Høyttalere Vurderer Monitor Audio PL100 men er skeptisk

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Har ikke hørt PL100 men har hadde valgt Marantz kontra H200 på Monitor Audio. Har hørt H200 på mange andre HT fra MA og det har aldri vært noen suksess, syns jeg.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
2
Hei. Vurderer å gå til anskaffelse av MA PL100 men etter å ha lest testen fra Lyd og bilde Monitor Audio Platinum PL100 | Lyd & Bilde ble jeg litt skeptisk. Noen som har hørt høyttalern og som er enig/uenig med Lyd & bilde? Har ikke funnet meg forsterker ennå men lurer litt på Hegel H200 eller Marantz sin S3
Har heller ikke hørt PL100 , men PL300 er jeg hvertfall veldig fornøyd med.

Som du leser av testen , så er nok dette veldig romavhengig - har du et bra dempet rom , så vil det nok fungere meget bra.
Sitter du derimot i et rom med mye harde flater , så er det sikkert mange bedre alternativ.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Jeg sitter nok ikke i et dedikert Hifi-rom dessverre. Det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Hva kan anbefales? Sonus Faber Cremona monitor?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg prøvde et par PL 200 hjemme for noen år siden. Synes de ble for harde i toppen, og folket som kom og prøvelyttet sammen med meg var enige. Heller ikke mitt rom er særlig godt dempet. Her er imidlertid konklusjonen fra testen i Stereophile:

"The ideal loudspeaker would have no sound of its own: the sound that it made would simply reflect the input signal, communicating all of the detail and nuances present in the source. If such a speaker exists, I haven't heard it—but the Monitor Audio Platinum PL200 comes closer to this ideal than most. The product of a design process that has apparently examined every aspect of loudspeaker performance, the impeccably finished PL200 uses drivers that are unique to Monitor Audio, features high resolution and a high degree of transparency, and does an excellent job of getting out of the way of the music. It offers a balanced performance from top to bottom, with perhaps a slight bias toward the upper end of the range—but not so much that it sounds "etched." At $8000/pair the PL200 is by no means cheap, but neither is it crazy-priced—the price is justified by the design, the quality of components, the obvious care taken in manufacturing, and, most of all, by the sound. It's a lovely speaker."

Mao smaken er som baken. .....

Jeg har forresten et par gamle MA Silver. De spiller som bare det på 16. året.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg hadde PL100 som bakkanaler. Men testet de som fronter noen ganger.
Veldig god bass i de. Og mellomtonen er veldig fyldig og åpen. Nesten så jeg synes at de låt bedre enn PL200 på lavt til moderat volum.
Bassen blir veldig definert så man får liksom med seg mer av bassen på kveldsvolum.

Men når man skulle spille skikkelig høyt spisset det seg litt til. Men ikke noe mer enn det man kunne forvente siden det er en stativhøyttaler kontra en gulvhøyttaler.

Jeg testet de også mot 4 andre gulvhøytalere.
B&W 804 Diamond
PL200
Audio Physic Scorpio 2
Adam Column MK3 (aktive)

Sånn totaltsett så ville jeg nok ha valgt de før 804 Diamond, og kanskje Scorpio 2 også.
Men synes kanskje at PL100 er litt dyre. 37.000 inkl stativ.
Så spiller du høyt hver dag ville jeg prøvd noe annet. Men en prima høyttaler på lavt til moderat volum opp til ca 90 db.

H200 har jeg eid på Monitor Audio GS60. En forferdelig dårlig kombinasjon. Foretrekker å mikse med litt varm elektronikk på Monitor Audio.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Det blir vel til at jeg legger vekk planen for MA P100. Sonus Faber Cremona Auditor er en annen høytaler jeg har vurdert. Disse har jeg eid før men fikk aldri det beste ut av dem følte jeg. Kunne også tenkt meg å høre Canton Reference 9.2 DC samt. Adam Audio er også noe jeg vurderer. Noen som har hørt de to siste?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg gikk over til Adam Audio fra Monitor Audio PL200.
Dette er aktive høyttalere, så man trenger ikke effektforsterker. Man kan også tweake litt på de selv. Dempe toppen, øke toppen osv.
Nå er jeg temmelig sikker på at Compact Mk3 Aktiv spiller bedre enn PL100. Det er lov å prute også :) Spør etter Geir Arne Nilsen.
Kjøpte ikke høyttalerene av han engang, men makan til service og tips han kommer med skal du lete lenge etter. Mye kunnskap.
Jeg har de største i denne serien som heter Column Aktive MK3.
Men jeg tar som forbehold at jeg håper disse kan justeres på i bassen slik som mine. Hvis ikke kan de fort bli veldig boomy med mye bass. Som resulterer i at det låter litt slapt. Kan man tweake på disse i bassen også, så er jeg 99% sikker på at du kan justere deg frem til et strålende resultat.

Ikke hørt de mindre Compact, men mine er jeg hvert fall strålende fornøyd med. Veeeldig åpne og luftige, detaljerte. Altetende på musikk. God, fyldig og stram bass. Kan spille høyt.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ja, de som har valgt å kjøpe Adam Audio, er gjerne svært fornøyde. Men dermed ikke sagt at lyden passer for alle. :)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.324
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Monitor Audio GS20 gulvstående høyttalere for noen år siden. Fantastisk oppløste og 'klare' høyttalere, men jeg kastet inn håndkleet etter noen måneder. Diskanten/toppen er akkurat litt for frisk og pågående til at jeg maktet de i lengden. trekker oppmerksomheten bort fra helheten og over på toppen til stadighet, fioliner mister sitt organiske preg og blir stålstrenger i stedet. Kunne vel ha justert med varmere utstyr foran, men valgte å selge de. Dette går igjen i bortimot alle tester av Monitor Audio, PL-serien intet unntak. Så jeg vil absolutt anbefale å låne eller prøvelytte før kjøp. Litt synd egentlig, at ikke MA demper toppen en dB eller to, alternativt bygger inn en volumregulering slik at de blir spiselige for flere. Det er nemlig fantastiske høyttalere på mange måter. Men det er altså den diskanten....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Den diskanten tror jeg er noe MA fant på for en 7-8 år siden eller noe sånt for å fraiche opp låten og møte konkurransen fra andre produsenter. Jeg har et par gamle Silver 6 fra 1998 (siste nypris 17.500), og de er mer forsiktige i toppen enn de jeg har hørt de senere årene. Ikke det at de er direkte myke de heller, men tweeterne har mindre trøkk, slik at totalbildet blir mer harmonisk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Ja, de som har valgt å kjøpe Adam Audio, er gjerne svært fornøyde. Men dermed ikke sagt at lyden passer for alle. :)
Den passer ikke de ansatte en gang for en del av de opprettet EVE Audio :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Hvis du av en eller annen grunn liker glassplintre på gulvet og har lyst på permanent hørselsskade, så går du for h200 og pl100.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
840
Nå, nå, Man, du trenger ikke å gni det inn heller. h200 og pl100 er neppe noen "match in heaven", men mulig det går å pynte litt på resultatet med en kilde som f.eks. Audiolab DAC. Mulig den kan gi et litt mere smooth inntrykk på lyden. Hvis det faktisk er slik at MA er hissig i toppen, kunne en kanskje prøvd med elektronikk som gir en noe varmere lyd enn Hegel, f.eks. Electrocompaniet.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Jeg har nylig solgt et par PL 100 (avertert her på forumet). Dette er høytalere som låter som Martin Logan elektrostater i toppen, men med veldig samlet lydbilde. Jeg hadde for dårlig passende forsterker uansett, og et veldig hardt rom, men allikevel låt det OK. Anlegget slo alt det jeg hørte av billigere BW ihvertfall (som CM1-5 osv). PL 100 serien er lyse, men samtidig ikke "slitsomme" i diskanten. Til gjengjeld er de svært gjennomsiktige og man kan ikke merke at lyden kommer ifra noen bokser på benken. Stort lydbilde.

Jeg solgte de altfor billig. Personlig vil jeg tro og mene at PL100, i kombinasjon med en litt varm forsterker som Electrocompaniet EC-3/EC-5, TEAC, eller Yamaha for den saksskyld, med en bra DAC, vil slå det meste man har å komme opp med på monitorsiden. Men et godt rom er kanskje viktig også...

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Jeg har også hatt Pl 100. Brukte de med Chapter Precis Mk1. Brukte dengang Meridian G08-2 CD spiller og Meridian 566 DAC fra Sonos. Spilte meget bra, men savnet etterhvert mer fokus på helheten i musikken i forhold til detaljer. Brukte samtidig Chapter Premium høyttalerkabler og Nordost Heimdall balanserte signalkabler om dette har noe å si for lydbildet. Tror nok Pl 100 trenger en forsterker med god strømforsyning i tillegg til litt mørk klangkarakter.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
GS diskanten er nå litt annerledes enn PL diskanten da.
Og smaken er så forskjellig.
Personlig så klarer ikke jeg å høre på diskanten til 804 Diamond. Der snakker man tortur for meg.
Klangmessig så er både PL100 og PL200 rundere i klangen enn de.
Mye av dette kan være at PL har lagt til en del bass så de låter fyldigere.

GS60 testet jeg i front sammen med Paradound P5 som dac/pre sammen med en McIntosh 2x400 watter for ca 1 mnd siden.
Mye godlyd som kom ut av de høyttalerene da. Naboen ble veeeeldig positivt overrasket.
Men skal si meg enig i at GS kan bli litt lyse i lengda. Men veldig åpne og med et skikkelig fundament i bassen. Forferdelig morsomme egentlig.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Han som kjøpte mine PL100 skulle bruke de på Hegel H70 (tror jeg).
Han var kanskje ikke en som var altfor kresen og gjorde jo et voldsomt hopp opp på kvalitetsstigen med PL100 kontra det han hadde.
Han var uansett veldig fornøyd.
Men som det ble beskrevet i en test så var det ikke noe galt med verken Hegel eller Monitor Audio. De funka bare ikke sammen.

Kanskje den råeste matchen jeg har fått til var pre-delen på H200 sammen med Parasound NC2250 på GS60.
Men som effekttrinn eller integrert var H200 håpløs.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Nå, nå, Man, du trenger ikke å gni det inn heller *snip*
Syns ikke det er å gni det inn. Her er det en sjanse for at trådstarter kjøper komponenter som koster en betydelig sum, samtidig som han hadde havnet i haifai-helvete. Da er det bedre å si det som det er, enn å gå rundt grøten. Man kan heller ikke videre anbefale å pynte på det med en dac heller. Bortsett fra at man neppe kan rette opp en feil med å introdusere en annen feil, så er det i prinsippet galt å gå god for en kombinasjon som låter feil, bare fordi man kan "rette" det opp med en annen feil.
I tillegg er det kanskje ikke bare en dac man vil tilkoble til anlegget, men også analogt fra TV, platespiller, iPhone etc. Og hva skjer den dagen man vil oppgradere til en bedre DAC? Skal man da kikke på en DAC som ruller av i toppen?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Nå er vel "problemet løst" for trådstarter ved at han likevel ikke vil ha PL 100. Men et alternativ er jo alltids å prøvelytte ute hos Andre. En ting er hva andre sier, noe helt annet er å ha hørt høyttalerne selv.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Andre er heldigvis konkurs. Makan til kjøter. Kanskje en ordentlig person kan få agenturet.

Hegel og Monitor Audio kan ikke være bra. Hegel er for lyse. TEAC, Yamaha, electrocompaniet, da tror blir så bra som man kan få det med PL serien.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Andre er heldigvis konkurs. Makan til kjøter. Kanskje en ordentlig person kan få agenturet.

Hegel og Monitor Audio kan ikke være bra. Hegel er for lyse. TEAC, Yamaha, electrocompaniet, da tror blir så bra som man kan få det med PL serien.
Konkurs igjen??
Gikk jo konk for et år siden, men startet opp etter kort tid, da som Monitor Audio Norge.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Kanskje han ikke er konk nå? Synes overraskende at han selger noe som helst; mulig Bærum folket var ivrige hos han. Men nå som mye av "hifi" arenaen er på vei ned, så er det rart at han greier å holde liv? Er det ikke?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Vareutvalget er nok blitt temmelig smalt ja.
Hva som egentlig er på vei opp eller ned, vet jeg ærlig talt ikke, bortsett fra at Stereofil i Oslo synes å greie seg meget bra. Internasjonalt skulle man egentlig tro at trenden er oppadgående, ikke minst pga utviklingen i det fjerne østen. Mye av eksporten av dyre produkter fra Europa går dit, samtidig som "kinavare" strømmer inn i Europa. Finanskrisen er det ikke så mye igjen av, selv om noen land henger igjen.

N

nysjerrigper

Gjest
hørte noen ventet månedsvis på forhåndsbetalte høyttalere derfra.. "de er på vei" "de er på vei".. viss han i det hele tatt tok telefonen..
stabelen av bruktvarer ble forsøkt solgt på finn etc, til urealistiske summer..isteden støvet de ned.. ikke akkurat et sunnhetstegn! mer hobby enn business :/

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tror vi kunne hatt et helt eget forum bare om alle historiene derfra.
Men det skal Andre ha: Han har alltid vært grei til å låne ut utstyr slik at folk har kunnet prøvelytte hjemme. Dette har han nok tapt mye på fordi han ikke har hatt oversikt over hva som er blitt lånt ut.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
De historiene om at ingen får det de har betalt for er mange. Hvordan han har greid seg er uten å begripe. Men det er nok over snart.

Topp Bunn