Jeg har googlet i søkk og kav og lest katalogene til Skoda spesielt, men også VW. Jeg finner ikke at det er ureatanker/adblue annet enn i enkelte modeller - ikke innført på alle dieselmodeller enda..?? Har du linker til dette?
Det er ikke innført på alle -- men vi kan nok regne med at det vil komme nå som det viser seg at VWs biler slipper ut 20-40 ganger mer enn benchmark.Jeg har googlet i søkk og kav og lest katalogene til Skoda spesielt, men også VW. Jeg finner ikke at det er ureatanker/adblue annen i enkelte modeller - ikke innført på alle dieselmodeller enda..?? Har du linker til dette?
Her er vi prisgitt produsentens tall for utslipp ... For å være ærlig, så ligger VW og Møllergruppen ordentlig på etterskudd med opplysninger for tiden. Og om Tyskland bestemmer seg for å sjekke utslippsopplysningene til VW, og finner at også seneste generasjon overskrider grensen, så blir vel typegodkjenningen trukket tilbake.Ok, men for å klargjøre: jeg har bestilt meg en Skoda Octavia 1.6 TDI, og Skoda garanterer at bilen er ok mht. utslipp. Men jeg kan ikke finne at den har ureatank, så jeg lurer rett og slett på hva de har gjort. Det eneste jeg vet av ny teknologi er at partikkelfilteret er omplassert, og er nå rett bak turboen (gjelder VW sine Euro6 motorer). Det sørger for høyere temperatur og bedre forbrenning.
Ved Euro6 skal liksom alt være i orden - på alle modeller fra sommeren 2015 (2016-modellene). En del av den pågående debatten går nettopp på at dagens utslippskrav er så strenge at de teknisk knapt kan innfris...?
Jo om noen har gateparkering så frigir det rom. Men trafikken på veien, som stort sett er begrensende faktor, og utslipp, blir uendret. For ikke å snakke om at mange av bilene i byen til daglig står på villatomter der plassen ikke er noe problem, med mindre man ønsker å bygge om garasjen til utleieleiligheter for flyktninger. Og jeg ser i tillegg potensialet for at det kan lokke frem mer trafikk. Det løser problemer med tilgang til bil for folk som ellers av ulike årsaker ikke har det, og for bileiere som ønsker å spare noen kroner, greit nok det, men ellers?Det blir færre biler, det blir mer plass til annet. Fungerer utmerket der det er innført. Mye win-win, få nedsider.Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
Ikke jeg heller, men dyrere bomring evt kjøreforbud eller skyhøye bomsatser på de kaldeste vinterdagene er nok tilstrekkelig til at svært mange færre velger bil med dieselmotor. Som det har vært nevnt tidligere i tråden er fleksibiliteten det man betaler ganske mye for ved å eie bil selv, og da vil man jo ikke ha noe som kan ta bort den fleksibiliteten.Men noe generelt helårs dieselforbud tror jeg ikke på.
Eventuelt fjerning av subsidier. Dieselprisen har jo nærmet seg bensinprisen, etter den forskjellen man la opp til da diesel var svaret på alle problemer.Økte avgifter løser de fleste problemer.
Jeg vet at du vet at jeg kødda.Det skal jeg ha meg frabedt. En av Norges absolutt største gjøker etter min vurdering. Jeg kommer selv fra bygde-Norge og har ingen ting i mot at folk bosetter seg der. Poenget mitt er egentlig kun at det meste sentrale er hva som skjer der folk flest faktisk bor. Om Ottas 1711 innbyggere kjører 10 eller 20.000 kilometer i året spiller mindre rolle enn om 10% av Oslos innbyggere dropper å eie en bil eller kjøper en elbil. Mer komplisert er det ikke.weld77 er vel ikke tilfeldigvis Erling Fossen vel?
De bilene som for det meste står på villatomten forblir nok der i fremtiden også. Man selger ikke statussymbolet for å dele bil med andre.Jo om noen har gateparkering så frigir det rom. Men trafikken på veien, som stort sett er begrensende faktor, og utslipp, blir uendret. For ikke å snakke om at mange av bilene i byen til daglig står på villatomter der plassen ikke er noe problem, med mindre man ønsker å bygge om garasjen til utleieleiligheter for flyktninger. Og jeg ser i tillegg potensialet for at det kan lokke frem mer trafikk. Det løser problemer med tilgang til bil for folk som ellers av ulike årsaker ikke har det, og for bileiere som ønsker å spare noen kroner, greit nok det, men ellers?Det blir færre biler, det blir mer plass til annet. Fungerer utmerket der det er innført. Mye win-win, få nedsider.Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
Eller "Sivs sure Cayenne-kløe"BTW, når får vi se sensasjonspressens første oversikter over hvilke personer og deres familimedlemmer i SS (Statens Styre) som eier slike biler, og hvilke konspirasjonsteorier som kan oppstå som følge av eventuelle innføringer av tiltak... Ser det for meg allerede; FrP-politiker sneik i servicekøen med sin Golf... næringslivstopp fikk gratis Wunderbaum til konas A8....
Noen ordentlig ufine assosiasjoner du klarte å male opp der, det skal du ha.Eller "Sivs sure Cayenne-kløe"BTW, når får vi se sensasjonspressens første oversikter over hvilke personer og deres familimedlemmer i SS (Statens Styre) som eier slike biler, og hvilke konspirasjonsteorier som kan oppstå som følge av eventuelle innføringer av tiltak... Ser det for meg allerede; FrP-politiker sneik i servicekøen med sin Golf... næringslivstopp fikk gratis Wunderbaum til konas A8....
Se der, lovende. Og nok hva som måtte til for å unngå salgsstans rundt omkring i verden.VW skal bytte motor i de bilene som er rammet av "programeringsfeilen".... Dette tar de på alvor!!!
Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler - Volkswagen - Bil - E24
Dette, og variasjoner over det samme argumentet kommer ofte frem og det nikkes gjerne anerkjennende. Det er imidlertid riv ruskende galt, og at folk ikke ser det tilsier at det står ganske skralt til med fysikken rundomkring i landet. Absolutt siste pri for nøvendig bruk av elektrisk energi burde være direkte oppvarming av tappevann og boligmasse, elbiler burde være nær førstepri utover ting som kun kan gå på strøm.Med et felles europeisk el-marked som følger av alle kablene som legges mellom Norge og Europa er det jo helt innlysende at el-biler ikke går på forurensningsfri vannkraft! Ladning av el-biler må jo kunne sies å være "siste pri" når det kommer til nødvendig bruk av el-kraft. Det igjen betyr at elbiler og varmekabler i innkjørselen til hytta på Hafjell i praksis må sies å bruke energi som kommer fra danske og tyske kullkraftverk! Ikke mye miljøvennlig det vel?
Hvor leser du at de skal bytte motor? Jeg leser "kalle tilbake", "fikse", "rette feilen" og "serviceprosedyre" i artikkelen du linker til, ikke noe om motorbytte. I praksis betyr det at VW vil kalle inn bilene til verksted for å oppdatere programvaren med en nedtrimmet versjon som ikke slipper ut mer eksos enn hva som står i typegodkjenningen.VW skal bytte motor i de bilene som er rammet av "programeringsfeilen".... Dette tar de på alvor!!!
Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler - Volkswagen - Bil - E24
Joda, men vi produserer også nok ren kraft til å dekke vårt forbruk, moder jord driter i om det er en tysker eller nordmann som bruker den, den globale klimagevinsten er den samme. Det som ER idiotisk er å ikke utnytte vannkraften vår med å ikke benytte vannet vårt til eksport, altså bare tappe magasinene våre ved for høy fyllingsgrad uten å produsere strøm. Fyllingsgraden i magasinene er typisk høyest på vår/tidlig sommer når vårt eget behov ikke er størstSpiralis sier at mye av strømmen som brukes i Europa er produsert av kull- og gasskraft og dermed ikke så ren som alle sier, og en el-bil som bruker denne strømmen også forurenser.
Det weld77 sier er at hvis du i tillegg til å kjøpe en el-bil også gjør tiltak i heimen for å spare strøm så kommer el-bilen positivt ut.
Begge utsagnene er helt sikkert riktige, så jeg ser ikke helt uenigheten her?
Fra litt mer oppegående journalister:Sjekket litt tidligere, da det ble meldt her.
Volkswagen to replace engines in upto 11 million cars affected by emissions scandal | ET Auto