Vpi Scout II / Scoutmaster II...en godt bevart hemmelighet????

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
lille hiawata skrev:
Skink 123 Tør man spørre ? Hvor mye betalte du for innbrenningen av armkablene. Mvh Lille Hiawata.
Fikk det som en del av en pakke da jeg kjøpte dedikert tonearmskabel samtidig!
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Gratulerer, Skink. Det gikk greit å montere?
Det gikk greit, men litt kål ble det, når en justerer en ting så blir det andre feil etc :) Men det tok ikke umenneskelig tid! Skal forske på VTA i morgen, da det er trinnløst justering on the fly mens en spiller :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Grattis med flott spiller, Skink! Og hvor blir det av bilder? Og kommentarer??? Fått tuna den ( Vpi'en ) skikkelig nå? Og lydbildet...??? Akkurat returnert fra 14 dagers ferie m. mye jobbing ( maling, skifting av plukkråtten ytre kledning på sw-vegger på vårt ringe feriehus ) og nix tilgang på pc eller Hifisentral. Infovacuum'et må dekkes og det i ei farlig fart. så få høre! Står'n til forventningene???

??? ;D
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Grattis med flott spiller, Skink! Og hvor blir det av bilder? Og kommentarer??? Fått tuna den ( Vpi'en ) skikkelig nå? Og lydbildet...??? Akkurat returnert fra 14 dagers ferie m. mye jobbing ( maling, skifting av plukkråtten ytre kledning på sw-vegger på vårt ringe feriehus ) og nix tilgang på pc eller Hifisentral. Infovacuum'et må dekkes og det i ei farlig fart. så få høre! Står'n til forventningene???

??? ;D

Den svarer ja :D Imorgen har jeg fri og skal sette meg ned å tune den, har ikke fått gjort det enda! Men pickup begynner å bli innspillt!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kunne det da være mulig å få se noen glimt av den? Med andre ord, hiv fram kamera og knips! Særlig armen....
Er det vanskelig å få Vpi'ene sat opp skikkelig? Jeg er ikke ute etter en spiller for å mekke på,men meir "plug and play". Kanskje jeg bør gå for Clearaudioen heller???

???
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvis du ikke er ute etter en spiller å mekke på , bør du absolutt kjøpe vpi !!! stabilt så det holder , minimalt med deler som kan gå istykker , Lett å sette opp ( Mal til pu oveheng medfølger) du trenger stiftvekt i tillegg , på dyrere modellene følger en shure-vekt med , men den er ikke allverdens syntes JEG , andre derimot kan godt like den.

Mvh lykkelig super(duper)scoutmaster eier Espen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel, ssm. Der er vi rett og slett uenige.

Spillerne er rett fram, men utrolig følsomme for underlaget. VPI-armene er ikke enkle å ha med å gjøre. Armkabelen mellom røret og 'junction box' legger et ganske uforutsigbart press på armen. Dette gir varierende nåletrykk innover plata og varierende azimut. Justeringen av nåletrykk og azimut justeres med samme loddet, og det er fiklete å få begge rett samtidig. Fra 9 signature og opp går det forsåvidt greit ved hjelp av skruen inni endestubben, men standard 9 må da være en sann plage, siden den ikke har sånn skrue. I tillegg er det helt kritisk å måle nåletrykket akkurat i samme høyde som vinylen. Setter du vekta oppe på tallerkenen snakker vi om feil på borti 0,2-0,3 gram. Og det antiskatearrangementet er totalt uregjerlig, spør du meg. Jeg gjorde et forsøk og pakka det pent bort igjen.

Rega, derimot, er enkelt.

Når det er sagt er VPI-spillerne veldig gode når det blir riktig.  ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg trives ikke med Regaene. Nå har jeg prøvd P5 og P7, med originalmonterte pu'er, men...nei, da er faktisk min tilårskomne HK T60 like bra, i mine ører. Jeg er fortsatt heilt i tvileboksen om jeg skal gå for Vpi Scout II eller Clearaudio Performance...eller rett og slett la T60'en stå og heller bruke pængan på å høste inn meir vinyl. Farskens dilemma!

8)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har gått fra Rega P-25 til Scoutmaster med JMW 9 signature. Ingen tvil om at det var et solid klyv oppover. Regaen er på ingen måte en dårlig spiller, selv om den ikke er i samme liga som VPI'ene. Mitt poeng med å trekke inn Rega i denne diskusjonen var likevel bare brukervennlighet, akkurat der er den langt bedre enn VPI.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
For å si det slik, jeg oppdager ting jeg ikke ante var på skivene, samt at det er bare magi i stua. Derfor har jeg ikke rørt den i det hele tatt etter at jeg fikk den satt opp.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har det blitt riktig. If it ain't broke, don't fix it. ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
For å si det slik, jeg oppdager ting jeg ikke ante var på skivene, samt at det er bare magi i stua. Derfor har jeg ikke rørt den i det hele tatt etter at jeg fikk den satt opp.
Nå, hva med bilder, bilder, bilder??????

8)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
VilhelmW skrev:
Oki! En av kara på Lyric forsøkte nokså standhaftig å friste med både Aries og Classic. Jeg svarte at valget mitt står mellom Scout II og clearaudio Perfomance Black Pearl, men at jeg uansett ikke blir å gjøre noe før til høsten. Derfor er jeg spent på ditt inntrykk når du får den.
Ser at Lyrics anbefaling av VPI Classic får følgende klare støtte av Absolute Sounds "lydguru" og "audio synser nummer 1" Harry Pearson i siste Juni/Juli nummer av nevnte tidsskrift:

"He (Harry Weisfeld of VPI) has created a turntable he calls the Classic, one that, in my opinion, exceeds the performance of his Scoutmaster series - yes, even the recent rim-drive update version - and breaks new sonic ground. And, all this, at a breathtakingly low price, some $5000 or so below the cost of the best SuperScoutmaster"

Sterkt utsagn fra Mr Pearson som har vært med på råd og vink til oppgraderinger av Scoutmaster serien, at han nå mener at den nye VPI Classic faktisk overgår ytelsen til den absolutt dyreste og beste SuperScoutmaster med rim-drive!!? Harry Pearson ga på denne bakgrunn VPI Classic den høyt ettertraktede Golden Ear utmerkelsen i nevnte nummer av Absolute Sound. Er spent på å høre Skink_123s erfaring med sin nye Scoutmaster, men enda mer spent på om noen andre har gjort sammenligning og erfraing i tråd med Mr Pearson?! Noen som har hørt VPI Classic mot SuperScoutmaster og vil dele sine synspunkter i saken??
Ta dette litt med ro , det er store forskjeller på disse spillerne , super scout og classic , classic er en bra spiller sikkert , men å tro at vpi lager en spiller som er vesentlig billigere enn sine dyreste og allikevel overgår lyden , ville være å dolke sitt eget firma og mulighet for verdiskapning i ryggen , den er bra sikkert , men overgår neppe spillere til flere ganger prisen.

sorry , ikke engang rustene mr Pearson kan få dette til å bli en virklighet....

Lenge leve vpi , de er en av verdens beste platespillerprodusenter , men disse påstandene at en slik , ny modell overkjører det meste andre , til en langt lavere pris , det tviler jeg sterkt på....Jeg stiller gjerne min superscout til disp vsa en classic , med tolike pu er oppsatt og samme riaa....så kan vi løse myten , uten hjelp fra Mr Pearson himself....

Espen
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Go for it gutter! Og la oss andre få vite hva dere finner ut :)
 

Chinaski

Medlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei Skink_123
Spilleren står for øyeblikket på noen minst 40 år gammle vinkasser fra Danmark.
Vet at det langt fra er ideelt, har laget et TNT-flexy rack i stein som ligger i biter i kjelleren en gang i tiden så må bare ta meg sammen å skru det opp igjen.
(har ikke kommet så langt etter div flytting...)
http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html
Spilleren er utrolig lite følsom på feedback, den ganske lette testen ved å sette pickup ned på plata uten at det roterer, et sted det ikke er lydtrack og skru opp volum, vil skape feedback, vibrasjoner blir matet ut av høytaler inn i chassie videre til pickup, ut av høytaler, rundt og rundt...
Det skjer ikke selv med dette spartanske oppsettet.
 

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Chinaski skrev:
Hei Skink_123
Spilleren står for øyeblikket på noen minst 40 år gammle vinkasser fra Danmark.
Vet at det langt fra er ideelt, har laget et TNT-flexy rack i stein som ligger i biter i kjelleren en gang i tiden så må bare ta meg sammen å skru det opp igjen.
(har ikke kommet så langt etter div flytting...)
http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html
Spilleren er utrolig lite følsom på feedback, den ganske lette testen ved å sette pickup ned på plata uten at det roterer, et sted det ikke er lydtrack og skru opp volum, vil skape feedback, vibrasjoner blir matet ut av høytaler inn i chassie videre til pickup, ut av høytaler, rundt og rundt...
Det skjer ikke selv med dette spartanske oppsettet.
Interessant!
 
Topp Bunn