Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.597
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    @Karmana. Er det ikke mulig å justere litt på kravene slik at du får flere valgmuligheter?
    Når du setter bruk av wifi som første betingelse er det mange gode kandidater som faller fra.
    Når du nå etterhvert får din egen lekestue, må det gå an å få til en løsning med kablet streamer?
    Vedr. display. Du bruker jo aldri streamer uten nettbrettet. (?)
    Det som er viktigere er hvordan app og oppdateringer fungerer. At det er oversiktlig og at daglig bruk er smooth uten irritasjonsmoment er noe av det viktigste.
    Her er det forskjell på ulike produkter/merker .
    Ellers så er det lydmessige forskjeller på streamere. Også de uten dac. Ikke alle som hører det, eller mest kanskje ikke vil høre.
    Det med sølv skal jeg ikke blande meg inn i. 😆
    Jeg prøvde virkelig og høre forskjeller på Rose/Lumin/Eversolo(med og uten extern PSU) du skal ha et extremt avslørende oppsett for og få nirvana opplevelser her. Det hele koker ned til app og hfs kred😉😁

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.951
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Evo III Du har da i det minste prøvd, og gjort egne erfaringer. Bra 👍
    Du er ikke alene om å hevde det du sier.
    Er vel egentlig godt for både lommebok og sjelefred hvis man ikke hører forskjell på rene streamere.
    Nå er det nokså mange andre som også har prøvd som rapporterer det motsatte.

Hva den enkelte hører /ikke hører av forskjeller er en opplevelse man sjøl eier.
    Jeg tenkte likevel det var verdt å nevne i tilfelle man er blant de ulykksalige som hører forskjell på "alt mulig" (ikke meg) 🤪
    Tror ikke vi kommer videre med dette, så vi kan la det ligge der. 🙂

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.387
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Den er litt puslete, men tror den kunne gjort seg godt i racket. Du vet, svart haifai er jo bare så 2019 😆
    Til info, den fås i sølv åsså😅

Men men…..påpeker at den er synlig i fullformat for oss som ser dårligere med åra😎🤣
    iPad argumentet til blues er mest en trøst for de med mini-display😎🤣🤣🤣

Fra spøk til alvor….. de fleste av disse mellom 30-70k spiller meget godt men det ER forskjeller i min verden💪😉
    Match er vel et viktig stikkord!

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.951
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Til info, den fås i sølv åsså😅

Men men…..påpeker at den er synlig i fullformat for oss som ser dårligere med åra😎🤣
    iPad argumentet til blues er mest en trøst for de med mini-display😎🤣🤣🤣

Fra spøk til alvor….. de fleste av disse mellom 30-70k spiller meget godt men det ER forskjeller i min verden💪😉
    Match er vel et viktig stikkord!

gismo
    Det er vel noen som mener at så lenge boksen er i sølv, så matcher det... 🙈😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fint at dere klarer å holde en god tone om noe såpass kontroversielt på HFS som lydforskjeller på rene streamere 😊

Jeg er vel i den gropa hvor jeg ikke kan skjønne at det skal være forskjeller, men har aldri hatt mulighet til å sammenligne i noenlunde kontrollerte former. Det er ofte litt spennende å spørre ChatGPT om synspunkt:

IMG_0778.jpeg

Jeg antar ChatGPT suger ovenstående ut fra blomsterspråk fra lektyre og reklameavdelinger for ikke å snakke om, noe så lite homogent som haifai-interesserte sine opplevelser 😊 Hvis ovennevnte er hørbart tenker jeg at min G1 er mest riktig ift hva en streamer skal gjøre, mens Matrix på en eller annen måte har tilført en house-sound. Utfordringen er selvfølgelig at jeg som driver med Myfi og bekymrer meg lite om Hifi, gjerne ville sagt; ja takk, begge deler 😊 Kunne vært artig å teste dem opp mot hverandre og sjekket om jeg hørte/opplevde samme forskjeller.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.080
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er vel i den gropa hvor jeg ikke kan skjønne at det skal være forskjeller, men har aldri hatt mulighet til å sammenligne i noenlunde kontrollerte former.
    Hvis du i utgangspunktet er "her", så tror jeg ikke jeg hadde betalt 50-60.000 ekstra for å slippe å ha innebygget DAC. Da er det bare å anskaffe en som har stor nok skjerm, er sølv-farget, har wifi og USB-utgang til ekstern DAC - og nyte musikken :giggle:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @Karmana. Er det ikke mulig å justere litt på kravene slik at du får flere valgmuligheter?
    Når du setter bruk av wifi som første betingelse er det mange gode kandidater som faller fra.
    Når du nå etterhvert får din egen lekestue, må det gå an å få til en løsning med kablet streamer?
    Vedr. display. Du bruker jo aldri streamer uten nettbrettet. (?)
    Det som er viktigere er hvordan app og oppdateringer fungerer. At det er oversiktlig og at daglig bruk er smooth uten irritasjonsmoment er noe av det viktigste.
    Her er det forskjell på ulike produkter/merker .
    Ellers så er det lydmessige forskjeller på streamere. Også de uten dac. Ikke alle som hører det, eller mest kanskje ikke vil høre.
    Det med sølv skal jeg ikke blande meg inn i. 😆
    Joda, og det er nok ikke det smarteste å være rigid på wifi når det allerede er strukket kabel fra ruteren til loftstuen. I forhold til stabilitet, grei app og oppdateringer er det egentlig ingen grunn til å bytte streamer……..utenom forandring fryder og jeg har lyst å hvile blikket på en sølvfarget streamer 😊 Gidder ikke imøtegå deg på display for da kommer du bare trekkende med Lumin 😆

Det mest fornuftige er sikkert å ta et modifisert RoDa triks. Skaffe en gammel billig streamer med ustabilitet og stusselig software, spille på den en stund, og deretter bytte tilbake til min G1 og konkludere; hva var det jeg tenkte på, dette er jo kjempebra og bare tull å bytte 😆

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.926
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Skal gi deg god tone jeg! :devilish:

Neida, men med utgangspunkt i at jeg er gjerrig og gjerne IKKE skulle hørt forskjell - her er mine streamererfaringer i eget anlegg.
    Dessverre for økonomien hører jeg betydelige forskjeller opp til et visst prisnivå i hvert fall.

Bluesound node: Min første streamer. Mye bedre enn å bruke Airplay. Hyggelig grensesnitt.
    Ifi Zen: Stort skritt opp i lydkvalitet fra Bluesound! Ustabil og sånn passe brukergrensesnitt såvidt jeg husker.
    Volumiobasert innebygget i Bladelius Ask. Enda en gang et STORT sprang opp i lydkvalitet. Stort! Kjipt brukergrensesnitt i Volumio, men helt OK. Stabil.
    Eversolo A6 M: Litt annerledes enn Bladelius, men med LPS var den helt på nivå lydmessig bare brukt som streamingtransport. Dacen ikke verdens beste, men helt OK.
    Eversolo A8. Ikke kvantesprang, men veldig lett hørbart bedre enn A6. Enda et lite hakk opp med LPS. Som transport ikke helt ulik Bladelius (litt varmere enn A6 og føles "større" på alle måter. God dac og pre får man på en måte på kjøpet.

Har såvidt testet Wiim Pro Plus nå de siste dagene, men den havner nok på hytta hvis jeg kjøper den. Ikke lydmessig på nivå med A8 eller Bladelius.
    Sinnsykt god til prisen til gjengjeld.

Har såvidt testet Lumin U2 før jeg kjøpte Eversolo A6. Synes den låt helt på nivå, men likte grensesnittet i appen og skjerm til Eversolo bedre.
    Jeg har ikke testet Auralic på eget anlegg, men forkastet den etter en rask titt hos en venn pga. kjipt brukergrensesnittet.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis du i utgangspunktet er "her", så tror jeg ikke jeg hadde betalt 50-60.000 ekstra for å slippe å ha innebygget DAC. Da er det bare å anskaffe en som har stor nok skjerm, er sølv-farget, har wifi og USB-utgang til ekstern DAC - og nyte musikken :giggle:
    Det kan så være, og sikkert det økonomisk smarteste, men jeg ønsker ikke å ha noe greier i boksen jeg ikke skal bruke. Innlegget ditt fordrer rasjonalitet, og det synes jeg innimellom gjør hobbyen fattigere 😆😊

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.080
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det kan så være, og sikkert det økonomisk smarteste, men jeg ønsker ikke å ha noe greier i boksen jeg ikke skal bruke. Innlegget ditt fordrer rasjonalitet, og det synes jeg innimellom gjør hobbyen fattigere 😆😊
    Fullstendig enig 👍🏻 både Bluesound og WiiM har sagt at de aldri vil lage en streamer uten DAC, da de mener at den innebygde DACen ikke ødelegger noe. Jeg har hatt Lumin U2 Mini på min streamer-shortlist, men tror jeg må ha en real oppgradering på høyttalerfronten før det betaler seg i opplevd oppgradering.

Kjedelig å kun ha en tilnærming om «godt nok» 😊

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.597
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Alle vil selvfølgelig forsvare sine valg, jeg skjønner jo godt det. Men det som er litt pussig da er at alle er "litt" opp i åra(meg selv inkludert).
    Hvor godt hører vi de små nyansene ?. Det beste er nok og ikke kaste seg ut i high end verden med en gang, er mye penger og tape der😉😁. Test først kjøp etterpå😎.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.387
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lumin U1 mini og en Weiss 202 dac funket meget greit her i nærmere 8 år😉

IMG_8872.jpeg

Separert er sikkert «riktig» og kanskje best men må si at jeg plages ikke av streamer/dac i samme boks nå i min HiFi Rose heller🤗🎶

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal gi deg god tone jeg! :devilish:

Neida, men med utgangspunkt i at jeg er gjerrig og gjerne IKKE skulle hørt forskjell - her er mine streamererfaringer i eget anlegg.
    Dessverre for økonomien hører jeg betydelige forskjeller opp til et visst prisnivå i hvert fall.

Bluesound node: Min første streamer. Mye bedre enn å bruke Airplay. Hyggelig grensesnitt.
    Ifi Zen: Stort skritt opp i lydkvalitet fra Bluesound! Ustabil og sånn passe brukergrensesnitt såvidt jeg husker.
    Volumiobasert innebygget i Bladelius Ask. Enda en gang et STORT sprang opp i lydkvalitet. Stort! Kjipt brukergrensesnitt i Volumio, men helt OK. Stabil.
    Eversolo A6 M: Litt annerledes enn Bladelius, men med LPS var den helt på nivå lydmessig bare brukt som streamingtransport. Dacen ikke verdens beste, men helt OK.
    Eversolo A8. Ikke kvantesprang, men veldig lett hørbart bedre enn A6. Enda et lite hakk opp med LPS. Som transport ikke helt ulik Bladelius (litt varmere enn A6 og føles "større" på alle måter. God dac og pre får man på en måte på kjøpet.

Har såvidt testet Wiim Pro Plus nå de siste dagene, men den havner nok på hytta hvis jeg kjøper den. Ikke lydmessig på nivå med A8 eller Bladelius.
    Sinnsykt god til prisen til gjengjeld.

Har såvidt testet Lumin U2 før jeg kjøpte Eversolo A6. Synes den låt helt på nivå, men likte grensesnittet i appen og skjerm til Eversolo bedre.
    Jeg har ikke testet Auralic på eget anlegg, men forkastet den etter en rask titt hos en venn pga. kjipt brukergrensesnittet.
    Innholdsrik reise 😊
    Auralic har helt klart ikke grensesnittet til Roon, men appen har blitt bedre og mer enn god nok for meg 😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alle vil selvfølgelig forsvare sine valg, jeg skjønner jo godt det. Men det som er litt pussig da er at alle er "litt" opp i åra(meg selv inkludert).
    Hvor godt hører vi de små nyansene ?. Det beste er nok og ikke kaste seg ut i high end verden med en gang, er mye penger og tape der😉😁. Test først kjøp etterpå😎.
    Jeg mener selv at jeg sjeldent forsøker å selge fortreffeligheten av egne valg, og det med ører og hørsel er selvfølgelig mer riktig enn altfor mange liker å tro/erkjenne 😊 Jeg mener forøvrig det billigste er å hive seg ut i high-end med en gang. Da slipper man alle de dyre byttene som kommer først 😆

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.321
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei @Karmana
    Jeg har atter en gang klart å bla meg gjennom de utallige sider som denne tråden vokser med om man har noen timers uoppmerksomhet! Juhu!
    Jeg snakket med min ChatGPT om de streamerne du snakket med din om. Min kom etter hvert med dette:

"Så – er det hørbare forskjeller?
    Det finnes lite dokumentasjon fra blindtester som viser at folk kan skille mellom streamere som sender et rent digitalt signal til en ekstern DAC. Dersom en streamer fungerer korrekt og gir bitperfekt overføring, skal det i teorien ikke være noen forskjell i lydkvalitet.
    Hvis du virkelig vil vite om du hører en forskjell, kan du prøve en blindtest hjemme:

• La noen bytte mellom streamerne uten at du vet hvilken som spiller.
    • Bruk samme DAC, volum og låtvalg.
    • Se om du konsekvent kan høre en forskjell.
    I de fleste tilfeller vil ikke forskjellen være lett å påvise, og ofte er den enten ikke-eksisterende eller svært subtil."

Likte spesielt godt begrepet svært subtilt, og da med tanke på hva store norske sier om subtil.

"Subtil betyr fin, hårfin eller spissfindig, noe man må ha skarp observasjonsevne for å kunne oppfatte."

Det skal ikke være bAyre, bAyre. Eller skal det nettopp det?
    Lykke til på ferden, det skal mye til at du blir mest gal i hifi-verden. 😅
    mvh

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.181
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Aaaah, jeg har sikkert sagt det før, men - så deilig å se en slik diskusjon om noe jeg overhodet ikke føler for å engasjere
    meg det minste i, om et emne som er et eneste stort gjesp. Helt på høyde med kobbertråd.

Et herlig lite hvileskjær der altså.

Crumb Nuff said.jpg

/Morten

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei @Karmana
    Jeg har atter en gang klart å bla meg gjennom de utallige sider som denne tråden vokser med om man har noen timers uoppmerksomhet! Juhu!
    Jeg snakket med min ChatGPT om de streamerne du snakket med din om. Min kom etter hvert med dette:

"Så – er det hørbare forskjeller?
    Det finnes lite dokumentasjon fra blindtester som viser at folk kan skille mellom streamere som sender et rent digitalt signal til en ekstern DAC. Dersom en streamer fungerer korrekt og gir bitperfekt overføring, skal det i teorien ikke være noen forskjell i lydkvalitet.
    Hvis du virkelig vil vite om du hører en forskjell, kan du prøve en blindtest hjemme:

• La noen bytte mellom streamerne uten at du vet hvilken som spiller.
    • Bruk samme DAC, volum og låtvalg.
    • Se om du konsekvent kan høre en forskjell.
    I de fleste tilfeller vil ikke forskjellen være lett å påvise, og ofte er den enten ikke-eksisterende eller svært subtil."

Likte spesielt godt begrepet svært subtilt, og da med tanke på hva store norske sier om subtil.

"Subtil betyr fin, hårfin eller spissfindig, noe man må ha skarp observasjonsevne for å kunne oppfatte."

Det skal ikke være bAyre, bAyre. Eller skal det nettopp det?
    Lykke til på ferden, det skal mye til at du blir mest gal i hifi-verden. 😅
    mvh
    Hehe, egentlig ikke veldig uventet 😊 Da står man igjen med driftsikkerhet, software, eierglede/eycandy etc. og det berømte byttespøkelset 😊 Eller bare drite i det meste av blindtester, lytte selv og være fornøyd med en eventuell subjektiv opplevelse av forbedring 😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Aaaah, jeg har sikkert sagt det før, men - så deilig å se en slik diskusjon om noe jeg overhodet ikke føler for å engasjere
    meg det minste i, om et emne som er et eneste stort gjesp. Helt på høyde med kobbertråd.

Et herlig lite hvileskjær der altså.

Vis vedlegget 1098798

/Morten
    Hmf. tror du jeg er interessert i lettkledde damer om fredagen 😡 Forsøker etter beste evne å lide meg gjennom dem………hver fredag 😂

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Tonsåsen
    Jeg gjorde et tappert forsøk på å søke etter hva som tilbys på Finn av plater fra Foldes. Det mest interessante var en kattedo som gis bort, gratis 🤣. Finnes det noen ledetråder som kan opplyse allmuen hvorledes man kan finne hva som tilbys?😉

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg gjorde et tappert forsøk på å søke etter hva som tilbys på Finn av plater fra Foldes. Det mest interessante var en kattedo som gis bort, gratis 🤣. Finnes det noen ledetråder som kan opplyse allmuen hvorledes man kan finne hva som tilbys?😉
    Hehe, du finner hele butikken på første side av musikk til salgs på Torget 😊 Har dessverre ikke noe av Sissel til salgs 😔😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.951
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, og det er nok ikke det smarteste å være rigid på wifi når det allerede er strukket kabel fra ruteren til loftstuen. I forhold til stabilitet, grei app og oppdateringer er det egentlig ingen grunn til å bytte streamer……..utenom forandring fryder og jeg har lyst å hvile blikket på en sølvfarget streamer 😊 Gidder ikke imøtegå deg på display for da kommer du bare trekkende med Lumin 😆

Det mest fornuftige er sikkert å ta et modifisert RoDa triks. Skaffe en gammel billig streamer med ustabilitet og stusselig software, spille på den en stund, og deretter bytte tilbake til min G1 og konkludere; hva var det jeg tenkte på, dette er jo kjempebra og bare tull å bytte 😆
    "-komme trekkende med LUMIN"!! 🙄
    Det var jo akkurat det jeg IKKE gjorde.
    Tenkte jeg skulle holde meg for god til å favorisere egeneide merker, men når du nevner det :
    Screen-Shot-2023-05-23-at-9.32.53-AM-678x381.png

Heretter blir det RETT PÅ grøten...
    (-Ikke rundt den) 🤪😆
    Lumin U2
    Fin å hvile øynene på. Også i sølv 😊
    lumin-u2-silver-level3-left-transparent.jpg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Drysset akkurat inn to gratisbilletter til kveldens Dagfinn Lyngbø show. Kjekke ting! Håper det blir like lett å få billetter til passering av perleporten når den tid kommer 😆 Har vært på de tidligere showene til DL. Alltid kjekt med gode komikere som ikke trenger å slå ondsinnede vitser på bekostning av andre for å være morsom. DL er en bra mann……….sett bort fra at han kommer fra Djeveløyen 😆

IMG_0785.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn