Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Djeveløya, hvor er det?
    Du vil nok trives der oppe, om du klarer trappa da. Hvis ikke, blir det vel mer TV…

Apropos Trinnov, jeg pleier ikke å anbefale produkter, men gjør her et unntak, for alternativets skyld, får du problemer med akustikken, ja uansett egentlig, sjekk ut arc studio

fanstasisk auto digital romkorreksjon, til pølsepris.
    Askøy 😊

Takker! Fikk den med meg for en stund siden i tråden din, og helt klart noe jeg skal ha i bakhodet når jeg får innstallert meg på loftet.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende å komme litt opp i høyden vil je tru? Men her kan fort utfordringer stå i kø😎

Bodde noe tilsvarende dette med skrå tak, lav vegg og delvis lav takhøyde…..men kanskje litt mindre? Holdt til i 2 etg i ca 15 år, men da gismo fikk «ene herredømme» over Botilsrud var det slutt på det! Har aldri sett meg hverken tilbake eller opp😅🤣

Men dette å bli forvist ut av stuen ville jeg nok hatt mere problemer med å svelge😅🥹🙈

Lykke til da den tid kommer, føler sterkt på at dette nok må verifiseres så snart snøen er borte over fjellene😉🤗🎶

gismo
    Vi får se. Akkurat nå gleder jeg meg litt. Blir nesten som å begynne på nytt, men med litt mer erfaring i bagasjen. Loftsrommet er ganske så stort, så det er ikke sikkert det blir så pissgærnt. Men, litt verifisering er alltid nyttig og kjekt 😊

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.853
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Tenker det blir bra å flytte opp, men det vil nok kreve at du tar i bruk friheten det gir for akustiske tiltak.

Med ikke alt for stor avstand fra høyttalere til lyttepos., og ta ut førsterefleksonene og eventuelle bassproblemer med hjørneabsorbenter, så bør det garantert bra.
    Nå er nok din kone vesentlig mer tolerant enn min mht. anlegg i stua, men friheten til å gjøre tiltak uhemmet i eget lytterom har for min del langt trumfet ulempen ved romstørrelse.

Ser at mange med gode oppsett her leker med Glava, men for meg virker det å skyte spurv med kanon å lage absobenter som ikke er spesifikt kalkulert for gitte frekvensområder, men det er vel en helt annen og egen diskusjon. Jeg ville gått for mer målrettede tiltak i ditt loftsrom, med mulig unntak av solide glavafeller langs hele sideveggene der du kan fylle sikker en meter i dybden uten å miste annet enn hjørneplass med null takhøyde (altså bak/i stedet for de sideveggene som er der nå).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.278
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da er det endelig avklart. Endring fra lyttestue til lytteloft skjer 26. april. Da flyttes mesteparten av dagens greier der oppe til Djeveløya, mens jeg og den sleipe innehaveren av Foldnes Øll&Bøll flytter inn 😊

Vis vedlegget 1087228

Det blir også lakmustesten for avspilling av vinyl. Da har jeg samlingen min lett tilgjengelig i andre enden av rommet. Hvis snurringen da ikke tar seg opp er det nærliggende med en overføring til Foldnes Øll&Bøll 😊

Vis vedlegget 1087229

Lavt under taket med skråvegger kan vel medføre noen utfordringer. Kanskje jeg ender opp som en Trinnov og glava dude. Hadde forsovet ikke gjort noe. Haifai-kontoen er velfylt, men det jeg eventuelt kunne vurdert i dag har tegneserie-priser, så det frister (foreløpig) ikke med noen endringer i oppsettet i 2025. Jeg er fornøyd med hvordan det låter i stuen i dag, og så får tiden vise hva som/om noe må gjøres i mai når pop-anlegget traller på loftet 😊
    Med et slikt blank lerret regner jeg med at du bygger opp noe ambisiøst! Jeg heier på deg, men venter med feiring og gratulasjoner.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tenker det blir bra å flytte opp, men det vil nok kreve at du tar i bruk friheten det gir for akustiske tiltak.

Med ikke alt for stor avstand fra høyttalere til lyttepos., og ta ut førsterefleksonene og eventuelle bassproblemer med hjørneabsorbenter, så bør det garantert bra.
    Nå er nok din kone vesentlig mer tolerant enn min mht. anlegg i stua, men friheten til å gjøre tiltak uhemmet i eget lytterom har for min del langt trumfet ulempen ved romstørrelse.

Ser at mange med gode oppsett her leker med Glava, men for meg virker det å skyte spurv med kanon å lage absobenter som ikke er spesifikt kalkulert for gitte frekvensområder, men det er vel en helt annen og egen diskusjon. Jeg ville gått for mer målrettede tiltak i ditt loftsrom, med mulig unntak av solide glavafeller langs hele sideveggene der du kan fylle sikker en meter i dybden uten å miste annet enn hjørneplass med null takhøyde (altså bak/i stedet for de sideveggene som er der nå).
    Takker for erfaringstips, vim! Jeg kommer helt sikkert ikke til å havne på glava-kjøret, men i tilfelle satse på dedikerte akustikkprodukter. Hjørneabsorbenter kan nok bli aktuelt, men det kommer nok til å sitte langt inne å hive diffusere opp på skråveggene (relatert til estetikk). I første omgang får sideveggene klare seg med en svær sofa på ene siden og et sidemontert oppsett på den andre sideveggen. Satser ellers på flaks, nærfeltslytting og etter hvert blir det sjeldnere og sjeldnere jeg vrir volumet langt mot høyre (og lyden utenom egoist-posisjonen driter jeg i). Satser på at det kommer til å låte ålreit og hvis ikke er kompetansen heldigvis ikke langt unna 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.392
    Sted
    Langesund
    Ikke skal jeg til Granka, og snømåking i åttetall etter innfallsmetoden fremstår som upraktisk 😊
    Ligger vel godt med snø på Teide, men du holder deg forhåpentligvis nede ved strandpuben.

Når det kommer til det nye rommet, kommer jeg ikke med tips, selv om jeg vet hva du bør gjøre.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med et slikt blank lerret regner jeg med at du bygger opp noe ambisiøst! Jeg heier på deg, men venter med feiring og gratulasjoner.
    Som en skarve drueplukker i vår herres vingård, regner jeg oppsettet mitt som ambisiøst nok til å kose meg med god musikk, men man vet jo aldri 😊 Bass-system er uaktuelt og jeg har faktisk ikke PC i huset lenger 😊 Blir nok samme kjedelige oppsettet og et utall øl-postinger for å kjede deg 😄

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.278
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som en skarve drueplukker i vår herres vingård, regner jeg oppsettet mitt som ambisiøst nok til å kose meg med god musikk, men man vet jo aldri 😊 Bass-system er uaktuelt og jeg har faktisk ikke PC i huset lenger 😊 Blir nok samme kjedelige oppsettet og et utall øl-postinger for å kjede deg 😄
    Pøh! Tror du bare holder kortene tett til brystet! Sikker på at du har tenkt hvor mye oppmerksomhet du kan få om du kombinerer øl drikking, med hyppig utstyrbytte og datanissenerding....

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.853
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takker for erfaringstips, vim! Jeg kommer helt sikkert ikke til å havne på glava-kjøret, men i tilfelle satse på dedikerte akustikkprodukter. Hjørneabsorbenter kan nok bli aktuelt, men det kommer nok til å sitte langt inne å hive diffusere opp på skråveggene (relatert til estetikk). I første omgang får sideveggene klare seg med en svær sofa på ene siden og et sidemontert oppsett på den andre sideveggen. Satser ellers på flaks, nærfeltslytting og etter hvert blir det sjeldnere og sjeldnere jeg vrir volumet langt mot høyre (og lyden utenom egoist-posisjonen driter jeg i). Satser på at det kommer til å låte ålreit og hvis ikke er kompetansen heldigvis ikke langt unna 😊
    God filosofi det. Nærfelt, egotripping og flaks. Ingen av de tre er til å kimse av :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.960
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Håper det ikke blir nedtur. Anlegget låter jo dritbra der det står nå.

Blir spennende å se (og høre) hvordan det blir når du får egen filial i overetasjen.
    Med såpass lavt under taket er det ikke utenkelig at taket letter under øltimen når hjulet på Ayre bikker kl 12.

Antagelig går det helt fint. I hvert fall hvis du lar kamfertrekista med brennevinet stå igjen nede...
    Hvis den også blir med opp, tror jeg vi må belage oss på mange vinglete, ustrukturerte poster og harde sleivspark fra The NEW Leusuredome.
    Blir bikkja med opp også?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ligger vel godt med snø på Teide, men du holder deg forhåpentligvis nede ved strandpuben.

Når det kommer til det nye rommet, kommer jeg ikke med tips, selv om jeg vet hva du bør gjøre.
    Ja, hvorfor i all verden skal man dra til syden hvis man ikke skal drikke kald øl i solen 😊

Enkelt med rommet. Jeg kontakter deg, får ditt forslag, gjennomfører halvparten og ender opp med god nok lyd for meg. Når jeg tenker meg litt om høres halvparten ut som i overkant ambisiøst 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pøh! Tror du bare holder kortene tett til brystet! Sikker på at du har tenkt hvor mye oppmerksomhet du kan få om du kombinerer øl drikking, med hyppig utstyrbytte og datanissenerding....
    Det er et sørgelig faktum at datanissenerding ikke er aktuelt, uavhengig av om det medfører at jeg kan bade i deilig oppmerksomhet 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Håper det ikke blir nedtur. Anlegget låter jo dritbra der det står nå.

Blir spennende å se (og høre) hvordan det blir når du får egen filial i overetasjen.
    Med såpass lavt under taket er det ikke utenkelig at taket letter under øltimen når hjulet på Ayre bikker kl 12.

Antagelig går det helt fint. I hvert fall hvis du lar kamfertrekista med brennevinet stå igjen nede...
    Hvis den også blir med opp, tror jeg vi må belage oss på mange vinglete, ustrukturerte poster og harde sleivspark fra The NEW Leusuredome.
    Blir bikkja med opp også?
    Kanskje greiest om kisten blir stående i første etasje. Jeg trenger tross alt mosjon 😆

Pelsdotten flytter til Djeveløyen 😢 men blir nok hyppig overnattingsgjest på Foldnes 🥰 og kommer nok tassende med en gang han ser jeg tar peiling på trappen 😊

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.880
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra det lille jeg har hørt hos deg, så skal du være fornøyd hvis du får det til å låte like bra i på loftet som i stua. Loftet kommer garantert til å gi deg fine muligheter og utfordringer. Tror det blir spennende jeg😀 Så seriøs og hyggelig jeg har blitt i 2025🤓

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.392
    Sted
    Langesund
    Ja, hvorfor i all verden skal man dra til syden hvis man ikke skal drikke kald øl i solen 😊

Enkelt med rommet. Jeg kontakter deg, får ditt forslag, gjennomfører halvparten og ender opp med god nok lyd for meg. Når jeg tenker meg litt om høres halvparten ut som i overkant ambisiøst 😆
    Ikke sikker på om du vet hva mine tips hadde gått ut på. Kan jo fortelle så mye at isolasjon ikke er med der. Vil jo ikke kaste folk under bussen...
    Få anlegget opp, finn beste plassering av høyttaler lytterposisjon. Ta med platesamlingen, noen bøker og litt kule møbler. Etter det kan du sette deg ned å spille musikk. Ikke verre en det :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ut fra det lille jeg har hørt hos deg, så skal du være fornøyd hvis du får det til å låte like bra i på loftet som i stua. Loftet kommer garantert til å gi deg fine muligheter og utfordringer. Tror det blir spennende jeg😀 Så seriøs og hyggelig jeg har blitt i 2025🤓
    Muligheter og utfordringer. Hmm, lukter arbeid og frustrasjoner 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke sikker på om du vet hva mine tips hadde gått ut på. Kan jo fortelle så mye at isolasjon ikke er med der. Vil jo ikke kaste folk under bussen...
    Få anlegget opp, finn beste plassering av høyttaler lytterposisjon. Ta med platesamlingen, noen bøker og litt kule møbler. Etter det kan du sette deg ned å spille musikk. Ikke verre en det :)
    I can do that 😊

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.800
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vi får se. Akkurat nå gleder jeg meg litt. Blir nesten som å begynne på nytt, men med litt mer erfaring i bagasjen. Loftsrommet er ganske så stort, så det er ikke sikkert det blir så pissgærnt. Men, litt verifisering er alltid nyttig og kjekt 😊
    Du må for all del itte tru at je har trua unge mann👍🏼👍🏼
    Du har et oppsett som spiller bare helt topp og det vil du nok få tell der oppe også🤗🎶
    Kan hende TTT….. Men det er du jo i situasjon tell å hantere😉😊
    Gleder mæ tell en tur over fjellene en vakker sommerdag🤗

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du må for all del itte tru at je har trua unge mann👍🏼👍🏼
    Du har et oppsett som spiller bare helt topp og det vil du nok få tell der oppe også🤗🎶
    Kan hende TTT….. Men det er du jo i situasjon tell å hantere😉😊
    Gleder mæ tell en tur over fjellene en vakker sommerdag🤗
    Jeg satser på at det itte var riktig antall itte i setningen 😊

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Blir bra dette, jeg har troen 😉
    Paul fra PS Audio sier at skråtak er mye bedre for lyden enn flate tak (når anlegg plasseres på en av endene), så hvis du lytter til en gammel skrott så bør dette fungere 👍🏻

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Paul fra PS Audio sier at skråtak er mye bedre for lyden enn flate tak (når anlegg plasseres på en av endene), så hvis du lytter til en gammel skrott så bør dette fungere 👍🏻
    The proof of the pudding is in the eating 😊

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.278
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå vet jeg at denne tråden ikke handler om lyd, i hvertfall ikke lydnerding, men jeg blir vel tilgitt? :geek:
    Sannheten er at skråtak ikke uten videre er noen fordel. Det hjelper ikke mot stående bølger og det eneste man i grunn oppnår er et mer uforutsigbart utgangspunkt, slik man får med andre asymetriske rom i huset.

Karmis kan ha flaks og rommets dimensjoner sammenfaller på en fordelaktig måte, men om de ikke gjør det, vil han potensielt han en større utfordring om han ønsker å behandle det.

Så om McGowan uten forbehold mener det er en fordel med skråtak, preiker han som han ofte gjør, ut av ræva.:poop:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå vet jeg at denne tråden ikke handler om lyd, i hvertfall ikke lydnerding, men jeg blir vel tilgitt? :geek:
    Sannheten er at skråtak ikke uten videre er noen fordel. Det hjelper ikke mot stående bølger og det eneste man i grunn oppnår er et mer uforutsigbart utgangspunkt, slik man får med andre asymetriske rom i huset.

Karmis kan ha flaks og rommets dimensjoner sammenfaller på en fordelaktig måte, men om de ikke gjør det, vil han potensielt han en større utfordring om han ønsker å behandle det.

Så om McGowan uten forbehold mener det er en fordel med skråtak, preiker han som han ofte gjør, ut av ræva.:poop:
    hehe...han tok et spørsmål en gang før jul hvor han hadde fått spørsmål om anbefalinger på utforming av rom hvis man stod helt fritt og skulle bygge selv. Paul foreslo da at han ville bygget med skråtak dersom man har muligheten, fordi at man da unngikk det meste av problemer med takrefleksjoner som man får med flate tak. Men vil tro han mente normal høyde på veggene pluss skråtak, så det blir jo litt annerledes enn hos Karmis :) men jeg er ingen akustikk-ekspert, så mulig det bare er tullball - som hoveddelen av det han prater om 🙈

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.392
    Sted
    Langesund

Sånn er det. En kan få god lyd og en kan få dårlig lyd. Har jo også fått med meg at lyden er underordnet, så det vil helt sikkert gå bra

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    886
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning