Wellex høyttalere, men de låter forferdelig. Er disse wooferne deformert?

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
IMG20240920114643.jpg IMG20240920114649.jpg
Jeg plukket opp disse gamle Wellex høyttalerne. merkelappene på baksiden er borte, så jeg aner ikke hvilken modell dette er og klarer heller ikke å google meg frem til denne eksakte modellen.
Uansett, de låter forferdelig og det er ikke noe bunn i de over hodet.
Jeg har aldri sett foringer som ser slik ut før. Det ser nesten ut som de er sunket inn eller noe.
Har noen vært borti liknende før?

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
membranene reagerer på lydsignaler. men ja, jeg skal ta de ut og også prøve å finne ut hva slags elementer det er, og måle som du sier.
Men jeg skjønner ikke hvorfor DC skulle være i stand til å "suge inn" opphengene på den måten

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
IMG20240920162214.jpg
så det er SEAS 21TV-G som står i dem. moro at det er SEAS-elementer i hvert fall.
måler 3.4 ohm på dem mens de er koblet i, så det virker jo OK.
et google søk viser også at de tydeligvis skal se sånn ut. veldig merkelig.

Sist redigert:

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
ja, skal prøve det også. men da må jeg finne fram loddebolten først :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.856
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller klippe og evt. lodde på nytt :) Uansett, holder å ta bort en leder.

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
det kanskje til og med best å bare klippe, for disse ble sikkert loddet med blyholdig tinn, og det skal vel helst ikke blandes med blyfritt.
uansett, disse må vente bittelitt mer før jeg jobber videre med dem. må prøve å ikke ha for mange prosjekter samtidig. gjøre ferdig bevoxoene i en annen tråd her først.

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men..
Jeg måtte bytte ut høyttalerne på hjemmekontoret til fruen, for de hadde jeg bare på utlån. Så da tenkte jeg liksågodt at jeg ville prøve ut Wellex-ene i et annet rom på en annen forsterker. Så jeg installerte dem der, og tenkte ikke så mye over det.
Etter noen dager hører jeg fruen sitte der og høre på musikk, synge med, klappe og knipse i takt. musikken skrus opp. veldig gøy, så jeg åpner døren og blir litt sjokkert. Er det virkelig Wellexene som spiller?

Kanskje det er noe med det merkelige, klissete stoffet på opphengene, at de rett og slett måtte spilles inn og løsne litt opp etter å ha stått ubrukt i flere årtier?
Ikke vet jeg, men de spiller altså helt fantastisk. klare fine topper, masse detaljer i mid, og flat og dyp bass-respons.
Jeg har flere ganger selv sittet der og jobbe bare for å høre på musikk på de.

Men jeg aner altså ikke noe mer om dem. klarer ikke å finne noe info om modell eller noe annet. Det eneste jeg vet er at det sitter SEAS elementer i de.

spin

Medlem
Ble medlem
11.09.2024
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Ja, det tror jeg godt du har rett i!
Jeg sjekket ikke dem, men det må jeg jo selvfølgelig gjøre.
dvs, det ser ikke ut som det er så lett siden de er limt på.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.101
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
På svært mange av disse Seas bassene og kanskje spesielt på 10" så bør man sjekke der hvor ledningene går gjennom chassiet på baksiden da de har en tendens til og løsne og da kan fort + gå til jord......... opp gjennom årene har jeg sett mange ex som nettopp det har skjedd på, så har man f.eks Seas 303 eller Wellex 3003 så er det en lur ting og sjekke..... bare et sånnt lite på siden tips.

Topp Bunn