VPI-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• monosapiens

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Antall liker
    0
    Jeg liker å høre toneforskjellene på instrumenter,plasseringer og dynamikk.
    Er VPI noe for meg ? :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    monosapiens skrev:
    Jeg liker å høre toneforskjellene på instrumenter,plasseringer og dynamikk.
    Er VPI noe for meg ? :)
    Dynamikk er så avgjort ei av styrkene til dei VPI-spelarar eg har høyrt (manglar referanse på HR-X, men ser ingen grunn til at ikkje også denne skal vere heilt rå her). Plassering og tredimensjonalitet er ein viktig synergieffekt mellom alle delar av vinylriggen, og i den grad VPI er avgrensande her, er det nok armane som kanskje ikkje er heilt på høgd med dei aller beste tangentialarmane (som på si side er ei relativt krevande utfordring å få 100% potensiale ut av). Tone og klangeigenskapar er mest av alt ein pickupkvalitet (men her må sjølvsagt resten av riggen gje "spelerom" for ein god pickup. Så langt eg har høyrt VPI, er Benz, Dynavector og Clearaudio godt fungerande i JMW 9 eller 10/10.5, og frigjev sine sterke sider utan vidare. Skulle likt å prøve ein VdH Grasshopper i ein sånn....

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    Audiophile-Arve skrev:
    monosapiens skrev:
    Hva kjennetegner VPI ?

Eller hvordan er lydsignaturen ?
    Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....
    Og så musikaliteten. Verd å samanlikne med Linn Sondek LP 12.
    No er det komen ny platetallerken også......
    Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. ::)

EDIT: Hvordan står den seg f.eks. mot Clear Audio Champion..?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    monosapiens skrev:
    Hva kjennetegner VPI ?

Legg merke til bassen, ein skulle ikkje tru at så mykje av bassområdet gjekk på drivverket....
    Har du lagt merke til noen negative sider ved Scout, som andre spillere i prisklassen gjør bedre Arve? ...er to uker igjen til jeg kjøper spiller nå.. ::)

Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.
    Begge desse opplevde eg som meir nøytrale enn Scout, men kanskje mindre musikalske? Nottingham var ekstremt "svart" i bakgrunnen, og Clearaudio nøytral i klangen. Scout spelte svært engasjert, og likna på mange måtar LP12 i dette....

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    Audiophile-Arve skrev:
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    monosapiens skrev:
    Hva kjennetegner VPI ?

Tja, motoren på det eksemplaret eg prøvde, lagde noko støy. Meir enn Clearaudio og Nottingham, iallfall. Om enn ikkje sjenerande frå lytteposisjon.
    Begge desse opplevde eg som meir nøytrale enn Scout, men kanskje mindre musikalske? Nottingham var ekstremt "svart" i bakgrunnen, og Clearaudio nøytral i klangen. Scout spelte svært engasjert, og likna på mange måtar LP12 i dette....
    Takk for det Arve, du er jaggu go å ha! ::). Jeg setter igrunn mere pris på musikalitet, driv og fart, enn at det skal være mest mulig nøytralt... Problemet ang motor kan vel på sikt løses på Scout, m.t.p. oppgraderingsmulighetene.:). Da står det vel fortsatt mellom Scout og Townshend Rock 3 for min del.. ::)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    monosapiens skrev:
    Hva kjennetegner VPI ?

Takk for det Arve, du er jaggu go å ha! ::). Jeg setter igrunn mere pris på musikalitet, driv og fart, enn at det skal være mest mulig nøytralt... Problemet ang motor kan vel på sikt løses på Scout, m.t.p. oppgraderingsmulighetene.:). Da står det vel fortsatt mellom Scout og Townshend Rock 3 for min del.. ::)
    Eg vil nok slite med å velje mellom desse tre merka, men må innrømme at motoren til Clearaudio imponerte mest. Han kan haldast i handa utan at du kjenner (særleg) vibrasjon (om du ikkje kjenner så veldig nøye etter). Og så er tangentialarmane der krams. Oppgradering frå Scout til Super Scoutmaster med ekstra tung tallerken skulle gjere denne spelaren til eit glimrande val, og den dødsstille Nottingham er aldeles herleg, iallfall om du finn ein arm som matchar drivverket perfekt (og som passar til den ynskja pickupen)

P

Parelius

Gjest
    A-A gir gode beskrivelser. Selv er jeg ikke i stand til å tilbakeføre dette til én komponent, ganske enkelt fordi jeg ikke har den samme brede erfaringbakgrunn som A-A. Jeg vil likevel legge til at i mitt oppsett så er det ikke noe mangel på "svart bagrunn" - det er vel en form for stillhet vi snakker om her, hvor stillhet skal være?. Om motorstøy kan jeg ikke si noe vedrørende Scout, men opplegget på SSM er TYST!. Problemet mitt er som alltid: Er det spilleren eller PU eller sågar RIAA jeg hører på? Som sagt, det har noe med erfaringsgrunnlag å gjøre, derfor er jeg personlig litt tilbakeholden med å karakterisere et drivverk isolert sett.

Hva angår Rock vs. Scout; Gudene vet, jeg hadde Rock, men ikke nå lengre, så jeg har nå tatt et valg, og det før jeg fikk SSM - jeg foretrakk Luxman 444; mer stødig "beat" i mitt oppsett, stålgange i basslinjen. - det var liksom det som gjorde utslaget. Men Rock er god.

(Rent PU-relatert; Det var først med SSM at min gamle gode MC 3000 II begynte å synge. Om det var drivverk eller arm som gjorde utslaget, det kan jeg ikke si. MC 3000 har vært på OL Silver, Rega 300, TP 90, Graham 2.0 og JMW 9. Hvem kan med sikkerhet si hva som gjorde hva.)

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    Audiophile-Arve skrev:
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Cundis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    monosapiens skrev:
    Hva kjennetegner VPI ?

Eg vil nok slite med å velje mellom desse tre merka, men må innrømme at motoren til Clearaudio imponerte mest. Han kan haldast i handa utan at du kjenner (særleg) vibrasjon (om du ikkje kjenner så veldig nøye etter). Og så er tangentialarmane der krams. Oppgradering frå Scout til Super Scoutmaster med ekstra tung tallerken skulle gjere denne spelaren til eit glimrande val, og den dødsstille Nottingham er aldeles herleg, iallfall om du finn ein arm som matchar drivverket perfekt (og som passar til den ynskja pickupen)
    Hehe, dette skal tydeligvis ikke være enkelt..;D. Clearaudio har en RB-250 arm med lakrissnørekabel og kanskje ikke VTA justering. Så da måtte evnt armen blitt bytta ut med noe bedre. Kan nemlig få en slik for 6000 lite brukt.. Har vurdert Nottingham Spacedeck, men etter det jeg har lest kan den kanskje bli litt vel laidback i toppen..? Da må jeg også evnt bruke en RB-300 jeg har en stund framover til jeg får råd til bedre arm. Det virker jo som om det er Scout som er kinderegget av disse tre; bra drivverk, bra arm, og en lyd som får ekstremt god kritikk.. Pluss bra med oppgraderingsmuligheter..::) Noe forsåvidt Clearaudio også har.. Jeg tror jeg kommer til å velge den spilleren som spiller heavyrock (som jeg hører mest på) på en måte som drar fram rockefoten og får frem bassdrivet best mulig.. Boogiefaktor altså..:). Og Parelius, det virka jo også som om du fikk best bass med Luxman kontra Rock 3, og da kanskje også med VPI kontra Luxman..? Og det er jo også en stor fordel at den JMW-9 armen er såpass fleksibel med PU'er som den er.. :)

EDIT: Takk for lånet av tråden din litt Parelius..::)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har også vært innom Nottingham(interspace med inter arm),Mitchell Gyro SE,Project rpm 9.1 i vurderingene....men etter sigende ser det nå ut til at det blir scout...på dissa grunnlagene.....

Scout har fler forhandlere i landet.

Scout ser fortsatt ut som en platespiller.

scout har mange muligheter i ettertid av ev kjøp.

scout har fått gnistrende lydkritikker i media (her og)

scout selges med en bra arm.

jfr en del annet ser det her ut til at en får mye golyd for penga.

MEN Nottingham spacedeck er vakker............noen som har hørt Nottingham Interspace med interspace arm,og egnet pu spille?

Gyro SE ble vippa av pinnen,etter en del lesning om resonanser i armbord,tull med clamp,tilegg i pris for ditt og datt osv...kun en imoprtør...det liker jeg ikke,men legger til at jeg har en god dialog med ohc.......som er meget seriøse og greie...Bare liker ikke at alt må gå igjennom en forhandler...man er da meget låst til å handle akkurat der.

VPI SCOUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    VPI SuperScoutMaster som Parelius har, har SVÆRT lite med Scout å gjøre, den kan muligens ligne i tussmørket hvis man er tilstrekkelig svaksynt, men der stopper vel omtrent likhetene.

Skjønner ikke helt prioriteringslisten din ixos_76, hvilken betydning har det at det er flere forhandlere? Poenget må vel være at det er en trygg forhandler/importør som kan følge opp eventuelle problemer? Ser ut som en platespiller? Det gjør de da alle sammen, og ingen av dem er tradisjonelle av utseende (slik f.eks LP12 er). Muligheter i etterkant har alle spillerene du nevner, mange muligheter faktisk. Resonansene i armboardet på Gyro skal du ta helt med ro (ikke tror jeg problemet er verre enn på andre spillere heller, men man har bare presisert det i en tilfeldig artikkel). Først når du kommer til armer som SMEV kan det tenkes at en avdemping mellom sub-chassis og armboard er ønskelig.

Ellers er det andre enn OHC som kan skaffe Michell, uten at jeg vet hvem.

Uten dermed å ha sagt at VPI er et dårligere valg enn de øvrige spillerene. Tror ikke minst det kommer ann på prioritering.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Fosse skrev:
    1. VPI SuperScoutMaster som Parelius har, har SVÆRT lite med Scout å gjøre, den kan muligens ligne i tussmørket hvis man er tilstrekkelig svaksynt, men der stopper vel omtrent likhetene.

2. Ser ut som en platespiller? Det gjør de da alle sammen, og ingen av dem er tradisjonelle av utseende (slik f.eks LP12 er). Muligheter i etterkant har alle spillerene du nevner, mange muligheter faktisk. Resonansene i armboardet på Gyro skal du ta helt med ro (ikke tror jeg problemet er verre enn på andre spillere heller, men man har bare presisert det i en tilfeldig artikkel).
    3. Først når du kommer til armer som SMEV kan det tenkes at en avdemping mellom sub-chassis og armboard er ønskelig.
    1. Nåja...klart SSM må vere betre, men ein pickup som fungerer godt i ein Scout, vil neppe vere mismatch på ein SSM heller...og så kan han byggjast ut, veit du.
    2.Vi snakkar nok om ulike tradisjonar. Likskapen mellom SSM og ein av dei større Micro Seiki er ganske tydeleg, tykkjer eg...men det er stor skilnad på desse og den meir gjengse AR-tradisjonen, med Dual, Linn, Thorens, Lenco og alle dei der...
    3. Det kan vere veldig mykje å hente på å "leike seg" litt med sånt, men det kjem an på pickup og oppsett elles.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    1. Jeg kommenterte kun spiller. Klart du har rett med hensyn til pickup. Jeg sa eller mente aldri noe annet.

2. Helt klart, igjen mitt poeng. De er alle spillere og ser slik ut. Men ingen av dem er "tradisjonelle" i utseende, hva nå enn det måtte bety.

3. Innlegget var rettet til kommentaren om resonnanser i armboardet på Michell. Det er en kjennsgjerning at armer som sender store mengder energi ned i plint og subchassis skaper enkelte problemer på disse spillerene. Det finnes måter å løse problemet på (Gert Pedersen sitt armboard feks). Men, jeg mener at det trolig finnes svakheter ved de andre designene også, det er muligens bare en tilfeldighet at man har sporet opp problemet ved Michell?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,nå er vel spillere i denne prisklassen generellt gode,det er vel klangnyanser og smak som ev skiller seg ut.At jeg har klart å finne en negativ omtale av gyro se kan være en tilfeldighet.

Når jeg skriver hva jeg har lagt til grunn for standpungt/valg,så er det jo sånn at det er av mine oppfatninger,på sidelinja,og kun prøvespillt.
    Det finnes oppgradering til de spillere vi har vært inne på,men jeg har veiet frem og tilbake....en ting som også har vært lagt til grunn,er at det hat blitt sagt flere steder at gyroen kan være litt lei å sette opp,å få til å spille bra,om dette stemmer vet jeg somsagt ikke men hørt det av 3-4 stykker.

Både gyro og scout er fine spillere,jeg har et budsjett på 20k i oppstarten,og vil ha spiller arm,og en pu inkl.i denne prisen..ved å gå for scout,er det litt mer penger igjen til pickup enn om jeg velger gyrodeck(gyroen er tiltengt en smv m2 arm)...Og pu av god kvalitet,er vel ganske avgjørende for lyden er det ikke?

disse individene er så tett oppå hverandre for min del,så når jeg kjøper den ene,er det fare for å tenke på den andre i ettertid...valgets kval...

uansett gleder jeg meg til å bytte ut Nad 533 med electra pu. ;D

Mvh espen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Kan nok tenke meg at det blir et kvantesprang fra NAD 533 til en spiller i Gyro/Scout-segmentet, ja...

Det slår meg stadig at en utvelgelsesprosess som dette lett kan bli litt unyansert, fordi det nesten aldri lar seg gjøre å sammenligne alternativene opp mot hverandre, og skal man basere seg på brukererfaringer, er det lurt å holde tunga rett i munnen. At det finnes en og annen som mener noe negativt om et gitt produkt, er i og for seg ingenting å henge seg opp i . Lydgjengivelse, som alle andre sanseinntrykk, er subjektivt, og oppleves til overmål farget av dagsform. "En manns gulv er en annen manns tak", som det heter. At en lettere frustrert Gyrodeckbruker i Australia ikke vet nok om platespillere til å få den til å spille skikkelig, burde ikke avskrekke andre, i og for seg. Det finnes nok av folk på nettet som mener mye og sterkt om ting de kanskje ikke engang har hørt. Først når slike erfaringer begynner å bli tallrike, er det grunn til å justere kompasset. Hør for all del på folk med erfaring, men pass på å få med nyansene. Om en bruker forbanner et gitt produkt opp av stolper og ned ad vegger,se på sammenhengen. Plassering? Synergi? Justering? For å ta et eksempel: Jeg har lest ektremt dårlige brukererfaringer på nettet angående Linn LP 12 fra folk som mener seg å være erfarne som pokker. Så viser det seg at de har brukt FR64s, Audiocraft og andre tunge armer som ikke har noe på en LP12 å gjøre. Ikke rart det låter hoppetau!
    Poenget med denne lange tiraden er at det ikke er enkelt å finne en virkelig god vinylrigg, men så blir man også rikelig belønnet når det sitter. Det SKAL vel ikke være enkelt heller?
    Med hensyn til de utmerkede spillerne som nevnes her, ville jeg personlig ikke hatt noe imot noen av dem, jeg har sogar eid tre Gyrodecks opp gjennom årene. Gyro er en utmerket spiller som er bygd for å vare, lages av folk med kjærlighet til produktene sine og kan oppgraderes ad infinitum, men om man er ute etter en spiller som driver bassgangene gjennom veggen, ville det ikke vært mitt førstevalg. Det er ikke i bunnoktavene denne har sin styrke, IMHO. Der er nok Nottingham og VPI sterkere. Samtidig er jo dette et spørsmål om matching. I min bok er det ektremt viktig med synergi mellom drivverk, arm og element for å få det beste ut av en rigg. Og da er vi tilbake ved erfaringen igjen. Derfor; Avklar hvilke parametere som er viktigst, hør på erfarne folk som ikke prater sludder for å booste sitt hifi-ego og finn en forhandler som vet hva det går om og ikke bare tenker på raske penger. (Da er han jo i feil bransje uansett.... ;D) Da skulle mulighetene være svært gode for at du ender opp med en spiller som viser hva vinylen er god for, som passer dine lydpreferanser og som blir værende i anlegget en lang stund. Det er jo akkurat det vi alle leter etter.......

Avslutningsvis må jeg si meg enig med Dynavectorgeneral Parelius også. Det er mye potent bassgjengivelse i en klassisk Luxman! ;)

Det gikk forresten opp for meg at jeg nok er en vinylnerd av første skuffe. Jeg sitter inne og skriver denne avsindige tiraden i stedet for å være ute i sola en varm og nydelig dag i juni....... 8)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott innlegg Impulse.... ;)'

mie er erfaringer er små,ikke noe å skjle det(var jo for en tid tilbake inne på kjøp av spillern din..(rørleggern satte en stopper fro det husker du),håper somsagt på et kvantesprang jeg og..Electra pu er veldig lite moro!!!

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøre i gang med en MM,pu..i god kvalitet vente på å fåt ak i en bra stepup/riia med justerbar gain for mc og vil da ev satse på en pu fra feks benz eller audiovector,men low output...........i fremtiden...jeg har hørt et par pu av mm,sorten som spiller rimelig bra,dog sikkert ikke på høyde emd feks glider low...men et sted må man begynne...litt kipt å ha spillern stående i vente på den rette bruktstepup eller riia..ny er også inne til vurdering så klart,fått anbefalt Tricord Dino.riia..noen som har vært borti denne(audioart)

legger ikke skjul på at Mitchellen er en vakker skapning,men trøkk og dynamikk er litt i fokys,sånn sett håper jeg på å ha gjort et riktig valg..

Passer på å takke for en suuuper tråd,jeg lærer utrolig mye av dere som kan såå mye her...det er meget gøy..Mvh Espen saatvedt.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    impulse skrev:
    Kan nok tenke meg at det blir et kvantesprang fra NAD 533 til en spiller i Gyro/Scout-segmentet, ja...

Det slår meg stadig at en utvelgelsesprosess som dette lett kan bli litt unyansert, fordi det nesten aldri lar seg gjøre å sammenligne alternativene opp mot hverandre, og skal man basere seg på brukererfaringer, er det lurt å holde tunga rett i munnen. At det finnes en og annen som mener noe negativt om et gitt produkt, er i og for seg ingenting å henge seg opp i . Lydgjengivelse, som alle andre sanseinntrykk, er subjektivt, og oppleves til overmål farget av dagsform. "En manns gulv er en annen manns tak", som det heter. At en lettere frustrert Gyrodeckbruker i Australia ikke vet nok om platespillere til å få den til å spille skikkelig, burde ikke avskrekke andre, i og for seg. Det finnes nok av folk på nettet som mener mye og sterkt om ting de kanskje ikke engang har hørt. Først når slike erfaringer begynner å bli tallrike, er det grunn til å justere kompasset. Hør for all del på folk med erfaring, men pass på å få med nyansene. Om en bruker forbanner et gitt produkt opp av stolper og ned ad vegger,se på sammenhengen. Plassering? Synergi? Justering? For å ta et eksempel: Jeg har lest ektremt dårlige brukererfaringer på nettet angående Linn LP 12 fra folk som mener seg å være erfarne som pokker. Så viser det seg at de har brukt FR64s, Audiocraft og andre tunge armer som ikke har noe på en LP12 å gjøre. Ikke rart det låter hoppetau!
    Poenget med denne lange tiraden er at det ikke er enkelt å finne en virkelig god vinylrigg, men så blir man også rikelig belønnet når det sitter. Det SKAL vel ikke være enkelt heller?
    Med hensyn til de utmerkede spillerne som nevnes her, ville jeg personlig ikke hatt noe imot noen av dem, jeg har sogar eid tre Gyrodecks opp gjennom årene. Gyro er en utmerket spiller som er bygd for å vare, lages av folk med kjærlighet til produktene sine og kan oppgraderes ad infinitum, men om man er ute etter en spiller som driver bassgangene gjennom veggen, ville det ikke vært mitt førstevalg. Det er ikke i bunnoktavene denne har sin styrke, IMHO. Der er nok Nottingham og VPI sterkere. Samtidig er jo dette et spørsmål om matching. I min bok er det ektremt viktig med synergi mellom drivverk, arm og element for å få det beste ut av en rigg. Og da er vi tilbake ved erfaringen igjen. Derfor; Avklar hvilke parametere som er viktigst, hør på erfarne folk som ikke prater sludder for å booste sitt hifi-ego og finn en forhandler som vet hva det går om og ikke bare tenker på raske penger. (Da er han jo i feil bransje uansett.... ;D) Da skulle mulighetene være svært gode for at du ender opp med en spiller som viser hva vinylen er god for, som passer dine lydpreferanser og som blir værende i anlegget en lang stund. Det er jo akkurat det vi alle leter etter.......

Avslutningsvis må jeg si meg enig med Dynavectorgeneral Parelius også. Det er mye potent bassgjengivelse i en klassisk Luxman! ;)

Det gikk forresten opp for meg at jeg nok er en vinylnerd av første skuffe. Jeg sitter inne og skriver denne avsindige tiraden i stedet for å være ute i sola en varm og nydelig dag i juni....... 8)
    Kjempefint innlegg Impulse!! Glad for at noen tar seg tid til å gi gode råd også nå i sommervarmen.::). Da fikk jeg vel egentlig bekrefta igjen at en Gyro ikke vil gjøre den beste jobben for min del.;). Mine JmLab Electra 926 er ikke de som klasker på ekstra i bassen, så det området kommer nok til å avgjøre mye for meg.. Hehe, vi er fler som sitter inne i sommervarmen og leser på HFS....;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da er det kort tid til jeg får levert spillern min......Det ble en vpi scout på meg folkens... ;D ;Dmvh espen

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    ixos_76 skrev:
    Da er det kort tid til jeg får levert spillern min......Det ble en vpi scout på meg folkens... ;D ;Dmvh espen
    Gratulere så mye med helt rå spiller Espen!! Hva slags pu skal du bruke tror du? ::)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens....nå er scouten satt opp,og min tid som regabruker er definitivt forbi!Spillern er nå satt opp med en Audionote iq2 mm pu...for å komme igang,dette spiller mildt sagt jævlig bra!!Spillern er helt rå!!Pu og spiller leverer dynamikk cd spillern bare kan drømme om,hadde en copland 823 på lån her til 20k og den er ikke i nærheten en gang..

Nå vil vel kanskje enkelte hevde at denne spillern fortjener en mc pu...nja...når det piller så bra med en mm, vet jeg ikke helt.

JO kommer nok til å kjøpe en mc med tiden,men vil da ha muligheten til å kjøpe en rimelig god stepup samtidig,slik at ikke noe blir hengende etter..Benz glider eller dynavector 20 et eller annet ca 6 k for begge er ev av interesse.er usikker på om jeg skal bruke stepup på nåværende rørriia i copland cta 402,eller om jeg skal kjøpe et nytt riiatrinn feks graham slee,jasmin eller noe og kjøre igang alt sammen samtidig,frem til det kjører jeg med IQ 2 som er meget dynamisk i mine ører..

Er godt fornøyd med valget,spillern er kjempefin,har forøvrig en Nad 533 til disp.om noen kjenner noen som....ikke skal svi av en haug med penger(enda)he he...sånn kom jeg igang.

pu skal vel spilles inn,og har hittil ca 20 timer....da blir det vel enda bedre etterhvert.. ;D ;D

Spillern er kjøpt uten antiscating,og jeg syntes den fungerer meg et godt med bare twist kablen,i allefall på denne pu jeg bruker nå.

konklusjon....jeg har nok en gang gjort et godt hifi kjøp,dog nytt denne gang...så er riialetingen igang...skal ha noe småstæsj og,didital stiftvekt,mal for oppsetting av pu,platevasker osv.........men vpi spillern er et funn i allefall,og har muligheter for å utvidelse,uten utskifting...Mvh Espen ;)

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    512
    Sted
    Stockholm
    ixos_76 skrev:
    Hei folkens....nå er scouten satt opp,og min tid som regabruker er definitivt forbi!Spillern er nå satt opp med en Audionote iq2 mm pu...for å komme igang,dette spiller mildt sagt jævlig bra!!Spillern er helt rå!!Pu og spiller leverer dynamikk cd spillern bare kan drømme om,hadde en copland 823 på lån her til 20k og den er ikke i nærheten en gang..

Nå vil vel kanskje enkelte hevde at denne spillern fortjener en mc pu...nja...når det piller så bra med en mm, vet jeg ikke helt.

JO kommer nok til å kjøpe en mc med tiden,men vil da ha muligheten til å kjøpe en rimelig god stepup samtidig,slik at ikke noe blir hengende etter..Benz glider eller dynavector 20 et eller annet ca 6 k for begge er ev av interesse.er usikker på om jeg skal bruke stepup på nåværende rørriia i copland cta 402,eller om jeg skal kjøpe et nytt riiatrinn feks graham slee,jasmin eller noe og kjøre igang alt sammen samtidig,frem til det kjører jeg med IQ 2 som er meget dynamisk i mine ører..

Er godt fornøyd med valget,spillern er kjempefin,har forøvrig en Nad 533 til disp.om noen kjenner noen som....ikke skal svi av en haug med penger(enda)he he...sånn kom jeg igang.

pu skal vel spilles inn,og har hittil ca 20 timer....da blir det vel enda bedre etterhvert.. ;D ;D

Spillern er kjøpt uten antiscating,og jeg syntes den fungerer meg et godt med bare twist kablen,i allefall på denne pu jeg bruker nå.

konklusjon....jeg har nok en gang gjort et godt hifi kjøp,dog nytt denne gang...så er riialetingen igang...skal ha noe småstæsj og,didital stiftvekt,mal for oppsetting av pu,platevasker osv.........men vpi spillern er et funn i allefall,og har muligheter for å utvidelse,uten utskifting...Mvh Espen ;)
    Så fint å høre at du ble fornøyd! :). Hvordan syns du unipivot er å ha med å gjøre da? Vaier den mye?

P

Parelius

Gjest
    Dette høres jo flott ut, ixos_76. Kjøpte du med Signaturearmen?

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Gratis med ny spiller :)

Mvh,
    Terje

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,nei med vanlig jmw 9 arm....nå spiller den her....herlig,fordi jeg er mildt sagt jævlig fornøyd med denne,antiscat er ikke et problem på min,med nåværende pu...

Jeg har fått montert på en Audionote IQ2 mm pu,......jeg hadde ikke trua på mm egentelig,men etter å ha hørt denne komboen har jeg revurdert..!

Valgte dtte,for å ikke velge billig billig riia og mc....sparer heller og oppgraderer om en stund,tipper på å legge 10-12k i riia og pu av mc typen på sikt...

Ev bruke stepup på rørriiaen jeg bruker nå...Mulig det kan bli problemer med brum,det får vi ev løse da hvis det dukker opp..med tak på 20k holdt jeg meg under,og fikk en knallspiller jeg er kjempefornøyd med,tør ikke engang å tenke på hvordan en supersoctmaster lyder engang..

Og cd er...det har ikke blitt brukt på en stud nå he he...takker alle i tråden som besvarte spm i tråden,og var med meg på veien frem til avgjørelsen....deilig å føle at jeg tråkket rett.....i morra er det en tur på Youngstorget på vinyljakt....go helg.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    pga laaaang ventetid på spiller med sign arm,valgte jeg en std jmw 9 arm,og må vel si meg fornøyd med den så langt,(har jo ikke det beste sammlikningsgrunnlaget heller)...mulig sign.armen er enda et hakk bedre ikke vet jeg.men kiipt å vente i over 2 mnd på en spiller,derfor slo jeg til når audioart hedde 1 igjen,fikke den til og med levert en søndag,litt av en service!

Nå eksprementeres det med forskjellige underlag under spikes på spillern...Ja,jeg valgte i allefall en spiller jeg trives med...mvh Espen.

P

Parelius

Gjest
    Gratulerer ixos_76; intet er bedre enn når en er fornøyd med kjøp. Som du sikkert la merke til i omtalen i TAS, så brukte de der en XV-1s PU (om jeg ikke husker feil). Betyr at du ikke trenger å bekymre deg så mye for "overkill" mht. PU i fremtiden.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg over på mc,vil jeg gå for en low outp.med en gang..i så måte trenger jeg enten et nytt riiatrinn som takler mc low eller en stepup til min integrerte røriia i coplanden...det frister litt med ny løs riia da jeg kan beholde denne ved ev senere bytte av forsterker...

hva mener dere?Har tittet litt på jolida sin riia,denne har også dip innstilling for bruk på mc high...og mm samt mc low..dette er en røriia til 6k...selges vel av hifistasjonen på Elverum..

andre riiaer som har vært påtenkt er jasmin lp2 denne er vel litt dyrere,nå er vel ikke dette akkurat riiatråden men...

Er dog skikkelig fornøyd,spillern spiller bra med bass,uten at det føles for mye,sikkelig dynamikk er det også...

Nå skal det lages til ei plate med et LACK bord 55x55 fra ikea,som skal tilpasses med gummilkosser under for å plasseres mellom apollo racket og spillern...nå har jeg bare noen gummibiter,for at spikes ikke skal stå på glassplata,blir dette bra gjenstår jo å se,plata er såpass stor,at det er mulighet for akrylmonter som hviler på plata rundt spillern...vurderer monter om Lack virker tilfredsstillende...Akkurat nå spiller Gary Moore"still got the blues" og det lyder fantastisk på vpi en,,,(Nye bruce springsteen ble i dag innkjøpt,og en kompis med et litt annet forhold til hifi enn det som"vi" har kom innom...han fikk skikkelig hakeslepp,når han oppfattet at det var lp han hørte på....he he,gøy!!)

Med en varm forsterker,vinyl på riggen,lys på bordet,og kald pils i hånda er det ikke annet å si at dette blir en hyggelig lørdagskveld...go helg folks!!Mvh Espen saatvedt.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hvordan skal periferiringen egentlig brukes?

På alle bilder jeg har sett ligger ringen på tallerkenen i sitt dertil egnete spor, på nivå som er under overflaten til tallerkenen. Hensikten vil i så måte være å sørge for større stabilitet og jevnere gange.

I brukermanualen står det at ringen skal legges på etter platen og presse på ytterkanten av platen, og gi en vakuumlignende effekt. Dette medfører i mine øyne en meget høy risiko både for plater og platespiller, og dessuten mye ekstra styr. Hva er forresten poenget med utskjæringen i tallerkenen hvis ringen skal ligge oppå vinylen?

Min tanke er at det kan være greit å ha den liggende på tallerkenen til vanlig, og ved behov legge den på platen, hvis det er mye kast i plata.

Er det noen som har erfaring med denne ringen, og eventuelt sitter med fasiten?

Mvh. Frank

P

Parelius

Gjest
    F.R.A.N.K skrev:

På alle bilder jeg har sett ligger ringen på tallerkenen i sitt dertil egnete spor, på nivå som er under overflaten til tallerkenen. Hensikten vil i så måte være å sørge for større stabilitet og jevnere gange.
    Slik vil den ligge hvis du ikke bruker den til å presse ned ytterkantene på platen.
    I brukermanualen står det at ringen skal legges på etter platen og presse på ytterkanten av platen, og gi en vakuumlignende effekt. Dette medfører i mine øyne en meget høy risiko både for plater og platespiller, og dessuten mye ekstra styr. Hva er forresten poenget med utskjæringen i tallerkenen hvis ringen skal ligge oppå vinylen?
    Vet ikke hvilken risiko du snakker om, men det blir ekstra styr; du skal legge ringen langs ytterkanten på plata, men det går veldig raskt. Like raskt som å sette på vekta i senter.

Utskjæringen i tallerkene er god å ha, da du da har en plass å gjøre av periferiringen hvis du ikke bruker den under spilling; enten fordi du ikke ser noe poeng med å bruke den, eller ringen er for vid i forhold til visse LP-er (noe som kan skje, men veldig sjeldent, da jo diameteren på LP-ene kan variere litt).
    Min tanke er at det kan være greit å ha den liggende på tallerkenen til vanlig, og ved behov legge den på platen, hvis det er mye kast i plata.
    Høres greit ut. Da må som sagt ringen gå i et spor slik at den kommer under nivået på tallerken.

Håper jeg forstod deg rett.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Vet ikke hvilken risiko du snakker om, men det blir ekstra styr; du skal legge ringen langs ytterkanten på plata, men det går veldig raskt. Like raskt som å sette på vekta i senter.
    Takk for oppklarende svar.

Ringen er relativt tung. Klaringen mellom plate/tallerken og armbase er relativt liten. Over tid, og selv om man er forsiktig, er jeg redd for at det kan komme hakk både i plater og mer kostbart utstyr. Det er dette jeg mener med risiko. En ny ring, som min, sitter også ganske stramt. Noe jeg er redd kan medføre "ukontrollerte" bevegelser når ringen skal av!?

Mvh. Frank

P

Parelius

Gjest
    Ja, ser risikopoenget ditt. Det tror jeg ikke du skal ta så tungt; personlig så kom jeg ganske så raskt inn i bruken, men innrømmer at jeg til å begynne med hadde noe av den samme følelsen. Det går seg til, som det heter, og nå tenker jeg ikke på det lengre. Men det er klart, etter en halv flaske malt, så burde en kanskje tenke på å spille uten den ringen…

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Men det er klart, etter en halv flaske malt, så burde en kanskje tenke på å spille uten den ringen…
    Jepp ;D.

anekdoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    ...for å bryte inn i herligheten:
    Er det bare "pængfolk" her inne? Har dere tid til å lytte egentlig???

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    anekdoten skrev:
    ...for å bryte inn i herligheten:
    Er det bare "pængfolk" her inne? Har dere tid til å lytte egentlig???
    Nei, nå er det ikke flere penger igjen. Nei, har lite tid til å lytte (men det er fordi jeg driver og pusser opp). :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he....klart vi har,sitter på sentralen,å lytter samtidig vet du....at noen har mer midler enn andre kommer ikke akkurat frem her på sentralen,har en feeling at de fleste er happy med det de har,og å spille vinyl er tilfredstillende på det meste av utstyr...her får alle hjelp enten det er trøbbel,man lurer på noe eller rett og slett er selskapssjuk(jeg er det ;)) er det mye fint å få med seg her..

Vi som har kjøpt oss disse vpi spillerne,har jo ofret noen kroner til snurrern:::

Nå lurer jeg egentlig på hvorfor du legger inn et sånt innlegg i denne tråden?Har dette noe med vpi som sådan å gjøre om folk har mye eller lite å rutte med :eek:.....det viktigste her er vel å kose seg med musikk og utstyr til rådighet uavhengig om man besitter HRX eller rega p1.....trives man med det en har,så er vel det helt optimalt er det ikke??

Prøv med et litt seriøst innlegg isteden...Mvh Espen Saatvedt!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takker! Der røyk den muligheten for å lage bildegjettetråd :mad:...... ;D.

Mvh. F

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    F.R.A.N.K skrev:

Mvh. Frank
    Sorry..... :-[ ;)
    Når du legger ut bla. denne ovenfor her, på VPI tråden, må det være rimelig mørkt for at vi ikke skal se tegninga..... :)

Men du, kan du ikke hive ut noen fine bilder da?

anekdoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    ixos_76 skrev:
    He he....klart vi har,sitter på sentralen,å lytter samtidig vet du....at noen har mer midler enn andre kommer ikke akkurat frem her på sentralen,har en feeling at de fleste er happy med det de har,og å spille vinyl er tilfredstillende på det meste av utstyr...her får alle hjelp enten det er trøbbel,man lurer på noe eller rett og slett er selskapssjuk(jeg er det ;)) er det mye fint å få med seg her..

Vi som har kjøpt oss disse vpi spillerne,har jo ofret noen kroner til snurrern:::

Nå lurer jeg egentlig på hvorfor du legger inn et sånt innlegg i denne tråden?Har dette noe med vpi som sådan å gjøre om folk har mye eller lite å rutte med :eek:.....det viktigste her er vel å kose seg med musikk og utstyr til rådighet uavhengig om man besitter HRX eller rega p1.....trives man med det en har,så er vel det helt optimalt er det ikke??

Prøv med et litt seriøst innlegg isteden...Mvh Espen Saatvedt!
    Jeg er sjalu... ;) skjønner du vel..
    Neida. Solgte Nottingham´en (Spacedeck) i fjor, og etter det så har jeg hatt lyst på en VPI. Får se til høsten. Så det var ikke verre enn det, ixos, bare kødd og tull fra en hifi-interessert ;)
    Useriøst...ja, det var nok det.(he he)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    johna skrev:
    F.R.A.N.K skrev:

Mvh. Frank
    Sorry..... :-[ ;)
    Når du legger ut bla. denne ovenfor her, på VPI tråden, må det være rimelig mørkt for at vi ikke skal se tegninga..... :)

Men du, kan du ikke hive ut noen fine bilder da?
    Det var så mørkt at fleipen i ettertid får meg til å føle meg som en vits(etegning) ::).

Kan sikkert legge ut noen bilder etter hvert :).

Mvh. Frank

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn