VPR bassfeller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Går du til tabben som heter "all SPL" så kan du huke av både før og etter å få de i samme screenshot.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Frekvensresponsen får du ikke endret noe spesielt på denne måten.
    Det du her har gjort er å få det bedre i tidsdomenet.
    Legg ut vannfall av de to målingene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tipper du kanskje må ta den bassfellen helt ut av rommet for å få reell forskjell?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hva er bassfellen tunet til?
    Godt spørsmål, Modex platen til RPG og Renz sine plater kommer i versjon med 2,5mm plate som skal ta ned til 35Hz, mens 1mm plate tar visst bare ned til 70Hz før det stuper. Men disse platene er mindre 1,0 x 1,5m, mine er en del større 1,20 x 2,30 og skal da ta litt lengre ned...
    Jeg har brukt 1,5mm stålplate som kan være de kan ta ned til 55-60Hz.... Mest effekt vil de ha høyere opp i frekvens på etterklangstiden...
    Jeg har kjøpt en 2mm plate også så kanskje jeg kan bytte med mindre limen ødelegger hele Caruso Isobond'en....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Frekvensresponsen får du ikke endret noe spesielt på denne måten.
    Det du her har gjort er å få det bedre i tidsdomenet.
    Legg ut vannfall av de to målingene.
    Hei
    Frekvensresponsen er den samme målingene som de 2 vannfallene jeg har lagt ut....
    Spiller det noe rolle med dette hvor i rommet mic'en står, kan evt. prøve andre steder...
    Har jeg brukt for lite "lyd" altså nivå/dB i målingene?
    Kanskje den 1mm platen på baksiden ødelegger noe?
    Mulig rommet er for stort får en sånn stakkars liten VPR? Det er 65kvm / 180kubikk med luft...
    Målte bare med høyre høytaleren/sub, kan det være at det er venstre subben som er synderen f.eks.?
    Har målt veggene der VPR'en står og der er det en del resonnanser i det hjørne.. Ikkje mye men....
    Hadde forventet at etterklangstiden ble ihvertfall litt kortere og dippene litt jevnere fra 6-70 til 200Hz...
    Rommet er rimelig tørt allerede bortsett fra sub-bassen med den 40-50Hz peaken,
    men hadde ikke forventet at den skulle forsvinne, kanskje krympet litt men nei....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Altså 200ms etterklang fra 50 til 90Hz, er ikkje det godt innenfor?
    Sagt på en annen måte: Hvorfor i helvete holder jeg på med VPR'er?
    Eller er enda kortere enda bedre? (Mest sannsynlig )

    Må bruke overlay på vannfallene...
    Kan se at den har kuttet en del etterklang på 40-44Hz cirka, man ser pukkelen er kortere og bredere. Og ryggen ved ca 36Hz har også blitt kortere
    Hvis man ser på streken for 200ms så kan man faktisk se at den har kappet ned på etterklangstiden noe mellom 50 og 80Hz, du ser ikke 200ms streken i det hele tatt på "før" mens på "etter" ser man den rundt 55 og noen og 60 og noen og 70Hz...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ah kommer til å tenke på det så har jeg delt subbene ved 80Hz, toppene har jo altfor lite energi ned til 80 så må dele subbene ved 120Hz, de stå jo rett under toppene så allikevel, så det skulle ikke være noe "basslokaliseringsproblem" ?
    Når jeg er ferdig med akustikktiltakene skal jeg justere frekvenseresponsen med EQ uansett...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg antar at rommet er for stort til at man ser så mye effekt, en dag jeg har sterkt besøk drasser jeg den ned i kjelleren kombinert vaskerom/kontoret , 25kvm med betong all the way around, da får vi se....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det var sånn at rommet er stort og VPR'en er liten i forhold og står på en ugunstig plass, men det var ett artig prosjekt som jeg aldri fikk noen konklusjon på. Hadde eg flyttet denne til ett lite rom så hadde vi fått svaret! Nå er den innbygd i lokalet, eg kan skru den løs hvis noe har rette mindre lokalet for test, men ikke ellers.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg kan alltids teste effekten for deg i betongstuen min 😀
    Hele bakveggen er trykksone for 43 hz, men med 7 meters lengde tenker jeg at jeg sikkert må ha flere i lengden for å se særlig effekt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tja, jeg kan alltids teste effekten for deg i betongstuen min 😀
    Hele bakveggen er trykksone for 43 hz, men med 7 meters lengde tenker jeg at jeg sikkert må ha flere i lengden for å se særlig effekt.
    Ja med store størrelser på rommet er det vel nesten garantert at det ikke virker mye, hadde betongstuen vært 4m bak hadde det vel vært suksess..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sitat fra annen post: Det man kunne gjort på hele eller deler av f.eks bakvegg i rom med mur/betong er å lekte ut (hvis det ikke allerede er det, da gjenbruk) med 9cm stender, så lime 10cm Caruso Isobond mellom stendere til veggen, deretter lime malte stålplater til Isobond'en, 1mm, 1,5mm, 2mm alt etter dybde på dempingen. Da har man en fullveggs VPR som ser pen ut, bakdelen er da at man ikke kan henge noe på den. Isobond er polyester ull (en slags fleece isolasjon) og sterkt som bikkjereim, selv en tynn, smal strimmel klarer man ikke rive i stykker, spør meg eg trodde det var easy piecy. Stålplater flekser med en mye høyere/lavere (husker ikke) resonnans enn andre materialer, derfor blir resonnansene den flekser på i bassen mye tettere, og den virker som bredbåndet demping fra 80-100Hz til 500Hz ca på 1mm, ned til ca 40Hz- 150Hz på 2mm. Det kreves helst store flater før det blir mest effektivt, for bassbølger er lange. Derfor vil denne applikasjonen være veldig gunstig. Så der er håp for folk i blokk også 😀 Jeg har ikke noe erfaring med det, jeg har lagd en som ikke gir noe utslag for den er for liten i forhold til rommet, men teorien bak VPR er forsåvidt ganske enkel. Det var vel egentlig VW/Audi som bestilte det så det skulle være mulig for teknikerne deres å jobbe "uten å gå bananas" av arbeidsforholdene i vindtunellene deres. Hvis man kjøper Caruso Isobond til noen ganske mange tusen med frakt og stålplater til 400kr stykket (2x3m) hos stål leverandørene så er det håp i moderne hjem. Hvis jeg hadde hatt ett moderne hjem hadde jeg gjort det. Det er nybrottsarbeid, men teorien er gitt. Slike bass dempe plater heter VPR, (Verbundungs Platten Resonator) tyskerne som oppfant det ved univeritetet Frauenhofer Institutt, har overlatt denne oppfinnelsen til en merkantile operatør Renz Solutions Gmbh i Tyskland, denne igjen har lisensieret dette til RPG's produkt Modex Plate, antagelig lenge produsert av Renz okkesom. Er det noe nytt i verden så er det fra de med den sterkeste fagutdannelsen i verden, namely Tyskland.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn