Wadia tester USB digital kabler (sakset fra Wadias eget brukerforum)

R

Roysen

Gjest
USB Cables

We at Wadia have been trying different USB Cables with our new USB input.

We started with your generic Best Buy USB cable and it sounded very nice.

We switched to a specialty company's copper cable and WOW what difference it made. Everything got better. We then tried the silver USB cable and things got more detailed but maybe thinned out a bit.

We were sent another cable by a different company, this one was better shielded and was made out of copper. This seemed to have the detail of the silver cable with richness of the previous copper.

We just wanted our supporters to know that we believe the difference a good USB cable can make.

I personally thought it was one of the biggest improvements made by a cable in my 18 years of audio.

We are sure that many people are going to say that a cable is a
cable especially when computers are involved. We really did hear a difference that most people would appreciate.

We believe that the most expensive cable we listen to was around $150 dollars, so we were not breaking the bank.

Wadia Support

==========================================================================================

Man kan i hvert fall ikke beskylde Wadia for å hevde forskjell på disse kablene for å pushe produktene til en samarbeidspartner. Her er ingen produsentnavn eller produktnavn nevnt.

mvh
Roysen

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Virker veldig seriøst.

Har selv testet USB kabler og hørt tydelig forskjell.

Yasman

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.598
Torget vurderinger
23
Nok et bevis på denne produsentens skikkelighet. De kunne sikkert latt være å komme med denne info'en, fått kabelen produsert med WADIA frakk og vips - spesialkabel - $ 900.00 retail! Ingen ville reagert på dette annet en positivt.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.483
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noterer meg at de mener at den bedre skjermede kabelen kom best ut. Kan absolutt være noe der.

V

vredensgnag

Gjest
Men aller best er det nok å ikke bruke USB-kabel.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
671
Er det ikke slik at selve USB mottageren i disse apparatene går på strøm som kommer over USB?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.490
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Selvfølgelig er det forskjell på USB kabler, mhp fysisk styrke, konnektorene, følsomhet for støy, slitesterkhet etc.

Dersom noen oppfatter hørbar støy eller forringelse av lyd må det imidlertid eventuelt komme fra feil i det oversendte eller mottatte signal som har slitt seg igjennom protokoller etc. Dersom det hadde vært tilfelle ville veldig mye av verdens datautstyr opplevd store feil. Det gjør de faktisk ikke. Med andre ord - ja det er forskjell på USB kabler, enten virker de eller så virker de ikke. En konstant forringelse av lyd skal ikke være mulig.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
885
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Fortell gjerne om dine egne erfaringer rundt dette, det hadde vært interessant å høre :)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.490
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jaha... 8)
ElvisRuler skrev:
Selvfølgelig er det forskjell på USB kabler, mhp fysisk styrke, konnektorene, følsomhet for støy, slitesterkhet etc.

Dersom noen oppfatter hørbar støy eller forringelse av lyd må det imidlertid eventuelt komme fra feil i det oversendte eller mottatte signal som har slitt seg igjennom protokoller etc. Dersom det hadde vært tilfelle ville veldig mye av verdens datautstyr opplevd store feil. Det gjør de faktisk ikke. Med andre ord - ja det er forskjell på USB kabler, enten virker de eller så virker de ikke. En konstant forringelse av lyd skal ikke være mulig.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
671
Det er to "kabler" i en USB-kabel. Én til datastrøm og én til +5V. Strømmen som leveres til et elektrisk komponent kan påvirke lyden, dette er vel ikke spesielt omtvistet. De fleste USB DACer bruker PCM27xx-serien som mottagerchip, og disse blir drevet av en +5V-linje fra datamaskinen over USB. Hvis man legger til grunn at kvaliteten på en strømførende kabel kan påvirke lyden, vil da selvsagt USB-kabler lyde forskjellig, det er ikke noe mer hokus pokus enn dèt.

R

Roysen

Gjest
DEKOas skrev:
Jaha... 8)
ElvisRuler skrev:

Dette er ikke riktig! Protokollene for sending av pakker frem og tilbake mellom avsender og mottaker mellom datautstyr tillater re-sending av pakker som ikke kom helskinnet over forbindelsen. Når man ikke sender tidskritisk informasjon som statisk informasjon vil dette være uproblematisk for resultatet på mottakersiden. Et Word-dokument eller et jpg-bilde vil ikke oppfattet som forskjellig om en pakke over forbindelsen må sendes på nytt. Noe helt annet gjelder tidskritisk informasjon som film og lyd. Om en pakke da må sendes om igjen vil dette påvirke timingen av avspillingen. Om man da ikke har en forbindelse som er rask nok til at overføringen hele tiden ligger langt foran avspillingen av datastrømmen og dette buffres opp så vil slike re-sendinger av pakker føre til forvrengning i avspillingen. Slik re-sendinger kan være et hyppigere fenomen i en dårligere konstruert USB-kabel hvor skjerming ikke er av høy kvalitet. Samtidig er det lett å se for seg at når USB kabelen er oppbygget internt med to kabler hvorav den ene overfører signalet og den andre overfører 5V strøm, så vil den interne oppbyggingen ha avgjørende betydning for at signalet gjennom den signalførende kabelen ikke skal forvrenges av den andre kabelen.

Mvh
Roysen

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Hvordan kan en datastrøm lyde forskjellig fra en annen datastrøm? Vil gjerne høre fordi jeg selv og svært mange med meg benytter både USB og Cat5 daglig, og vi får aldri feil. Dersom vi hadde fått feil ville vi merket det ganske grundig!

(Dersom kabelen overfører 5 volt strøm er det noe annet - da bør den patenteres så fort som f.)

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Dette er ikke riktig! Protokollene for sending av pakker frem og tilbake mellom avsender og mottaker mellom datautstyr tillater re-sending av pakker som ikke kom helskinnet over forbindelsen. Når man ikke sender tidskritisk informasjon som statisk informasjon vil dette være uproblematisk for resultatet på mottakersiden. Et Word-dokument eller et jpg-bilde vil ikke oppfattet som forskjellig om en pakke over forbindelsen må sendes på nytt. Noe helt annet gjelder tidskritisk informasjon som film og lyd. Om en pakke da må sendes om igjen vil dette påvirke timingen av avspillingen. Om man da ikke har en forbindelse som er rask nok til at overføringen hele tiden ligger langt foran avspillingen av datastrømmen og dette buffres opp så vil slike re-sendinger av pakker føre til forvrengning i avspillingen. Slik re-sendinger kan være et hyppigere fenomen i en dårligere konstruert USB-kabel hvor skjerming ikke er av høy kvalitet. Samtidig er det lett å se for seg at når USB kabelen er oppbygget internt med to kabler hvorav den ene overfører signalet og den andre overfører 5V strøm, så vil den interne oppbyggingen ha avgjørende betydning for at signalet gjennom den signalførende kabelen ikke skal forvrenges av den andre kabelen.

Mvh
Roysen
Om dette faktisk er et problem i praksis, så er det eneste du sier her egentlig at produsentene av USB-avspillingsutstyr som DACer er stokk dumme. Hvorfor ikke bare innføre et rikelig buffer på mottagersiden, så er hele problemet borte. Det er sikkert de som også mener at dette er et problem med lesing fra harddisk, da har man skjønt eksepsjonelt lite av hvordan en datamaskin og et operativsystem fungerer. "Rask nok til å ligge i forkant av avspillingen her" skal ingen verdens ting til. USB 2.0 er i teorien 480 Megabit. 44.1kHz 16 bit stereolyd er ca 1.4 Megabit. Altså som en svært langsom gjesp å regne i dataverdenen.

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd
nb skrev:
I residensen har jeg et Cat 5e-strekk på ca 25-30 meter mellom stuen med HTPC, Xbox og PS3 og kontoret hvor filserveren min står. Kabelen kostet meg 3 kroner meteren på rull, jeg har koblet den selv i begge ender med standardkontakter kjøpt på ELFA, den er trukket gjennom fire vegger, blitt dratt ut et par ganger i forbindelse med maling, omlegging osv. Har vært festet med TCer og trekt med trekkfjær. En gang under omlegging dyttet jeg den ned i hulrommet mellom rupanel og teglsten ved en feiltagelse, måtte dra den ut med knipetang, den var krølllet ørten ganger og jeg rev av deler av isolasjonen. Ligger på det meste paralellt med 5 stk 230V-kurser. Signalet er innom to switcher på veien mellom HTPC og filserver.

Resultat: ca 950 Megabit overføringshastighet målt med iperf.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Oahhh - helt riktig nb. Og før eller siden skjønner de sikkert at det er forskjell på en platespiller og datavedenen....

R

Roysen

Gjest
Jeg foreslår at herrene leser seg opp på asynkron USB overføring som enkelte produsenter nå har begynt å innføre.
Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg foreslår at herrene leser seg opp på asynkron USB overføring som enkelte produsenter nå har begynt å innføre.

Mvh
Roysen
Hva har det med USB-kabler å gjøre?

Som sagt: Dette eventuelle problemet kunne og burde vært løst for leeeenge siden. Hvorfor ikke bare ha rikelig med buffer på mottagersiden og la DACen leve sitt eget liv? Ethvert lydkort har et internt buffer som mottar lyd fra avspillingsprogrammet - jeg aner ikke hvor store disse er, men de er i alle fall store nok til at jeg aldri har opplevd at lyden stopper opp til tross for at PCen min kjører mange og tunge oppgaver samtidig.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Forøvrig kan det tillegges at lesing fra et slikt buffer på mottakersiden også krever synkronisering med D/A prosessen. Dette innebærer vel at i en separat DAC også må ha en klokke som vel kun de beste DACene med word clock synkronisering har.

Mvh
Roysen
Med den logikken har du bare flyttet problemet over til lesingen fra harddisken i PCen, den er det operativsystemets lavnivåfunksjonalitet og diskkontrolleren som styrer. Og hva som skjer i cache, RAM, CPU og lignende har du null kontroll over. Hvordan vil du synkronisere denne?

R

Roysen

Gjest
Jeg mente ikke i D/A prosessen i PC, men i en separat DAC.

Forøvrig har jeg viktigere ting å gjøre idag enn å krangle med deg nb. Du står selvfølgelig helt fritt til ikke å lese deg opp på asynkron USB overføring som selvfølgelig har relevans for den nevnte problematikken som også er direkte relatert til betydning av kvalitet på kabelen.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg mente ikke i D/A prosessen i PC, men i en separat DAC.

Forøvrig har jeg viktigere ting å gjøre idag enn å krangle med deg nb. Du står selvfølgelig helt fritt til ikke å lese deg opp på asynkron USB overføring som selvfølgelig har relevans for den nevnte problematikken som også er direkte relatert til betydning av kvalitet på kabelen.

Mvh
Roysen
Det skjer ingen D/A i en PC, den er heldigital med mindre man bruker anloge lydutganger og da er vi langt borte fra diskusjoner som har med USB å gjøre.

Når du slenger ut en rekke ubegrunnende / merkelig begrunnede og ulogiske påstander, forvetner du da at folk skal nikke anerkjennende og si "Ja det var jammen et godt poeng"? Det var du som påstod at det kunne være et problem at forbindelsen ikke er rask nok, 1.4 Megabit i sekundet er ingen verdens ting i dataverdenen - USB 1.0 fra 1996 hadde 1.5 Megabit i specen, det er ikke mulig å få kjøpt en datadings i dag som opererer med noe i nærheten av så lave overføringshastigheter. Om du ønsker å teste hvilken relevans overføringshastighet har for lydkvalitet, kan du lytte til IDE kontra S-ATA eller WiFi kontra Lan. Eller 4200 RPM-disker kontra RAM-disk.

Og sist men ikke minst: Om disse problemene er så store, hvorfor da bruke USB i det hele? Hva er galt med SP/DIF?

S

Stereo_Mono

Gjest
Interessant lesing dette.
Jeg er tilhenger av Firewire pga lavere latency når jeg gjør opptak fra instrumenter inn til datamaskinen, men bruker også min Apogee som interface mot anlegget også. Lages disse «ekstra» skjermet kablene for Firewire også tro?

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Alltid lika intressant med dessa olika förhållingssätt till denna typ tema.

Jag sticker därmed ut hakan och meddelar att jag hör skillnad mellan olika USB-kablar.

I samband med investering i ny cdp med möjlighet att använda D/A omvandlaren med USB satte jag upp J.River Media Center i en HP laptop under Vista/WASAPI som alternativ kilde.

Min forhandler föreslog i samband med detta att jag skulle pröva ut en "audiofil" USB-kabel som han fått tillsänt sig. Jag använde vid tidpunkten en 1 meters Belkin Signature Series USB 2.0 Cable (CU1000vuk10-G) köpt från Elkjøp och hade liten tro på förbättringspotential genom att skifta denna.

I de enkla A/B test med FLAC-filer som genomfördes over noen dag mellan de 2 alternativen uppfattade jag med flera andra att "audiofil-varianten" gav en mer "organiskt", sammanhållen och "musikalisk" presentation. Det var helt enkelt trevligare att lyssna på musiken och jag valde därför att investera i kabeln.

Har ikke pejling på vad det är som gör att jag uppfattar "audiofil-varianten" som ett bättre alternativ för mig. Kanske har det något att göra med det tillverkaren kallar EEDS (External earth drain system) för att leda bort störningar från signalbanan utan att leda in dem i elektroniken som är implementerad i kabel?

Trots att jag uppfattar skillnad mellan olika varianter USB-kabel menar jag runt fenomenet att begära investeringar om $900.00 för en USB-kabel spontant att detta är kontraproduktivt för en bransch som redan har problem med återväxt.

Slutligen några ord om positionen att det inte är muligt att detektera skillnader, i detta fallet mellan olika varianter USB-kabel, baserat på en ren teoretisk grund.

Tillverkaren av kabeln jag valde att investera i erbjuder 6 veckors öppet köp med full returrätt. Om temat är så pass intressant att ägna tid till varför inte avsätta en del till att testa själva? Kör dbt, abx eller vad ni menar kvalifiserar ett vetenskapligt grunnlag att avfärda det jag beskriver att jag upplevt.

Kommentarer välkomnas.

/Suomela

R

Roysen

Gjest
nb,

"Ikke rask nok"? Poenget er at det må være synkronisert. Det hjelper lite å totalt overkjøre DACen heller og og det er heller ikke så veldig spennende å høre på musikk som er dekodet og avspilt i eventyrlige hastigheter.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb,

"Ikke rask nok"? Poenget er at det må være synkronisert. Det hjelper lite å totalt overkjøre DACen heller og og det er heller ikke så veldig spennende å høre på musikk som er dekodet og avspilt i eventyrlige hastigheter.

Mvh
Roysen
Synkronisert med hva da?

Musikken som ligger på din harddisk er ikke synkronisert med noesomhelst, den ligger bare der. Om man er bekymret for at pakker må sendes på nytt osv må jo det eneste fornuftige være å bufre tilstrekkelig på mottagerleddet. Da er det fint med høy hastighet, dataene kan da sendes over helt uavhengig av når de skal spilles av. Eneste som trengs er at de kommer frem før de skal spilles av, noe som burde være en trivialitet med de latterlig lave datamengdene det her er snakk om. 10 sekunds buffer krever under 2 megabyte minne. Alle lydkort fungerer meg bekjent slik, med et internbuffer som holdes fullt hele tiden slik at det alltid har noe å spille av. Aner ikke hvor stort dette er, men det er i alle fall stort nok til at det funker i praksis. Om man har latency på noen få millisekunder er irrelevant for musikkavspilling, men latency er slitsomt om man jobber i studio, en av grunnene til at ASIO er populært der.

Wadia sier følgende:
<i>
We switched to a specialty company's copper cable and WOW what difference it made. Everything got better. We then tried the silver USB cable and things got more detailed but maybe thinned out a bit.

We were sent another cable by a different company, this one was better shielded and was made out of copper. This seemed to have the detail of the silver cable with richness of the previous copper.
</i>

De finner da her tydlgivis forskjellig lyd alt etter hvilket materiale kabelen er laget av. Dette er digitale signaler vi snakker om. Dette er helt standard analog HiFi-kabellogikk (eller mangel på sådan) overført til digitale signaler. Hva i svarteste granskauen skal man med en digitalkabel av sølv? Hvilke egenskaper skal sølv ha som har innflytelse på digitale signaler? Alt som er å få kjøpt av digitale kabler til dataoverføring er i kobber og funker helt strålende på enorme signalhastigheter dag ut og dag inn til ingen penger og i betydelig mer støyfyllte miljøer enn hva som er tilfelle mellom en PC og en USB-DAC.

Wadia snakker selvsagt i termer som er meningsløse i digital signaltrasmisjon, som "tynnere", "rikere" og "detaljert". Får bare håpe at favorittplatene deres er spillt inn med riktig type digitalkabel.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
He-he, Nb du snakker som vanlig om ting du ikke har prøvd eller har erfaring med. Min kjære Frøken Fryd hører forskjell på Digi.kabler uten problem, har du lyst til høre du også? Eller er det som sist at en titt i garagen er mer interesant enn Hi-Fi der du elsker å være hovedkverulator? ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
t.o. og kanskje o.t.

TI sine USBaudio interfaces i PCM2900/-2 «familien» (dvs de grensesnittene som antagelig er skyld i mye av USB-audio sitt dårlige «rykte») har iht datablad en buffer på «1 lydpakke» som tilsvarer 1 ms med lyd. bufferen sendes ikke ut som lyd før neste datapakke mottas (start på mottak).

jf: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm2900b.html

mvh
KJ

N

nb

Gjest
SAL skrev:
He-he, Nb du snakker som vanlig om ting du ikke har prøvd eller har erfaring med. Min kjære Frøken Fryd hører forskjell på Digi.kabler uten problem, har du lyst til høre du også? Eller er det som sist at en titt i garagen er mer interesant enn Hi-Fi der du elsker å være hovedkverulator? ::)
Har du noe å si om USB som digital overføring av lydsignaler? Roysen har lansert overføringshastighet og skjerming som to potensielle kilder til styggedom på den fronten.

N

nb

Gjest
KJ skrev:
t.o. og kanskje o.t.

TI sine USBaudio interfaces i PCM2900/-2 «familien» (dvs de grensesnittene som antagelig er skyld i mye av USB-audio sitt dårlige «rykte») har iht datablad en buffer på «1 lydpakke» som tilsvarer 1 ms med lyd. bufferen sendes ikke ut som lyd før neste datapakke mottas (start på mottak).

jf: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm2900b.html

mvh
KJ
Mener å ha lest at Benchmark sier at eksempelkoden som kom fra TI er proppfull av feil, og det er der problemene egentlig ligger.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
SAL skrev:
Har du noe å si om USB som digital overføring av lydsignaler? Roysen har lansert overføringshastighet og skjerming som to potensielle kilder til styggedom på den fronten.
Ikke overføringshastighet men synkronisering nb! Nå er det andre gangen jeg presiderer det. Skal jeg ta det en gang til når jeg først er i gang?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Ikke overføringshastighet men synkronisering nb! Nå er det andre gangen jeg presiderer det. Skal jeg ta det en gang til når jeg først er i gang?

Mvh
Roysen
Du sa hastighet først, men det gjelds kanskje ikke lengre?

Uansett: Hvorfor buffrer man heller ikke på mottagersiden og spiller av med egen klokke, så kan dataene komme når de gidder så lenge den kommer før de skal spilles av?

Og: Hvorfor i det hele bruke USB om denne overføringen er så skjør?

Og: Hva har synkronisering med USB-kabler å gjøre? Særlig om de er av sølv eller kobber.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603
nb skrev:
Uansett: Hvorfor buffrer man heller ikke på mottagersiden og spiller av med egen klokke, så kan dataene komme når de gidder så lenge den kommer før de skal spilles av?
Bladelius Embla :)

Topp Bunn