Volumkontroll til besvær

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Antall liker
155
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Jeg har hentet fram mitt gamle forforsterker selvbygg fra noen år tilbake - NLE 19 Audio Buffer med NLE 11 Attenuator i påvente av service på min Copland 306. Den låter fint men lager støy når jeg skrur opp lyden, skarpe smell som er ganske sjenerende. Noen tips som får bort sånt? Det har vært et problem nesten hele tiden så det var grunnen til at den ble erstattet.

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Antall liker
155
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Ok- Atteunatoren er ganske innkapslet så det byr kanskje på en utfordring å komme til. Jeg har vurdert det tidligere men kvidde meg til sprøyte noe inn der. Takk for tipset så får jeg se om jeg blir så irritert at jeg griper til den løsningen😊

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Det vil nok hjelpe å vri kontrollen frem og tilbake i noen minutter. Problemet er oksidering og massasje vil slite bort dette belegget. Jeg garanterer IKKE for vellykket resultat!

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.145
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har hentet fram mitt gamle forforsterker selvbygg fra noen år tilbake - NLE 19 Audio Buffer med NLE 11 Attenuator i påvente av service på min Copland 306. Den låter fint men lager støy når jeg skrur opp lyden, skarpe smell som er ganske sjenerende. Noen tips som får bort sånt? Det har vært et problem nesten hele tiden så det var grunnen til at den ble erstattet.
Hvis du er sikker på at det ikke er ett offsett input " av noe grad , så er det mest sannsynlig modent for bytte .Gamle elma hadde begrenset levetid IMO

Shunt attenuatoren synes jeg muligens er bedre til å undertrykke switche støy det finnes visst input offsett enten introdusert fra buffer input selv eller om det tilført fra kilde .

En slitt serie attenuator med tilført off sett i tillegg høres ut som ett maskin gevær med opp og ned dreing

Offsett feks i mine rene DC amper som er under 1-2 millivolt er problemfritt med shunt attenuator

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har hatt samme attenuator selv. Den har gullbelagte kontakter så de kan ikke korrodere. Men det kan være skitt og lort på kontaktflatene selvsagt.

Men - hvis det klikker og spraker må det være noe DC-offsett en plass tror jeg. Best å få noen kyndige til å sjekke dette.

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Antall liker
155
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Det er nok DC offset en plass ja. Det er støy nå i ene kanalen og små smell i andre når jeg vrir på volumet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Om ikke DC-offset kan justeres, må du nok sette et par kondensatorer foran pot...

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.657
Elma omskifteren er generelt problematiske. Erstat det med et TKD potentiometer. Så opstår problemet aldrig igen.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.657
Jeg tror ikke det er DC. Men det er jo let at måle.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.145
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er nok DC offset en plass ja. Det er støy nå i ene kanalen og små smell i andre når jeg vrir på volumet.
Hvis du ikke har noe å måle med ,Du skulle absolutt målt output fra kilden .
Du kan jo snu høyre og venstre kilde inputter , snur problematikken ?

I tilleg til en offstt i kilde / pre delen kan du ha ett offsett i PA som trigger det hele ekstra ,spesielt om du kjører ren dc koblet

Men som jeg skrev innlednings vis ett kilde off sett 1-2 mV er good to go i shunt attenuatoren , ( Alle mine serie elma atteuatorer er byttet til shunts , Jeg har og renset dem både tørrt og vått , det holder kort tid )

Hvis dine off sett er godkjent ,vurder denne
Det er samme bryteren som audionote har brukt i årevis

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Antall liker
155
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar, jeg har rett og slett tatt den ut av oppsettet. Jeg hadde i utgangspunktet kondensatorer før printet som en buffer. Jeg fjernet disse fordi de forårsaker en sinnsyk oppstartlyd ( som en slags jetlyd 😐)når jeg slår den på og at de kanskje var en kilde til problemene. Men smellene er der forsatt og i tillegg støyer ene kanalen nå. Hvis jeg skal sette inn et par kondensatorer, hvor bør de stå? Før printet eller før volumkontrollen❓

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.145
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Du bør få den sjekket av en tekniker før du gjør noe , Status power supply , opamper strøm , gain og offsett
Forutsatt det er ok hadde jeg tatt en drossel" dvs potmeter med viper TDK eller blue alps ,,,, du trader litt sporings nøyaktighet for fuzzel fri volum justering

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.657
Serie kondensator skulle på ingen måde kunne forårsage det problem. Altså hvis de efterfølgende bliver belastet rigtigt. D.V.S modstand til gnd. Uden belastning har jeg aldrig prøvet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.657
Har haft oceaner af problemer med Elma omskiftere. Med tiden oxyderer overfladen og det giver svigtende kontakt.

Topp Bunn