Vitenskapen kan ikke bevise fraværet av rosa kenguruer som danser samba på Pluto

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Kengurutroen som dere har funnet opp her mangler totalt troverdighet, og dere klarer aldri å bevise folk om at dette er noe å tro på. Gud er således langt mer troverdig, selv om Gud slik Gud blir fremstilt av de fleste religioner i dag mangler nettopp troverdighet. Men folk "vet" at det finnes noe som står bak alt sammen, og i mangelen på noe bedre tyr de til de religionene som allerede finnes.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:
Unplugged skrev:
Kom igjen'a, Fush, dette står det om tilogmed i pensum på barneskolen.
Sikker på det?

"The Myth of the Flat Earth or Flat Earth mythology refers to the modern belief that the prevailing cosmological view during the Middle Ages saw the Earth as flat, instead of spherical. Today it is widely recognized among professional medievalists and historians of science that the "medieval flat Earth" is a misconception, and that the few verifiable "flat Earthers" of the period were the exception."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_mythology
Tubesnake sa vel "en eller annen gang", mens Wikien omtaler middelalderen. det fantes jo ganske mye tid før den også.
Jo, går man langt nok tilbake i historien var det nok flere som trodde på dette. Men selv i oldtidens Grekenland tok det ikke så lang tid før man fikk med seg hvordan det hele hang sammen:


"In early classical antiquity, the Earth was generally believed to be flat. According to Aristotle, pre-Socratic philosophers, including Leucippus (c. 440 BC) and Democritus (c. 460-370 BC) believed in a flat earth.[6] Anaximander believed the Earth to be a short cylinder with a flat, circular top which remained stable because it is the same distance from all things.[7] It has been suggested that seafarers probably provided the first inkling that the Earth was not flat.[8] As early as about 10 BC, the Greek geographer Strabo cited various phenomena observed at sea as suggesting that the Earth was spherical. He observed that elevated lights or areas of land were visible to sailors at greater distances than those which were less elevated, and stated that the curvature of the sea was obviously responsible for this.[9] He also remarked that observers can see further when their eyes are elevated, and cited a line from the Odyssey[10] as indicating that the poet Homer was already aware of this as early as the 7th or 8th century BC.

By classical times the idea that Earth was spherical began to take hold in Ancient Greece. Pythagoras in the 6th century BC, apparently on aesthetic grounds, held that all the celestial bodies were spherical. However, most Presocratic Pythagoreans considered the world to be flat.[11] Around 330 BC, Aristotle provided observational evidence for the spherical Earth,[12] noting that travelers going south see southern constellations rise higher above the horizon. He argued that this was only possible if their horizon was at an angle to northerners' horizon and thus the Earth's surface could not be flat.[13] He also noted that the border of the shadow of Earth on the Moon during the partial phase of a lunar eclipse is always circular, no matter how high the Moon is over the horizon. Only a sphere casts a circular shadow in every direction, whereas a circular disk casts an elliptical shadow in all directions apart from directly above and directly below.[14]


http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Lille_Adam skrev:
Tubesnake skrev:
Fush skrev:
Men hva forteller det deg at det knapt finnes et eneste voksent menneske som tror på Tannfeen, men det finnes millioner av voksne mennesker som tror på Gud?
Hva forteller det deg at en gang i tiden så var det knapt et eneste voksent menneske som trodde at Jorda var rund, men det fantes millioner av voksne mennesker som trodde den var flat?
More to the point - hvorfor tok det 6000 år fra vi først dannet sånn passe siviliserte samfunn til vi ble opplyst om den eneste rette gud? Og hvorfor har ikke den eneste rette tro klart engang å opparbeide seg et fortrinn i velgermasse over de andre i løpet av de siste 2000? Er det kun fordi medarbeiderne er inkompetente?
Vi ble opplyst om den eneste rette Gud før dette også, skulle jeg tro? Eller i alle fall en eller annen form for gudetro. Det hadde vært fint om religionene hadde sluttet med det tullet om Den Eneste Rette Gud, men da forsvinner vel selve grunnlaget for religion som institusjon.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Unplugged skrev:
Kengurutroen som dere har funnet opp her mangler totalt troverdighet, og dere klarer aldri å bevise folk om at dette er noe å tro på. Gud er således langt mer troverdig, selv om Gud slik Gud blir fremstilt av de fleste religioner i dag mangler nettopp troverdighet. Men folk "vet" at det finnes noe som står bak alt sammen, og i mangelen på noe bedre tyr de til de religionene som allerede finnes.
Om det bare er et udefinert "noe" som står bak det hele, så står man jo fritt i forhold til å anta hva det eller den er. Selv finner jeg kenguruen til Slubbert langt mer sympatisk enn vår hjemlige gudevariant og ville heller tro på den om jeg var nødt til å tro på noe som helst.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Unplugged skrev:
Vi ble opplyst om den eneste rette Gud før dette også, skulle jeg tro? Eller i alle fall en eller annen form for gudetro. Det hadde vært fint om religionene hadde sluttet med det tullet om Den Eneste Rette Gud, men da forsvinner vel selve grunnlaget for religion som institusjon.
Joda, men inntil hundre år eller så etter Jesus død var jo gjennomtrengningen i markedet så lav at den var for intet å regne (om vi generøst regner jødedommen for forløperen til Sannheten). Den Rette Tro burde da vitterlig ha prestert markant bedre i løpet av 6000 år.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Unplugged skrev:
Kengurutroen som dere har funnet opp her mangler totalt troverdighet, og dere klarer aldri å bevise folk om at dette er noe å tro på. Gud er således langt mer troverdig, selv om Gud slik Gud blir fremstilt av de fleste religioner i dag mangler nettopp troverdighet. Men folk "vet" at det finnes noe som står bak alt sammen, og i mangelen på noe bedre tyr de til de religionene som allerede finnes.
Hva har troverdighet med noe å gjøre?

Hvor troverdig er det at folk står opp fra de døde da? At jomfruer nedkommer med guttebarn som om de var bladlus? Eller at en henrettet død jødisk kriminell en dag skal komme tilbake og sortere folk etter deres gjerninger på jorden?

Man skal ikke leke med håndgranater i glasshus... :)

Trådene handler forøvrig om vitenskapen kan bevise fravære av kenguruene, gud, TFSM og reinkarnasjon eller eller ikke, og hvor lite mening en slik påstand egentlig gir.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Lille_Adam skrev:
Unplugged skrev:
Kengurutroen som dere har funnet opp her mangler totalt troverdighet, og dere klarer aldri å bevise folk om at dette er noe å tro på. Gud er således langt mer troverdig, selv om Gud slik Gud blir fremstilt av de fleste religioner i dag mangler nettopp troverdighet. Men folk "vet" at det finnes noe som står bak alt sammen, og i mangelen på noe bedre tyr de til de religionene som allerede finnes.
1. Om det bare er et udefinert "noe" som står bak det hele, så står man jo fritt i forhold til å anta hva det eller den er.

2. Selv finner jeg kenguruen til Slubbert langt mer sympatisk enn vår hjemlige gudevariant og ville heller tro på den om jeg var nødt til å tro på noe som helst.
1. Vel, det er et meget godt poeng, og i tråd med mitt syn. Og totalt antireligiøst.

2. Det er det ingen tvil om, slik Gud har vært fremstilt i diverse Hellige Skrifter.

Her har dere også en definisjon av religion, hentet fra Ikkepedia, som dere alle (ikke) siterer fra hele tiden:

Religion
Fra Ikkepedia

Religion, også betegnet som «roten til alt vondt».

Hvorvidt dette stemmer, er det ingen som vet, da de øverste lederne for de forskjellige religionene er opptatt med andre ting. Det har derfor ikke vært mulig å kontakte dem.

Uansett, en tidligere uttalelse fra Buddha, peker i retningen «mennesket selv, er roten til alt vondt». Dette er bare en vag tolkning, av det noe uklare svaret han gav i 1940, på spørsmålet "Vinner Brann serien i år?".

Uttalelsen fra Buddha strider noe i mot profeten Homer Simpsons uttalelse om at alkohol er årsaken, og løsningen av alle livets problemer.

«To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!»

~ Homer Simpson om Alkohol
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Da er vi jo nesten enige. Dog forekommer det meg at om det bare er et stort, vagt, upersonlig noe som står bak hele greia, så har det lite for seg å kaste vekk tid og kalorier på å tro noe i det hele tatt, idet dette "noe" neppe bryr seg filla om hva du eller jeg tror eller ikke tror.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Lille_Adam skrev:
Da er vi jo nesten enige. Dog forekommer det meg at om det bare er et stort, vagt, upersonlig noe som står bak hele greia, så har det lite for seg å kaste vekk tid og kalorier på å tro noe i det hele tatt, idet dette "noe" neppe bryr seg filla om hva du eller jeg tror eller ikke tror.
Det tror jeg ikke dette noe gjør heller. Det er opp til oss å finne ut av det, å definere hva vi skal tro eller ikke tro på. Og det er vi som får føle konsekvensene av denne troen.

We are making it all up.

Hvis en tro skal ha noen mening må vi først finne ut av hva vil med livet vårt, både individuelt og som samfunn. Det en eventuelt skal tro på bør da understøtte disse målene, slik at vi kan oppnå dem. Og i så fall spiller det liten rolle om vi tror på kenguruer eller en Gud (medfølgende bøker som inneholder Hans Vilje) eller om vi velger å ikke tro på noe i det hele tatt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.033
Antall liker
38.606
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er mye rart folk går omkring og tror på, visstnok på ramme alvor. Rosa kenguruer og flyvende spaghettimonstere er ikke alment aksepterte religioner (ennå), heller ikke Frank Zappas "appliantologi", men noe så odde som scientologi gjør krav på å være en religion. De tror bl.a. på våset som står nedenfor.

NB: den som leser dette uten å ha gjennomgått de nødvendige kursene i $cientologi skal visstnok pådra seg diverse alvorlige sykdommer og dø av lungebetennelse. Å ta disse kursene koster selvsagt millioner. Foreløpig føler jeg meg nokså frisk, og synes det gamle testamentes straffedom av hemorroider og mus tross alt var mer oppfinnsom. (Se 1 Sam 5-6). Nuvel, pust dypt:
According to Hubbard, 75 million years ago, there was a confederation of 76 planets, including Earth. The "Galactic Confederation" (the title comes from the science fiction of E.E. 'Doc' Smith), was ruled by Xenu (also called "Xemu" by Hubbard). Overpopulation had become a serious problem, which Xenu resolved by murdering many of the inhabitants of the Confederation. Hubbard estimated that the 76 planets averaged 178 billion people each. The people were killed and the thetans (or spirits) gathered, frozen in a mixture of glycol and alcohol, and brought to Earth where they were placed near volcanoes which were exploded with hydrogen bombs. The thetans were gathered on "electronic ribbons", packaged together as clusters and given 36 days of implanting, to render them servile and incapable of decision. A cluster is a collection of body thetans containing a leader and an "alternate" leader. The cluster conceives itself to be an individual. According to OT 3, everyone on Earth is in fact a collection of such clusters (Hubbard says that each person doing OT 3 will find "hundreds" of body thetans - many victims of this course believe that they find millions).
Fortsatt i stand til å puste? Bra. Men ikke spesielt overraskende. Det var nok mye mer lønnsomt å starte en "religion" enn å lage en spillefilm av det halvferdige manuset.
Se http://www.xenu.net/roland-intro.html
http://www.xenu.net/archive/OTIII-scholar/atack-ot3-summary.txt
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_opera_in_Scientology_doctrine

Den viktigste forskjellen på ovenstående vås og de rosa kenguruene som danser samba på Pluto er at Slubbert (som trådstarter, og dermed religionsstifter) ikke er grådig nok til å lage en profittmaskin av sitt vås, eller kynisk nok til å utvikle hjernevaskingsteknikker for å få folk til å tro på sludderet. Enkelte andre har ikke slike hemninger. Man kan bli religionsfiendlig skeptiker av mindre.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Den viktigste forskjellen på ovenstående vås og de rosa kenguruene som danser samba på Pluto er at Slubbert (som trådstarter, og dermed religionsstifter) ikke er grådig nok til å lage en profittmaskin av sitt vås, eller kynisk nok til å utvikle hjernevaskingsteknikker for å få folk til å tro på sludderet. Enkelte andre har ikke slike hemninger. Man kan bli religionsfiendlig skeptiker av mindre.
Hvorvidt Slubbert er grådig nok til å lage en profittmaskin av kenguruene sine eller ikke gjenstår å se. Jeg tror personlig at han bruker oss for å få ideer til hvordan hele religionen skal se ut. Nå har du nettopp gitt ham en genial ide: true med sykdommer eller liknende. Men det kan jo hende han hadde denne ideen fra før av.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Indian baby born with four eyes, two mouths and two faces.



To some she may seem an oddity, but to one Indian couple their newborn daughter is simply a God reincarnated.

Excited villagers claim she is the reincarnation of the Indian God Ganesha and celebrated her arrival with clapping, cheering and offerings of gifts and money.

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/worldnews.html?in_article_id=534929&in_page_id=1811

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/16/529892.html


De danser, synger og strømmer til familien med gaver og penger for å feire det de mener er reinkarnasjonen av den indiske guden Ganesha.

 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Om det viser seg at det faktisk finnes rosa kenguruer som danser samba på Pluto, så er det jo bare rosa kenguruer som danser samba på Pluto, det er jo ikke noe mer gudommelig ved det enn om det finnes grønne menn på mars, eller vanlige kenguruer med elendig rytmesans i Australia..

Skjønner ikke helt hvor religion kom inn i bildet her...
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Slubbert kommer snart med en revidert utgave tenker jeg. Gi mannen tid.
 
S

Slubbert

Gjest
Fush skrev:
Ser ikke helt hvorfor dette forsøket på latterliggjøring av teister og religiøse mennesker skal være relevant. Hvor mange mennesker kan man vise til som tror på dansende kenguruer på Pluto? Denne tråden er bare med å bekrefte innholdet i Mohammad Usman Ranas prisvinnende kronikk: Den sekulære ekstremismen.
Det er relevant i forhold til den misbruk av vitenskap og latterliggjøring av vitenskapelig metode som foreligger i de to andre lignende trådene (skaper og reinkarnasjon). Vitenskapen beviser eksistens, ikke fraværet derav. Å påstå at "fordi vitenskap ikke kan bevise at XX ikke finnes så kan den tas til inntekt for tro" er en kortslutning i basal vitenskapsforståelse og avledninger derav voldtekter av det vitenskapelige begrepsapparat.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.033
Antall liker
38.606
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg vil ha en skisme! Kenguruene danser polka, ikke samba. La biskopene galoppere.

Litt mer seriøst: Jeg er faktisk ganske enig med Rana's kronikk - mye mer enig enn med Kvalbein som ble sitert i en annen tråd. Poenget, slik jeg forstår Rana, er at staten forfekter en offentlig godkjent, utvannet versjon av kristendommen og pålegger statskirken (=statens religionsdirektorat) å håndheve denne. Dette betyr at statsreligionen (for en selvmotsigelse!) til enhver tid "må" innta de standpunktene som er populære og gjenstand for politisk konsensus, enten det gjelder kvinnelige prester, homofili, eller hva det måtte være. Hvis man dissenterer fra denne approberte, lunkne kristendommen, enten som islamist, hedning, eller bare bibeltro kristen, så treffes man av hele tyngden i Det Norske Konsensus og gjøres til gjenstand for offentlig uthengning og spott. Mannen er spot on, som man sier der borte.

Derfor synes jeg Slubbert skal fortsette med samba polkadansende kenguruer på Pluto. Vi trenger litt utlufting etter overdoser av ensrettet offentlig konsensus.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Begynner å bli i overkant mange tråder med omtrent samme tema her nå…

Ingen vet opphavet til liv på jorden, men mange har meninger og teorier om dette.
Dette er noe som mennesker har grublet over til alle tider. Det har ført til forskjellige religioner, de aller fleste inneholder en skaper, noe stort som står bak liv. Om dette er noe mennesker har tenkt ut rundt omkring på jorden, eller om dette er noe de har sett eller hørt fra en gud vet vi ikke, begge deler er mulig. Hva tanken om et liv etter døden kommer av er vanskelig å si, kanskje bare ønsketenking. Det kan også komme av at folk med nær-døden-opplevelser har fortalt om hva de har opplevd, vil anta at slike episoder har forekommet opp igjennom tidene, noen har nesten dødd, og fortalt om et sterkt lys, en spesiell følelse, de har sett avdøde slektninger og følt fred, ro, lykke osv. Kanskje dette rett og slett er opphavet til religionene? Men hva beviser det?

Synes noen her har en ganske nedlatende holdning overfor de som er religiøse her. Den respekten overfor andres tro, som man bla.a. er blitt innprentet når det kom til trykking av noen tidligere omtalte tegninger, er her totalt fraværende, hva kommer det av?

Alle har en tro, den inneholder noen gang en gud, andre ganger ikke. Ateisme er også en tro.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Slubbert skrev:
Det er relevant i forhold til den misbruk av vitenskap og latterliggjøring av vitenskapelig metode som foreligger i de to andre lignende trådene (skaper og reinkarnasjon). Vitenskapen beviser eksistens, ikke fraværet derav. Å påstå at "fordi vitenskap ikke kan bevise at XX ikke finnes så kan den tas til inntekt for tro" er en kortslutning i basal vitenskapsforståelse og avledninger derav voldtekter av det vitenskapelige begrepsapparat.
Du behøver ikke belære meg om vitenskapsteori. Jeg har vært gjennom mine pensum der. Jeg har aldri påstått at det finnes en Skaper fordi vitenskapen ikke kan påvise at han ikke finnes. Poenget fra Kvalbeins innlegg, som den opprinnelige tråden omhandlet, er at det finnes de som argumenterer for at Gud ikke eksisterer, med henvisning til at Darwins evolusjonsteori forklarer utviklingen på jorden. Dette er samme type logiske kortslutning som du misforstår meg for å gjøre. Grunnen til at folk tror på Gud har sjelden noe å gjøre med at vitenskapen ikke kan forkaste hypotesen om Skapelse.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.033
Antall liker
38.606
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fush skrev:
Poenget fra Kvalbeins innlegg, som den opprinnelige tråden omhandlet, er at det finnes de som argumenterer for at Gud ikke eksisterer, med henvisning til at Darwins evolusjonsteori forklarer utviklingen på jorden.
Så vidt jeg kan huske, har det ikke blitt vist frem noe konkret eksempel på noen som faktisk mener dette. I høyden strider evolusjonen mot en oppfatning om at verden ble skapt for 6000 år siden og siden har vært helt statisk. Darwin selv var teologutdannet, men endte etter hvert opp som agnostiker (ikke ateist).

Jeg mener Kvalbein snarere satte opp en ikke-eksisterende stråmann ("noen mener...") og brukte denne til å fremme en "intelligent design"-tese, noe som faktisk er mer reaksjonært enn hva f eks paven mener. Det er forsåvidt ikke noe galt i hva han skrev hvis det leses ord for ord, men helhetsinntrykket blir likevel et annet. Det er, etter min ærbødige oppfatning, intellektuelt uryddig og derfor fullt berettiget å raljere litt med.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Ja, det at vatikanet har gitt godkjent-stempelet til evolusjonslæren bør vel bety at den nå er reaksjonær, heller enn radikal.
 
S

Slubbert

Gjest
Fush skrev:
Slubbert skrev:
Å påstå at "fordi vitenskap ikke kan bevise at XX ikke finnes så kan den tas til inntekt for tro" er en kortslutning i basal vitenskapsforståelse og avledninger derav voldtekter av det vitenskapelige begrepsapparat.
Du behøver ikke belære meg om vitenskapsteori.
Kanskje ikke deg, men det ser ut til å være én og annen som hadde hatt godt av å få litt klarhet i noen veldig grunnleggende premisser for vitenskap, både heromkring og på kabelhjørnet forøvrig.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
nå kan ikke Lomt snakke for andre enn seg selv, men

et bevisst intellekt er avgjørende for forståelsen av selv-et

han tror han er, derfor er han
 
K

knutinh

Gjest
Fush skrev:
Du overser den vesentlige forskjellen: Hvor mange vet du om som i voksen alder har begynt å tro på nevnte kenguruer? De fleste du spør vil være enig i at det er et latterlig påfunn. Men det finnes millioner av mennesker som tar Gud seriøst, og som er overbevist om at han finnes. Det er et element du må anerkjenne hvis du skal kunne bidra konstruktivt til denne debatten.
Dersom "de fleste" mennesker på jorda mener at den kristne Gud er et latterlig påfunn betyr det at kristnes innspill og meninger skal latterliggjøres i debatten?

Du biter deg selv litt i halen når du krever respekt for ditt ståsted, men mener at det er fritt fram til å latterliggjøre et marginalt ståsted (selv et tydelig oppkonstruert ståsted, som det som nevnes her).

Dette er et fenomen jeg kjenner til fra kabeldebatter: de som hevder at deres tro er "fornuftig" reagerer med sinne og indignasjon over at andre kritiserer deres tro, men tar selv ikke fem øre for å kritisere andres tro som de mener er "ufornuftig".

Jeg mener at mennesker av alle overbevisninger skal behandles på en ok måte, selv om jeg innrømmer at det kan være et vanskelig ideal til tider.

-k
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
knutinh skrev:
Du biter deg selv litt i halen når du krever respekt for ditt ståsted, men mener at det er fritt fram til å latterliggjøre et marginalt ståsted (selv et tydelig oppkonstruert ståsted, som det som nevnes her).
Nei, det jeg mener er at det å sammenlikne denne trådens nykonstruerte ståsted, et ståsted som ingen egentlig tror på, med et ståsted som majoriteten av verdens befolkning er overbevist om, er ganske søkt, poengløst og gir lite verdi.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
knutinh skrev:
Dette er et fenomen jeg kjenner til fra kabeldebatter: de som hevder at deres tro er "fornuftig" reagerer med sinne og indignasjon over at andre kritiserer deres tro, men tar selv ikke fem øre for å kritisere andres tro som de mener er "ufornuftig".

Jeg mener at mennesker av alle overbevisninger skal behandles på en ok måte, selv om jeg innrømmer at det kan være et vanskelig ideal til tider.
Mener du helt ærlig at jeg burde ta "troen" som defineres i denne tråden seriøst? Mener du at det var trådstarters formål? Hadde du ment det, ville jeg sagt at du ikke skjønte budkapet i åpningsinnlegget, men det tror jeg du gjør.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
knutinh skrev:
Du biter deg selv litt i halen når du krever respekt for ditt ståsted, men mener at det er fritt fram til å latterliggjøre et marginalt ståsted (selv et tydelig oppkonstruert ståsted, som det som nevnes her).
Nei, det jeg mener er at det å sammenlikne denne trådens nykonstruerte ståsted, et ståsted som ingen egentlig tror på, med et ståsted som majoriteten av verdens befolkning er overbevist om, er ganske søkt, poengløst og gir lite verdi.
Å ta majoritetn av vederns befolkning til inntekt for dine forestilliger er vel å ta litt hardt i vel?

Dessuten er ikke denne trådens påstand hverken mer eller mindre latterlig enn din egen fantasi om hvordan verden henger sammen.

Men poenget i tråden er ikke om Tannfeen, Jesus eller Julenissen har mest cred og fans, men om det er riktig eller bare sprøyt å prøve å radbrekke vitenskapen til å legitimere sin tro på disse entitetene.

Så denne trådens tittel bryter ikke mer med logikken enn de to andre som handler om skapetrengte guder og reinkarnasjon. Konklusjonene og poenget må bli akkurat det samme uansett.
 
K

knutinh

Gjest
La oss heller ta noen reelle overbevisninger:
Vitenskapen kan ikke bevise at Helga ikke ble kidnappet og utsatt for eksperimenter av små grønne menn oppi en flyvende tallerken.

Vitenskapen kan ikke bevise at Uri Geller aldri har bøyd skjeer med tankekraft.

Begge overbevisninger har en passe stor skare av tilhengere.

Hvor mye kan jeg kritisere synet til eller overse disse tilhengerskarene før jeg gjør meg skyldig i det som bl.a. ble nevnt i Ranas (utmerket skrevne) kronikk?

Er det en "majoritets-konkuranse" hvor marginale overbevisninger har færre "rettigheter" enn verdens-religioner?

Det blir ofte hevdet at man i (f.eks miljøspørsmålet) ikke kan ta en avstemning blant verdens miljøforskere og derved bruke konsensus for å finne det (mest) rette svaret. Det er mulig at en av dem har rett og resten tar feil - dette bør avgjøres ved empiri, og logisk argumentasjon.

Er det fornuftig at alle overbevisninger som ikke kan motbevises skal ansees som sannsynlige og fornuftige? Er det ikke tillatt å diskutere og bygge opp argumentasjoner som fokuserer på sannsynligheten for et fenomen?

-k
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Å ta majoritetn av vederns befolkning til inntekt for dine forestilliger er vel å ta litt hardt i vel?
Ikke i følge Wikipedia: As of 2000, approximately 53% of the world's population identifies with one of the three Abrahamic religions (33% Christian, 20% Islam, <1% Judaism), 6% with Buddhism, 13% with Hinduism, 6% with traditional Chinese religion, 7% with various other religions, and less than 15% as non-religious. Most of these religious beliefs involve a god or gods.

Get your facts straight, heter det vel...

Gjestemedlem skrev:
Dessuten er ikke denne trådens påstand hverken mer eller mindre latterlig enn din egen fantasi om hvordan verden henger sammen.
Det er dine ord. Det er uansett interessant at du kaller det en fantasi. Hva er din forestilling om hvordan verden ble til?

Gjestemedlem skrev:
Men poenget i tråden er ikke om Tannfeen, Jesus eller Julenissen har mest cred og fans, men om det er riktig eller bare sprøyt å prøve å radbrekke vitenskapen til å legitimere sin tro på disse entitetene.
Hvor har vitenskapen blitt forsøkt "radbrukket"? Kan du referere til noen av mine innlegg som har gått på tvers av vitenskapen?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
knutinh skrev:
La oss heller ta noen reelle overbevisninger:
Vitenskapen kan ikke bevise at Helga ikke ble kidnappet og utsatt for eksperimenter av små grønne menn oppi en flyvende tallerken.

Vitenskapen kan ikke bevise at Uri Geller aldri har bøyd skjeer med tankekraft.

Begge overbevisninger har en passe stor skare av tilhengere.

Hvor mye kan jeg kritisere synet til eller overse disse tilhengerskarene før jeg gjør meg skyldig i det som bl.a. ble nevnt i Ranas (utmerket skrevne) kronikk?

Er det en "majoritets-konkuranse" hvor marginale overbevisninger har færre "rettigheter" enn verdens-religioner?

Er det fornuftig at alle overbevisninger som ikke kan motbevises skal ansees som sannsynlige og fornuftige? Er det ikke tillatt å diskutere og bygge opp argumentasjoner som fokuserer på sannsynligheten for et fenomen?

-k
Selvsagt skal man kunne diskutere og kritisere alle overbevisninger og trosforestillinger, på en saklig måte. Men "troen" som denne tråden handler om er åpenbart ikke seriøst ment, og da er det ingen grunn til å ta den seriøst heller. Og den kan ikke sammenliknes med den trosforestillingen som den opprinnelige tråden handlet om.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Å ta majoritetn av vederns befolkning til inntekt for dine forestilliger er vel å ta litt hardt i vel?
Ikke i følge Wikipedia: As of 2000, approximately 53% of the world's population identifies with one of the three Abrahamic religions (33% Christian, 20% Islam, <1% Judaism), 6% with Buddhism, 13% with Hinduism, 6% with traditional Chinese religion, 7% with various other religions, and less than 15% as non-religious. Most of these religious beliefs involve a god or gods.

Kanskje bare en håndfull mennesker i verden som er i stand til virkelig å forstå Einstens terorier også. Og kanskje 100.000 ganger så mange som for alvor tror at verden ble snytt ut av nesen på et troll. Men gir dette disse mennskene mer rett av den grunn?

Det eneste de overstående eksemplene viser tydelig, er at skolegang og undervisning er ennå er svært mangelfull i verden i dag.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Kanskje bare en håndfull mennesker i verden som er i stand til virkelig å forstå Einstens terorier også. Og kanskje 100.000 ganger så mange som for alvor tror at verden ble snytt ut av nesen på et troll. Men gir dette disse mennskene mer rett av den grunn?

Det eneste de overstående eksemplene viser tydelig, er at skolegang og undervisning er ennå er svært mangelfull i verden i dag.
Arrogansen og usakligheten når nye høyder her, ser jeg. Kaller du meg uutdannet? Sammen med de 85% andre av jordens befolkning som bekjenner seg til en eller flere guder? Hva med Alister McGratch som var ateist før han begynte å studere fysikk og kjemi, og ble kristen under studitiden sin? Du kan bedre enn dette, Gjestemedlem.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Det er uansett interessant at du kaller det en fantasi. Hva er din forestilling om hvordan verden ble til?
Grunnen til at jeg kaller det en fantasi er at det ikke er belegg for å ty til guder som forklaring på noe som helst, eller belegg for at noe slikt eksisterer utenfor fantasiens verden.

Hva forstillinger jeg har er vel mindre interessant, jeg kan ikke nok fysikk til å sette meg inn i de prosessene der. Kanskje den alltid har vært for alt jeg vet. Tid er jo uansett relativt, og man kan derfor ikke snakke om et "før universet" rett og slett fordi begrepet "før" forutsetter at tiden eksisterer.

Poenget er iallefall at man skal kreve vitenskapelig belegg for sine forestillinger for at de skal kunne tas alvorlig. At "min oldefar har altid ment dette" eller "vi er mange som tror dette her", er ikke tilstrekkelig som akseptabel argumentasjon. Og man blir ikke tatt mer seriøst ved å bruke slike argumenter.

Hvorfor er det forresten så viktig for deg at dine religøse forestillinger blir tatt seriøst av dem som ikke deler dem da? Det er jo ikke akkurat av stor praktisk betydning hva som skjedde som noen miliarder år siden annet en som populærvitenskap og filosofi.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Hva forstillinger jeg har er vel mindre interessant, jeg kan ikke nok fysikk til å sette meg inn i de prosessene der. Kanskje den alltid har vært for alt jeg vet. Tid er jo uansett relativt, og man kan derfor ikke snakke om et "før universet" rett og slett fordi begrepet "før" forutsetter at tiden eksisterer.
Så du velger, uten å sette deg inn i stoffet selv, å tro at fysikerenes forklaringer holder vann?

Gjestemedlem skrev:
Poenget er iallefall at man skal kreve vitenskapelig belegg for sine forestillinger for at de skal kunne tas alvorlig. At "min oldefar har altid ment dette" eller "vi er mange som tror dette her", er ikke tilstrekkelig som akseptabel argumentasjon. Og man blir ikke tatt mer seriøst ved å bruke slike argumenter.
Jeg har aldri brukt det at mange tror på Gud som bevis for at han finnes. Men burde være av betydning at 85% av jordens befolkning tror på en form for Skaper. Det er et overveldende flertall.

Det viktigste argumentet mitt for eksistensen av en skaper har jeg gjentatt mange ganger: De komplekse ordnede symbolene i f.eks. DNA peker oppover mot en høyere bevissthet. Når en arkeolog finner en pilspiss under en utgravning, så tenker han ikke "Det er sikkert bare et tilfeldig resultat av jordlagenes bevegelse og tidens tann. Bare lang nok tid går, så kan alt skje." Han tar funnet som tydelig bevis på at her har det vært mennesker. Like tydelige bevis mener jeg DNA er på at det finnes en Skaper.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Arrogansen og usakligheten når nye høyder her, ser jeg.
Når noen kaller meg arrogant er det stort sett fordi de ser på seg selv som mindreverdig og underlegen. Det kan jeg leve godt med. 8)


Kaller du meg uutdannet?
Jeg vet ikke hva utdannelse du har, og jeg snakker ikke om deg men om de store uopplyste religøse hordene ute i verden. Og om de ikke er uutdannet så er iallefall de delene som omhandler den vitenskapelige metode svært lite prioritert under deres utdannelse.


Sammen med de 85% andre av jordens befolkning som bekjenner seg til en eller flere guder?
"9 av 10 husmødre foretrekker Dr. Greves barnesepe"



Hva med Alister McGratch som var ateist før han begynte å studere fysikk og kjemi, og ble kristen under studitiden sin?
Hva med "Loffenils" som var lovende ung musikker, før han under studietiden gav blaffen og endte opp på gaten som munnspillende tigger i stedet? Like relevant i allefall.

Mange som kaller seg kristne har uansett den praktiske evnen at de plukker litt her og der i troen, og ignorerer alt sprøytet som de ikke gidder å forholde seg til. Man kan derfor fint ha en kristen som bare rister på hode av dem som tor på kreasjonisme, edens hage, noas ark og slike lignelser men som falt for tankene om nestekjerlighet og fromhet.

Problemet oppstår hvis man skal ta det hele alvorlig og bokstavelig, da blir det bare tragisk.

Du kan bedre enn dette, Gjestemedlem.
Sikkert, men det spiller egentlig ingen rolle, for saklige argumenter og dokumentasjon gir ingen større effekt på de religøse enn pretensiøst sludder uansett.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hva forstillinger jeg har er vel mindre interessant, jeg kan ikke nok fysikk til å sette meg inn i de prosessene der. Kanskje den alltid har vært for alt jeg vet. Tid er jo uansett relativt, og man kan derfor ikke snakke om et "før universet" rett og slett fordi begrepet "før" forutsetter at tiden eksisterer.
Så du velger, uten å sette deg inn i stoffet selv, å tro at fysikerenes forklaringer holder vann?
Det som er viktig er den måten de har kommet frem til svarene på. Og om man har større tiltro til bevisførsel og empiri eller matamatikk enn rene ubegrunnde spekulasjoner.

Det vitenskapen har overbevist meg om så langt. F.eks. at tyngdekraften virker som den skal eller lovene om masse og bevegelse gir en gos forklaring på hva som skjer når jeg spille biljard. Alternativet Gud bare vil at jeg skal dette i bakken fordi han føler for det, eller at biljardkulene er små engler som følger guds godhet og gleder meg ved å oppføre seg eksemplarisk.... gir ikke helt samme klangen av realisme.



Det viktigste argumentet mitt for eksistensen av en skaper har jeg gjentatt mange ganger: De komplekse ordnede symbolene i f.eks. DNA peker oppover mot en høyere bevissthet.[/quote]

En misforståelse.

Når en arkeolog finner en pilspiss under en utgravning, så tenker han ikke "Det er sikkert bare et tilfeldig resultat av jordlagenes bevegelse og tidens tann. Bare lang nok tid går, så kan alt skje." Han tar funnet som tydelig bevis på at her har det vært mennesker. Like tydelige bevis mener jeg DNA er på at det finnes en Skaper.
Dette viser bare at du ikke har forstått en fnudder av hvordan evolusjonen funger.

Men jeg regner med at de som kan forklare deg den på et forståelig vis er havnet på listen over uakseptabel litteratur som gode kristne krasjonister skal holde seg langt unna.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Sikkert, men det spiller egentlig ingen rolle, for saklige argumenter og dokumentasjon gir ingen større effekt på de religøse enn pretensiøst sludder uansett.
Hvorfor da ta seg bryet?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Det vitenskapen har overbevist meg om så langt. F.eks. at tyngdekraften virker som den skal eller lovene om masse og bevegelse gir en gos forklaring på hva som skjer når jeg spille biljard. Alternativet Gud bare vil at jeg skal dette i bakken fordi han føler for det, eller at biljardkulene er små engler som følger guds godhet og gleder meg ved å oppføre seg eksemplarisk.... gir ikke helt samme klangen av realisme.
Hvis du tror kristne mener dette, så har du jammen satt deg fint lite inn i det du forsøker å snakke om her.

Gjestemedlem skrev:
Dette viser bare at du ikke har forstått en fnudder av hvordan evolusjonen funger.

Men jeg regner med at de som kan forklare deg den på et forståelig vis er havnet på listen over uakseptabel litteratur som gode kristne krasjonister skal holde seg langt unna.
Takk for tilliten... Jeg har hovedfag i et realfag, og Dawkins står på listen over forfattere som skal leses. At jeg ikke har skjønt Darwin tar jeg som et dårlig forsøk på en fornærmelse. Jeg registrerer at du er glad i å putte folk i båser, men det virker som stallen din har et heller begrenset utvalg der.
 
K

knutinh

Gjest
Fush skrev:
Jeg har hovedfag i et realfag, og Dawkins står på listen over forfattere som skal leses.
Gitt engasjementet ditt i denne debatten så mener jeg absolutt at Dawkins burde står høyt på listen din. Hovedproblemet for meg med Dawkins er at det meste han sier gir mening, så når han bruker grundige eksempler for å vise kritikerne at det er logisk, så mister jeg litt av interessen.

Når det gjelder møtepunktet mellom vitenskap og religion så anbefaler jeg på det varmeste "The language of God" av Francis S. Collins. Ikke fordi jeg er enig i alt han skriver, men fordi jeg er uenig i deler av det og likevel respekterer en velskrevet og interessant bok. Vedkommende er ganske kritisk til Dawkins.

-k
 
Topp Bunn