What Vaskemaskin...

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Den gammle vaskemaskinen har gått til permanent streik, så jeg trenger en ny.

Skal kjøpe på Elkjøp, etter som jeg får litt rabatt der..

Lav energiforbruk, bra vaskeevne, bra sentrifuge og lavt støynivå er noe jeg er ute etter.

Noen som har noen anbefalinger.. prisklasse er vel ca 5-8000,-

N

nb

Gjest
Miele - men pass på at du får en det står Cowboytøy på;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg hadde Asko i ti år. God maskin. Kjøpte Samsung nå, den er også god, men bare 1400/Omdrieninger i minuttet, noe som betyr at tøyet er ganske vått når det kommer ut og at turen i tørketrommelen blir ekstra lang. Neste gang kjøper jeg Asko sin toppmodell med 2000/0mdrieninger i minuttet

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Min Whirlpool som var 8 år, røyk i sommer. Kjøpte da Miele til 10.000 kroner. Uten å kunne noe som helst om vaskemaskiner merker jeg stor forskjell. Den er mye mer stillegående og trenger ikke samme vatring for å stå stødig. Ser Elkjøp har den på tilbud til 7000 kroner nå. Han jeg kjøpte av hos lokal Expert-butikk fortalte at den hadde forventet levetid 20 år - mot ti år for andre maskiner.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har Miele vask og tørk, toppmodellene av hjemmemaskiner for 3-4 år siden, aldri vært borti bedre vaskemaskiner. Det blir gnistrende rent på en så skånsom måte at klær ikke lengre blir utslitt, og dette skjer til akkompagnement av nær sagt ingen støy. Sentrifugen gjør klærne lette og nær tørre, tørketrommelen trenger bare en snutt før alt er skaptørt. Elegante maskiner. En no-brainer her i huset iallefall.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det er 3 merker som er best på vaskemaskiner.Miele,Miele og Miele.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Helt korrekt med Miele. Kona fikk ny for litt siden, selv jeg blir begeistret for den, og jeg bruker den ikke engang ;) Selgeren på butikken sa samtidig at hvis man på død og liv skulle spare noen få tusenlapper (som man allikevel bruker på servicer underveis), så er Aeg fortsatt trygt. De aller, aller fleste andre merker setter alle produksjonsserier ut på anbud i ulike land, så det ene året er en bra, og det andre året kan det være shit.

Men, det er på det rene at Miele lager ting etter den beste, gamle metoden som alltid har fungert i de fleste industrier: "spare no expense".

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ett par "erfarne" vaskekoner i butikken mente faktisk at man skal være litt forsiktig og nøye med hva man gir høyere enn 1400 omd. i minuttet, da ting begynner å gå i stykker av kreftene.

wotg skrev:
Jeg hadde Asko i ti år. God maskin. Kjøpte Samsung nå, den er også god, men bare 1400/Omdrieninger i minuttet, noe som betyr at tøyet er ganske vått når det kommer ut og at turen i tørketrommelen blir ekstra lang. Neste gang kjøper jeg Asko sin toppmodell med 2000/0mdrieninger i minuttet

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gleder meg å kunne skrive at min Miele Automatic W422 nå snart går inn i sitt 35 eller 36 år...............husker ikke helt nøyaktig.
Uten en eneste driftstopp og/eller reparasjon.
Har en noen år gammel AEG stående her på andre året i påvente av og overta jobben etter Mielen, men den slutter jo aldri å virke, bare funker og funker.

Skulle jeg ha kjøpt ny så hadde ikke valget vært vanskelig for min del, men AEG´n arvet jeg for et par år siden.

Mvh.KW

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
budda skrev:
Det er 3 merker som er best på vaskemaskiner.Miele,Miele og Miele.
Hmm, dvs 1 merke? er itte så smarte vi miele folk tydeligvis...

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.238
Torget vurderinger
15
Miele her også. Veldig god men et H***** å få opp i 2. etg. Sliter dessuten med vibrasjoner. Noen som har et tips? Spikes, eller dempeføtter, eller kanskje ny nettkabel.
Gunnar S

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.961
MaKi skrev:
Ett par "erfarne" vaskekoner i butikken mente faktisk at man skal være litt forsiktig og nøye med hva man gir høyere enn 1400 omd. i minuttet, da ting begynner å gå i stykker av kreftene.

wotg skrev:
Tiltredes. Har selv en nesten ny Miele, med maks 1400 RPM sentrifuge. Denne har en haug med automatiske vaskeprogrammer. Det er kun de færreste av disse som går opp på maks hastighet ved sentrifugering. Blir hardt å være klær tror jeg, med 2000 RPM sentrifugering.

Forøvrig gjør denne maskinen et meget tillitvekkende inntrykk kvalitetsmessig, og ikke minst blir klærne rene.
Den er også nesten uten knapper, så selv far kan bruke den. Vel så lenge mor har sortert klærne da..

Husk forøvrig å bestille utkjøring hvis du kjøper en sånn. ;) Mielemaskinene veier rundt 100 kg.
Beste 300 kronene jeg har brukt. De tok med seg den gamle også da de dro.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
GunnarS skrev:
Miele her også. Veldig god men et H***** å få opp i 2. etg. Sliter dessuten med vibrasjoner. Noen som har et tips? Spikes, eller dempeføtter, eller kanskje ny nettkabel.
Gunnar S
Hei Gunnar; dersom den vibrerer til tross for at den er i orden, står i vater og alle 4 bein er strammet til mot gulvet; kan det montro skyldes et mykt gulv akkurat der den står?

I så fall, kan man se for seg muligheter for avstiving eller sågar noen form for stiv ramme eller underlag? Så i mitt stille sinn for meg slike betongheller man bruker i hager dersom det skyldes at gulvet gir etter…
Eller kanskje aller enklest, er det andre steder på gulvet med stivere bæring hvor den kan stå?

Hvis ikke, er du sikker på at det ikke er slark i ett eller flere av beina? De skal jo ikke gi vibrasjonsproblemer når de er tight montert mot et stivt gulv..

S

Supertramp

Gjest
miata skrev:
Den gammle vaskemaskinen har gått til permanent streik, så jeg trenger en ny.
Skal kjøpe på Elkjøp, etter som jeg får litt rabatt der..
Lav energiforbruk, bra vaskeevne, bra sentrifuge og lavt støynivå er noe jeg er ute etter.
Noen som har noen anbefalinger.. prisklasse er vel ca 5-8000,-
Pris du antyder er vel et poeng? Og kjøpssted slik du skriver.

Billigste Miele hos Elkjøp er kr 6999,-
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/W3122NDS/miele-vaskemaskin

I dette prisleie bør du også få gode AEG, Siemens og Electrolux men jeg tror du vil bli mest fornøyd med Miele.
Alle merker i denne kategorien er energiklasse A og bør være stillegående nok.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Zanussi er i hvertfall ikke hva det var. Den forrige tørketrommelen varte i 20 år. Den nest Zanuzzien gikk i kun 5år før den begynte å fuske ,den går på dynga nå...

S

Stereo_Mono

Gjest
Mener å huske fra en forbrukertest at AEG fikk meget god omtale sammen med Miele.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Snakket nettop med en repratør på ett hvitevareverksted i forbindelse med feil på min maskin, spurte om feil på merker osv, det han sa at det stort sett var like mye feil på utstyret med unnatak av Miele, men han understreket at det var ikke feilfritt(men mye bedre å skru på). Hoover og samsung anbefalte han å holde seg unna da det var vanskelig å få deler kjapt, her hadde de tyske merkene ett bedre apperat rundt.

S

Supertramp

Gjest
Julenissen skrev:
Snakket nettop med en repratør på ett hvitevareverksted i forbindelse med feil på min maskin, spurte om feil på merker osv, det han sa at det stort sett var like mye feil på utstyret med unnatak av Miele, men han understreket at det var ikke feilfritt(men mye bedre å skru på). Hoover og samsung anbefalte han å holde seg unna da det var vanskelig å få deler kjapt, her hadde de tyske merkene ett bedre apperat rundt.
Så og si ordrett hva jeg har hørt fra verksteder her i distriktet også.

Miele er suveren på dette punktet.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Jeg kjøpte "toppmodellen" til Bosch i fjor.

Hvorfor akkurat den maskinen aner jeg ikke, men du verden så fornøyd jeg (eller kona) er!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.001
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
GunnarS skrev:
Gunnar S
Hei Gunnar; dersom den vibrerer til tross for at den er i orden, står i vater og alle 4 bein er strammet til mot gulvet; kan det montro skyldes et mykt gulv akkurat der den står?

I så fall, kan man se for seg muligheter for avstiving eller sågar noen form for stiv ramme eller underlag? Så i mitt stille sinn for meg slike betongheller man bruker i hager dersom det skyldes at gulvet gir etter…
Eller kanskje aller enklest, er det andre steder på gulvet med stivere bæring hvor den kan stå?

Hvis ikke, er du sikker på at det ikke er slark i ett eller flere av beina? De skal jo ikke gi vibrasjonsproblemer når de er tight montert mot et stivt gulv..
FAT LMC fikser alt ;D ;D ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.350
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en gammel bi-bi-billig Elto som synger på 13. året. Vi får se hvor lenge den lever, da. Iom at jeg er singel, så er den ikke så mye i bruk som hos en småbarnsfamilie, men i perioden 03-08 var jeg samboer, og da gikk den mye mere. Den har hatt seg et bytte av kontrollerkortet, etter ca 5 år. Den tilhørende utluftingstørketrommelen (kjøpt samtidig) tok kveld etter 8 år, og ble byttet i en AEG kondenstrommel.

Tenker neste maskin blir vel en Asko, Bosch eller AEG, med mindre jeg skulle være i akutt pengenød når den nåværende tar kveld... Hvis jeg har veldig flusst med penger, kan det jo hende det blir en Miele...

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Miele har ett godt rykte på seg ja, men 7-10k for en vaskemaskin!?
Kjøpte en AEG på elkjøp (2500,-) for mange år siden, går som en klokke, en selger fortalte meg at det
stort sett er lik elektronikk i alle maskiner og at det ikke er der maskiner pleier å feile,
Miele er som kjent børsteløs og veier 2-3x mer, kanskje derfor det holder lenger?
Jeg har min stående på gummiføtter, noe lignende som i hifi'n ;D
1400rpm holder i massevis.

OT: Er det ikke slik at 95% av alle kjøleskap har Zanussi frysemotor?
Og i gamle dager var alle bilderør fra Phillips i kasse Tv'r uavhengi av fabrikat..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
897
Har den billigste Miele maskinen på 3. året. Liker godt hvordan man opererer og programmerer maskinen, intuitivt og ingen sære forriglinger.

Dersom du vil ha lav støy, ville jeg kanskje ha vurdert Asko sine modeller som har et prinsipielt overlegent uavhengig dempesystem av selve trommelen (lik proffmaskinene)

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Jeg kjøpte LG 7kg med direktedrift for 6 år siden.. 3 unger, så den kjører minst en gang om dagen, heller fler. Null problemer, og tøyet blir rent og tørt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Tweakern holder seg til Miele...
Blir ikke bedre!!!!
Kjøper ikke toppmodellene, alt du eeegentlig får er muligheten til å progge
startidspunkt...
Synes det holder med dem som har metallrammer og ikke plast..
Miele forever!!!
mvh

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Alltid morsomt med sånne "kjøp det jeg har, for det er best" -tråder.
Men jeg må si jeg er veldig tvilende til at disse herremenn faktisk har særlig erfaring med disse vaskemaskinen "sine". Det er vel heller kona/samboeren det tenker jeg..........
Og om den bedre halvdel i huset faktisk har ytret ønske om en ny, fordi hun IKKE er fornøyd med den mannen kjøpte i ren overtro og overtalelse av en god selger, så har jo selvfølgelig ikke dere hørt det! Uansett er det bare tull, og kvinnfolk har ikke peiling på kvalitet, fordi dere kjøpte Miele og alle vet at det er highend!

Lot samboeren bestemme jeg, og hun kom hjem med toppmodellen fra Samsung. Nå et år etter er hun fortsatt like blid og fornøyd og oppgraderinsspøkelset har ikke kommet enda, så jeg antar det var et godt kjøp.
Det eneste jeg ikke kan uttale meg om er denne maskinens eget babyvaskeprogram, i det vi ikke har baby og barna våre er for store til å få inn i maskinen.

Kan forøvrig legge til at vår forrige maskin var en Elto som trofast vasket klær for en familie på 4 i 15år, og den gikk fortsatt når den havnet på dynga. Det var et godt kjøp det!

S

Supertramp

Gjest
norcad skrev:
Kan forøvrig legge til at vår forrige maskin var en Elto som trofast vasket klær for en familie på 4 i 15år, og den gikk fortsatt når den havnet på dynga.
Man må da neste spørre: hvorfor i hule heia ble den kastet? :) :)

N

nb

Gjest
Jeg tipper - men uten å ha regnet på det - at dersom man er storbruker av tørketrommel, så lønner det seg over tid å gå for en modell med god sentrifugering for å slippe unna med kortest mulig tidsbruk i tørketrommelen for å få tøyet tørt.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Supertramp skrev:
norcad skrev:
Kan forøvrig legge til at vår forrige maskin var en Elto som trofast vasket klær for en familie på 4 i 15år, og den gikk fortsatt når den havnet på dynga.
Man må da neste spørre: hvorfor i hule heia ble den kastet? :) :)
Lurer i grunnen på det samme: min AEG Økomat er 14 år, går fortsatt, og det skal det få lov til så lenge den vil. Den største forandringen på nyere hvite-, brune- og andrefargede varer er vel at det er kjipere kvalitet på komponentene slik at den ikke varer så lenge som ting gjorde før. Ja, og så er gjerne hjørnene litt mer avrundet og panelet vinklet litt oppover.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Kjøpte en brukt billig Zanussi i 2004 (2000 kr.), denne går som en klokke men blir værende i leiligheten vi har solgt.
Nu har vi kjøpt en Miele der var på helgetilbud til 8000,- ved Expert, vi har ikke montert denne endda, men jeg håber den er mer støysvak, og vasker bedre faktisk. Men ja, gruer meg til å slepe den opp trappene!
Beboeren over oss i denne gamle bygård har en maskin der ikke er i water, når den sentrifugerer tror jeg der kommer et helikopter....

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Ble en Electrolux EWF168540 på meg..

Får håpe den duger i noen år hvertfall..

Topp Bunn