Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forrige onsdag ble det nok en gang gjennomført styremøte i det eksklusive lydlauget, Periferien Lydlaug. Oppmøtet blant styremedlemmene var fulltallig, og med en velfylt klubbkasse ble medlemmene behørig traktert med Keiserkake og wienerbrød, naturligvis fra et aktverdig bakeri, noe annet skulle tatt seg ut.

    Verten hadde flyttet enda lenger vestover i Periferien for å frigjøre midler til nye haifai-kjøp. Det er mulig dette ikke er grunnen for flyttingen, men hvorfor forkludre en god historie med kjedelig fakta.

    På gutterommet er det nå enda mer sobert og stilrent enn tidligere.

    IMG_7283.jpeg


    Wilson høyttalerne hans har jeg lyttet til tidligere, men frigjøringen av kapital ved flytting hadde nå medført en oppgradering til Audio Flight amp og Acoustic Solid platespiller. Vakre, stilrene og velspillende produkter, og det er første gang jeg har sett Audio Flight i svart finish, noe jeg synes gjorde seg riktig så godt.

    IMG_7284.jpeg


    IMG_7286.jpeg


    Ingen tvil om at dette har vært en oppgradering. Jeg har ikke hørt disse Wilson-høyttalerne spille så helhetlig og dypt tidligere. Dybden er vel også et tveegget sverd for med litt pådrag medfører det naturlig nok litt unoter i de nederste oktavene i dette lille lytterommet. Snakker da kun om innspillinger som går dypt i bassen. Foruten dette er det ingenting som stikker seg ut eller savnes. Det spiller musikk med et flott stereoperspektiv, og lydbildet blir bredere enn forventet ved at musikken panoreres godt ut på utsiden av høyttalerne (på innspillinger som «tillater» det). Ingen problemer med å senke skuldrene og kose seg med musikken på dette gutterommet.

    En litt morsom opplevelse. Jeg pleier å bruke Tin Pan Alley med SRV som referanse når jeg lytter på nye oppsett. Ikke for at den låten egner seg bedre enn andre, men jeg liker den og kjenner den. Da vi spilte den savnet jeg litt klang og attack på strengene til SRV. Det ble liksom litt mørkt, avrundet og glatt. Dette gav eieren av oppsett en mulighet til nesten å vise rørlegger-sprekken, men heldigvis svever vi fremdeles i uvisshet.

    IMG_7289.jpeg


    Han byttet da fra balansert til ubalansert kabel. Pussig nok falt da alt på plass i mine ører, og jeg er ikke av dem som hører store forskjeller eller bryr meg særlig om kabler. Nå snakker vi naturligvis om mine preferanser, og for alt jeg vet var det mer korrekt/nøytralt med de balanserte kablene. Litt skuffende nok var det mindre forskjeller når vi gjorde samme eksersis på en annen låt, og da nivå-matchet vi, men jeg mener det fremdeles var forskjeller, men da langt fra så store som jeg opplevde med Tin Pan Alley. Til de som nå føler behovet for å ile til å belære meg om alle forklarings-variablene……..de har jeg god nok greie på selv, så lag heller en egen tråd, det er tross alt fredag.

    Det spiller veldig flott hos Atle! Kanskje jeg også skal flytte enda lenger vestover for å frigjøre litt ekstra kapital til haifai 😆😊
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    677
    Antall liker
    2.165
    Torget vurderinger
    1
    Takk for møtet. Alltid trivelig. Karmana har en avvæpnende væremåte og gir gode og konstruktive tilbakemeldinger, noe som sporenstreks resulterte i et kabelbytte og medfølgende positur - Knips så er man foreviget. Enig med tilbakemld og rask konklusjon. Videre utprøving følger, foreløpig lyttes det uballansert.

    Blyg hilsen

    Atle
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    1.015
    Antall liker
    563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    I vår familie har vi ingen rørlegger, og derav bruker vi ikke ordet «rørleggersprekk». Men sykler, det gjør vi. Derfor bruker vi heller ordet «sykkelstativ». Og så kan man jo diskutere videre om det er et stativ som passer for en landeveissykkel, mountainbike, fatbike osv.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.533
    Antall liker
    64.064
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Da begynner snart trallingen fra anlegget og etter hvert øltimen 😊

    Har i dag gått til innkjøp av det mest velfungerende tweaket jeg vet om. Å lytte til musikk med briller og åpne øyne fungerer ikke for meg. Hvis jeg ikke lukker øynene, må jeg ha gæmlis-briller jeg kan skyve ned på neseryggen og se over kanten. De beste lesebrillene jeg har hatt til formålet er de øverst på bildet, men det er bare å se i øynene at jeg trenger økt styrke for å lese vrøvlet jeg selv skriver på HFS. De nye fungerer ikke mer enn greit nok, men er jaffal bedre enn de Derrick-brillene jeg til vanlig bruker innomhus. De nye brillene fjerner et slør fra musikken………eh glass 😆

    Vis vedlegget 1064609
    Sånn er det! 😆
    Synes det passer godt med en reprise på denne :
    IMG_20241011_185930.jpg

    God helg, companero! 🙂
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.995
    Antall liker
    29.861
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forrige onsdag ble det nok en gang gjennomført styremøte i det eksklusive lydlauget, Periferien Lydlaug. Oppmøtet blant styremedlemmene var fulltallig, og med en velfylt klubbkasse ble medlemmene behørig traktert med Keiserkake og wienerbrød, naturligvis fra et aktverdig bakeri, noe annet skulle tatt seg ut.

    Verten hadde flyttet enda lenger vestover i Periferien for å frigjøre midler til nye haifai-kjøp. Det er mulig dette ikke er grunnen for flyttingen, men hvorfor forkludre en god historie med kjedelig fakta.

    På gutterommet er det nå enda mer sobert og stilrent enn tidligere.

    Vis vedlegget 1064632

    Wilson høyttalerne hans har jeg lyttet til tidligere, men frigjøringen av kapital ved flytting hadde nå medført en oppgradering til Audio Flight amp og Acoustic sound platespiller. Vakre, stilrene og velspillende produkter, og det er første gang jeg har sett Audio Flight i svart finish, noe jeg synes gjorde seg riktig så godt.

    Vis vedlegget 1064633

    Vis vedlegget 1064634

    Ingen tvil om at dette har vært en oppgradering. Jeg har ikke hørt disse Wilson-høyttalerne spille så helhetlig og dypt tidligere. Dybden er vel også et tveegget sverd for med litt pådrag medfører det naturlig nok litt unoter i de nederste oktavene i dette lille lytterommet. Snakker da kun om innspillinger som går dypt i bassen. Foruten dette er det ingenting som stikker seg ut eller savnes. Det spiller musikk med et flott stereoperspektiv, og lydbildet blir bredere enn forventet ved at musikken panoreres godt ut på utsiden av høyttalerne (på innspillinger som «tillater» det). Ingen problemer med å senke skuldrene og kose seg med musikken på dette gutterommet.

    En litt morsom opplevelse. Jeg pleier å bruke Tin Pan Alley med SRV som referanse når jeg lytter på nye oppsett. Ikke for at den låten egner seg bedre enn andre, men jeg liker den og kjenner den. Da vi spilte den savnet jeg litt klang og attack på strengene til SRV. Det ble liksom litt mørkt, avrundet og glatt. Dette gav eieren av oppsett en mulighet til nesten å vise rørlegger-sprekken, men heldigvis svever vi fremdeles i uvisshet.

    Vis vedlegget 1064635

    Han byttet da fra balansert til ubalansert kabel. Pussig nok falt da alt på plass i mine ører, og jeg er ikke av dem som hører store forskjeller eller bryr meg særlig om kabler. Nå snakker vi naturligvis om mine preferanser, og for alt jeg vet var det mer korrekt/nøytralt med de balanserte kablene. Litt skuffende nok var det mindre forskjeller når vi gjorde samme eksersis på en annen låt, og da nivå-matchet vi, men jeg mener det fremdeles var forskjeller, men da langt fra så store som jeg opplevde med Tin Pan Alley. Til de som nå føler behovet for å ile til å belære meg om alle forklarings-variablene……..de har jeg god nok greie på selv, så lag heller en egen tråd, det er tross alt fredag.

    Det spiller veldig flott hos Atle! Kanskje jeg også skal flytte enda lenger vestover for å frigjøre litt ekstra kapital til haifai 😆😊
    Tiltredes.

    Rakk knapt nok hjem fra Ho Kari før det var ut på vift igjen. Sitter nå i Sandnes med kun mobilen å hjelpe meg med. Kommer sterkere tilbake når jeg er hjemme igjen. :)

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kanskje litt feil å streame det som visstnok skal være et av Roy Gandy sine favorittalbum 😆

    IMG_0493.jpeg

    Serveringen av K&K var helt klart mer spennende!

    IMG_7317.jpeg


    Tror jeg skal gå over til platesnurring. Været er passe for denslags i dag 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hmm, er Rattlesnakes det beste debut-albumet ever 🤔 Helt klart ikke, men et veldig veldig bra album! Streamet det i går og synest det låt veldig slankt i lyden, tilnærmet fri for bass. Da er det jo godt jeg også har platen. Forventet noen hakk opp på «fyldighet/varme» i lydbildet. Hvordan det låt på vinyl? Slankt! Jaja, er fremdeles et veldig bra album 😊

    IMG_7319.jpeg
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.143
    Antall liker
    18.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, er Rattlesnakes det beste debut-albumet ever 🤔 Helt klart ikke, men et veldig veldig bra album! Streamet det i går og synest det låt veldig slankt i lyden, tilnærmet fri for bass. Da er det jo godt jeg også har platen. Forventet noen hakk opp på «fyldighet/varme» i lydbildet. Hvordan det låt på vinyl? Slankt! Jaja, er fremdeles et veldig bra album 😊

    Vis vedlegget 1065069
    Har du sett, slankt her også 🤔

    IMG_20241012_160025.jpg
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.143
    Antall liker
    18.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt å høre! Jeg hadde tenkt å sjekke vekten på stiften, men nå slipper jeg. Vi selv-titulerte late må holde sammen 😄
    Spiller på kun 67 db her. Mye over det, så blir det fort slitsomt. Speedboat er et deilig spor da👍.
    Jaja, vi får vente på hva han @bluesbreaker sier. Han har helt sikkert en sånn der Supersonic Analoguepromotion 45 RPM versjon som det finnes kun 83,4 eksemplarer av på verdensbasis. Kostet bare 6k kr. Billig, må vite!🤌
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spiller på kun 67 db her. Mye over det, så blir det fort slitsomt. Speedboat er et deilig spor da👍.
    Jaja, vi får vente på hva han @bluesbreaker sier. Han har helt sikkert en sånn der Supersonic Analoguepromotion 45 RPM versjon som det finnes kun 83,4 eksemplarer av på verdensbasis. Kostet bare 6k kr. Billig, må vite!🤌
    Ja, det blir spennende å høre hva han hører med sine flaggermusører. Har nettopp lest i en annen tråd at han bedriver tiden med å sjekke om han kan høre mus som fiser. Han mener visst hardnakket at han har hørt det. Jaja, noe skal man jo gjøre hvis dagene blir kjedelige 😆
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.888
    Antall liker
    18.431
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det blir spennende å høre hva han hører med sine flaggermusører. Har nettopp lest i en annen tråd at han bedriver tiden med å sjekke om han kan høre mus som fiser. Han mener visst hardnakket at han har hørt det.
    Ja, han driver å finlytter nå på om det er forskjell på hann og hunnmus😎
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.533
    Antall liker
    64.064
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente bare å si hvor stille og støyfritt det er med bruk av step-up hos meg.
    Det er mindre støy enn når ei mus fiser, det står jeg ved! 😆

    Takk for tilliten. 🥰
    Lloyd Cole kan jeg ikke hjelpe dere med, dessverre. Har aldri hatt noe forhold til denne musikken så jeg kjenner ikke albumet. Testa første låt på Rattlesnakes på Tidal.
    Det var lite som slapp, og det var småstusslig. Kan jo være at anlegget er for dårlig til slikt, 🙈

    Det er i ei litt håpløs periode plata er laget. Veldig mye som er produsert med elendig lyd på 80-tallet. Særlig britiske produksjoner.

    Kommer ikke til å lete etter noen AP eller noe annet fancy på den tittelen.
    Noen ganger gjør de sølv til gull, men aldri når utgangspunktet er gråsten. 😎

    Avløser som låter noe bedre. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg mente bare å si hvor stille og støyfritt det er med bruk av step-up hos meg.
    Det er mindre støy enn når ei mus fiser, det står jeg ved! 😆

    Takk for tilliten. 🥰
    Lloyd Cole kan jeg ikke hjelpe dere med, dessverre. Har aldri hatt noe forhold til denne musikken så jeg kjenner ikke albumet. Testa første låt på Rattlesnakes på Tidal.
    Det var lite som slapp, og det var småstusslig. Kan jo være at anlegget er for dårlig til slikt, 🙈

    Det er i ei litt håpløs periode plata er laget. Veldig mye som er produsert med elendig lyd på 80-tallet. Særlig britiske produksjoner.

    Kommer ikke til å lete etter noen AP eller noe annet fancy på den tittelen.
    Noen ganger gjør de sølv til gull, men aldri når utgangspunktet er gråsten. 😎

    Avløser som låter noe bedre. 🙂
    Ikke noe forhold til Lloyd Cole i Blåskogen 😳 Skamme seg!!! Blir litt som å si jeg ikke har hørt på The The……..og når jeg tenker meg om var det jo du som sa det også 😈🥰
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.533
    Antall liker
    64.064
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe forhold til Lloyd Cole i Blåskogen 😳 Skamme seg!!! Blir litt som å si jeg ikke har hørt på The The……..og når jeg tenker meg om var det jo du som sa det også 😈🥰
    Det var verre med The The. Den var nok ikke helt bra.
    At jeg ikke eier referanse på Loyd Cole lever jeg fint med. Mye annen Jangle Pop og College rock også. 😊

    Ellers må jeg si du er en helvetes dårlig pedagog!👿
    Er man litt ustø, eller til og med tråkker i salaten, da får man så øra flagrer!!

    Gjør jo så godt jeg kan, men får lite lovord der vestfra om jeg har litt kunnskap om enkelte andre greier. 😥

    Neida! Her blir man meid ned som en vakker, sart liten blomst i sitt første og siste møte med den kvasse ljåen...🥀

    Loyd Cole, er det en fotballspiller? 🙃
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min sønn pleier innimellom å erte meg med at jeg er en blogger, og med tanke på alt jeg remjer av meg i denne tråden er det vanskelig å si ham imot. Da går jeg heller andre veien og forsøker meg som influencer. Fra passiv til aktiv 😆

    Jeg har jo naturligvis verdens beste musikksmak……ut fra egen smak og behag, men likevel, det er noe musikk jeg skulle ønske alle tok seg tid til å høre på, og Jackie Leven er definitivt en av dem. Det var mange som likte/liker Jackie Leven i kongleriket, og etter mange konserter her fikk han vel den smått belastede merkelappen Norgesvenn. Jeg har skrevet om den godeste Jackie tidligere, og mannen har både på konserter og foran haifaien gitt meg noen av mine beste stunder. Det var derfor med skrekkblandet fryd jeg rev plasten av det doble tribute albumet for mannen.

    IMG_7320.jpeg


    Nå hender det vel aldri at slike tribute album når opp til originalen, så heller ikke med denne. Men, det er velspilt og noe insisterende med versjonene som innimellom rører meg. Dette forsterkes ved at alle har skrevet om sin relasjon til den godeste Jackie på gatefold-coveret. Det gir en ekstra dimensjon til versjonene. Det er i slike stunder LP-formatet viser sin fortreffelighet til fordel for CDer hvor man trenger forstørrelsesglass eller streaming med sin minimale informasjon om hvem og hvordan de har bidratt til åndsverket.

    IMG_7321.jpeg


    Jeg ville selvfølgelig anbefale kjøp av musikken til Jackie Leven før dette tribute albumet, men for alle dem som liker/ har et forhold til mannen anbefales denne utgivelsen. Om enn ikke nødvendigvis bare for musikken, men i særdeleshet for LP-formatets fortreffelighet ved å ta med informasjon som er med på å løfte det musikalske et skritt videre enn hva CDer og streaming evner.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var verre med The The. Den var nok ikke helt bra.
    At jeg ikke eier referanse på Loyd Cole lever jeg fint med. Mye annen Jangle Pop og College rock også. 😊

    Ellers må jeg si du er en helvetes dårlig pedagog!👿
    Er man litt ustø, eller til og med tråkker i salaten, da får man så øra flagrer!!

    Gjør jo så godt jeg kan, men får lite lovord der vestfra om jeg har litt kunnskap om enkelte andre greier. 😥

    Neida! Her blir man meid ned som en vakker, sart liten blomst i sitt første og siste møte med den kvasse ljåen...🥀

    Loyd Cole, er det en fotballspiller? 🙃
    Jeg minner om mitt oktoberforsett; sparke å slå dem som allerede ligger nede!
    Det med The The er hentet fra min ledestjerne, Makkintosken, som husker som en amfetamin-dopet elefant. Mitt lille bidrag i så måte er å huske din litt famøse innrømmelse vedrørende The The 😆
    Angående ros og ris. Det får bli som for min kone og barn. Ris får du, og rosen du fortjener får du skjønne selv 😆
    Fotball har du ikke greie på, men ishockey har du peiling på. Da tåler en sart blomst som deg en skikkelig albuetakling 🥰
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Foruten en masse shait, er det en ting som er fint med å bli eldre. Sneven av naturlig alders-demens gjør at jeg husker minimalt av TV-serier jeg så for et par år siden. Det gjør at kona og jeg nylig har kost oss med en dacapo på GoT og har nå begynt på Sopranos. Husker kun bruddstykker 😆 I kveld var det gjensyn med Rain Man som sto for tur. Gøyalt med nye filmer 😆 Kanskje på tide å terminere alle abonnementene og nøye seg med NRK 😄

    En liten sider nå med behagelige 6% alkohol før lalling. Sånne epleting er egentlig ikke min greie, men denne her fungerte forbausende bra 😊

    IMG_7322.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.838
    Antall liker
    11.647
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, er Rattlesnakes det beste debut-albumet ever 🤔
    Tror ikke det, egentlig. Det beste debutalbumet ever er antakelig Melissa Etheridge's sitt desperate kjærlighetssorg-album, det burde resonnere blant herrene, ettersom hun er som oss, dvs. ute etter de beste damene.
    Albumer er nærmest smertefullt å lytte til, i all sin fortvilelse.

    PS: det låter absolutt best på vinyl.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.772
    Antall liker
    4.662
    Sted
    Bartistan
    Foruten en masse shait, er det en ting som er fint med å bli eldre. Sneven av naturlig alders-demens gjør at jeg husker minimalt av TV-serier jeg så for et par år siden. Det gjør at kona og jeg nylig har kost oss med en dacapo på GoT og har nå begynt på Sopranos. Husker kun bruddstykker 😆 I kveld var det gjensyn med Rain Man som sto for tur. Gøyalt med nye filmer 😆 Kanskje på tide å terminere alle abonnementene og nøye seg med NRK 😄
    Haha :D
    Sånn har jeg hatt det hele livet, og når elendig filmhusk også gjelder bøker, ja da er jeg faktisk jÆvlig fornøyd med tingenes tilstand.
    Håper det ikke går over nå jeg blir dement 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn