Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.443
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vil tru det blir vanskelig med den lekkerbiskenen som står på toppen av Finiteracket nå.
    En fin nellik av en kamerat du har, som setter igjen en sånn rå slede og sier; bare prøv den så mye du vil,helt uten forpliktelse,
    -jeg trenger ikke pengene før over helga...:cool:

Ri aldri en hest du ikke kan kjøpe.
    (Gammelt visdomsord fra hest og hifimiljøet på indre østlandet);)

Her er det bare å ta til fornuft og høre på vinylmannen. sitat:
    CD er UT!

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her er det mange som selger skinn før.......mens en halvgammel kjerring får skjønnhetssøvnen sin. Jaja, taim vill sjåv :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    JJ skal ha deg på horn, gismo vil ha deg til å bytte pre/dac, blues vil at du skal ha deg snurre.. Mye god omtanke her...Mens jeg, jeg er beskjeden , stille og tander... :rolleyes::cool:... Og siden jeg uansett er den fra gjengen som har bidratt MEST til oppgradering hos deg, skal jeg ikke si så mye... Det jeg KAN si at å skaffe seg egen erfaring i eget rom er veldig bra. Annerledes er heller ikke bestandig bedre. Og at hørselen din og min slett ikke er noen konstant, men en særs utro tjener. Kos deg pus :)

En liten sang , for å illustrere , poenget ... Og tror og resten her tenker det samme.. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    .....og du vil fortrinnsvis at det skal være et såpass ukjent merke at kun deler av haifai-miljøet i Ulan Bator har hørt om det før ;)

At det er du som har gitt meg det største haifai-løftet noensinne, HC, det strides heller ikke de lærde om ;)

Ikke vanskelig å underskrive på poengene i innlegget ditt. Det er faktisk kun ved test i eget oppsett at man kan mene med noenlunde subjektiv trygghet om noe er bedre, annerledes etc. enn det du har fra før :)

Begynner å lande på en konklusjon rundt Ayon direkte mot Karan amp Vs. Tidal Hifi gjennom Naim DAC/PSU mot Karan pre og amp. Noen som har lyst å gjette på hva jeg opplever av forskjeller?

D

Dåbbel J

Gjest
    Apekister seg imellom må testes i eget rom...
    Når du hører et skikkelig hornoppsett så gir du beng i hvor det er...
    For kvaliteten er ubestridt 8)

:p

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.483
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hmm.. må teste litt av denne kjærramikk dødaren.. ;)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Karmane jeg tørr ikke gjette på forskjeller da jeg ikke har hørt noen av delene og ikke vært hjemme hos deg.
    Men tipper Karan og Naim fremdeles er hakket bedre og at det i beste fall er en side forflytning på lyd-siden.
    Kos deg med det du har og kinderegget som er på en liten visitt.

roeng2

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Få høre nå. Jeg tipper sannsynligheten for noe bytte av noe som helst er liten.
    1. Det koster penger
    2. Du må selge noe, som er en prosess.
    3. Du er lat og liker å kjøre sort kebab mustang.
    4. Du har brukt cash og kona vil ha flere bilder av nakne menn.

5. Du har guts nok til å ikke høre på fjøsnisser som meg, men vil lære selv..

Så forskjeller ja, men noe bytte nei 8)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Apekister seg imellom må testes i eget rom...
    Når du hører et skikkelig hornoppsett så gir du beng i hvor det er...
    For kvaliteten er ubestridt 8)

:p
    Spretter frem når du minst venter det, men alltid det samme gnaget :cool:

image.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spør HCS hvilket spor det var, tilsett kroppen rikelig med Genever og litt øl, vri deretter mot høyre inntil det gjør vondt og rapporter deretter tilbake ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Karmane jeg tørr ikke gjette på forskjeller da jeg ikke har hørt noen av delene og ikke vært hjemme hos deg.
    Men tipper Karan og Naim fremdeles er hakket bedre og at det i beste fall er en side forflytning på lyd-siden.
    Kos deg med det du har og kinderegget som er på en liten visitt.

roeng2
    Skukkje forundre meg :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Få høre nå. Jeg tipper sannsynligheten for noe bytte av noe som helst er liten.
    1. Det koster penger
    2. Du må selge noe, som er en prosess.
    3. Du er lat og liker å kjøre sort kebab mustang.
    4. Du har brukt cash og kona vil ha flere bilder av nakne menn.

5. Du har guts nok til å ikke høre på fjøsnisser som meg, men vil lære selv..

Så forskjeller ja, men noe bytte nei 8)
    Mye rett her, men det eneste som er helt rett er nummer 3 ;)

Har egentlig aldri vært inne på tanken på å kjøpe, men det er jo lett for at det begynner å murre litt :D I motsetning til mye annen haifai er faktisk listeprisen på denne litt lavere her nede (selv med dagens eurokurs), sleng på at jeg kan kjøpe uten moms og deretter får den til kompispris.......lett å la seg friste :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hadde nummer 4 som bankers.. 8).

Kan du ikke gjøre det litt spennende. Spør van Dalen om du får teste de nye Nagra tingene.. Så tar du med deg rumpe - blotteren som bærehjelp.. ;D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her er hva jeg akkurat nå klarte å kvekke av meg på engelsk og sendt til eieren av Ayon spilleren.....

I have now tested back and forth between Ayon directly connected to my Karan amp, and Tidal Hifi streaming to my Naim DAC/PSU and thereafter through my Karan preamp and amp.

It's difficult to make a fair comparison, because different things play in and makes it a little bit like comparing apples and bananas. It's of course especially difficult to be sure if I use the same sound pressure when using two different preamps, so take it for what it is. Furthermore, I have only tested with one track, Grant Green, Idle Moment. Still, this track has a lot of energy in the lower frequencies and to some degree in the higher frequencies.

In my opinion, Ayon delivers more energy in the lower frequencies and the bass is more prominent when using Ayon compared to the Naim setup with the Karan preamp. Whether this "extra" bass is correct based on the information on the cd or added in by the Ayon player, I guess is an open question.

I think the Naim setup with the Karan preamp is better when it comes to timbre. The instruments sounds clearer and more crisp compared to Ayon. Ayon sounds more "round and comfortable" without any edges, edges here ment positively. I also think the sound with Naim and the Karan preamp is a bit more organic then with the Ayon setup.

In sum Ayon has a pleasant sound and gives a bit of a warm and fuzzy feeling. I guess it's easy to get addicted to this type of sound. The sound with Naim and the Karan preamp is more engaging and I guess more hifi correct. This said, the Ayon player still sounds great and delivers sound I could enjoy for a long long time. I guess it all boils down to what each and one of us prefer.

Well, that was my first impression so take it for what it is. Mind you, Zohreh actually had a different opinion, and that is actually the first time we disagree when it comes sound differences.....

I morgen satser jeg på å få sjekket ut om jeg opplever forskjell mellom de to ampene. Begynner nå å bli ganske drittlei av denne ene låten med Grant Green ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt sånn schzio her du karmana... Men dine inntrykk er dine egne,...De skal ingen ta ifra deg.. ;)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    God lesning karmana, skulle jo nesten vært skribent. Lett og forstå hva du opplever som forskjeller. Virker ikke som om rør passer til dinne preferanser i ditt anlegg:cool:

roeng2

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt sånn schzio her du karmana... Men dine inntrykk er dine egne,...De skal ingen ta ifra deg.. ;)
    Schizo meg her og schizo meg der. Er vel en ærlig sak å både like moren og datteren hvis det er det du mener :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.133
    Vil tru det blir vanskelig med den lekkerbiskenen som står på toppen av Finiteracket nå.
    En fin nellik av en kamerat du har, som setter igjen en sånn rå slede og sier; bare prøv den så mye du vil,helt uten forpliktelse,
    -jeg trenger ikke pengene før over helga...:cool:

Ri aldri en hest du ikke kan kjøpe.
    (Gammelt visdomsord fra hest og hifimiljøet på indre østlandet);)

Her er det bare å ta til fornuft og høre på vinylmannen. sitat:
    CD er UT!

Ugh, visdomsord fra Høvding Stinkende Storetå i blåskogen.
    Men sååååååååååååå...ut er ikke CD vel?
    Konemor og jeg kom i skade for å handle 24 av slaget i forskjellige valører på platemesse i Fredrikstad i dag :cool:
    Moggo....og billig sammenlignet med platepusherne på nettet ;)
    I morgen blir det vasking av digitale ølbrikker, og snekkring av dør til utvendig bod.
    Samt musikk tell arbe!

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Schizo meg her og schizo meg der. Er vel en ærlig sak å både like moren og datteren hvis det er det du mener :)
    Spørsmålet er hva du mener... Mer bass er mindre organisk? Timbre er det samme som hifi korrekt? Fuzzy innen hvilke frekvenser? Hehe... Bare jank your chain, Sir.. Å beskrive noe som ibefatter tekniske løsninger, følelser og egne preferanser er ikke lett. Men kudos for å teste ut, det får du. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spørsmålet er hva du mener... Mer bass er mindre organisk? Timbre er det samme som hifi korrekt? Fuzzy innen hvilke frekvenser? Hehe... Bare jank your chain, Sir.. Å beskrive noe som ibefatter tekniske løsninger, følelser og egne preferanser er ikke lett. Men kudos for å teste ut, det får du. :)
    Hmmmm, det jeg har skrevet er jo selvfølgelig subjektivt og kun basert på følelser og egne preferanser, dog forsøkt med et mest mulig åpent sinn :)

Må innrømme at jeg ikke skjønner en lyd av hvordan du tolker ift. hva jeg har forsøkt å få frem. Det betyr definitivt ikke at din tolkning av hva jeg skriver nødvendigvis er feil :)

Jeg har vel ikke satt bass opp mot organisk i det jeg skriver? Jeg har skrevet om hvordan jeg opplever bassen, og i neste avsnitt tilført en setning, som kunne stått for seg selv, på hvilken av oppsettene jeg opplever som mest organisk. For meg betyr organisk, noe som kan være feil, sammenheng i lydbildet.

Timbre det samme som hifi-korrekt, skjønner jeg mer at du misforstår ut fra hva jeg har skrevet. Likevel synes jeg du fremstår litt som fanden leser bibelen. Dette er ikke en dybdeanalyse, men kun scratching the surface i noen korte og overfladiske avsnitt (av hva jeg fikk frem på engelsk i farten). Timbre er for meg klangen på instrumentene, noe jeg forsøker å beskrive kort i setningen etterpå. Dette blir selvfølgelig litt feil ift. hva som ligger i timbre som jo mer er hvordan instrumentene låter/skal låte. Mer hifi-korrekt er selvfølgelig et kraftig hopp til konklusjon. For meg handler det om at jeg opplever den ene som mer detaljert og oppløst med tydeligere klangfarger og litt bedre sammenheng i lydbildet. Tynt grunnlag, men det var det jeg forsøkte å få frem.

Fuzzy ift. hvilke frekvenser? Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig for meg å spesifere dette i en overfladisk beskrivelse av lytteinntrykk? Dette avsnittet beskriver bare mitt subjektive helhetsinntrykk basert på følelser og egne preferanser. I den forbindelse opplevde jeg Ayonen som mer varm og behagelig i lydbildet enn mitt eget oppsett. Burde ikke være vanskelig å forstå det hvis man legger godviljen til.

Selv synes jeg det du trekker frem blir ganske meningsløst i det som er ment som noen overfladiske og subjektive lytteinntrykk skrevet av meg, og selvfølgelig ikke slik du selv ville skrevet det. Likevel, helt fair det :) Synes likevel du setter deg på din høye hest og skuer nedover med et litt lett småhånlig blikk. Kanskje ikke sånn ment, men sånn oppfattet, noe jeg opplever som lite sjarmerende.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, det skal ikke være lett vet du. Ei heller det skrevne ord. Bare så det er sagt så her er ingen høy hest. Snarere nysgjerrighet hvordan vi beskriver høyst ulikt målbare parametre.

Når det er sagt er "organisk" noe jeg foretrekker fremfor korrekt. Naturlig, ekte, analog er bra ting. Hifi, korrekt mindre bra.. Men det er subjektive parameter som ikke er så lett å forklare med ord. Ihvertfall ikke skriftlig.

Men nå skal jeg ta eslet å lunte ut av tråden din. Dette ble litt for mye dill og dall. Og det gidder jeg ikke.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, det skal ikke være lett vet du. Ei heller det skrevne ord. Bare så det er sagt så her er ingen høy hest. Snarere nysgjerrighet hvordan vi beskriver høyst ulikt målbare parametre.

Når det er sagt er "organisk" noe jeg foretrekker fremfor korrekt. Naturlig, ekte, analog er bra ting. Hifi, korrekt mindre bra.. Men det er subjektive parameter som ikke er så lett å forklare med ord. Ihvertfall ikke skriftlig.

Men nå skal jeg ta eslet å lunte ut av tråden din. Dette ble litt for mye dill og dall. Og det gidder jeg ikke.
    Brann i rosenes leir :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.483
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Spør HCS hvilket spor det var, tilsett kroppen rikelig med Genever og litt øl, vri deretter mot høyre inntil det gjør vondt og rapporter deretter tilbake ;)
    Ingen problemer her. Ingen kjærramikk gikk ;)
    Skal ikke skru selv vettu, eiere og koner har en naturlig barriere som kutter på et visst nivå. Ompuss :cool:
    Hehe. Stopper ikke å skru før noe bunner ;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Nå skulle jeg til og si noe frrekkt..... men jeg lar vær. Dere klarer dere så fint selv :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå skulle jeg til og si noe frrekkt..... men jeg lar vær. Dere klarer dere så fint selv :rolleyes:
    Det kan nok være like greit :) Nå tåler forøvrig HC og jeg å kakke hverandre litt på skinnleggen uten at noen skjede blir skadd. Litt trøkk så tilbake til hverdagen. Uproblematisk :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har forsøkt meg litt mer på sammenligning mellom Ayon og mitt eget utstyr, spesielt siden kona og jeg hadde forskjellig oppfatning. Har egentlig mer respekt for hennes ører enn mine egne :) Etter en ny seanse er jeg vel egentlig mindre bastant på forskjellene og synes at det låter mer likt enn jeg opplevde i går :rolleyes::)

Det rare er at det låter relativt likt opp gjennom hele frekvensspekteret, men likevel sitter jeg igjen med en følelse av at det er en forskjell. Igjen handler det om ett litt varmere og behageligere lydbilde når det er rør i kjeden. Rikere klangkarakter er et ord som slår meg her i farten. Ikke noe breaking news i dette, men litt rart når jeg har problemer med å identifisere forskjeller på instrumenter og bass. Kan dette i stor grad handle om rørforsterkerens harmoniske forvrengning? Eller om hva jeg spiste til frokost eller at kona påstår at vi skal på et kjøpesenter i dag ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.483
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ingen problemer her. Ingen kjærramikk gikk ;)
    Skal ikke skru selv vettu, eiere og koner har en naturlig barriere som kutter på et visst nivå. Ompuss :cool:
    Hehe. Stopper ikke å skru før noe bunner ;)
    Bøyer meg udmykt i støvet over at det øyensynlig på alle måter tåles litt mer trøkk i Nord Norge ;)
    Hehe.. nja mer trøkk vet jeg ikke.. er jo bare noen søte 5" som står her... litt hjelp i bunnen får de jo nå..men det stopper nok opp først i de små :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.443
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har forsøkt meg litt mer på sammenligning mellom Ayon og mitt eget utstyr, spesielt siden kona og jeg hadde forskjellig oppfatning. Har egentlig mer respekt for hennes ører enn mine egne :) Etter en ny seanse er jeg vel egentlig mindre bastant på forskjellene og synes at det låter mer likt enn jeg opplevde i går :rolleyes::)

Det rare er at det låter relativt likt opp gjennom hele frekvensspekteret, men likevel sitter jeg igjen med en følelse av at det er en forskjell. Igjen handler det om ett litt varmere og behageligere lydbilde når det er rør i kjeden. Rikere klangkarakter er et ord som slår meg her i farten. Ikke noe breaking news i dette, men litt rart når jeg har problemer med å identifisere forskjeller på instrumenter og bass. Kan dette i stor grad handle om rørforsterkerens harmoniske forvrengning? Eller om hva jeg spiste til frokost eller at kona påstår at vi skal på et kjøpesenter i dag ;)
    Her tror jeg helt seriøst at du er inne på noe.
    Tror også at det har litt med tilvenning FRA eget utstyr å gjøre.
    Det å nullstille seg opplever jeg som vanskelig stadig vekk.
    (Å gå fra rom til rom i Horten kan du tenke deg er en utfordring sånn sett.)

Vi har snakka om det før husker jeg, og det å spørre hvordan ting låter for fruer, sønner og døtre , naboer osv som ikke er befengt med alle mulige tvangstanker og forestillinger rundt hifi greiene kan være fruktbart. De har ikke så mye som står i veien for den rene lytteopplevelsen.
    Bare det at du VET det er rør, eller VET hvor komponenten er laget og hva den koster påvirker lytteoppfatningen kolossalt.

Ikke spør vanskelig, bare spør fruen hva som låter best eller mest naturlig. Svaret stemmer oftest.:)

Ellers tror jeg din beskrivelse mht Ayon/rør har noe for seg.
    Jeg har ikke hørt apparatet, men rør i moderne konstruksjoner blir ikke brukt for å lage fløyelsgrøt.
    Min erfaring er at man ofte opplever det som mer levende, mer til å ta og føle på når det er rør i kjeden, og disse er brukt riktig.
    Særlig hvis det gjelder rør i forforsterkerdelen.
    Du sa det sjøl. Rikere klangkarakter. Dvs mer livaktig.

Det er ikke dermed sagt at rør gjør ALLE ting bedre, men mer snakk om prioritering og hva man ønsker å få fremhevet i lydbilde.

Interessant dette:)

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke vanskelig å være enig i det du skriver, BB :)

Med så kort tid, og alle de feilkildene som jeg i liten grad har tatt meg tid til å forsøke å eliminere, så er mine lytteinntrykk så lang fra objektivt som det er mulig å komme ;) Det er definitivt lettere å sammenligne to par høyttalere på en forsterker, enn ett par høyttalere på to ulike forsterkere. Jaja, kanskje ikke lett, men lettere å sette like rammebetingelser, før det en har mellom ørene kommer inn med all sin erfaring og fordommer etc. og forkludrer alt det objektive :) Noe som forsovet er hele gleden og frustrasjonen ved denne hobbyen :)

Ayon forsvinner ut døren i ettermiddag. Skulle gjerne ha beholdt den og vekslet på bruken ut fra mitt eget humør, type musikk og innspillingskvalitet :) Skal ikke se bort fra at jeg forsøker meg igjen med litt rør på preamp-siden senere :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Snart på jobbreise, men hjemme til helgen og ny demo på Rhapsody. Denne gleder jeg meg litt ekstra til. Hørte disse aktive høyttalerne for et par måneder siden. De ble da demonstrert av Mr. Hypex selv, Bruno Putzeys som har utviklet dem. Så langt har ikke det jeg har hørt av forsterkere med hypex-moduler vært noen innertier hos meg. Jeg var derfor negativ i utgangspunktet på demoen, men ble positiv overrasket over hva man har fått til i dette lille kabinettet. Er derfor veldig spent på hvordan det høres ut til helgen :)

image.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn