Warpede plater - ok å spille så lenge det låter bra?

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo
Hei! Hva er den generelle oppfatning av warpede plater? Er det greit så lenge de spiller bra?
Tenkte da på ekstra slitasje på nålefanens fjæring / oppheng.

T

TT.

Gjest
Mange triks og meninger i denne tråden:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.421
Torget vurderinger
0
Kjør på...spill de skivene som ikke får PU til å hoppe ut av sporet.... (y)

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Antall liker
41
Sted
Råde
Dessverre ja.
Hei! Hva er den generelle oppfatning av warpede plater? Er det greit så lenge de spiller bra?
Tenkte da på ekstra slitasje på nålefanens fjæring / oppheng.
Platen bør være jevn, slik at pickup-nål og dermed tonearm er i ro. Videre bør man unngå avspilling av plater med riper og hakk av hensyn til eventuell slitasje på nål.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.828
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt uenig. Man bør unngå å utelukkende spille plater med riper og hakk, men forhåpentligvis har man også plater som er i OK stand. Å spinne en schtøgg plate i ny og ne er slett ikke noe man skal bekymre seg for.

Hvorvidt man skal eller kan spille plater med warps avhenger kun av hvor ille de er. Hvis armen og pickupen takler høydeavviket og de kan avspilles uten at man hører ulyder er det ingen grunn til å la være, men selvsagt er det heller ingen grunn til ikke å se seg om etter et bedre eksemplar.

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo
Det var det da, å få et nytt eksemplar..
Ikke alltid like lett når butikker kan si at man må tåle litt skjeve plater.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.828
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå har jeg ikke hatt behov for å bytte mange nye plater, men jeg har aldri opplevd at det har vært noe problem. Ei heller på Discogs, der jeg mange ganger har fått hele eller mesteparten av utlegget tilbakebetalt når platen ikke har vært som forespeilet. Dermed vet jeg ikke helt hvor reell en slik bekymring er....

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.168
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv om du får en plate som er helt rett, så må du nesten regne med at den blir litt skjev etter hvert, med mindre du er pinlig nøyaktig med oppbevaring, temperatur og luftfuktighet. Platespiller og stift er laget for å tåle en del.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.953
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Selv om du får en plate som er helt rett, så må du nesten regne med at den blir litt skjev etter hvert, med mindre du er pinlig nøyaktig med oppbevaring, temperatur og luftfuktighet. Platespiller og stift er laget for å tåle en del.
Tullsnakk....... med mindre du legger den i direkte sollys.
Pinlig nøyaktig............ Hva er det??
Om du har dine plater stående lodrett i hylle, er allt fint.
Har plater, som har vært lagret på denne måte i 50+ år.
Ingen har blitt skjeve "etter hvert". Bare myter og vrøvl ;)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.473
Torget vurderinger
2
Uansett, dette er ( eller burde være ) grunnen til man har flere platespillere, eller ihvertfall flere arm/pu komboer. Jeg spiller ikke rip og bulk på stive Moving Coils med tung arm, like lite som jeg legger audiofile 180g eller mint førstetrykk under MM plogen ..

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo
1000, - spørsmålet er jo: vil nålefanens fjæring ta mer slitasje av at platen ikke er helt flat? Siden det eksisterer personer som påstår at dette bare er en myte at det introduserer mer slitasje?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.953
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
1000, - spørsmålet er jo: vil nålefanens fjæring ta mer slitasje av at platen ikke er helt flat? Siden det eksisterer personer som påstår at dette bare er en myte at det introduserer mer slitasje?
Om den gjør det, har du feil armmasse=mismatcth mellem arm og pickup.
Når nålen "takler" bulerne på platen, skal nålefane være upåvirket. D.v.s. nålearm og tonearm skal kunne beveges like lett
som en samlet enhet.
Om du ser nålefane "bumpe" opp i pickuppen når platen buler, er tonearmen for tung til den pågældende pickup´s compliance.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.421
Torget vurderinger
0
....vil nålefanens fjæring ta mer slitasje av at platen ikke er helt flat? Siden det eksisterer personer som påstår at dette bare er en myte at det introduserer mer slitasje?
Ja......helt klart, men betyr det noe for lydopplevelsen? Nei.....absolutt ikke.
Må du kjøpe ny stift før den estimerte levetiden på 800 timer? Nei....absolutt ikke....

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.421
Torget vurderinger
0
Uansett, dette er ( eller burde være ) grunnen til man har flere platespillere, eller ihvertfall flere arm/pu komboer. Jeg spiller ikke rip og bulk på stive Moving Coils med tung arm, like lite som jeg legger audiofile 180g eller mint førstetrykk under MM plogen ..
Flere platespillere er en fin løsning.
Har en entry-level spiller for "brukte" skiver...
Har flere andre entry-level spillere for nye, rene og pene 180 grams og 360 grams som ploges av MM til stor lydopplevelse - anbefales (y)

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo
Om den gjør det, har du feil armmasse=mismatcth mellem arm og pickup.
Når nålen "takler" bulerne på platen, skal nålefane være upåvirket. D.v.s. nålearm og tonearm skal kunne beveges like lett
som en samlet enhet.
Om du ser nålefane "bumpe" opp i pickuppen når platen buler, er tonearmen for tung til den pågældende pickup´s compliance.

Vedlagt fil

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.168
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tullsnakk....... med mindre du legger den i direkte sollys.
Pinlig nøyaktig............ Hva er det??
Om du har dine plater stående lodrett i hylle, er allt fint.
Har plater, som har vært lagret på denne måte i 50+ år.
Ingen har blitt skjeve "etter hvert". Bare myter og vrøvl ;)
Selv oppbevarer jeg mine plater nokså pent, både lodrett og uten sol, men en slik svak skjevhet som vist på første film har flere nyere plater utviklet etter hvert. Det varierer også litt på dagsform - varme sommerdager kan det være litt verre enn andre dager. Det er uansett ikke hørbart.

Det kan vel også nevnes at mange platetallerkener heller ikke er helt rette, spesielt på lavere modeller.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.828
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Selv om du får en plate som er helt rett, så må du nesten regne med at den blir litt skjev etter hvert

Dette var helt ukjent for meg også. Jeg har aldri opplevd noe slikt med noen plate som ikke uforvarende har ligget i solsteken. Var de flate fra start så har de forblitt flate, uansett hvor lenge jeg har hatt dem.

Sist redigert:

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo
Ser ingenting å være nervøs for.Spil i vei ;)
Supert. :)

Har en Phasemation PP-200, som veier 10,5gr og har følgende:

8.5μ/mN [8.5x10-6cm/dyne (som jeg ikke aner hvabetyr.
Armen min sier mofi veier 30-35gr ish. Men det kan være totalt med cart. Andre sier 25gr ca..

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.475
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Bulkete plater er irriterende. Har selv hatt plater som ikke lar seg spille fordi pickuphuset tar ned i vinylen.
Imidlertid er det ingen grunn til å fortvile. Denne fikser selv de verste plater på en trygg og sikker måte :

Vinyl flater

Neida, har ingen aksjer i selskapet. Kun gode erfaringer.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.418
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Skal ikke påberope meg som ekspert, men platene mine er 20år og har blitt behandlet som dritt. Dvs de har blitt lagret stående, liggende i stabel, i kjeller, på loft, blitt stuet hit og dit.
Coverene ser ikke ut men platene er ikke skeive.
Så tror de tåler mer enn man tror

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.421
Torget vurderinger
0
Skal ikke påberope meg som ekspert, men platene mine er 20år og har blitt behandlet som dritt. Dvs de har blitt lagret stående, liggende i stabel, i kjeller, på loft, blitt stuet hit og dit.
Coverene ser ikke ut men platene er ikke skeive.
Så tror de tåler mer enn man tror
Her blir platene behandlet som "gull" - nesten med hvite hansker og laboratorieforhold, men det er først når de vaskes i varmt vann at spenningene i vinylen avstresses og warping blir lett synlig. Ved nedkjøling etter vask retter de seg opp og blir flate som pannekaker. Knitringen fra fabrikk blir også borte.... :unsure:

andwig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2020
Antall liker
41
Sted
Råde
For å være forsikret om at pickup sitt fjæringssystem belastes minimalt, og nålens sporings-ettergivenhet (compliance) holdes vedlike, noe som er en forutsetning for best mulig gjengivelseskvalitet, bør platene være rette (flate), slik at pickup og derved tonearm ligger i ro under avspilling.
Dog gjør det nok ikke så mye om man i ny og ne spiller av en plate som ikke er helt rett, men man bør i sin alminnelighet etterstrebe å spille av rette, feifrie og rene plater.

Ikke desto mindre bør man samtidig sørge for at der er samsvar ('match') mellem pickup sin sporings-ettergivenhet og tonearmens effektive masse, - pickup med høy compliance passer til tonearm med lav effektiv masse, og vice versa, d.v.s. pickup med lav compliance passer til tonearm med høy effektiv masse. Hvis der er fullt samsvar mellem disse variabler, reduseres fjæringssystemets slitasje maksimalt og best mulig lydkvalitet bibeholdes.

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
For å være forsikret om at pickup sitt fjæringssystem belastes minimalt, og nålens sporings-ettergivenhet (compliance) holdes vedlike, noe som er en forutsetning for best mulig gjengivelseskvalitet, bør platene være rette (flate), slik at pickup og derved tonearm ligger i ro under avspilling.
Dog gjør det nok ikke så mye om man i ny og ne spiller av en plate som ikke er helt rett, men man bør i sin alminnelighet etterstrebe å spille av rette, feifrie og rene plater.

Ikke desto mindre bør man samtidig sørge for at der er samsvar ('match') mellem pickup sin sporings-ettergivenhet og tonearmens effektive masse, - pickup med høy compliance passer til tonearm med lav effektiv masse, og vice versa, d.v.s. pickup med lav compliance passer til tonearm med høy effektiv masse. Hvis der er fullt samsvar mellem disse variabler, reduseres fjæringssystemets slitasje maksimalt og best mulig lydkvalitet bibeholdes.
Vel overveid og klokt svart . )

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Men det var da bare Andvig og Hassen som nevnte kompliance vs arm masse
heri som er vesentlig .Selv har jeg jo endel uerstattelig vinyl feks queen der overhodet ingen digital eller cd kommer i nærhet av lyd messig , selv om noen er litt warped "

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
75
Sted
Oslo

I en ideel verden kunne jeg fått bytta ut de warpede platene mine - men når noen mener at belastning og slitasje på cartridge og nålefane bare er en myte når warpede plater spilles av, og så lenge det låter greit ikke er noe grunnlag for nytt produkt, så er det pent lite man får gjort :(

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
487
Sted
Jar
Litt trist at det finnes så få gode løsninger for å oppbevare plater. Det optimale er å ha et skap hvor platene oppbevares stående med et jevnt og lett trykk på hver side. Det bør ikke være større avstand mellom faste skillevegger enn 15-20 cm. Det bør også være dør på skapet for å hindre støv, og platene bør helst oppbevares uten ekstra plastcover utenpå, for at sidetrykket skal bli mest mulig jevnt. Jeg har to slike skap hjemme som er bygget med utgangspunkt i en IKEA-løsning (som gikk ut av produksjon for mange år siden). Platene holder seg rette, fine og støyfrie, og coverne er som nye. Brukte plater unngår jeg som pesten; ikke godt å vite hva som finnes av avleiringer i gamle riller...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.828
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Personlig er jeg glad jeg ikke har denslags nevroser og kan kose meg med å spille plater uten å bekymre meg om 100 teoretiske betraktninger med ukjent innhold av realisme. Det har gått veldig greit i 30+ år nå og går nok like greit i den tiden jeg har igjen før jeg trekker tredressen på.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.421
Torget vurderinger
0
Litt trist at det finnes så få gode løsninger for å oppbevare plater. Det optimale er å ha et skap hvor platene oppbevares stående med et jevnt og lett trykk på hver side. Det bør ikke være større avstand mellom faste skillevegger enn 15-20 cm. Det bør også være dør på skapet for å hindre støv, og platene bør helst oppbevares uten ekstra plastcover utenpå, for at sidetrykket skal bli mest mulig jevnt. Jeg har to slike skap hjemme som er bygget med utgangspunkt i en IKEA-løsning (som gikk ut av produksjon for mange år siden). Platene holder seg rette, fine og støyfrie, og coverne er som nye. Brukte plater unngår jeg som pesten; ikke godt å vite hva som finnes av avleiringer i gamle riller...
Vinylplatene ble alltid kjøpt med ekstra plastcover og har derfor ingen slitasje. Lagring stående vertikalt kun på egenvekt holder de rette og fine med minimal slitasje. Innercover-åpning alltid plassert 90° på Yttercover-åpningen hindrer alt støv. Brukte plater her ser fortsatt ut som nye.......etter 50 år med nevnte metode.

Sist redigert:
Topp Bunn