Takk for gode innlegg til vredensgnag.
Bloggen som Bambadoo linker til er fin, men kanskje litt farget at et sterkt ønske om å redde de dumme audiofile fra å bruke for masse pengen på tullball.
Dette temaet er et hvor jeg selv har hatt sterke meninger tidligere. Da i retning at det ikke kan være slik at det ikke er forskjell på det og det.... Blindtestene må være feil! Meeen, jeg må innrømme å ha endret standpunkt der.
Selv Squeezebox skulle jo forbedres, og da med en logisk og smart sak som heter TT3.0. Slår av alt som ikke er til gode for lyden og prioriterer det viktigste.
Resultatet var en squeezebox Touch uten wlan, skjerm og remote og som låt vanvittig bra! Helt til Baard og jeg skulle sjekke ut virkningen blindt...
Blind listening - TT3.0, HWmods and Teddy Pardo PSU
Denne hendelsen fikk hodet til å snurre mer enn tidligere, og tanker om hva det egentlig er vi holder på med begynte å danne seg.
Hvor langt kan man strekke det og hvor mye av det vi hører er bare noe vil sterkt vil høre eller tror vi hører?
Jeg har selv skrudd nivå på subben lenge til jeg så at den var avslått og hørt forskjeller som ikke er der.
Men disse "feil-bias" hendelsene snur seg selv etter en stund. Enten det er en veldig stor endring i nivå på sub som ikke gir forventet resultat sånn at jeg gikk frem for å se hva som var gæærnt, eller at jeg etter 15 repetisjoner på lårpress forsto at jeg ikke hadde lagt på de 40 kilo ekstra som jeg trodde jeg hadde lagt på.
Felles er at i starten er bias så sterk at den overstyrer hva som skjer, mens det etter en stund begynner å danne seg tanker om at noe ikke stemmer her...
Det virker som om mange har et sterkt behov for at ting ikke skal være så enkle at hvermannsen kan få bra lyd?
Ting skal spilles inn i mange hundre timer, det må matches for den ultimate lyd og feil kabler kan totalt ødelegge lyden fra anlegget.
Samtidig er jeg mildt overrasket over hvor skråsikre folk kan være på at egne flyktige opplevelser må være sporbare til komponentene og ikke på noen måte til dem selv.
Fortsatt hører og tror jeg på forskjeller, men jeg er ikke like sikker på om de er mine egne opplevelser eller "sannheten". Betyr jo ikke noe så lenge jeg ikke skal sette det på trykk da....
Klarer ikke å høre andre kabler like de jeg har i anlegget så jeg velger å la dem stå der, de er allerede betalte.
Tror ikke sakene er helt svart-hvitt her, men heller til at det er mange forskjeller som ikke har rot i virkeligheten.