Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg har googlet i søkk og kav og lest katalogene til Skoda spesielt, men også VW. Jeg finner ikke at det er ureatanker/adblue annet enn i enkelte modeller - ikke innført på alle dieselmodeller enda..?? Har du linker til dette?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg har googlet i søkk og kav og lest katalogene til Skoda spesielt, men også VW. Jeg finner ikke at det er ureatanker/adblue annen i enkelte modeller - ikke innført på alle dieselmodeller enda..?? Har du linker til dette?
    Det er ikke innført på alle -- men vi kan nok regne med at det vil komme nå som det viser seg at VWs biler slipper ut 20-40 ganger mer enn benchmark.
    Kan nok regne med at tyske myndigheter ikke går med på at VW skal slippe unna med kun en software-justering.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Ok, men for å klargjøre: jeg har bestilt meg en Skoda Octavia 1.6 TDI, og Skoda garanterer at bilen er ok mht. utslipp. Men jeg kan ikke finne at den har ureatank, så jeg lurer rett og slett på hva de har gjort. Det eneste jeg vet av ny teknologi er at partikkelfilteret er omplassert, og er nå rett bak turboen (gjelder VW sine Euro6 motorer). Det sørger for høyere temperatur og bedre forbrenning.

    Ved Euro6 skal liksom alt være i orden - på alle modeller fra sommeren 2015 (2016-modellene). En del av den pågående debatten går nettopp på at dagens utslippskrav er så strenge at de teknisk knapt kan innfris...?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ok, men for å klargjøre: jeg har bestilt meg en Skoda Octavia 1.6 TDI, og Skoda garanterer at bilen er ok mht. utslipp. Men jeg kan ikke finne at den har ureatank, så jeg lurer rett og slett på hva de har gjort. Det eneste jeg vet av ny teknologi er at partikkelfilteret er omplassert, og er nå rett bak turboen (gjelder VW sine Euro6 motorer). Det sørger for høyere temperatur og bedre forbrenning.

    Ved Euro6 skal liksom alt være i orden - på alle modeller fra sommeren 2015 (2016-modellene). En del av den pågående debatten går nettopp på at dagens utslippskrav er så strenge at de teknisk knapt kan innfris...?
    Her er vi prisgitt produsentens tall for utslipp ... For å være ærlig, så ligger VW og Møllergruppen ordentlig på etterskudd med opplysninger for tiden. Og om Tyskland bestemmer seg for å sjekke utslippsopplysningene til VW, og finner at også seneste generasjon overskrider grensen, så blir vel typegodkjenningen trukket tilbake.
    Italia, som nå gjør stikkprøver på 1000 VW-biler, av ulike årsmodeller, kan også komme til å melde at "nåt e' skumt".

    Vi får se. Jeg har ikke noe godt svar, og det har ikke VW heller. ;) (Jeg eier altså en bil med fuskemotor, så dette er ikke skadefryd.)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
    Det blir færre biler, det blir mer plass til annet. Fungerer utmerket der det er innført. Mye win-win, få nedsider.
    Jo om noen har gateparkering så frigir det rom. Men trafikken på veien, som stort sett er begrensende faktor, og utslipp, blir uendret. For ikke å snakke om at mange av bilene i byen til daglig står på villatomter der plassen ikke er noe problem, med mindre man ønsker å bygge om garasjen til utleieleiligheter for flyktninger. Og jeg ser i tillegg potensialet for at det kan lokke frem mer trafikk. Det løser problemer med tilgang til bil for folk som ellers av ulike årsaker ikke har det, og for bileiere som ønsker å spare noen kroner, greit nok det, men ellers?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Dersom (og det ser ikke mindre sannynslig ut nå akkurat...) det blir innført noen form for restriksjoner/økte kostnader på dieselbiler i Oslo sentrum så vil nybilsalget stoppe opp og brukbilprisene vil stupe. Det er den største risikoen for forbrukerene her i landet akkurat nå. Regningen for en eventuell teknisk løsning vil nok bli dekket av Volkswagen og kjøreforbud blir det neppe trur eg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Men noe generelt helårs dieselforbud tror jeg ikke på.
    Ikke jeg heller, men dyrere bomring evt kjøreforbud eller skyhøye bomsatser på de kaldeste vinterdagene er nok tilstrekkelig til at svært mange færre velger bil med dieselmotor. Som det har vært nevnt tidligere i tråden er fleksibiliteten det man betaler ganske mye for ved å eie bil selv, og da vil man jo ikke ha noe som kan ta bort den fleksibiliteten.

    Dieselandelen av nybilsalget har fallt på landsbasis allerede (dvs lenge før fuskemotorsaken) og i Oslo-regionen har det fallt ganske så mye.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Økte avgifter løser de fleste problemer.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Økte avgifter løser de fleste problemer.
    Eventuelt fjerning av subsidier. Dieselprisen har jo nærmet seg bensinprisen, etter den forskjellen man la opp til da diesel var svaret på alle problemer.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    weld77 er vel ikke tilfeldigvis Erling Fossen vel? :cool:
    Det skal jeg ha meg frabedt. En av Norges absolutt største gjøker etter min vurdering. Jeg kommer selv fra bygde-Norge og har ingen ting i mot at folk bosetter seg der. Poenget mitt er egentlig kun at det meste sentrale er hva som skjer der folk flest faktisk bor. Om Ottas 1711 innbyggere kjører 10 eller 20.000 kilometer i året spiller mindre rolle enn om 10% av Oslos innbyggere dropper å eie en bil eller kjøper en elbil. Mer komplisert er det ikke.
    Jeg vet at du vet at jeg kødda.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Møller var notorisk vanskelige å få kontakt med før dette - sikkert ikke spesielt mye enklere nå. Tror ikke sjefen er på Beitostølen og koser seg for tida.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    BTW, når får vi se sensasjonspressens første oversikter over hvilke personer og deres familimedlemmer i SS (Statens Styre:cool:) som eier slike biler, og hvilke konspirasjonsteorier som kan oppstå som følge av eventuelle innføringer av tiltak... Ser det for meg allerede; FrP-politiker sneik i servicekøen med sin Golf... næringslivstopp fikk gratis Wunderbaum til konas A8....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
    Det blir færre biler, det blir mer plass til annet. Fungerer utmerket der det er innført. Mye win-win, få nedsider.
    Jo om noen har gateparkering så frigir det rom. Men trafikken på veien, som stort sett er begrensende faktor, og utslipp, blir uendret. For ikke å snakke om at mange av bilene i byen til daglig står på villatomter der plassen ikke er noe problem, med mindre man ønsker å bygge om garasjen til utleieleiligheter for flyktninger. Og jeg ser i tillegg potensialet for at det kan lokke frem mer trafikk. Det løser problemer med tilgang til bil for folk som ellers av ulike årsaker ikke har det, og for bileiere som ønsker å spare noen kroner, greit nok det, men ellers?
    De bilene som for det meste står på villatomten forblir nok der i fremtiden også. Man selger ikke statussymbolet for å dele bil med andre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    BTW, når får vi se sensasjonspressens første oversikter over hvilke personer og deres familimedlemmer i SS (Statens Styre:cool:) som eier slike biler, og hvilke konspirasjonsteorier som kan oppstå som følge av eventuelle innføringer av tiltak... Ser det for meg allerede; FrP-politiker sneik i servicekøen med sin Golf... næringslivstopp fikk gratis Wunderbaum til konas A8....
    Eller "Sivs sure Cayenne-kløe"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.974
    Antall liker
    13.618
    Sted
    Smurfeland
    BTW, når får vi se sensasjonspressens første oversikter over hvilke personer og deres familimedlemmer i SS (Statens Styre:cool:) som eier slike biler, og hvilke konspirasjonsteorier som kan oppstå som følge av eventuelle innføringer av tiltak... Ser det for meg allerede; FrP-politiker sneik i servicekøen med sin Golf... næringslivstopp fikk gratis Wunderbaum til konas A8....
    Eller "Sivs sure Cayenne-kløe"
    Noen ordentlig ufine assosiasjoner du klarte å male opp der, det skal du ha.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Arbeit macht frei!
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Lurer på hvor lang tid det tar før denne saken blir noe som var engang og det meste er tilbake til normalen....
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Heretter er det slutt på at bilprodusentene selv gjennomfører målingene som er grunnlag for godkjenning og avgifter, så det blir nok aldri som før. Og nå er det press på produsentene for å realitetsorientere dieselutslipp, noe som er temmelig vanskelig.

    Å bytte 11 millioner motorer er et løft ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Hmmm fem millioner motorer som må produseres og som ikke kan brukes i nye biler (les leveringsproblemer på nye biler) pluss et fjell av arbeidstimer, overtid, ekstrainnkalling av folk osvosv.

    Motorer er overraskende billige å produsere. En vanlig bensinmotor koster ca 300 dollar å lage har jeg lest. Noen som vêr hvor mange timer det tar å bytte en for noen som har gjort jobben 100 ganger før?

    Høres ganske dyrt ut. Men fint om man har et dråg som har gått 300k og få en splitter ny motor.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Joda, men når dette er godt i gang så finner vi noe annet å snakke om, det ene avløser det andre, sånn har det alltid vært. Og jorda fortsetter å gå rundt. Og folk kjøper VW.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Dette er blir definitivt et løft! Og ved ettertanke, kanskje det eneste riktige de kunne gjøre. Nå tror jeg VW rir av stormen, men til en pris.....

    Et mye tøffere regime for utslipp fra biler kommer garantert. Men jeg tror at det ikke er bare dieselutslipp som skal under lupen, men også bensin. Bilbransjen er nå under endring.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.162
    Torget vurderinger
    0
    Med et felles europeisk el-marked som følger av alle kablene som legges mellom Norge og Europa er det jo helt innlysende at el-biler ikke går på forurensningsfri vannkraft! Ladning av el-biler må jo kunne sies å være "siste pri" når det kommer til nødvendig bruk av el-kraft. Det igjen betyr at elbiler og varmekabler i innkjørselen til hytta på Hafjell i praksis må sies å bruke energi som kommer fra danske og tyske kullkraftverk! Ikke mye miljøvennlig det vel?

    Et mye større problem som må løses er nok plassen som bilene behøver. Det er jo slik i mange byer at det faktisk ikke er plass til biler, det være seg el-biler eller fossilbiler. Kollektivtransport er vel og bra, men for veldig mange passer det rett og slett ikke, så jeg tror at taxinæringen går gode tider i møte. MDG ønsker å stoppe E18 utbyggingen, øke bomavgiftene drastisk samtidig som de ønsker å forby all bruk av bil innenfor Ring 1. Nå ville jeg vel ha sagt at de kanskje burde velge ett eller maks to av virkemidlene, det har faktisk ikke så mye for seg å øke prisen på bompassering hvis det samtidig blir forbudt! Men om så bare ett av tiltakene blir gjennomført på en måte som faktisk fører til at det virker dukker det opp nye spørsmål. Hva vil næringslivet som har hovedkontorer i Oslo gjøre når det blir "umulig" for ansatte å komme seg på jobb? Jo de vil nok flytte!! Så kanskje Oslos problemer kan løses på den måten?

    Men nå blir jo dette rimelig OT!

    Spørsmålet er VW og de problemene de har påført seg selv og sine kunder.

    Hvis ikke de makter å fikse dette med installering av ureatank uten å stjele av bagasjerommet eller omprogrammering av motorstyringen uten å stjele effekt har de vel ikke så veldig mange alternativer. Det enkleste vil vel være å bytte ut motorene med Euro 6 motorer, dvs sette inn splitter nye motorer i de bilene som har disse juksemotorene.

    Mister jeg bagasjeplass eller motoreffekt vil det koste dem dyrt! Da skal jeg ha erstattet tapt verdi på bruktmarkedet samt kompensasjon for minsket kjøreglede ved mindre motor og dekket fraktregninger når jeg er på langtur for alt det jeg ikke får med meg i bilen. Ja og så skal de pinedød få erstatte kostnadene til det spesialsettet med kofferter som er "skreddersydd" til bagasjerommet! Og jeg er bare en sur kunde, det finnes noen millioner av oss der ute......!

    Det jeg frykter mest er at VAG går over ende slik at det ikke er noen produsent til å betale gildet. Møller har knapt nok penger alene til å dekke dette? Og hvis VAG går over ende vil det ha dramatiske følger for motoren i europeisk økonomi, Tyskland, og vi kan vel egentlig bare feste setebeltene for det som da kan følge! Populistiske høyrekrefter har vanvittig gode vekstforhold slik det er i dag og kommer en slik økonomisk skrell på toppen vil det virkelig kreve statsmannskunst å styre den europeiske skuta slik at den ikke går på grunn som følge av et "folk" som roper på "Den Sterke Mann"! Her skal EU være meget forsiktige med å "statuere eksempler" på VAG! Massearbeidsledighet som følge av en VAG kollaps blandet sammen med masseinnvandring fra Midt Østen er en livsfarlig cocktail, et kruttkammer som er overfylt og der noen har tent en lunte. Nei jeg tror nok at EU og diverse ministre vil bruke store og sterke ord, men innerst inne er de livredde for å gjøre noe som kan sende VAG utfor stupet.

    Facit: Det blir støy, mye støy, men VAG skuta vil nok holdes flytende, koste hva det koste vil. Og det er nok det beste for de fleste tror jeg.


    EDIT: Ser det har kommet nye opplysninger etter at jeg begynte å skrive dette lange innlegget!

    Ny motor!! ;) Ja da sparer jeg utgiften til ny kam-reim!! :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.694
    Antall liker
    11.041
    Sted
    Trondheim
    Det ville ikke forbause meg om de motorene det er snakk om er produsert i Tsjekkia. Jeg leste i sommer at en av motorene som brukes av VW produseres i Skoda-fabrikken i Mlada Boleslav. Med mitt kjennskap til tsjekkere og deres syn på moral ville det ikke forbause meg et sekund om det er en kreativ tsjekkisk ingeniør som står bak dette, og at det bare gjelder de motorene som er produsert i Mlada Boleslav.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Flere fabrikker har produsert disse motoren, bl.a. en i Ungarn. At en i Tsjekkia også har vært involvert er ikke usannsynlig. Motoren var populær. Den finnes også i merker utenfor VAG.

    Den nye VW-fabrikken i Kaluga har brått fått noe å holde på med. (Kaluga kan sette sammen 600 motorer/dag, så det blir nok behov for en del fabrikker)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Med et felles europeisk el-marked som følger av alle kablene som legges mellom Norge og Europa er det jo helt innlysende at el-biler ikke går på forurensningsfri vannkraft! Ladning av el-biler må jo kunne sies å være "siste pri" når det kommer til nødvendig bruk av el-kraft. Det igjen betyr at elbiler og varmekabler i innkjørselen til hytta på Hafjell i praksis må sies å bruke energi som kommer fra danske og tyske kullkraftverk! Ikke mye miljøvennlig det vel?
    Dette, og variasjoner over det samme argumentet kommer ofte frem og det nikkes gjerne anerkjennende. Det er imidlertid riv ruskende galt, og at folk ikke ser det tilsier at det står ganske skralt til med fysikken rundomkring i landet. Absolutt siste pri for nøvendig bruk av elektrisk energi burde være direkte oppvarming av tappevann og boligmasse, elbiler burde være nær førstepri utover ting som kun kan gå på strøm.

    La oss regne litt på baksiden av en konvolutt:

    La oss gjøre følgende forutsetninger:
    - Bil bruker 0.6l diesel på mila. Årlig kjørelengde 20.000 (du bor i Finmark, gjør du ikke?). Forbruk: 1200l diesel pr år. Energimengde ca 13.000 kWh i dieselen.

    - Enebolig. Årlig strømforbruk 30.000kWh. 75% av dette er oppvarming og tappevann, altså 22.500kWh elektrisk energi til de to områdene.

    Alternativ 1 som over.
    Bruker da 1200 liter diesel + 22.500kWh elektrisk energi til oppvarming/tappevann. Totalt 35.000kWh energi.

    Alternativ 2: Kjøpe elbil og installere moderne oljefyr, eksportere den elektriske energien oljefyren står for.
    Bil: ca 5000kWh, da er det tatt høyde for et rimelig forbruk og en god del ladetap.
    Fyringsolje (=ufarget diesel). Vikrningsgrad 95% på oljefyren. Trenger da ca 1800 liter fyringsolje pr. år. Til sammen ca 25.000kWh.



    Ved alternativ 2 har du altså frigitt 17.500 kWh til eksport til erstatning for kullkraft, mens totalforbruket av diesel kun har økt med 600 liter. Transportbehovet er fortsatt ivaretatt.

    En moderne oljefyr er ca 3 ganger så energieffektiv som en forbrenningsmotor i en bil. Selv en hundgammel dråg er over dobbelt så energieffektiv.

    Den logiske endestasjonen for argumentet ditt er at alle bør installere oljefyr her i landet slik at vi kan eksportere masse fin, ren strøm til kontinentet og de kan fase ut kullkraften sin.

    Om ALL privatbilisme i Norge var elektrisk ville det øke forbruket av elektrisk energi her i landet med ca 6%.

    Å varme opp bolig og tappevann direkte med strøm er egentlig total galskap. Selv en så enkel dings som en varmepumpe sørger for at man får ut ca 3 ganger så mye varme som man puttet inn i form av elektrisk energi.

    Badet mitt bruker nok mer elektrisk energi på ett år enn hva Teslaen min gjør.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Noen som vet hvilken motorkode som er berørt?

    ...hilsen en som sitter på en BMN motor (170hk 2.0l diesel)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.694
    Antall liker
    11.041
    Sted
    Trondheim
    Spiralis sier at mye av strømmen som brukes i Europa er produsert av kull- og gasskraft og dermed ikke så ren som alle sier, og en el-bil som bruker denne strømmen også forurenser.

    Det weld77 sier er at hvis du i tillegg til å kjøpe en el-bil også gjør tiltak i heimen for å spare strøm så kommer el-bilen positivt ut.

    Begge utsagnene er helt sikkert riktige, så jeg ser ikke helt uenigheten her?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Motorkode: EA189

    Argumentet med skitten kullkraft holder ikke helt, siden kullkraftverk i Europa både har meget effektiv forbrenning, og i tillegg gjennomfører etterrensing av utslippsluft. Ikke ideelt med kullkraft, men langt bedre enn å spy eksosen midt inne i områder der vi arbeider og bor, rett under nesene på ungene våre.

    Og når elbiler ikke spyr eksos der ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det var ingen tiltak i regnestykket mitt utover å bytte ut strøm med olje som varmekilde. Norge er nok det eneste landet i verden som i en slik skala varmer opp bolig direkte med strøm

    Elbil er nor av det mest fornuftige strøm kan brukes til siden virkningsgraden er så mye høyere enn forbrenningsmotor. Brenning av drivstoff har høy virkningsgrad ved produksjon av varme og svært lav om man skal drive en bil fremover.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Om forbrenningsmotorer ble oppfunnet idag, og noen foreslo at de skulle brukes inne i byer, ville vi trodd vedkommende var sinnssyk. Og det med dagens utslippsnivåer. Vi skal ikke mange årene tilbake før det var utrolig hva som kom ut av eksospotten, før katalysatorer og før vi sluttet med blytilsetting.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.487
    Antall liker
    41.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VW skal bytte motor i de bilene som er rammet av "programeringsfeilen".... Dette tar de på alvor!!!

    Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler - Volkswagen - Bil - E24
    Hvor leser du at de skal bytte motor? Jeg leser "kalle tilbake", "fikse", "rette feilen" og "serviceprosedyre" i artikkelen du linker til, ikke noe om motorbytte. I praksis betyr det at VW vil kalle inn bilene til verksted for å oppdatere programvaren med en nedtrimmet versjon som ikke slipper ut mer eksos enn hva som står i typegodkjenningen.

    Å bytte motor ville koste bortimot 100k med en ukes verkstedopphold pr bil, og det ville garantert konket VAG å gjøre det på fem millioner biler. Prislappen på det ville vært mye høyere enn egenkapitalen i VW. Verkstedkapasiteten til å gjøre den jobben innenfor rimelig tid eksisterer heller ikke.

    Jeg kan heller ikke tenke meg at dette går ut på å ettermontere urea-anlegg i bilene. Det er formodentlig ikke plass til det i bilene, det ville blitt grisedyrt, og VW har bare ikke tid til å gjøre den utviklingsjobben.

    Eneste praktiske løsning er en programvareoppdatering som sikrer at jukseprogrammet alltid er aktivt. Det blir interessant å høre hva VAG-kundene synes om bilene sine etter den "oppgraderingen". Fahrvergnügen - nicht.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Spiralis sier at mye av strømmen som brukes i Europa er produsert av kull- og gasskraft og dermed ikke så ren som alle sier, og en el-bil som bruker denne strømmen også forurenser.

    Det weld77 sier er at hvis du i tillegg til å kjøpe en el-bil også gjør tiltak i heimen for å spare strøm så kommer el-bilen positivt ut.

    Begge utsagnene er helt sikkert riktige, så jeg ser ikke helt uenigheten her?
    Joda, men vi produserer også nok ren kraft til å dekke vårt forbruk, moder jord driter i om det er en tysker eller nordmann som bruker den, den globale klimagevinsten er den samme. Det som ER idiotisk er å ikke utnytte vannkraften vår med å ikke benytte vannet vårt til eksport, altså bare tappe magasinene våre ved for høy fyllingsgrad uten å produsere strøm. Fyllingsgraden i magasinene er typisk høyest på vår/tidlig sommer når vårt eget behov ikke er størst
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg på min side er særs skuffet over disse "miljøbilene", hybridene. (**edit*** jeg trekker tilbake ordet "miljøbil". Feil begrep)

    Jeg har en 2007 Touran 170hk 2.0l diesel. I følge vognkortet skal den gi 160g/km CO2. Jeg har også en 2014 Yaris Hybrid (ikke plugg-inn, så den bruker bensin som energikilde, men kan gjenvinne bremseenergi i et lite batteri). Denne skal har et oppgitt forbruk på 79g/km CO2. Altså halve karbonmengden som Touranen. Liter for liter har bensin og diesel omtrentlig samme CO2-innhold, slik at liter for liter skulle da Touranen bruke dobbelt så mye som Yarisen.

    Problemet er at dette forholdet i g/CO2 i bilens vognkort på ingen måter gjenspeiles i faktisk drivstofforbruk! Så Yarisen kommer ut med et snittforbruk på 5,0 l/100km (bensin), mens Touranen bruker 6,5 l/100km (diesel).

    For å avdekke om hvorvidt bilenes måler er feil, har jeg nå målt drivstoffsforbruket over mange måneder ved å se på påfylt drivstoffsmengde. Jeg kjører begge bilene jevnlig til jobb og dermed gir dem begge omtrentlig lik belastning og bruksmønster. Jeg har da målt begge bilene over en periode på litt over 9000 km. Det første jeg observerer er at Yarisens drivstoffmåler er spot on i forbruk, mens Touranens faktiske forbruk ligger systematisk 20-25% over det bilen rapporterer.

    Reelt forbruk er langt unna forventningene for å si det sånn.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Skal nok noe slikt til, om de skal unngå en evig remse med søksmål, skriverier, anklager og frem og tilbake. Vi får vente på Canossagangen fra Wolfsburg.

    Om det vil nytte, er en annen sak. Der Spiegel:

    Spiegel40.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn