|
Yaps!Kjør på...spill de skivene som ikke får PU til å hoppe ut av sporet....![]()
Dessverre ja.Vil si at det der er 100% innenfor normalen.
Dessverre ja.
Platen bør være jevn, slik at pickup-nål og dermed tonearm er i ro. Videre bør man unngå avspilling av plater med riper og hakk av hensyn til eventuell slitasje på nål.Hei! Hva er den generelle oppfatning av warpede plater? Er det greit så lenge de spiller bra?
Tenkte da på ekstra slitasje på nålefanens fjæring / oppheng.
Sånn er det å handle i brukt-butikker vettu....Det var det da, å få et nytt eksemplar..
Ikke alltid like lett når butikker kan si at man må tåle litt skjeve plater.
Ikke bruktbutikk i disse tilfellene..Sånn er det å handle i brukt-butikker vettu....![]()
Tullsnakk....... med mindre du legger den i direkte sollys.Selv om du får en plate som er helt rett, så må du nesten regne med at den blir litt skjev etter hvert, med mindre du er pinlig nøyaktig med oppbevaring, temperatur og luftfuktighet. Platespiller og stift er laget for å tåle en del.
Om den gjør det, har du feil armmasse=mismatcth mellem arm og pickup.1000, - spørsmålet er jo: vil nålefanens fjæring ta mer slitasje av at platen ikke er helt flat? Siden det eksisterer personer som påstår at dette bare er en myte at det introduserer mer slitasje?
Ja......helt klart, men betyr det noe for lydopplevelsen? Nei.....absolutt ikke.....vil nålefanens fjæring ta mer slitasje av at platen ikke er helt flat? Siden det eksisterer personer som påstår at dette bare er en myte at det introduserer mer slitasje?
Flere platespillere er en fin løsning.Uansett, dette er ( eller burde være ) grunnen til man har flere platespillere, eller ihvertfall flere arm/pu komboer. Jeg spiller ikke rip og bulk på stive Moving Coils med tung arm, like lite som jeg legger audiofile 180g eller mint førstetrykk under MM plogen ..
Om den gjør det, har du feil armmasse=mismatcth mellem arm og pickup.
Når nålen "takler" bulerne på platen, skal nålefane være upåvirket. D.v.s. nålearm og tonearm skal kunne beveges like lett
som en samlet enhet.
Om du ser nålefane "bumpe" opp i pickuppen når platen buler, er tonearmen for tung til den pågældende pickup´s compliance.
Ser ingenting å være nervøs for.Spil i veiDropbox
www.dropbox.com
Vedlagt fil
Selv oppbevarer jeg mine plater nokså pent, både lodrett og uten sol, men en slik svak skjevhet som vist på første film har flere nyere plater utviklet etter hvert. Det varierer også litt på dagsform - varme sommerdager kan det være litt verre enn andre dager. Det er uansett ikke hørbart.Tullsnakk....... med mindre du legger den i direkte sollys.
Pinlig nøyaktig............ Hva er det??
Om du har dine plater stående lodrett i hylle, er allt fint.
Har plater, som har vært lagret på denne måte i 50+ år.
Ingen har blitt skjeve "etter hvert". Bare myter og vrøvl![]()
Selv om du får en plate som er helt rett, så må du nesten regne med at den blir litt skjev etter hvert
Supert.Ser ingenting å være nervøs for.Spil i vei![]()
Her blir platene behandlet som "gull" - nesten med hvite hansker og laboratorieforhold, men det er først når de vaskes i varmt vann at spenningene i vinylen avstresses og warping blir lett synlig. Ved nedkjøling etter vask retter de seg opp og blir flate som pannekaker. Knitringen fra fabrikk blir også borte....Skal ikke påberope meg som ekspert, men platene mine er 20år og har blitt behandlet som dritt. Dvs de har blitt lagret stående, liggende i stabel, i kjeller, på loft, blitt stuet hit og dit.
Coverene ser ikke ut men platene er ikke skeive.
Så tror de tåler mer enn man tror
Denne fikser selv de verste plater på en trygg og sikker måte
Har ikke brukt varmeposen, men stekeovn på 55 graderInteressant sak, til en grei pris. Har du varmedingsen også, eller bruker du den alene?
Vel overveid og klokt svart . )For å være forsikret om at pickup sitt fjæringssystem belastes minimalt, og nålens sporings-ettergivenhet (compliance) holdes vedlike, noe som er en forutsetning for best mulig gjengivelseskvalitet, bør platene være rette (flate), slik at pickup og derved tonearm ligger i ro under avspilling.
Dog gjør det nok ikke så mye om man i ny og ne spiller av en plate som ikke er helt rett, men man bør i sin alminnelighet etterstrebe å spille av rette, feifrie og rene plater.
Ikke desto mindre bør man samtidig sørge for at der er samsvar ('match') mellem pickup sin sporings-ettergivenhet og tonearmens effektive masse, - pickup med høy compliance passer til tonearm med lav effektiv masse, og vice versa, d.v.s. pickup med lav compliance passer til tonearm med høy effektiv masse. Hvis der er fullt samsvar mellem disse variabler, reduseres fjæringssystemets slitasje maksimalt og best mulig lydkvalitet bibeholdes.
Vel overveid og klokt svart . )
Ja sorry Hasse såg ikke ditt svar,,,,,, du er jo en trugen og erfaren HI FI fag mann det vet jeg jo : )![]()
...... Ja....... Akkurat som jeg skrev i #19
![]()
I en ideel verden kunne jeg fått bytta ut de warpede platene mine - men når noen mener at belastning og slitasje på cartridge og nålefane bare er en myte når warpede plater spilles av, og så lenge det låter greit ikke er noe grunnlag for nytt produkt, så er det pent lite man får gjortFor å være forsikret om at pickup sitt fjæringssystem belastes minimalt, og nålens sporings-ettergivenhet (compliance) holdes vedlike, noe som er en forutsetning for best mulig gjengivelseskvalitet, bør platene være rette (flate), slik at pickup og derved tonearm ligger i ro under avspilling.
Dog gjør det nok ikke så mye om man i ny og ne spiller av en plate som ikke er helt rett, men man bør i sin alminnelighet etterstrebe å spille av rette, feifrie og rene plater.
Ikke desto mindre bør man samtidig sørge for at der er samsvar ('match') mellem pickup sin sporings-ettergivenhet og tonearmens effektive masse, - pickup med høy compliance passer til tonearm med lav effektiv masse, og vice versa, d.v.s. pickup med lav compliance passer til tonearm med høy effektiv masse. Hvis der er fullt samsvar mellem disse variabler, reduseres fjæringssystemets slitasje maksimalt og best mulig lydkvalitet bibeholdes.
Vinylplatene ble alltid kjøpt med ekstra plastcover og har derfor ingen slitasje. Lagring stående vertikalt kun på egenvekt holder de rette og fine med minimal slitasje. Innercover-åpning alltid plassert 90° på Yttercover-åpningen hindrer alt støv. Brukte plater her ser fortsatt ut som nye.......etter 50 år med nevnte metode.Litt trist at det finnes så få gode løsninger for å oppbevare plater. Det optimale er å ha et skap hvor platene oppbevares stående med et jevnt og lett trykk på hver side. Det bør ikke være større avstand mellom faste skillevegger enn 15-20 cm. Det bør også være dør på skapet for å hindre støv, og platene bør helst oppbevares uten ekstra plastcover utenpå, for at sidetrykket skal bli mest mulig jevnt. Jeg har to slike skap hjemme som er bygget med utgangspunkt i en IKEA-løsning (som gikk ut av produksjon for mange år siden). Platene holder seg rette, fine og støyfrie, og coverne er som nye. Brukte plater unngår jeg som pesten; ikke godt å vite hva som finnes av avleiringer i gamle riller...