Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er litt fristende å gå "down in flames" på 9999 ;) men må jo fortsette litt, slik at jeg får ærestittelen for å være blottet for fornuftig bruk av egen tid ;)
    Gratulerer med innlegg #10k! ;D

Du nærmer deg æresdustetittel, så stå på så er du en av oss gamlegutta... ;)
    Faen da, det er aldri godt nok :mad:;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har fem headshell i ulike vektklasser og materialer jeg ikke bruker om du er interessert i å låne. Send meg PM om du vil teste.
    Takk for et usedvanlig hyggelig tilbud, Fosse :) Flere gode hjelpere i Bergen, så jeg satser på at ting ordner seg til helgen. Hvis ikke drysser det plutselig inn en PM.

Satser på at en helg i mai tilbringes i München. Håper du og fruen finner tid i år. Din bedre halvdel er helt klart en av gutta, uten å være i nærheten av å være en av gutta :D

M

medlem215396

Gjest
    Blir spennende å se hvor lenge "nervene" holder, før treskeverket går ut igjennom døra :) Aner å se at presset om å beholde har bygget seg opp til uimotståelige høyder.
    Lesning som dette er hovedgrunnen til at jeg holder an hvilken vinylspiller jeg skal anskaffe, inn mot pensjonstilværelsen.

Hva med å knekke en valnøtt og bruke skallet som headshell..... sammen med et glass rødvin selvfølgelig :rolleyes:

Den venstrevridde greia er Gud's straff for å kvitte seg med feil høyttalerpar :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 471716
    Jeg mener jeg har sagt det til deg før at retipping av Rohmann neppe vil være lønnsomt!?!
    BTW; God helg!;)
    ......og etter at jeg fant ut at den ikke kostet mer enn 10K ny, er jeg helt enig med deg. Nå er det likevel ikke slik at alt kan vurderes i lønnsomhet (og spesielt ikke med haifai som hobby), så i går bestilte jeg puss og stell for Rohmann i UK. Selv tror jeg ikke den kan reddes, men det koster meg ikke allverden å få sjekket ut :)

Ha en fin helg! :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir spennende å se hvor lenge "nervene" holder, før treskeverket går ut igjennom døra :) Aner å se at presset om å beholde har bygget seg opp til uimotståelige høyder.
    Lesning som dette er hovedgrunnen til at jeg holder an hvilken vinylspiller jeg skal anskaffe, inn mot pensjonstilværelsen.

Hva med å knekke en valnøtt og bruke skallet som headshell..... sammen med et glass rødvin selvfølgelig :rolleyes:

Den venstrevridde greia er Gud's straff for å kvitte seg med feil høyttalerpar :)
    Har strengt tatt usedvanlig lave skuldre i forhold til et eventuelt press for å beholde platespilleren. Det såkalte treskverket fungerer strålende, og så vil tiden vise hva som er grunnen til gainforskjellene. Den gir meg foreløpig eierglede, og utfordringene er ikke slik at de plager meg i hverdagen :) Sikkert ikke fornuftig å beholde den, men hva som er fornuftig i denne hobbyen er vel in the eyes of the beholder :)

Man kan sitte veldig lenge på gjerdet, Stover, men det kan også medføre at man har gått glipp av mye moro i ventetiden :cool::D

M

medlem215396

Gjest
    Det var mest et forsøk på morsomheter, men kanskje ikke helt vellykket :rolleyes: Samtidig har jeg langt ifra sittet på gjerdet opp igjennom årene, det har vært impulsivt, styrt av eierglede osv, men det kommer til et punkt der man velger å holde an litt. Går lei av manglende impulskontroll rett og slett.

Når det er sagt, jeg har ikke på noen som helst måte grunnlag for å si at du er kommet dit. Å lese denne tråden er en del av min daglige Hifi dose så stå på :)

Har strengt tatt usedvanlig lave skuldre i forhold til et eventuelt press for å beholde platespilleren. Det såkalte treskverket fungerer strålende, og så vil tiden vise hva som er grunnen til gainforskjellene. Den gir meg foreløpig eierglede, og utfordringene er ikke slik at de plager meg i hverdagen :) Sikkert ikke fornuftig å beholde den, men hva som er fornuftig i denne hobbyen er vel in the eyes of the beholder :)

Man kan sitte veldig lenge på gjerdet, Stover, men det kan også medføre at man har gått glipp av mye moro i ventetiden :cool::D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var mest et forsøk på morsomheter, men kanskje ikke helt vellykket :rolleyes: Samtidig har jeg langt ifra sittet på gjerdet opp igjennom årene, det har vært impulsivt, styrt av eierglede osv, men det kommer til et punkt der man velger å holde an litt. Går lei av manglende impulskontroll rett og slett.

Når det er sagt, jeg har ikke på noen som helst måte grunnlag for å si at du er kommet dit. Å lese denne tråden er en del av min daglige Hifi dose så stå på :)

Hehe, oppfattet ikke helt morsomheten (ikke så lett når man føler seg litt truffet ;)), så derfor ble vel svaret som det ble :) Må trene på mine sosiale antenner :)

Haifai helt uten impulskontroll er skummelt. Har vel gjort et par ting som kunne vært ugjort, men generelt sett pleier jeg å tenke meg om før jeg hugger til. Kjekt at du følger med på tråden, stover. Vet jo du er innom Bergen innimellom. Ta gjerne turen innom Drotningsvik hvis du er i nærheten :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk bud på Bird 2 i går. Av de mest morsomme :D

Bytte i 27fots cabincruiser båt?

Måtte hatt 15k imellom

M

medlem215396

Gjest
    Et lite stikk, men med glimt i øyet. Samme gjelder de lite flatterende omtalene av Bergen, ikke vondt ment de heller :) Den største feilen vi mennesker gjør er jo å fortelle andre hvordan de skal leve og prioritere :) Fra Telemark, bosatt i Trøndelag, ansatt i Hordaland og kan hende dukker jeg opp, hyggelig at du nevner det.

Har forresten fått meg medalje jeg også så nå skal kose meg litt med den fremover :cool:

Hehe, oppfattet ikke helt morsomheten (ikke så lett når man føler seg litt truffet ;)), så derfor ble vel svaret som det ble :) Må trene på mine sosiale antenner :)

Haifai helt uten impulskontroll er skummelt. Har vel gjort et par ting som kunne vært ugjort, men generelt sett pleier jeg å tenke meg om før jeg hugger til. Kjekt at du følger med på tråden, stover. Vet jo du er innom Bergen innimellom. Ta gjerne turen innom Drotningsvik hvis du er i nærheten :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da var jeg igjen nedi en platespiller i huset. Reloop Turn3 har fyttet hjem til en god kompis. Alltid vanskelig med salg til venner. Kameraten bydde opp og jeg ned, men vi ble til slutt enige ;)

Pengene er allerede brukt på litt forskjellige no nonsense kabler i boutique-innpakning. Cryon-behandlet må vite ;) Alltid gøyalt å følge trackingen fra det store utland. Startet i Mount Forest, deretter til Stoney Creek og nå i Mississauga. Det er meg en gåte hvordan noe som nylig var i Mississauga er beregnet og nå Drotningsvik på mandag :)

M

medlem215396

Gjest
    Prøver meg på et praktisk tips denne gangen, til denne underholdende tråden :) For Karmana (eller andre) som streamer musikk. Leste nylig på Naim- Forum UK om switchens påvirkning på musikkytelsen og at Cisco 2960 serien skulle være god.
    Siden den koster endel til switch å være (4-5K), byttet jeg ut min rimelige Netgear switch til Cisco SG110 serie (rundt 500,-) Den ga et meget positivt og overraskende løft i ytelsen og er verdt hver krone!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Prøver meg på et praktisk tips denne gangen, til denne underholdende tråden :) For Karmana (eller andre) som streamer musikk. Leste nylig på Naim- Forum UK om switchens påvirkning på musikkytelsen og at Cisco 2960 serien skulle være god.
    Siden den koster endel til switch å være (4-5K), byttet jeg ut min rimelige Netgear switch til Cisco SG110 serie (rundt 500,-) Den ga et meget positivt og overraskende løft i ytelsen og er verdt hver krone!

Praktiske tips er alltid velkommen! :) En annen ting er at jeg raskt detter av når det gjelder data. Antar swich er det samme som router........eller kanskje ikke.... Selv streamer jeg over WIFI på min Auralic Aries (anbefalt av Auralic), så kanskje jeg ikke har nytte av en annen....switch? :)

Medalje....hmmmm :confused:

M

medlem215396

Gjest
    Medalje betyr betalt medlemsskap på HFS :) Ikke stort å skryte av egentlig.

Switch er en splitter for ethernet signalet. Jeg bruker kablet internet til switchen, deretter kablet ut til henholdsvis streamer og NAS disk.
    Ikke noe hokus Pokus, jeg kan ikke så mye om det jeg heller, men erfarte altså et stort løft med Cisco/ siste generasjon switch.

Mange kobler kanskje Ethernet kabelen direkte i streameren.

Praktiske tips er alltid velkommen! :) En annen ting er at jeg raskt detter av når det gjelder data. Antar swich er det samme som router........eller kanskje ikke.... Selv streamer jeg over WIFI på min Auralic Aries (anbefalt av Auralic), så kanskje jeg ikke har nytte av en annen....switch? :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Medalje betyr betalt medlemsskap på HFS :) Ikke stort å skryte av egentlig.

Switch er en splitter for ethernet signalet. Jeg bruker kablet internet til switchen, deretter kablet ut til henholdsvis streamer og NAS disk.
    Ikke noe hokus Pokus, jeg kan ikke så mye om det jeg heller, men erfarte altså et stort løft med Cisco/ siste generasjon switch.

Mange kobler kanskje Ethernet kabelen direkte i streameren.

Ah, sånn å forstå. Da har jeg lært noe nytt i dag også :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vinyldoktoren fra Djeveløya har vært innom i dag for å hjelpe meg med feilsøkingen på platespilleren. Doktoren hadde med seg tung haifai i form av sin egen RIIA.

EFB2557B-9ADB-4D92-802B-E1133E19BF99.jpg

Av en eller annen grunn plukket AR-RIIAen opp mye mer støy enn min egen Rega. Vi fikk likevel frem gainforskjellene, og kunne da relativt raskt konkludere at det ikke er RIIAen som er synderen hos meg. Bra, men egentlig litt synd :)

Deretter ble det byttet headshell for å sjekke ut om problematikken lå i kablingen på det andre headshellet. Nytt headshell ble innstilt og kablet etter alle kunstens regler, men også her kom etter hvert gainforskjellene fram. Synd, egentlig veldig synd :)

Long story short. Vi var begge etter hvert sikker på at det enten er kontakten på platespillerarmen/phono-kabelen) eller PUen som er synderen. Hadde tenkt å ringe Tkr og spørre om å få låne hans PU, men etter å ha sjekket litt videre i dag er jeg 98,74% sikker på at det er kontakten som er synderen. Det enkleste hadde jo vært om det var phono-kabelen, som er relativt ny, som er synderen, men jeg gjetter på at det er kontakten på platespillerarmen som lager problemer.

En av kablene som er på vei fra Canada er en phono-kabel. Får derfor noenlunde raskt sjekket ut om det er kontakten i armen som er synderen. Hvis så er tilfelle, noe jeg tror, er jeg langt utenfor mitt kompetanseområde. Da må det sjekkes om det er en annen doktor i Bergens-området som kan ta armen inn til behandling :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Litt rart, det der. Kan ikke huske at det var nivåforskjeller på signalet da vi satte på min PU. Merket i hvert fall ikke noe høyre/venstreforskyving på lydbildet.

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt rart, det der. Kan ikke huske at det var nivåforskjeller på signalet da vi satte på min PU. Merket i hvert fall ikke noe høyre/venstreforskyving på lydbildet.

Mvh
    Tenkte litt på det vi også. Tror grunnen er så enkel at jeg kan sette på en plate, spille 10-15 min uten problemer, før det plutselig blir gainforskjell. Vi spilte kun enkeltkutt på din PU.....

Når forskjellene oppstår, er det stabilt (ustabilt) frem til jeg løfter av PU og setter den nedpå platen igjen. Av og til hjelper ikke dette, men å ta ut og inn tonearmskabelen tror jeg virker hver gang......i hvert fall for en stund :p:)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18

Mvh
    Kan heller ikke huske det, men vi spilte vel ikke så mange kuttene med din PU/Riaa. Idag spilte vi tidvis en hel LP side uten problemer. Hadde vært ok med et nytt forsøk med din DL103. Bare for å luke ut evt PU problematikk.
    At ARC Riaa'en støyet en del er litt merkelig, for hos meg er det helt tyst. Antagelig dårlig match ARC/Karan. Jeg la forresten merke til at da gain ble lavere i venstre HT, ble støyen kraftigere...kan tyde på kabel problem et sted i kjeden...

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nei, får være slutt på småproblemer for i kveld :) Det finnes helt klart verre folk enn kabelprodusenter!

6101F0D9-1779-488E-89E1-E50CB7CCB492.jpg

En øl og siste klunken i hus-whiskyen fra Jura her i Drotningsvik nå. Krysser fingrene for at kabelbestillingen min fra Canada går lekende lett gjennom tollen til uken. Fikk i dag en rull snus i posten som jeg hadde glemt på et hotell i Brussel, uten at Tollvesenet følte det påkrevet med avgifter. Må jo være et godt tegn :D

Sist redigert:
    W

WayAhead

Gjest
    ->
    Har du forsøkt å bytte om R <-> L på ledning mellom spiller og PRE for å høre om ubalanen er "konstant" og da bytter side??

Hvis Headshellet er av metall kan du forsøke å jorde det mot armen eller et annet egnet jordpunkt for å eliminere evt statisk ladning.
    På min 1974 spiller er det originalt lagt frem en ekstra jordledning i armen for å jorde "Shellet" - til orientering.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ->
    Har du forsøkt å bytte om R <-> L på ledning mellom spiller og PRE for å høre om ubalanen er "konstant" og da bytter side??

Hvis Headshellet er av metall kan du forsøke å jorde det mot armen eller et annet egnet jordpunkt for å eliminere evt statisk ladning.
    På min 1974 spiller er det originalt lagt frem en ekstra jordledning i armen for å jorde "Shellet" - til orientering.
    Takk for interessanter tanker, WayAhead!

Har ikke byttet side, men gjør et forsøk når jeg skal tukle med platespilleren igjen.

Jording av headshellet høres spennende ut. Hvis jeg skulle synse litt, blottet for teknisk innsikt, noe som strengt tatt ikke er særlig uvanlig på HFS, har jeg tenkt på at det er noen elektriske utfordringer som bygger seg opp, siden det vanligvis starter fint, men ender opp med gainproblemer et stykke ut på platen. Hmmmm. Hvordan kan jeg enkelt jorde headshellet, samtidig som det ser fint ut?

W

WayAhead

Gjest
    Ok, jording av headshell... forsøk å napp ut 1 cordell (leder) fra en ledning med ganske tynne ledere og forsøk å feste den et sted på "shellet" og (rundt) armen (hvis den er av meall) eller et annet punkt du kan få en forbindelse. Du kan tvinne/vri denne feks rundt armen alt under en skrue mutter som du løsner og trekker til forsiktig igjen. Det samme gjelder for headshellet. Klarer ikke å se detaljer på bildene.

Dette forslaget er kun ment for evaluering i første omgang men om det har noen effekt vil jeg tro at det kan finnes en permanent løsning.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tidligere denne uken var jeg på en samling hvor det ble vist en promosak av F35, tonesatt med Vidda av Ole Edvard Antonsen (han var også med i videoen). Har spilt platen den er på, Landscapes et par ganger de siste dagene. I dag har den sammen med en par kaffekopper fulgt meg fra mørke til dagslys. Ypperlig følgesvenn :)

1DD266DB-5586-4CCF-9451-0D2775866DE8.jpeg

Sitter ellers og grubler på om jeg skal selge rørforsterkeren min. Den er knapt brukt, og jeg kjenner på at det føles som et tiltakt å koble den opp. Hmmmmm

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    No må du belite deg litt så du ikke selger feil utstyr igjen. :rolleyes:
    Hehe, mulig det, men Karan spiller like lenge i klasse A som en håndfull Assistent 50 :D Hadde nok beholdt den hvis det var et gammelt bruktkjøp, men fletta ny og knapt brukt, er død kapital som bare blir mindre og mindre verdt. Får se hva jeg gjør :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Vent med å selge - det er spådd økt pant på flasker neste år :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.714
    Torget vurderinger
    27
    Har fem headshell i ulike vektklasser og materialer jeg ikke bruker om du er interessert i å låne. Send meg PM om du vil teste.
    Takk for et usedvanlig hyggelig tilbud, Fosse :) Flere gode hjelpere i Bergen, så jeg satser på at ting ordner seg til helgen. Hvis ikke drysser det plutselig inn en PM.

Satser på at en helg i mai tilbringes i München. Håper du og fruen finner tid i år. Din bedre halvdel er helt klart en av gutta, uten å være i nærheten av å være en av gutta :D
    Håper jeg får anledning til å ta turen til München. Veldig hyggelig sist, og garantert hyggelig neste gang. Men, når det gjelder 2018 så har jeg gitt mine foreldre en Italiatur i bursdagspresent, og det spørs om ikke den fort kan kollidere med messa.

Forstår at du feilsøker, men når du har funnet ut av det så gi meg et vink. Det er morro å leke seg med ulike headshell og ulik armmasse. Anbefales.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Håper jeg får anledning til å ta turen til München. Veldig hyggelig sist, og garantert hyggelig neste gang. Men, når det gjelder 2018 så har jeg gitt mine foreldre en Italiatur i bursdagspresent, og det spørs om ikke den fort kan kollidere med messa.

Forstår at du feilsøker, men når du har funnet ut av det så gi meg et vink. Det er morro å leke seg med ulike headshell og ulik armmasse. Anbefales.
    Takker igjen! Når jeg har fått luket ut feil og fått litt stabilitet i lydbildet over tid, tar jeg deg helt sikkert på ordet på dette hyggelige tilbudet :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der havnet Audio Valve på Torget og Finn gitt. Får se om noen kjenner sin besøkelsestid :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pakker godt i Canada :)

534796BC-84B8-4CB6-8903-BAB5CCC688F7.jpg

F5C5C1F8-828E-4729-864A-24EE7418D433.jpg

Gidder ikke kobler til nå. Nyter heller litt The Oscar Peterson Trio mens jeg spiser kveldsmat.

9D665E75-A4DE-4292-9089-57628ACF433C.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Si meg, hvorfor bruker du den ikke? Er det frykten for å slite ut rørene, eller låter egentlig den du spiller på bedre?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Si meg, hvorfor bruker du den ikke? Er det frykten for å slite ut rørene, eller låter egentlig den du spiller på bedre?
    Ren og skjær latskap. Litt mer seriøst. Det er egentlig en lang historie rundt hvordan den kom i hus. I historien ligger to Audio Valve Eclipse og et par Avalon monoblokker av samme merke. Tanken var å bruke Assistent 50 mot lettdrevne høyttalere, men det er jo for øyeblikket litt utsatt siden Allegro nylig forsvant til østlandet. Den klarer nok helt fint å drive Bird 2 på mine lyttenivå, men med det lille jeg har testet er det ikke allverden av forskjell sammenlignet med Karan. Burde egentlig hevet meg rundt og testet mer, men kjenner det er vanskelig å komme seg opp av stolen. Handler nok i stor grad om ren og skjær latskap :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at Karan- settet låt jævlig bra. Ser lite poeng i å sitte på en "røravdeling" uten egnede høyttalere å spille på. Hadde gjort akkurat det samme.

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gi da den fete tyskeren litt spilletid før du selger den. Mange gjør den tabben at de teoretiserer seg fram til det de liker og selger deretter. Jeg vet jo at du har forsterkeren i hus og at du har spilt på den, men gi den nok en sjanse før du bestemmer hvilken topologi du ønsker å fortsette med. Det er så jævlig fort gjort å gjøre en salgstabbe som en angrer på i etterkant, så det er viktig å være helt sikker. Dessuten er vel rørforsterkeren egentlig helt ny, og det får du ikke så mye igjen for siden den ikke er kjøpt i går.

Gi deg romjulen til lytte til rør. Det varmer både i kropp og sjel med julekosen. Hvis du etter jul er overbevist om at du ønsker en framtid som transvestitt på heltid så har du i alle fall gjort et forsøk på å ikke henfalle til perversjon... :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn