Volumhjul, hva heter denne delen?

Hakons

Medlem
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
32
Torget vurderinger
8
Jeg var uheldig og volumhjulet på en av mine Clonesforsterkere løsnet. Kan noen fortelle meg hva denne overgangsdelen heter og eventuelt hvor jeg kan kjøpe en ny?

Hilsen Håkon
IMG_3430.jpeg

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.027
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det kan minne om en gjengeinnsats...
Biltema osv har slike i forskjellige dimensjoner

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.027
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Men den ser veldig liten ut (?)
Og du må ta en titt inni hullet for å se om du ser resten av den. Og du må ha ut resten før du kan sette inn en ny.
Det forutsetter også at det er gjenger på selve akselen, er ikke så lett å se av bildet ditt..

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.217
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Du kan også søke på helicoil, men du må vite hvilke gjengedim det er både utvendig og innvendig.
Litt usikker mht Canada, men er du «uheldig» så er det tommer - og da er utvalget her hjemme begrenset.
Kanskje like greit å kontakte produsenten og høre om de kan hjelpe.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.250
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hagto Audio hadde vel Clones. Kontakt han kanskje? Finner ingen nettside, men i flg Proff.no så fins firmaet fortsatt.

Hakons

Medlem
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
32
Torget vurderinger
8
Hei og takk for innspill! Hagto har ikke import lengre, og ser ikke ut til å være andre heller. Har sendt en e-post til Clones Audio, men usikker på om det er riktig sted. Jeg åpnet opp og det ser ut som det beste hadde vært komplett ny del med kabling, eventuelt om det er mulig å feste/ lodde sammen gammel del? Fjernkontrollen virker jo, men vil helst at alt fungerer. Tok noen bilder hvis dere vil se 😉

Vedlegg

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.114
Her må du nok lodde på en ny, det er jo ikke vanskelig sålenge du finner riktig erstatningsdel. Sansynligvis hyllevare fra en eller annen produsent.
Ser ut som en pulstrigger, og ikke potmeter?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.217
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vet du hvorfor/hvordan den har brukket?
Har den vært treg/tung å vri?
Den skal jo kunne vris ganske friksjonsfritt - om jeg skjønner bildene rett. Delen som er brukket er jo kun for feste volumpot til chassiet.
Om så, er det jo kanskje verd å smøre den (WD40) for så å forsøke å lime den med superlim.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.217
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
BINGO...!

(det er skræmmende så mange tåbelige indspark der er kommet, Biltema, helicoil, THansen...??? )
Tja - utfra det første bildet som forelå - så var det ikke så godt å si hva/hvordan denne saken egentlig var konstruert. Det ble jo vesentlig klarere når de andre bildene forelå.
Så det er skremmende hvor mange tåpelige innspark det kan komme fra ...

Hakons

Medlem
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
32
Torget vurderinger
8
Den ble ødelagt da jeg løftet ned en tv og kom borti forsterker på vei ned, så den saken er grei. Ut i fra delene dere linker til ser det absolutt ut som en rotary encoder, så da gjelder det bare å finne ut hvilken type. Supert! For øvrig takker jeg for engasjement og hjelp, dette er et forum der vi deler felles interesse. Det er snart jul og jeg synes enkelte av dere er unødvendig skarpe i kommentarene, for alt her er jo velmente råd!

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.688
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Den ble ødelagt da jeg løftet ned en tv og kom borti forsterker på vei ned, så den saken er grei. Ut i fra delene dere linker til ser det absolutt ut som en rotary encoder, så da gjelder det bare å finne ut hvilken type. Supert! For øvrig takker jeg for engasjement og hjelp, dette er et forum der vi deler felles interesse. Det er snart jul og jeg synes enkelte av dere er unødvendig skarpe i kommentarene, for alt her er jo velmente råd!
Om det ikke står typenummer på den, da åpner du den.
Inneni har du den, du dreier på, og den motsatte delen, der benene kommer ut fra. På den (motsatte med ben)
er det en hel bunke "pletter", som den rotoren dreier på. Da er det bare å telle, hvor mange av disse plettene det er.
Typisk vil det være enten 16, 18, 20 eller 24 ;)
Vær oppmerksom på, om den er med eller uten "bryter". Dvs..... om du kan trykke på akslen og ha en
brytefunksjon, eller om den bare kan rotere.
Bli´r den brukt som volumekontroll, vil det typisk være typen, som kalles "2-fase".

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.911
Sted
Ytterst i havgapet...
Som jeg skrev tidligere, så ligner dette en encoderserie fra Alps som jeg har brukt en del av ( eller kanskje ikke)... hvis ingenting som ligner på fabrikant eller delenummer er synlig langs sidene, så er det sannsynlig at merking er på undersida ( ned mot kretskortet) slik at den må loddes løs for å finne dele-ID..

Topp Bunn