Waters siste album. Hva synes dere?

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.353
Antall liker
1.299
Sted
Stavanger
Min mening;
Like det så langt. Typisk waters då, en smule eksentrisk.
Første spor så fikk eg samme følelse når eg hørte Jonny cash og David bowie siste album litt sånn avskjed prega.
IMG_6663.png
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.485
Antall liker
35.323
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har hørt den tre ganger nå, liker hans tolkning av "The dark side of the moon".
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Fikk litt The War Of The Worlds med Jeff Wayne vibbs, Vokalen nærmer seg også Leonard Cohen på mange måter. For meg er produksjonen og lydkvaliteten bra nok til at jeg kjøper denne på vinyl. Tommel opp for min del, men ikke særlig nytenkende.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Har også bestilt den på vinyl. Liker ideen om å la opphavsmannen se seg tilbake og legge hele sin nåværende livserfaring inn i de låtene han selv lagde for 50 år siden.

Kan jeg i samme åndedrag få anbefale "Sanger Jokke lærte meg" med Trond Granlund? Vet ikke helt hvorfor jeg får denne assosiasjonen, men det er noe med livserfaringen som kommer ut gjennom låtene, antar jeg.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Liker hva han har gjort med låtene - men er ikke særlig glad i det komprimerte lydbildet, greit å lytte på lavt i bakgrunnen.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.677
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
Har spilt plata flere ganger siste uka og den er ikke så hakkende gale, som jifbaderom så slo tanken leg att dette er noe av det siste han gjør. Det var noe med hele måten han snakker på, men sikkert bare en innbilning fra min side.
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Har også bestilt den på vinyl. Liker ideen om å la opphavsmannen se seg tilbake og legge hele sin nåværende livserfaring inn i de låtene han selv lagde for 50 år siden.

Kan jeg i samme åndedrag få anbefale "Sanger Jokke lærte meg" med Trond Granlund? Vet ikke helt hvorfor jeg får denne assosiasjonen, men det er noe med livserfaringen som kommer ut gjennom låtene, antar jeg.
Her er jeg helt enig, overnevnte plate ga meg selv, selv innsikt etter alvorlig sykdom hvor denne plata holdt meg oppe og betyr mye for meg i dag uten å dra det for mye ut.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.786
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Hadde bestilt denne på vinyl, men valgte å avbestille før den ble sendt.
Hvorfor? Tja, hørte de spora som ble lagt ut på Spotify etter hvert. Holdt egentlig med money, blir for dunkelt og for lite fengende for min del. Originalen som er et mesterverk imo er jo heller ikke et livsbejaende stykke, men det har for min del vært en inspirasjon til refleksjon og livsanskuelse i motsetning til redux. At vokal prestasjonen er mer å sammenligne med en siste krampetrekning av en la oss være ærlige ikke fremragende vokalist gjør det ikke noe bedre. Høres ut som et reguiem uten Kvaliteten til Bowies siste og for den del Covens.
Dette er oppfatningen til en stor Pink Floyd og Waters fan. Jeg er bare så sikker på at om jeg kjøpte denne så ville den bare stå urørt i hylla etter en testspilling. RW trenger ikke å fortvile økonomisk, jeg har akkurat spilt igjennom ( 2 ganger) nyinnkjøpt Dark side of the moon. Den livserfaringen til en gammel mann han flagger høres for meg bare depressiv ut.
Hilsen en halvgammel sur gubbe
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Fant den også i Atmos - betydelig bedre å lytte til :)

 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.951
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Liker egentlig ikke Waters så godt og syns PF ble bedre med Gilmour i spissen, men denne synes jeg er nydelig. Skal kjøpes så snart det er litt kroner på konto igjen.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.387
Antall liker
11.102
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Ødelegge en klassisk utgivelse med masse selvopptatt babbel. Riktignok dukker det opp små snutter med musikk i alternative arrangement, men det er jo omtrent som en trailer jamfør filmen. Ikke synes jeg de alternative tolkingene tilfører noe heller. Beklager men dette er ikke noe for meg.
 
Sist redigert:

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
22
Antall liker
62
Sted
Kølis
Etter å ha levd med originalen, i forskjellige innspillinger og på diverse medier i 50 år, føler jeg at dette var plata vi (jeg) ikke trengte. Både RW og resten av gutta har spilt denne live siden dengang, og ingen av live-versjonene, så bra de enn måtte være, klarer å gjenskape helheten og stemningen i originalen, imho.

Slik jeg ser det, og det er fullt mulig å være uenig, så er dette kulminasjonen av at RW ikke kan gi de andre gutta i bandet kredit for noe som helst; han må i hvert fall i egne øyne være den som har skapt og fremført alt sammen. Jeg føler meg bare trist av å spille dette her. Den blir heller ikke bedre av alt pratet fra en gammel og sær gubbe. God lyd er ikke alt.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Skulle den dukke opp på blu ray med surroundversjonen blir det kjøp.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
939
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
For meg blir redux tam uten kontrastene og dynamikken i originalen. Det hjelper heller ikke at RW framstår som envis gammel grinebiter for tiden, en trist sortí synes jeg..
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Jeg er så skuffet.....nærmest ked af det fordi jeg altid har set Waters som den største nogensinde.
 
M

musicus

Gjest
Fikk litt The War Of The Worlds med Jeff Wayne vibbs, Vokalen nærmer seg også Leonard Cohen på mange måter. For meg er produksjonen og lydkvaliteten bra nok til at jeg kjøper denne på vinyl. Tommel opp for min del, men ikke særlig nytenkende.
Hvorfor skal man tenke nytt om ett 50 år gammelt album? Men vent nå litt! er det ikke presis det vi har gjort!!? Same same but different! ;)

mvh
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde hørt Money fra denne platen tidligere, og ble langtfra imponert!
(Beste versjon av den er live-versjonen fra DSOT)
Forrige fredag hørte jeg igjennom platen 2 ganger, og ble mer skuffet ved lytting nummer 2 enn den første.
Er enig med at dette var et stort gjesp… Roger Waters goes Leonard Cohen er vel en gjenganger på nettet.
Jeg er tilhenger av både Roger Waters, Pink Floyd og Leonard Cohen, for å ha nevnt det.

Kort oppsummert, denne platen kunne han spart oss for!
 
M

musicus

Gjest
Jeg er så skuffet.....nærmest ked af det fordi jeg altid har set Waters som den største nogensinde.
Han er en gammel mann som redefinerer sine ord i ett annet musikalsk uttrykk, det er ikke bare albumet som er 50 år eldre, de som hørte det da, burde innse sin tid nå, og høre det samme i en eldre Herres ord...
Håper du kommer over skuffelsen....

Mvh
 
Sist redigert av en moderator:
M

musicus

Gjest
Hadde hørt Money fra denne platen tidligere, og ble langtfra imponert!
(Beste versjon av den er live-versjonen fra DSOT)
Forrige fredag hørte jeg igjennom platen 2 ganger, og ble mer skuffet ved lytting nummer 2 enn den første.
Er enig med at dette var et stort gjesp… Roger Waters goes Leonard Cohen er vel en gjenganger på nettet.
Jeg er tilhenger av både Roger Waters, Pink Floyd og Leonard Cohen, for å ha nevnt det.

Kort oppsummert, denne platen kunne han spart oss for!
Men hva tror du? RW i en yngre og sprekere versjon 50 år etter? nähhh..selvsagt er det en annen versjon men å sammenligne mot originalen som er og blir en bauta...kanskje han ligger foran med noen år og har tatt det gamle aktuelle inn i en ny opg mer moden versjon som passer ham?! ja takk begge deler...magaplasket hadde värt om han skulle prøve overgå eller sammenligne med den originale, töfft att han tar hensyn til alder, presentasjon og resten..."same same but different"!! :cool:

mvh
 
M

musicus

Gjest
Ødelegge en klassisk utgivelse med masse selvopptatt babbel. Riktignok dukker det opp små snutter med musikk i alternative arrangement, men det er jo omtrent som en trailer jamfør filmen. Ikke synes jeg de alternative tolkingene tilfører noe heller. Beklager men dette er ikke noe for meg.
Selvopptatt babbel? er det ikke det samme babbelet du hörte på utgivelsen av 50 år siden? Men det kanskje er mer forståelig nå enn da?...jeg bare undrer...

mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.691
Antall liker
58.643
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Sååå ung er du ikke ennå 😎

mvh
Nei, snarere tvert imot O.M. Dessverre. 😊

Det er så mange andre gode og mer spennende utgivelser, så jeg ser ingen grunn til å kjøpe inn denne. Jeg har hørt hele via TIDAL.

Det virker som folk kjøper alt det står Waters eller Pink Floyd på. Det har jeg slutta med for mer enn 20 år sida. I mine ører er enkelte ting disse gutta gjorde banebrytende. og av det beste som kom ut av ny musikk i sin tid, men det gjelder absolutt ikke hele produksjonen.
Waters er omtrent som Hamsun. Genial i sin glanstid, men aldeles forstokket der han nå befinner seg i sin egen boble.
Mange blir sikkert sure og fornærmet av slike utsagn, men jeg har altså mine mange timer med DSOTM, Meddle og Wish You were here.
Det var spørsmål om hva jeg mener.
Andre må få mene akkurat hva de vil. Skulle bare mangle. 😊
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Et veldig interessant album. Og en kjærkommen nytolking, som heldigvis i likhet med alle andre nytolkinger ikke fortrenger originalversjonen.

Men er det bare jeg som plages av noen irriterende forvrengte bilyder i diskanten på Roger Waters sin vokal? Det er spesielt fremtredende på Speak to me (øker mot slutten av sporet) og på deler av Money.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Han er en gammel mann som redefinerer sine ord i ett annet musikalsk uttrykk, det er ikke bare albumet som er 50 år eldre, de som hørte det da, burde innse sin tid nå, og høre det samme i en eldre Herres ord...
Håper du kommer over skuffelsen....

Mvh
Så ville jeg langt hellere have et nyt album fra ham. Jeg er måske bare vokset fra Waters? Jeg kan heldigvis stadig nyde min samling af gamle lp'er og cd'er.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.080
Antall liker
33.821
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Tror ikke jeg hadde klart å lytte meg gjennom hele albumet om jeg la all min godvilje til . Beklager Waters - I'm out. Bruddet med Pink Floyd og all dritten som fulgte har preget mannen i all ettertid i tillegg til mye i bagasjen fra barndommen. Sånn - så er det sagt.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Kom opp på Spotify. Hørte han mumle i bakgrunnen mens jeg leste en bok. Fruen hadde skrudd lyden godt ned og det passet veldig bra å ha svakt i bakgrunnen.
 
M

musicus

Gjest
Nei, snarere tvert imot O.M. Dessverre. 😊

Det er så mange andre gode og mer spennende utgivelser, så jeg ser ingen grunn til å kjøpe inn denne. Jeg har hørt hele via TIDAL.

Det virker som folk kjøper alt det står Waters eller Pink Floyd på. Det har jeg slutta med for mer enn 20 år sida. I mine ører er enkelte ting disse gutta gjorde banebrytende. og av det beste som kom ut av ny musikk i sin tid, men det gjelder absolutt ikke hele produksjonen.
Waters er omtrent som Hamsun. Genial i sin glanstid, men aldeles forstokket der han nå befinner seg i sin egen boble.
Mange blir sikkert sure og fornærmet av slike utsagn, men jeg har altså mine mange timer med DSOTM, Meddle og Wish You were here.
Det var spørsmål om hva jeg mener.
Andre må få mene akkurat hva de vil. Skulle bare mangle. 😊
hehe...jeg hadde også ett horn i siden til den og de fra locked down sessions, men ble overrasket over hvor tidsriktig (ift hans egen alder) han har gjort produksjonen, ble meget positivt overrasket også her...selvsagt er det fritt fram å mene hva man vil om den! men om man trodde han ville overgå originalen så kan man jo forstå skuffelsene, eller bare ikke like den nye 😊

mvh
 
M

musicus

Gjest
Så ville jeg langt hellere have et nyt album fra ham. Jeg er måske bare vokset fra Waters? Jeg kan heldigvis stadig nyde min samling af gamle lp'er og cd'er.
Jeg tror ikke jeg hadde giddet höre noe nytt og mer surmuling fra fyren, det rekker med det han har gitt ut allerede, det gamle derimot kan jeg ta som variasjoner over ett tema ;)

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som spørgsmåler som blev stillt for noen måneder siden, da Lockdown sessions blev utgitt:
"Trenger man mere av disse/sine gamle helter??".
Etter å ha kjøpt og hørt den blev mitt svar JA.
Er han en dritsekk på sine gamle dager?? Sikkert. Har han storhetsvanvid, som føler han må stå op i
FN´s sikkerhetsråd og forsvare Russland?? Helt sikkert.
Ser man bort fra allt det, liker jeg faktisk "Redux". Kanskje han har gjort den slik, at den skal være så
"far away" fra nåværende Pink Floyd?? Vet ikke, men om man ser bort ifra allt tullet med personen,
og betrakter album´et som et statement på, hva RW vil med dette i den alderen han har nå, så syns jeg
at det faktisk er bra.
Samme, da Cat Stevens gjorde "Tea For the Tillerman-2". Det er på den helt tydeligt, at han ikke synger
så bra lengere.... Noen toner, hvor han før gikk opp i høyden, klarer han fint å omdefinere til noe annet.
Både guitarspill og musikken som helhet er mere "laid back" en før, men stadig en veldig bra fortolkning
av noe vi kjennte.
Fortryder ikke et øyeblikk "DSOTM Redux" ;)
 
Topp Bunn