Forsterkere Vurderer kjøp av Electrocompaniet AW-180

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hørt at i hvert fall en del modeller fra EC blir fryktelig varme i drift, og at dette er dårlig nytt for levetiden. Er det noe i ryktet?
Jeg har i alle fall observert endel flere av den typen som har hatt behov for betydelige reparasjoner på grunn av slikt enn mer kjølige japseforsterkere av high end-typen, og det er det jeg bygger mitt resonnement lenger oppe på. Akkurat Hegel har jeg ingen erfaring med, bare nevner de som et norsk merke som norske hififreaks er glade i. Det er jo ikke uvanlig at det er flere fanboys for nasjonale merker i ethvert land som har hifi-merker?
Forøvrig nevnt som en kontrast til DP som ikke har de samme problemene, av en som har utført service på begge merkene i mange år.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
EC- AW180 kostet 38K NOK i 1998. Over 50% av nypris for et 20 år gammelt produkt virker optimistisk av selger.
Ganske sikker på at det var 28k de kostet. Men EC har jo satt opp prisene flere ganger, og inflasjonsmomentet vil også spille inn over et tidsrom på 20år. Syns likevel 20k er for høyt iogmed gjengs pris på en 5år gammel forsterker for 15år siden var 12-14k, som tilsvarer en forsterker som er 20år i dag...

Loceng

Medlem
Ble medlem
20.08.2010
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Må nok lete lenge for å finne et par AW180 til 10k eller under. De eldre AW180 jeg har sett i det siste har vært annonsert til mellom 15k og 20k, uavhengig av hva man selv måtte mene de er verdt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I så fall ligger prisene unaturlig høyt i forhold til hva man får. Dette er ikke førstepresset vinyl på eBay, det er bruksgjenstander på god vei mot slutten av sin forventede levetid. Ikke er de sjeldne heller. Hadde vi snakket om den originale 25-Watter'n, så kunne jeg skjønt det.

Loceng

Medlem
Ble medlem
20.08.2010
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Ikke uenig, men nå ligger vel også helt nye AW180 veldig høyt priset, så det hjelper nok på å presse opp prisene på de brukte.
Når man heller ikke finner så mange eldre AW250R til under 10k, er det egentlig ikke så rart at AW180 ligger høyere i pris, ettersom det virker som om disse er mer ettertraktet, og så er det vel fler AW250R på markedet. Har til og med sett noen som prøver å få 14k for en singel AW180. Da snakker man blodpris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For sammenligningens del. Jeg kjøpte to stykk DP 6.4, ca. 18 år gamle. De er 'sjeldne' (i betydningen at de ikke lages mer, eller nyere modeller fra samme merke, og at markedet har et betydelig underskudd av tilbud i forhold til etterspørsel). De har bedre rykte mtp. driftsikkerhet (og høyst velbegrunnet for ytelse). Prisen ny lå vel også godt over EC. Jeg ga hhv. 12 og 13 for mine, sendte begge til service for 7, med bytte av softstartreleer og modifikasjon til Neutrik Powercon nettstikk (nå kan jeg ha akkurat så lang nettledning jeg vil). Totalt snittpris på 16 for stykket ferdig fra service og kontroll (stereoforsterkere).

20 år gamle EC AW-180 bør ligge godt under dette.

Sist redigert av en moderator:

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
EC- AW180 kostet 38K NOK i 1998. Over 50% av nypris for et 20 år gammelt produkt virker optimistisk av selger.
Ganske sikker på at det var 28k de kostet. Men EC har jo satt opp prisene flere ganger, og inflasjonsmomentet vil også spille inn over et tidsrom på 20år. Syns likevel 20k er for høyt iogmed gjengs pris på en 5år gammel forsterker for 15år siden var 12-14k, som tilsvarer en forsterker som er 20år i dag...
Det kan være at tallet 38 jeg har lagt meg på minnet var inkludert forforsterker. Det bør stemme bra med din pris på 28 for AW- 180.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
8
AW250R kostet 32000.- i 2001 visst jeg husker rett årstall...

Topp Bunn