monosapiens
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 25.09.2005
- Innlegg
- 334
- Antall liker
- 0
Jeg liker å høre toneforskjellene på instrumenter,plasseringer og dynamikk.
Er VPI noe for meg ?
Er VPI noe for meg ?
Dynamikk er så avgjort ei av styrkene til dei VPI-spelarar eg har høyrt (manglar referanse på HR-X, men ser ingen grunn til at ikkje også denne skal vere heilt rå her). Plassering og tredimensjonalitet er ein viktig synergieffekt mellom alle delar av vinylriggen, og i den grad VPI er avgrensande her, er det nok armane som kanskje ikkje er heilt på høgd med dei aller beste tangentialarmane (som på si side er ei relativt krevande utfordring å få 100% potensiale ut av). Tone og klangeigenskapar er mest av alt ein pickupkvalitet (men her må sjølvsagt resten av riggen gje "spelerom" for ein god pickup. Så langt eg har høyrt VPI, er Benz, Dynavector og Clearaudio godt fungerande i JMW 9 eller 10/10.5, og frigjev sine sterke sider utan vidare. Skulle likt å prøve ein VdH Grasshopper i ein sånn....monosapiens skrev:Jeg liker å høre toneforskjellene på instrumenter,plasseringer og dynamikk.
Er VPI noe for meg ?
Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. :Audiophile-Arve skrev:Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....monosapiens skrev:Hva kjennetegner VPI ?
Eller hvordan er lydsignaturen ?
Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
No er det komen ny platetallerken også......
Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.Cundis skrev:Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. :Audiophile-Arve skrev:Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....monosapiens skrev:Hva kjennetegner VPI ?
Eller hvordan er lydsignaturen ?
Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
No er det komen ny platetallerken også......
EDIT: Hvordan står den seg f.eks. mot Clear Audio Champion..?
Takk for det Arve, du er jaggu go å ha! :. Jeg setter igrunn mere pris på musikalitet, driv og fart, enn at det skal være mest mulig nøytralt... Problemet ang motor kan vel på sikt løses på Scout, m.t.p. oppgraderingsmulighetene.. Da står det vel fortsatt mellom Scout og Townshend Rock 3 for min del.. :Audiophile-Arve skrev:Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.Cundis skrev:Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. :Audiophile-Arve skrev:Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....monosapiens skrev:Hva kjennetegner VPI ?
Eller hvordan er lydsignaturen ?
Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
No er det komen ny platetallerken også......
EDIT: Hvordan står den seg f.eks. mot Clear Audio Champion..?
Begge desse opplevde eg som meir nøytrale enn Scout, men kanskje mindre musikalske? Nottingham var ekstremt "svart" i bakgrunnen, og Clearaudio nøytral i klangen. Scout spelte svært engasjert, og likna på mange måtar LP12 i dette....
Eg vil nok slite med å velje mellom desse tre merka, men må innrømme at motoren til Clearaudio imponerte mest. Han kan haldast i handa utan at du kjenner (særleg) vibrasjon (om du ikkje kjenner så veldig nøye etter). Og så er tangentialarmane der krams. Oppgradering frå Scout til Super Scoutmaster med ekstra tung tallerken skulle gjere denne spelaren til eit glimrande val, og den dødsstille Nottingham er aldeles herleg, iallfall om du finn ein arm som matchar drivverket perfekt (og som passar til den ynskja pickupen)Cundis skrev:Takk for det Arve, du er jaggu go å ha! :. Jeg setter igrunn mere pris på musikalitet, driv og fart, enn at det skal være mest mulig nøytralt... Problemet ang motor kan vel på sikt løses på Scout, m.t.p. oppgraderingsmulighetene.. Da står det vel fortsatt mellom Scout og Townshend Rock 3 for min del.. :Audiophile-Arve skrev:Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.Cundis skrev:Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. :Audiophile-Arve skrev:Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....monosapiens skrev:Hva kjennetegner VPI ?
Eller hvordan er lydsignaturen ?
Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
No er det komen ny platetallerken også......
EDIT: Hvordan står den seg f.eks. mot Clear Audio Champion..?
Begge desse opplevde eg som meir nøytrale enn Scout, men kanskje mindre musikalske? Nottingham var ekstremt "svart" i bakgrunnen, og Clearaudio nøytral i klangen. Scout spelte svært engasjert, og likna på mange måtar LP12 i dette....
Hehe, dette skal tydeligvis ikke være enkelt..;D. Clearaudio har en RB-250 arm med lakrissnørekabel og kanskje ikke VTA justering. Så da måtte evnt armen blitt bytta ut med noe bedre. Kan nemlig få en slik for 6000 lite brukt.. Har vurdert Nottingham Spacedeck, men etter det jeg har lest kan den kanskje bli litt vel laidback i toppen..? Da må jeg også evnt bruke en RB-300 jeg har en stund framover til jeg får råd til bedre arm. Det virker jo som om det er Scout som er kinderegget av disse tre; bra drivverk, bra arm, og en lyd som får ekstremt god kritikk.. Pluss bra med oppgraderingsmuligheter..: Noe forsåvidt Clearaudio også har.. Jeg tror jeg kommer til å velge den spilleren som spiller heavyrock (som jeg hører mest på) på en måte som drar fram rockefoten og får frem bassdrivet best mulig.. Boogiefaktor altså... Og Parelius, det virka jo også som om du fikk best bass med Luxman kontra Rock 3, og da kanskje også med VPI kontra Luxman..? Og det er jo også en stor fordel at den JMW-9 armen er såpass fleksibel med PU'er som den er..Audiophile-Arve skrev:Eg vil nok slite med å velje mellom desse tre merka, men må innrømme at motoren til Clearaudio imponerte mest. Han kan haldast i handa utan at du kjenner (særleg) vibrasjon (om du ikkje kjenner så veldig nøye etter). Og så er tangentialarmane der krams. Oppgradering frå Scout til Super Scoutmaster med ekstra tung tallerken skulle gjere denne spelaren til eit glimrande val, og den dødsstille Nottingham er aldeles herleg, iallfall om du finn ein arm som matchar drivverket perfekt (og som passar til den ynskja pickupen)Cundis skrev:Takk for det Arve, du er jaggu go å ha! :. Jeg setter igrunn mere pris på musikalitet, driv og fart, enn at det skal være mest mulig nøytralt... Problemet ang motor kan vel på sikt løses på Scout, m.t.p. oppgraderingsmulighetene.. Da står det vel fortsatt mellom Scout og Townshend Rock 3 for min del.. :Audiophile-Arve skrev:Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.Cundis skrev:Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. :Audiophile-Arve skrev:Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....monosapiens skrev:Hva kjennetegner VPI ?
Eller hvordan er lydsignaturen ?
Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
No er det komen ny platetallerken også......
EDIT: Hvordan står den seg f.eks. mot Clear Audio Champion..?
Begge desse opplevde eg som meir nøytrale enn Scout, men kanskje mindre musikalske? Nottingham var ekstremt "svart" i bakgrunnen, og Clearaudio nøytral i klangen. Scout spelte svært engasjert, og likna på mange måtar LP12 i dette....
1. Nåja...klart SSM må vere betre, men ein pickup som fungerer godt i ein Scout, vil neppe vere mismatch på ein SSM heller...og så kan han byggjast ut, veit du.Fosse skrev:1. VPI SuperScoutMaster som Parelius har, har SVÆRT lite med Scout å gjøre, den kan muligens ligne i tussmørket hvis man er tilstrekkelig svaksynt, men der stopper vel omtrent likhetene.
2. Ser ut som en platespiller? Det gjør de da alle sammen, og ingen av dem er tradisjonelle av utseende (slik f.eks LP12 er). Muligheter i etterkant har alle spillerene du nevner, mange muligheter faktisk. Resonansene i armboardet på Gyro skal du ta helt med ro (ikke tror jeg problemet er verre enn på andre spillere heller, men man har bare presisert det i en tilfeldig artikkel).
3. Først når du kommer til armer som SMEV kan det tenkes at en avdemping mellom sub-chassis og armboard er ønskelig.
Kjempefint innlegg Impulse!! Glad for at noen tar seg tid til å gi gode råd også nå i sommervarmen.:. Da fikk jeg vel egentlig bekrefta igjen at en Gyro ikke vil gjøre den beste jobben for min del.. Mine JmLab Electra 926 er ikke de som klasker på ekstra i bassen, så det området kommer nok til å avgjøre mye for meg.. Hehe, vi er fler som sitter inne i sommervarmen og leser på HFS....;Dimpulse skrev:Kan nok tenke meg at det blir et kvantesprang fra NAD 533 til en spiller i Gyro/Scout-segmentet, ja...
Det slår meg stadig at en utvelgelsesprosess som dette lett kan bli litt unyansert, fordi det nesten aldri lar seg gjøre å sammenligne alternativene opp mot hverandre, og skal man basere seg på brukererfaringer, er det lurt å holde tunga rett i munnen. At det finnes en og annen som mener noe negativt om et gitt produkt, er i og for seg ingenting å henge seg opp i . Lydgjengivelse, som alle andre sanseinntrykk, er subjektivt, og oppleves til overmål farget av dagsform. "En manns gulv er en annen manns tak", som det heter. At en lettere frustrert Gyrodeckbruker i Australia ikke vet nok om platespillere til å få den til å spille skikkelig, burde ikke avskrekke andre, i og for seg. Det finnes nok av folk på nettet som mener mye og sterkt om ting de kanskje ikke engang har hørt. Først når slike erfaringer begynner å bli tallrike, er det grunn til å justere kompasset. Hør for all del på folk med erfaring, men pass på å få med nyansene. Om en bruker forbanner et gitt produkt opp av stolper og ned ad vegger,se på sammenhengen. Plassering? Synergi? Justering? For å ta et eksempel: Jeg har lest ektremt dårlige brukererfaringer på nettet angående Linn LP 12 fra folk som mener seg å være erfarne som pokker. Så viser det seg at de har brukt FR64s, Audiocraft og andre tunge armer som ikke har noe på en LP12 å gjøre. Ikke rart det låter hoppetau!
Poenget med denne lange tiraden er at det ikke er enkelt å finne en virkelig god vinylrigg, men så blir man også rikelig belønnet når det sitter. Det SKAL vel ikke være enkelt heller?
Med hensyn til de utmerkede spillerne som nevnes her, ville jeg personlig ikke hatt noe imot noen av dem, jeg har sogar eid tre Gyrodecks opp gjennom årene. Gyro er en utmerket spiller som er bygd for å vare, lages av folk med kjærlighet til produktene sine og kan oppgraderes ad infinitum, men om man er ute etter en spiller som driver bassgangene gjennom veggen, ville det ikke vært mitt førstevalg. Det er ikke i bunnoktavene denne har sin styrke, IMHO. Der er nok Nottingham og VPI sterkere. Samtidig er jo dette et spørsmål om matching. I min bok er det ektremt viktig med synergi mellom drivverk, arm og element for å få det beste ut av en rigg. Og da er vi tilbake ved erfaringen igjen. Derfor; Avklar hvilke parametere som er viktigst, hør på erfarne folk som ikke prater sludder for å booste sitt hifi-ego og finn en forhandler som vet hva det går om og ikke bare tenker på raske penger. (Da er han jo i feil bransje uansett.... ;D) Da skulle mulighetene være svært gode for at du ender opp med en spiller som viser hva vinylen er god for, som passer dine lydpreferanser og som blir værende i anlegget en lang stund. Det er jo akkurat det vi alle leter etter.......
Avslutningsvis må jeg si meg enig med Dynavectorgeneral Parelius også. Det er mye potent bassgjengivelse i en klassisk Luxman!
Det gikk forresten opp for meg at jeg nok er en vinylnerd av første skuffe. Jeg sitter inne og skriver denne avsindige tiraden i stedet for å være ute i sola en varm og nydelig dag i juni....... 8)
Gratulere så mye med helt rå spiller Espen!! Hva slags pu skal du bruke tror du? :ixos_76 skrev:Da er det kort tid til jeg får levert spillern min......Det ble en vpi scout på meg folkens... ;D ;Dmvh espen
Så fint å høre at du ble fornøyd! . Hvordan syns du unipivot er å ha med å gjøre da? Vaier den mye?ixos_76 skrev:Hei folkens....nå er scouten satt opp,og min tid som regabruker er definitivt forbi!Spillern er nå satt opp med en Audionote iq2 mm pu...for å komme igang,dette spiller mildt sagt jævlig bra!!Spillern er helt rå!!Pu og spiller leverer dynamikk cd spillern bare kan drømme om,hadde en copland 823 på lån her til 20k og den er ikke i nærheten en gang..
Nå vil vel kanskje enkelte hevde at denne spillern fortjener en mc pu...nja...når det piller så bra med en mm, vet jeg ikke helt.
JO kommer nok til å kjøpe en mc med tiden,men vil da ha muligheten til å kjøpe en rimelig god stepup samtidig,slik at ikke noe blir hengende etter..Benz glider eller dynavector 20 et eller annet ca 6 k for begge er ev av interesse.er usikker på om jeg skal bruke stepup på nåværende rørriia i copland cta 402,eller om jeg skal kjøpe et nytt riiatrinn feks graham slee,jasmin eller noe og kjøre igang alt sammen samtidig,frem til det kjører jeg med IQ 2 som er meget dynamisk i mine ører..
Er godt fornøyd med valget,spillern er kjempefin,har forøvrig en Nad 533 til disp.om noen kjenner noen som....ikke skal svi av en haug med penger(enda)he he...sånn kom jeg igang.
pu skal vel spilles inn,og har hittil ca 20 timer....da blir det vel enda bedre etterhvert.. ;D ;D
Spillern er kjøpt uten antiscating,og jeg syntes den fungerer meg et godt med bare twist kablen,i allefall på denne pu jeg bruker nå.
konklusjon....jeg har nok en gang gjort et godt hifi kjøp,dog nytt denne gang...så er riialetingen igang...skal ha noe småstæsj og,didital stiftvekt,mal for oppsetting av pu,platevasker osv.........men vpi spillern er et funn i allefall,og har muligheter for å utvidelse,uten utskifting...Mvh Espen
Slik vil den ligge hvis du ikke bruker den til å presse ned ytterkantene på platen.F.R.A.N.K skrev:Hvordan skal periferiringen egentlig brukes?
På alle bilder jeg har sett ligger ringen på tallerkenen i sitt dertil egnete spor, på nivå som er under overflaten til tallerkenen. Hensikten vil i så måte være å sørge for større stabilitet og jevnere gange.
Vet ikke hvilken risiko du snakker om, men det blir ekstra styr; du skal legge ringen langs ytterkanten på plata, men det går veldig raskt. Like raskt som å sette på vekta i senter.I brukermanualen står det at ringen skal legges på etter platen og presse på ytterkanten av platen, og gi en vakuumlignende effekt. Dette medfører i mine øyne en meget høy risiko både for plater og platespiller, og dessuten mye ekstra styr. Hva er forresten poenget med utskjæringen i tallerkenen hvis ringen skal ligge oppå vinylen?
Høres greit ut. Da må som sagt ringen gå i et spor slik at den kommer under nivået på tallerken.Min tanke er at det kan være greit å ha den liggende på tallerkenen til vanlig, og ved behov legge den på platen, hvis det er mye kast i plata.
Takk for oppklarende svar.Parelius skrev:Vet ikke hvilken risiko du snakker om, men det blir ekstra styr; du skal legge ringen langs ytterkanten på plata, men det går veldig raskt. Like raskt som å sette på vekta i senter.
Jepp ;D.Parelius skrev:Men det er klart, etter en halv flaske malt, så burde en kanskje tenke på å spille uten den ringen
Nei, nå er det ikke flere penger igjen. Nei, har lite tid til å lytte (men det er fordi jeg driver og pusser opp).anekdoten skrev:...for å bryte inn i herligheten:
Er det bare "pængfolk" her inne? Har dere tid til å lytte egentlig???
Sorry..... :-[F.R.A.N.K skrev:Hvordan skal periferiringen egentlig brukes?
På alle bilder jeg har sett ligger ringen på tallerkenen i sitt dertil egnete spor, på nivå som er under overflaten til tallerkenen. Hensikten vil i så måte være å sørge for større stabilitet og jevnere gange.
I brukermanualen står det at ringen skal legges på etter platen og presse på ytterkanten av platen, og gi en vakuumlignende effekt. Dette medfører i mine øyne en meget høy risiko både for plater og platespiller, og dessuten mye ekstra styr. Hva er forresten poenget med utskjæringen i tallerkenen hvis ringen skal ligge oppå vinylen?
Min tanke er at det kan være greit å ha den liggende på tallerkenen til vanlig, og ved behov legge den på platen, hvis det er mye kast i plata.
Er det noen som har erfaring med denne ringen, og eventuelt sitter med fasiten?
Mvh. Frank
Jeg er sjalu... skjønner du vel..ixos_76 skrev:He he....klart vi har,sitter på sentralen,å lytter samtidig vet du....at noen har mer midler enn andre kommer ikke akkurat frem her på sentralen,har en feeling at de fleste er happy med det de har,og å spille vinyl er tilfredstillende på det meste av utstyr...her får alle hjelp enten det er trøbbel,man lurer på noe eller rett og slett er selskapssjuk(jeg er det ) er det mye fint å få med seg her..
Vi som har kjøpt oss disse vpi spillerne,har jo ofret noen kroner til snurrern:::
Nå lurer jeg egentlig på hvorfor du legger inn et sånt innlegg i denne tråden?Har dette noe med vpi som sådan å gjøre om folk har mye eller lite å rutte med .....det viktigste her er vel å kose seg med musikk og utstyr til rådighet uavhengig om man besitter HRX eller rega p1.....trives man med det en har,så er vel det helt optimalt er det ikke??
Prøv med et litt seriøst innlegg isteden...Mvh Espen Saatvedt!
Det var så mørkt at fleipen i ettertid får meg til å føle meg som en vits(etegning) :.johna skrev:Sorry..... :-[F.R.A.N.K skrev:Hvordan skal periferiringen egentlig brukes?
På alle bilder jeg har sett ligger ringen på tallerkenen i sitt dertil egnete spor, på nivå som er under overflaten til tallerkenen. Hensikten vil i så måte være å sørge for større stabilitet og jevnere gange.
I brukermanualen står det at ringen skal legges på etter platen og presse på ytterkanten av platen, og gi en vakuumlignende effekt. Dette medfører i mine øyne en meget høy risiko både for plater og platespiller, og dessuten mye ekstra styr. Hva er forresten poenget med utskjæringen i tallerkenen hvis ringen skal ligge oppå vinylen?
Min tanke er at det kan være greit å ha den liggende på tallerkenen til vanlig, og ved behov legge den på platen, hvis det er mye kast i plata.
Er det noen som har erfaring med denne ringen, og eventuelt sitter med fasiten?
Mvh. Frank
Når du legger ut bla. denne ovenfor her, på VPI tråden, må det være rimelig mørkt for at vi ikke skal se tegninga.....
Men du, kan du ikke hive ut noen fine bilder da?