddel om ikke tillates innført. "For høye verdier vitamin D" står det.

I forskriften http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html ser jeg at "Maksimum per døgndose" 10?g, som tilsvarer omlag 400IU. Jammen i svarte h..... da!!!!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
zimon skrev:
zimon skrev:
Nå fant jeg noe jeg har sett på tidligere, men ikke fant tilbake til før nå: FOR 2004-05-20 nr 755: Forskrift om kosttilskudd. http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html

Ifølge denne er maks tillatt innhold av magnesium per døgndose 600mg. De jeg har bestilt på 1000mg bør da etter retten bli stoppet. Ikke mottatt eller hørt noe enda, bare fått mail om at der er sendt fra bigvits.co.uk 30/12. Vi får se om forsendelsen ankommer.

Også greit å få med seg: FOR 1999-12-27 nr 1565: Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19991227-1565.html
Iflg sistnevnte er f.eks alle urter som legemiddel å regne, men med unntak for urter som i oversikten der er merket som Handelsvare (H).

De to overstående forskriftene har jeg vært i berøring med før, da jeg for en noen år siden fikk tilsendt noen multivitaminer fra USA som ble stoppet i tollen fordi de innholdt en urt som i Norge (og EU) var klassifisert som legemiddel (og ikke handelsvare). Det var vel den gang også snakk om forstore doser av enkelte mineraler/vitaminer. Husker ikke helt. Det jeg husker fra den gang var det slik at dersom et produkt, f.eks en urt, var godkjent som handelsvare i EU - så ville den også være det her (s.følge av EØS). Og slik er det vel nå også.
At den nevnte forskriften om kosttilskudd er virksom merket jeg nå. Hadde bestilt "Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels". Fikk brev fra posten om sendingen inneholder legemiddel om ikke tillates innført. "For høye verdier vitamin D" står det.

I forskriften http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html ser jeg at "Maksimum per døgndose" 10?g, som tilsvarer omlag 400IU. Jammen i svarte h..... da!!!!
Vel, vi er på den trygge siden da..
Helseskadelig dose ligger nærmere 50000IU/døgnet....
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Bare til info.

Alle antiokssidanter og vitaminer i pilleform (bortsett fra Vitamin C som kommer ut i null) har i undersøkelser vist seg å ØKE dødeligheten. Føst ute og best kjent er beta caroten undersøkelsen som skulle se om de forebygget mot kreft hos røykere. Den ble dobbelt blindet, hverken leger eller testpersoner viste hva de fikk. Etter 3 år ble nøkkelen åpnet som midtveiskontroll. Det viste seg da at dødeligheten var DOBLET blandt de som fikk betacaroten i pilleform. Hele undersøkelsen ble da stoppet.

Så konklusjonen er: Piller er IKKE sunt, og heller ikke naturlig. Hvor mange pilletrær ser du i naturen...?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.314
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er vel en litt drøy konklusjon å si at piller i seg selv er usunt, på bakrunn av denne betakarotenundersøkelsen som det stadig vises til. Undersøkelsen ble utført med et syntetisk betakaroten, og man kan ikke uten videre trekke konklusjoner for alle former for kosttilskudd basert på denne undersøkelsen.

Dette er for øvrig off topic, da tråden er ment for å utveksle tips til hvor man kan kjøpe kosttilskudd online.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
topline skrev:
zimon skrev:
At den nevnte forskriften om kosttilskudd er virksom merket jeg nå. Hadde bestilt "Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels". Fikk brev fra posten om sendingen inneholder legemiddel om ikke tillates innført. "For høye verdier vitamin D" står det.

I forskriften http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html ser jeg at "Maksimum per døgndose" 10?g, som tilsvarer omlag 400IU. Jammen i svarte h..... da!!!!
Vel, vi er på den trygge siden da..
Helseskadelig dose ligger nærmere 50000IU/døgnet....
Hadde nå tenkt en kapsel annenhver dag jeg da. Da ville denne ene boksen vart i to år. Men så langt kom den altså ikke. Btw, har fått påvist mangeltilstand. PS: Om D-vit, se f.eks: http://www.grc.com/health/Vitamin-D.htm, se også om helsefarlig nivå der, og her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_D.
 
Topp Bunn