Vurderer platespiller, men hva skal jeg velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Hei,
    Jeg vurderer å prøve meg i vinyl universet, men er usikker på hvilke spiller jeg skal velge.
    Har sett på Pro-Ject x1, Debute Carbon Evolution, Rega P3 og P2 samt vært inne på Clearaudion Concept (selv om denne er litt over budsjett).
    Er det noen som har erfaringer med noen av disse, eventuelt om det er stor forskjell i lyd?
    Tenkte først å starte med en P2 eller Carbon Evolution, men kanskje bedre å gå opp en klasse med en gang?

    Noen som har formeninger eller andre spiller som kan anbefales?

    Kan også si at jeg tenker å bruke min Parasound P7 som RIAA i begynnelsen hvertfall.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det er stor forskjell i lyd. Det er mye større forskjell i lyd på platespillere (og pickup) enn på andre komponenter før høyttalerne. Så her er det verdt å bruke penger, og heller spare andre steder :) Jeg mener Rega P3 er der det begynner å bli bra. (Kanskje også Pro-Ject X1 er i denne klassen, jeg kjenner den ikke.)

    Jeg valgte Technics SL-1500C mye fordi jeg opplever den som et mer solid produkt med mindre vinglepetter-faktor. Lydmessig vil jeg si den er i samme klasse som P3.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Det er stor forskjell i lyd. Det er mye større forskjell i lyd på platespillere (og pickup) enn på andre komponenter før høyttalerne. Jeg mener Rega P3 er der det begynner å bli bra. (Kanskje også Pro-Ject X1 er i denne klassen, jeg kjenner den ikke.)
    Jeg valgte Technics SL-1500C mye fordi jeg opplever den som et mer solid produkt med mindre vinglepetter-faktor. Lydmessig vil jeg si den er i samme klasse som P3.
    Har selv også SL-1500C. Et tips, legg på en Funkfirm platematte (ca1000kr). Jeg opplevde at det løfta lyden mange ganger. Og den innebygde riaa er slett ikke å kimse av
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Har selv også SL-1500C. Et tips, legg på en Funkfirm platematte (ca1000kr). Jeg opplevde at det løfta lyden mange ganger. Og den innebygde riaa er slett ikke å kimse av
    Bra tips! Og så er det selvsagt mye å hente på å bytte ut 2M Red-pickup'en, neste gang oppgraderingskløen manifesterer seg.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har lånt meg en Clearaudio Consept med MM pu. Har hatt en del forskjellige platespillere gjennom 40 år og først nå er jeg superfornøyd. Makan til lyd, det blir spennende å se hva oppgraderingen til bedre arm og pu gir fra seg. Den er "stille og mørk". Kan trygt anbefales.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Bra tips! Og så er det selvsagt mye å hente på å bytte ut 2M Red-pickup'en, neste gang oppgraderingskløen manifesterer seg.
    Gikk selv rett på 2m black og har en 2m mono SE til mine mono plater.
    Lydmessig mye bedre, prismessig omtrent en dobling
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har lånt meg en Clearaudio Consept med MM pu. Har hatt en del forskjellige platespillere gjennom 40 år og først nå er jeg superfornøyd. Makan til lyd, det blir spennende å se hva oppgraderingen til bedre arm og pu gir fra seg. Den er "stille og mørk". Kan trygt anbefales.
    Oppgradering av arm og pu, da har du noe å glede deg til :) Ellers et godt valg av snurre

    mvh

    thumbnail_IMG_0158.jpg
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lånt meg en Clearaudio Consept med MM pu. Har hatt en del forskjellige platespillere gjennom 40 år og først nå er jeg superfornøyd. Makan til lyd, det blir spennende å se hva oppgraderingen til bedre arm og pu gir fra seg. Den er "stille og mørk". Kan trygt anbefales.
    Er det lov å spørre hvilken arm og PU du valgte? Jeg er selv på nippet til å bestille en Concept :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hei,
    Jeg vurderer å prøve meg i vinyl universet, men er usikker på hvilke spiller jeg skal velge.
    Har sett på Pro-Ject x1, Debute Carbon Evolution, Rega P3 og P2 samt vært inne på Clearaudion Concept (selv om denne er litt over budsjett).
    Er det noen som har erfaringer med noen av disse, eventuelt om det er stor forskjell i lyd?
    Tenkte først å starte med en P2 eller Carbon Evolution, men kanskje bedre å gå opp en klasse med en gang?

    Noen som har formeninger eller andre spiller som kan anbefales?

    Kan også si at jeg tenker å bruke min Parasound P7 som RIAA i begynnelsen hvertfall.
    Jeg ville nok anbefalt deg en klasse opp på ala Rega P3 eller om du drar til med en P6 med en gang som nok er den spilleren som er best lydmessig i sin prisklasse. Event er som du nevner Pro-Ject sin nye serie X1 og X2 bra valg av kvalitets spillere. Bare husk å spandere litt på
    pickup også hvis du forventer veldig god lyd.
     
    L

    Lassencad

    Gjest


    Måske lidt dyr men dog sat ned :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Måske lidt dyr men dog sat ned :)
    Når trådstarter har indikert at en Concept er å strekke budsjettet ser jeg liten vits i å linke til en spiller til 55K:rolleyes:
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Hvis du kan strekke deg til en Technics SL-1200GR, får du en fantastisk spiller. Den er vesentlig bedre enn 1500C, og etter min mening uslåelig til prisen. Bruker en slik i anlegg nr. 2, og med en god pick-up spiller den ikke så mye dårligere enn min SME Model 20/2 A.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må også nevne at jeg har tatt fram en del gamle plater som denne spilleren har tatt til nye høyder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer Satisfy arm og Jubilee MM på en Concept Black.
    l
    Consept black var mitt valg. Fruen mente at det ville ta seg godt ut i stua med kombinasjonen lyst treverk/sort. Passer godt inn i helheten i stua med såpevasket eik i en del møbler og interiørdetaljer. Nei, jeg skal ikke såpevaske platespilleren :cool:. Lyden i denne, til tross for kjipeste pu er så god at jeg har sett lyset :LOL:
    Skjermbilde.PNG
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Når trådstarter har indikert at en Concept er å strekke budsjettet ser jeg liten vits i å linke til en spiller til 55K:rolleyes:
    Jaja synes bare den er så fin. Håber ikke i bliver alt for negative :(
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    l
    Consept black var mitt valg. Fruen mente at det ville ta seg godt ut i stua med kombinasjonen lyst treverk/sort. Passer godt inn i helheten i stua med såpevasket eik i en del møbler og interiørdetaljer. Nei, jeg skal ikke såpevaske platespilleren :cool:. Lyden i denne, til tross for kjipeste pu er så god at jeg har sett lyset :LOL: Vis vedlegget 689534
    Av og til er det lurt å høre på fruen, man skal aldri undervudere verdien av kone-plusspoeng (y)
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Takk for alle kommentarer og forslag, men den EAT spilleren er langt over mitt budsjett nå (selv om det er mer den prisklassen jeg kunne tenkt meg).
    En annen spiller jeg også har vurdert er Reloop turn 5, noen som vet om dette er en OK entry spilller?
    Lurte også på hvordan Concept armen er? Har hørt litt forskjellig om den rimeligste varianten.

    Ser ut som samtlige her også mener jeg bør hoppe over P2 og Debut.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Absolutt lov. Jeg har en innebygget riia i forforsterkeren . Den tygger best MM pu så valget falt på dette: Vis vedlegget 689513 Vis vedlegget 689514
    Gratulerer med
    Takk for alle kommentarer og forslag, men den EAT spilleren er langt over mitt budsjett nå (selv om det er mer den prisklassen jeg kunne tenkt meg).
    En annen spiller jeg også har vurdert er Reloop turn 5, noen som vet om dette er en OK entry spilller?
    Lurte også på hvordan Concept armen er? Har hørt litt forskjellig om den rimeligste varianten.

    Ser ut som samtlige her også mener jeg bør hoppe over P2 og Debut.
    Den orginale armen er faktisk ikke så værst sammen med den rimelige mm puen :) har hatt den selv og det ga veldig mye godlyd for pengene

    mvh
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Takk for alle kommentarer og forslag, men den EAT spilleren er langt over mitt budsjett nå (selv om det er mer den prisklassen jeg kunne tenkt meg).
    En annen spiller jeg også har vurdert er Reloop turn 5, noen som vet om dette er en OK entry spilller?
    Lurte også på hvordan Concept armen er? Har hørt litt forskjellig om den rimeligste varianten.

    Ser ut som samtlige her også mener jeg bør hoppe over P2 og Debut.
    Alt er avhengig av ambisjonsnivået ditt. Har du dyrt og bra utstyr for øvrig så er det for mange ønskelig att spilleren låter sånn ca på nivå med streaming hvis den skal bli brukt. Men skal du
    kun ha spilleren får å spille en eller annen plate av og til så funker jo P2 helt fint til det, og særlig sammen med utstyr i noe lavere klasser. Men kobler du den opp mot ett meget bra anlegg og er litt kresen så vil nok ønske om dyrere/bedre spiller komme kjapt.
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Alt er avhengig av ambisjonsnivået ditt. Har du dyrt og bra utstyr for øvrig så er det for mange ønskelig att spilleren låter sånn ca på nivå med streaming hvis den skal bli brukt. Men skal du
    kun ha spilleren får å spille en eller annen plate av og til så funker jo P2 helt fint til det, og særlig sammen med utstyr i noe lavere klasser. Men kobler du den opp mot ett meget bra anlegg og er litt kresen så vil nok ønske om dyrere/bedre spiller komme kjapt.
    Ja sant nok, jeg har Parasound P7 pre, A23+ effekt og KEF R500 og R400 sub, så ikke det dyreste utstyret.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Ja sant nok, jeg har Parasound P7 pre, A23+ effekt og KEF R500 og R400 sub, så ikke det dyreste utstyret.
    Helt ok utstyr det. Selvfølgelig vanskelig å komme med noen fasit på hvilken spiller som passer
    deg best. Platespillerne har litt forskjellig
    spillestil. Noen er litt slankere i spillestilen mens andre er mer fyldige. Så smak og behag hva som funker best for deg. Så du kan jo prøve å få hørt på feks Rega og Pro-ject de føres de fleste steder,
    så hører hva slags stil du foretrekker og også hvilken prisklasse ting spiller bra nok.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Pioneer PLX 1000 + AT-VM95E = Så bra det blir under veldig mye penger!!!

    Les:


    Og

     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Hva mener folket om disse:

    Har ikke hørt så mye om EAT, men er dette kvalitet også på rimelige spillere?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    EAT lager i hvertfall kvalitetsspillere litt oppover i prisklassene. Også noen gode RIAA´s.
    Firmaet eies og drives av Jozefina Lichtenegger, som er kona til Heinz Lichtenegger - som eier og driver Pro-Ject:)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener folket om disse:

    Har ikke hørt så mye om EAT, men er dette kvalitet også på rimelige spillere?
    Den reloopen der med tidligere nevnte AT pickup blir knall! (Mener fremdeles PLX 1000)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Musical Fidelity Roundtable kan jo være et alternativ. Les om den på hjemsiden her på Hfs.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn