Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    2.529
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Horn må jo passe bra i forhold til refleksjoner med den takhøyden du har på loftet. Litt mere direkte lyd. Tøffe er de og disse hORNS, Grattis 👍

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gøy! Grattis! Jeg har FP12 og er superduperfornøyd. Har hatt mange fine hornhøyttalere (Belle Klipsch, div JBL - 101, array 800, K2 osv) og startet jo Hornografitråden her på Sentralen. Horn er moro, men ofte belemret med småskavanker "man bare må leve med". Men hORNS fp12 har faktisk ingen! (i mitt rom, med mine komponenter - Cayin Soul170i drevet i 75w triodemodus og Lumin P1 streamer/dac). Det med hvilken av dem som låter best tror jeg har mye med romstørrelse å gjøre. 12 og 15 leverer solid med bass og skal du ha 15-tommeren bør du ha et ganske stort rom. Mine står i en stue på ca 28m2 og det funker som bare det. Og pene er de! Jeg tørker støv med en fjærkost - ser ikke så maskulint ut - men det lever jeg med. 😅
    Kjekt å høre! Ideelt sett hadde nok jeg også gått for fp12, men denne gangen var det fp10 som var tilgjengelig på bruktmarkedet. Denne L formete stuen med åpen kjøkkenløsning er vel nærmere 60 kvadrat, men fp10 fyller forbausende godt (med hjelp fra en sub fra der de ruller av). Gleder meg til å gi de litt mer luft rundt seg og leke med avstand/vinkling, men foreløpig svarer dette til forventningene og vel så det. Skjønner godt at du benytter en rørforsterker med krefter. Mine Babell med følsomhet på 98 dB (16 ohm) ble enkelt drevet med min nå solgte 300B amp, men merker at fp10 på 96 dB (8 ohm) krever en del mer av kreftene til Ayre ampen min sammenlignet med Babell.

Jeg er vant med å ikke se for maskulin ut med fjærkosten min på Babell, som også er i svart pianolakk, så ingen forandringer der altså 😊

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.315
    Aha...fjærkost ja. Da vet jeg hva du skal få i julegave i år caftein ;)
    Det blir "french maid" kostyme med tilhørende skotøy.
    Jeg synes jeg hører din fagre kone le helt hit når du svinser rundt i stuen og vifter elegant med fjærkosten :ROFLMAO:
    Man har ikke mer moro enn hva man har med andre.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Aha...fjærkost ja. Da vet jeg hva du skal få i julegave i år caftein ;)
    Det blir "french maid" kostyme med tilhørende skotøy.
    Jeg synes jeg hører din fagre kone le helt hit når du svinser rundt i stuen og vifter elegant med fjærkosten :ROFLMAO:
    Man har ikke mer moro enn hva man har med andre.
    Ble oppriktig skuffet! Fikk ikke med meg det med kostyme da jeg leste innlegget første gang 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir det to anlegg nå fremover? Et nede og ett oppe? Eller er det bare tidsfordriv og testing når en er lei sudoku?😜
    Kona er ikke interessert i å ha anlegg i stuen. Kanskje blir det to oppsett i loftstuen, men mer sannsynlig blir det litt rotering og leking……..med andre ord, tidsfordriv. Når jeg er lei av å leke selger jeg det som er til overs.…….og så går det litt tid og så kjøper jeg noen andre greier. Sånn går no dagan 😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Apropos andre greier. Hentet et par pakker tidligere i dag 😊

Foldnes Ø&B skal flytte fra badet i andre etasje og inn i loftstuen. I den forbindelse kom det en Crosley platekasse. En til er på vei fra Holmestrand, og når den kommer er det slutt på bruken av banankasser. Egentlig helt unødvendig, men jeg synes nå det er litt kjekt 😊

I tillegg kom det en greie som visstnok skal fungere fint på tutti frutti og hubba bubba crescendoer med Mahler. Forhåpentligvis fungerer den også på rock og americana 😆

IMG_0178.jpeg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.126
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Karmis.
    Jeg stod langs E18 bare for å et glimt av deg på din vei til Sandefjord for å hente hORNS, men Lexusen din var for rask😢

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.439
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer igjen med Horns. 👍🎈
    Husker jeg hørte Endpoint spilte på storebror med Lampizator og noen andre greier, og bortsett fra at man hørte det vesle hotellrommet fikk vel mye å hanskes med, så gikk det an å høre at det faktisk var ganske bra.😊

Hadde det ikke vært kult å sette opp et anlegg i hver ende av det nye rommet?
    Ayre og Babell med streaming/CD kilde.
    Og vinyl m Rega på det andre med Horns?

OG, det skal vel helst være rør på disse vel? 🙈😎😆

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.343
    Sted
    Sørlandet
    Til å komme fra en halvgammal-haifai-gubbe var det en grei nok kommentar 😊

Hvis du liker stilen, er nok Where the Spirit Rests med samme mann et mye bedre album. Det er i hvert fall et album jeg stadig kommer tilbake til.
    Jeg har tenkt litt etter at jeg brukte litt tid på å bli kjent med Chris Eckman. Har du hørt Christian Kjellvander fra Sverige? Litt samme gate men muligens noe mer variert og kreativt. Stemme med karakter og utmerket kvalitet på innholdet som ligger ute for streaming. Han har også to album som han har spilt inn med Tonbruket. Begge er meget bra @kjellvandertonbruket

1745906078247.png

Forøvrig er vi inne i den fine tiden for en tur til Hardanger. Har hørt at kvaliteten på drikkevarene er utmerket i år. Men din sommeliersønn vandrer kanskje ikke i de lokale distriktene med de alternative rankene?

Her er forøvrig årets til nå absolutt mest minneverdige vin. Måtte det komme flere opplevelser som denne i tiden fremover!

IMG_8321.jpeg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer igjen med Horns. 👍🎈
    Husker jeg hørte Endpoint spilte på storebror med Lampizator og noen andre greier, og bortsett fra at man hørte det vesle hotellrommet fikk vel mye å hanskes med, så gikk det an å høre at det faktisk var ganske bra.😊

Hadde det ikke vært kult å sette opp et anlegg i hver ende av det nye rommet?
    Ayre og Babell med streaming/CD kilde.
    Og vinyl m Rega på det andre med Horns?

OG, det skal vel helst være rør på disse vel? 🙈😎😆
    Takker!
    Mulig det blir to oppsett, men da blir det ene på sidevegg (L-formet loftstue). Rørhuer vil vel ha rør på det meste 😆 Babell matcher fint med 7-8 rørwatt, men både lyd og utslag på volumkontrollen fungere riktig så bra med Ayre sine 125W, så ingen grunn til at det ikke skulle gå riktig så greit på FP10 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.439
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takker!
    Mulig det blir to oppsett, men da blir det ene på sidevegg (L-formet loftstue). Rørhuer vil vel ha rør på det meste 😆 Babell matcher fint med 7-8 rørwatt, men både lyd og utslag på volumkontrollen fungere riktig så bra med Ayre sine 125W, så ingen grunn til at det ikke skulle gå riktig så greit på FP10 😊
    Ayre fungerer helt sikkert bra.
    Det var litt på alvor, litt på ert.
    Tenkte, hvis du ville ha to helt ulike oppsett.
    Zargos er jo historie, men hadde nok egnet seg godt.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har tenkt litt etter at jeg brukte litt tid på å bli kjent med Chris Eckman. Har du hørt Christian Kjellvander fra Sverige? Litt samme gate men muligens noe mer variert og kreativt. Stemme med karakter og utmerket kvalitet på innholdet som ligger ute for streaming. Han har også to album som han har spilt inn med Tonbruket. Begge er meget bra @kjellvandertonbruket

Forøvrig er vi inne i den fine tiden for en tur til Hardanger. Har hørt at kvaliteten på drikkevarene er utmerket i år. Men din sommeliersønn vandrer kanskje ikke i de lokale distriktene med de alternative rankene?

Her er forøvrig årets til nå absolutt mest minneverdige vin. Måtte det komme flere opplevelser som denne i tiden fremover!
    Takker musikktips! Tonbruket kjenner jeg, og har en følelsen av at jeg har hørt Christian Kjellvander, men er ikke sikker, så da er det bare å gjøre et forsøk 😊

Skulle gjerne hatt et glass av den Pinot Noiren, men som minstepensjonist i staten hadde den nok passet best som Coravin hvis jeg skulle smakt den på restaurant 😆 Poden har vært på mange turer til Hardanger og smakt på flytende epler. Mye som har kommet tilbake for smaking på Foldnes. Ikke helt min greie, men en musserende sider han kom med var veldig god (husker ikke hvilken). Deilig som aperetif. Poden har full gass på vin for tiden. Han vant tidligere i år Chaîne des Rôtisseurs sin Jeunes Sommerliers i Norge, og skal derfor delta på deres «verdensmesterskap» til høsten i Geneve. Mye reising i inn og utland og smakinger for å være best mulig forberedt. Da er det jo kjekt at det også innimellom drypper inn noen smakinger på Foldnes 🥰

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.343
    Sted
    Sørlandet
    Mye reising i inn og utland og smakinger for å være best mulig forberedt. Da er det jo kjekt at det også innimellom drypper inn noen smakinger på Foldnes 🥰
    :11:11

Godt å lese at det drypper litt på verten og vertinnen. Skulle bare mangle spør du meg. Hadde vært interessant å diskutert Coravin og andre konserveringsmetoder med han. Dyr vin på restaurant, i glass, så er slike løsninger helt gull - for restauranten. Men hva gjør argon gassen med smaken?

Og du, gratulerer med spennende høyttalere!

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mye reising i inn og utland og smakinger for å være best mulig forberedt. Da er det jo kjekt at det også innimellom drypper inn noen smakinger på Foldnes 🥰
    Mulig jeg gjennom mild tvang skal få min yngste datter, som straks er ferdig studert, til å bytte retning.... :unsure:

Men gratulerer med nye høyttalere! :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    :11:11

Godt å lese at det drypper litt på verten og vertinnen. Skulle bare mangle spør du meg. Hadde vært interessant å diskutert Coravin og andre konserveringsmetoder med han. Dyr vin på restaurant, i glass, så er slike løsninger helt gull - for restauranten. Men hva gjør argon gassen med smaken?

Og du, gratulerer med spennende høyttalere!
    Poden kunne nok diskutert det. Jeg vet det er forskjellige meninger om Coravin, men selv har jeg ikke finslipt nok gane (heldigvis🤔), og har ingen problemer med å kose meg med et glass Vega Sicilia Unico på Park Hotel på Voss, tappet med Coravin 😊 For meg er det bare en ypperlig måte til å kunne drikke Rolls Royce vin til en levelig pris.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er tassen (også benevnt som tutti frutti hubba bubba Mahler crescendo streamer), som kom i går, skjøvet på plass i racket. Litt usikker på om jeg gidder å sammenligne med Auralic streameren før jeg flytter opp, men kanskje litt kjedsomhet kan overvinne min iboende latskap 😊

IMG_0180.jpeg

Da har jeg dobbelt opp av høyttalere, DAC og streamer. Det gjør meg kanskje til en sånn prepper. Det er jo så moderne 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis med ny Mahler-streamer🎉🤗
    Disse skal vist være helt RÅ på klassisk musikk, så nå er det bare å nyte store verker ute i havgapet💪🎶🤣

Liten lekker sak åkke som, trur den klarer litt rock/blues til en viss grad sies det😅

gismo
    Jepp, har nå kjøpt årskort på Harmonien i Bergen for høyne kompetansen på hva jeg skal streame fremover 😆

Dan Patlansky var bra greier! Fungerte veldig bra på hORNSene, men kunne ikke fri meg fra å tenke på hvor vanvittig det hadde vært å høre det albumet hos @The Shy i Langesund. Tror også han hadde fått skikkelig fot av musikken. Kanskje albumet ligger på den velfylte harddisken hans, hvis ikke var det nå dette med streaming da……😆

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn