Wagner-poll

Kona mener Wagner er tungt og lite tilgjengelig. Jeg synes det er lekent og melodiøst. Hva tenker du

• Totalt antall stemmer
    20

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.551
Jeg ble nærmest frelst en onsdag for mange år siden, på en nedstrippa versjon av Tristan og Isolde på gamle konserthuset i Stavanger. Stavangersymfonien og to solister fra Den Norske Opera. 3,5 timer eller noe sånt? Noe man sjelden er klar for midt i en arbeidsuke. Men tiden gikk fort etterhvert!

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.651
Sted
VestBredden
Jeg skjønner, og jeg vet hva jeg ville svart, men så kommer det an på konas sammenligningsgrunnlag?
Det er jo spørsmålet, vi som ikke kjenner deg privat, vet noe om....

• Liker
Reaksjoner: Bx

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.456
Torget vurderinger
23
Det finnes opera. Og så er det Wagner. Gullstandarden. Nakent, rått, brutalt. Fantastiske dynamiske kontraster, mørke skumle lydbilder hvor bruken av instrumenters nedre toneområde er utpreget.... fornuftige tempi (i kontrast til mange italienske pudder & parykkoperaer..) og ikke minst de typiske lettgjenkjennelige leitmotifs. "Ringen" har permant førsteplass på min øde øy liste, avd. for klassiske musikkverk! Bøst så det holder. Du kan skremme småunga med Wagner 😎

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når jeg tenker på hvor mange år det tok meg å knekke Wagner-koden er jeg tilbøyelig til å være enig med kona, men nå har jeg syntes at Wagner er drit fett i 15 år, så det kan jeg vel ikke være. Men jeg synes ikke at Wagner er lekent altså. Da må jeg spole framover til Mahler.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.551
Flotte responser!

For meg var det umiddelbar kjærlighet til Wagner. Jeg har aldri prøvd å ha et intellektuelt forhold til musikk. Det har vel helst vært det motsatte. God musikk for meg er noe som spiller på følelsesregisteret. Så jeg har aldri prøvd å forstå musikk med intellektet. Og så viste det seg W traff midt i solar plexus!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.456
Torget vurderinger
23
Det er da det er ekstra intelligent...

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.398
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vanskelig det der. Han spenner jo hele spekteret fra oversvulstig, dørgende kjedelig til øyeblikk der du reiser deg fra godstolen, knyttneven høyt hevet i triumf...
Avgir ikke stemme.
Steuermann, lass die Wacht!
Schläfst du, Hagen, mein Sohn?
Hoiho! Hoiho hoho, ihr Gibichsmannen, machet euch auf!
Hagen, was tatest du?
Ja, Götterdämmerung... Brynhild kunne like gjerne holdt kjeft hele tida - og hvorfor hun nå skulle sette fyr på fine hesten? Sigurd det samme; vel - scenen like før Hagen gjør stabbity-stab-stab, der skinner han jo.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Apropos melodiøs:
Den produksjonen er en av de bedre med bilde der ute, og med Boulez som dirigent blir det ikke bare graut som kommer ut av orkesterhula i Bayreuth heller.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.447
Jeg brukte litt tid for å venne meg til Ringen vha Solti og vinyl i ungdommen før jeg skulle se den live (en av mine største musikk/scene opplevelser i livet).
Siden gikk det mange år før jeg fikk anledning til å se Wagner live igjen, noe det har blitt en del mer av de ca 10 siste årene.
Wagner er definitivt best live, deretter video (Blu Ray for meg).
Da er det aldri kjedelig, noe det kan (nesten) bli av og til med bare musikken.

Kona er heldigvis omtrent like glad i Wagner som meg så det er ikke noe problem å få med henne på "Wagner tur" :)

Jeg vil ikke kalle Wagner lekent. Dette er lekent;
mozart.jpg

spesielt som video...

• Liker
Reaksjoner: Bx
Topp Bunn