Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    For oss som liker Islay så kommer Ardbeg med en nyhet i september. Denne skal inn i basisutvalget og er ingen limited release.
    Blir litt dyr, utifra prisen i England så ser den ut å bli et par hundre kroner over Ardbeg 10. Men jeg gleder meg. Bedre med lite og godt enn mye og vondt.
    Vis vedlegget 454525
    Det gledes!

D

Danke

Gjest
    Liker Ardbeg 10 mer enn Laffe 10, quartercask derimot sammenligner jeg med Ardbeg 10.

Ardbeg er røyket mer enn Laphroaig men er mer balansert.

Select liker jeg også godt, særlig prisen.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kongsberg
    Hei Danke, jeg drakk en Laphroaig som du har på bordet her ifjor. Men jeg sleit veldig med den.
    Jeg synes den beit noe veldig. Smakte mye sprit hvis du skjønner.
    Har du inntrykk av at det er forskjeller på denne fra batch til batch eller var jeg uheldig med
    dagsformen? Jeg har ingen problemer med å drikke cask strenght whisky vanligvis. Sitter nå
    og tar en smak av Uigeadail, den er jo på 54,2 og går helt fint uten vann:)
    10 års Laphroig er den eneste whiskien jeg alltid har i hylla. Elsker denne og liker den klart
    bedre enn alle de andre Laphroigene jeg har smakt (har ikke smakt 25 åringen, 40 åringen
    eller alle de nye).

Ja, det er sterk medisin, så man kan lure på hvordan den nye 10 år Cask strenght (58%) er.
    Vandrerhistorien er at den vanlig 10 åringen ikke ble rammet av forbudstiden i USA, men ble
    solgt på apoteker for medisinsk bruk. Den smakte så jævelig at den kun kunne benyttes til
    medisinsk bruk. Men jeg liker den som sagt.

Etter å ha vokst opp ved kysten, hender det jeg savner havet her i innlandet. Da tar jeg
    bare en dråpe av 10 åringen i håndflaten og gnir hardt mot den andre hånden, tar en
    skikkelig sniff og presto så er jeg på brygga på Husvik (Tønsberg). Bør prøves.

mvh
    Gunnar Brekke

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.639
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    EN Mackmyra single malt den rimligeste i deres sortiment blev med fra systembolaget 299kr. Denne kan fort bli husets drykk:) minner om Speyside typ Glenmorangie.
    20170826_194848-1.jpg

D

Danke

Gjest
    Hei Danke, jeg drakk en Laphroaig som du har på bordet her ifjor. Men jeg sleit veldig med den.
    Jeg synes den beit noe veldig. Smakte mye sprit hvis du skjønner.
    Har du inntrykk av at det er forskjeller på denne fra batch til batch eller var jeg uheldig med
    dagsformen? Jeg har ingen problemer med å drikke cask strenght whisky vanligvis. Sitter nå
    og tar en smak av Uigeadail, den er jo på 54,2 og går helt fint uten vann:)
    10 års Laphroig er den eneste whiskien jeg alltid har i hylla. Elsker denne og liker den klart
    bedre enn alle de andre Laphroigene jeg har smakt (har ikke smakt 25 åringen, 40 åringen
    eller alle de nye).

Ja, det er sterk medisin, så man kan lure på hvordan den nye 10 år Cask strenght (58%) er.
    Vandrerhistorien er at den vanlig 10 åringen ikke ble rammet av forbudstiden i USA, men ble
    solgt på apoteker for medisinsk bruk. Den smakte så jævelig at den kun kunne benyttes til
    medisinsk bruk. Men jeg liker den som sagt.

Etter å ha vokst opp ved kysten, hender det jeg savner havet her i innlandet. Da tar jeg
    bare en dråpe av 10 åringen i håndflaten og gnir hardt mot den andre hånden, tar en
    skikkelig sniff og presto så er jeg på brygga på Husvik (Tønsberg). Bør prøves.

mvh
    Gunnar Brekke
    Akkurat som bache 3 kors ble solgt i Norge. Under forbudstiden solgte de det på apoteket for forkjølelse og nervøse lidelser.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Var på utenlandsreise i forrige uke og kjøpte en liten flaske med "Macmyra". Det skjærer meg i hjertet å måtte innrømme det men den er faktisk meget drikkbar!

Men svensk whisky er og forblir blasfemi!!

Kjøper nok mer senere..............:p
    Huff!!

Dette hadde jeg fortrengt! :confused:

D

Danke

Gjest
    Elsker Mackmyra, anbefaler å besøke de, i Smögen eller utenfor Stockholm i whisky byen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Prisene å maltwhisky har desverre explodert til det absurde for mange år siden, jo mer obksur desto dyrere og "bedre" virker det som. Men avansen til Heinemann og de andre er for altor høy til at jeg gidder være med på kjøret lengre. Selv en enkel onsdagswhisky som Jameson har økt fra 129kr til 239 kr på Garderoen i løpet av få år. Ofte betaler man noe mer enn 0,7Liter pris for 1L flaske!!! og sparer kun momsen, og avgiftsgapet går rett i lomma på millardærene Heinemann.

Så til saken:
    Noen som har noen rimelige maltwhisyer å anbefale?

Standardfavoritten min er Glenmorangie ( classic),
    andre jeg liker er Isle of Jura 10 year. Men prisen her har mer enn doblet seg de siste 15 årene.
    Liker også Bunnahabhain 12 år
    https://www.masterofmalt.com/whiskies/bunnahabhain-12-year-old-whisky/?srh=1
    Har vært igjennom tunge røyk perioden og er ferdig med veldig røktunge malter, og ønsker meg mer finesse og smaksrikdom i mer avrundedet varianter, mens Jameson og Famous Grouse blir for enkelt og flatt.

Et hyggelig bekjentskap i den rimelige enden er Monkey Shoulder ,
    mens det siste sjansekjøpet av Shackleton
    https://www.masterofmalt.com/whiskies/mackinlays/mackinlays-shackleton-blended-malt-whisky/
    Vis vedlegget 453710
    var et bomkjøp,lot meg forlede av reklamen /historien. Kunne like gjerne kjøpt Ballentyne
    Grants blended og Johnny Walker Red er det værste jeg vet
    Noen tips?
    Denne posten fikk meg til å lete i gamle poster og i 2013 ved juletider postet jeg følgende:

"Hei skulle ha oppdatert dere på mitt siste store kjøp. Men på grunn av mye jobb og mas nå i forbindelse med jula har det ikke vært tid til så mye aktivitet her inne. Har jobbet som en galning og sovet kun avbrutt av "pliktopptredener" ved faste middager som hører julen til! hadde laget et innlegg om denne whiskyen men sovnet fra PC'n før jeg rakk å trykke "send". Da jeg våknet hadde maskina slått seg av og alt arbeidet var ganske bortkastet.

Nuvel, det jeg fant på Gardermoen sist jeg var der er denne:

Navn: Shackleton _The Journey Blend.png Visninger: 199 Størrelse: 53.1 Kb

Shackleton "The Journey Blend" whisky.

Navn: shackleton-whisky.jpg Visninger: 203 Størrelse: 95.5 Kb

Slik ligger den i boksen sin. pakket i strå slik originalen ble i 1906

Navn: shackleton-whisky-utpakket.png Visninger: 201 Størrelse: 69.4 Kb

Og her har vi flasken.

En bagatell av 1099,- på Tax Free er et par hundre mindre enn i butikk i UK.

De som bryr seg om slikt kan lese mere om historien til denne whiskyen her:
    Shackletons
    eller her:
    Mackinlay's Whiskey Old Highland Scotch | Shackleton Whiskey
    eller her:
    Whisky Discovery: Whisky Discovery #264

Kortversjonen for de som ikke gidder å lese er at Ernest Shackleton på sin sydpolsekspedisjon hadde med sen noen kasser whisky. Hundre år senere ble et antall flasker funnet i ekspedisjonshytta og de ble analysert og man produserte en eksakt kopi ( smaksmessig ) av den originale whiskyen. "

Ser at de har fortsatt markedsføring av Shackelton whiskyen, men emballasjen er ikke som tidligere. Mistenker at de ikke tar smaken like alvorlig heller da?

Hva betalte du for din?

EDIT:
    Ser at bildene ikke ble med da jeg overførte posten,

Shackleton _The Journey Blend bilde 1.png

shackleton-whisky bilde 2.jpg

shackleton-whisky-utpakket bilde 3.png

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Bare 799 på Colorline, sist jeg så.. Spennende whisky med artig historie.

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.147
    og når vi først er i gang. Jeg håper alle tør å prøve en fra Kilchoman. Destilleriet er en mygg i whiskybransjen men de lager veldig god whisky.
    Denne til 730,- på polet er snadder:
    Vis vedlegget 454529
    http://www.hifisentralen.no/forumet...6034-whiskytur-i-skottland-3.html#post2498027
    Snakk om å snø inne :confused:
    Det var en sann fryd å få lese selv 4 måneder etter at reisebrevet ble publisert.
    Takk for påminnelsen og turen Dr.Dong :cool:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.639
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    D

Danke

Gjest
    Elsker Mackmyra, anbefaler å besøke de, i Smögen eller utenfor Stockholm i whisky byen.

Mackmyra ligger fortsatt utanför Gävle. Eller tänkte du på Fjäderholmarna?

Mackmyra Whiskyby - Mackmyra
    Jeg synes det er tilgjengelig fra Stockholm var bare det jeg mente... Er som vi her tilhører vestra Gøtaland, og drar til Gøteborg av og til...

Det er sikkert lettere tilgjengelig for Stockholmere.... sånn sett.

Men det finnes sikkert flust med hotellmuligheter i Whiskybyen, så det er ikke umulig å ta en sånn tur. For oss så er Smøgen mye nærmere..

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    En tur til Gävle og Mackmyrra anbefales virkelig. Vi lå på Elite hotell, de har en Whisky-packet som inkluderer en tur til Mackmyrra, og en nydelig treretters på hotellet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og når vi først er i gang. Jeg håper alle tør å prøve en fra Kilchoman. Destilleriet er en mygg i whiskybransjen men de lager veldig god whisky.
    Denne til 730,- på polet er snadder:
    Vis vedlegget 454529
    Anbefales! (Ikke i butikk, men kan bestilles på polets nettsider.)

Har en forholdsvis svak røksmak som ikke flyr i drøvelen på deg. Resten er som konfekt for menn. Det eneste som irriterer er at de ikke varer så lenge de flaskene.

FullSizeRender-1.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.435
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En skal ha tunga i tett munn når en måler og kapper, og fortrinnsvis leve etter regelen måle to ganger - kappe en gang.

Johan-Kr

D

Danke

Gjest
    Åh må skaffe meg en Kilch... Synd Ralfy har sluttet å melde NAS, han er den reviewern som gir mest detaljerte beskrivelser på Degtuben...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Sitter og titter på Heinemanns utvalg i Oslo. Skal ut og reise så jeg tenket å stille litt forberedt.

Og her finner man da denne lille perlen:

Royal park.jpeg

Koster jo litt da! Hele NOK 99,- ;)

Men seriøst, er det noen som noensinne har smakt denne?

Den er jo så latterlig billig at man knapt kan bli skuffet, men å bruke tax free kvoten på dårlig whisky nå når det ligger an til regjeringsskifte og avvikling av tax free er jo litt vågalt da.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Samme dilemma som meg; skal jeg bruke del lille kvota på billigsprit jeg ikke kjenner, eller gå for noe dyrt jeg vet hva er?

Har etter hvert kommet til at det er bedre å sette kronene på noe jeg vet eller har hørt er bra, enn å hive penger bare fordi det er billig.

Når det er sagt så har jeg drukket mye blended med glede; ikke denne, men Famous Grouse og Upper Ten. De er valuta for pengene begge.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.137
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Samme dilemma som meg; skal jeg bruke del lille kvota på billigsprit jeg ikke kjenner, eller gå for noe dyrt jeg vet hva er?

Har etter hvert kommet til at det er bedre å sette kronene på noe jeg vet eller har hørt er bra, enn å hive penger bare fordi det er billig.

Når det er sagt så har jeg drukket mye blended med glede; ikke denne, men Famous Grouse og Upper Ten. De er valuta for pengene begge.
    Smakt denne før?
    Vinmonopolet - The Naked Grouse

Lagret 3 år på sherryfat - så for de som liker sherrylagret whisky burde den sikkert ikke være dum :)
    Ikke smakt selv dog.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nei, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller.
    Når prisen er så pass høy er det like greit å legge litt mer i potten og få en singel malt.
    Og tre år lagring er ikke mye; det er minimum for å få kalle spriten whisky.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har den "Nøgne pipip". Kjøpte den kun for å ha hele fugleserien. Har ikke åpnet den.

Det jeg har hørt er at den er "grei nok" men ingen stående ovasjoner.

D

Danke

Gjest
    Jeg liker Johnnie walker, og famous grouse. jeg synes nok Bourbon eller irsk er bedre enn rimelig skotske blends.

D

Danke

Gjest
    Teachers er god da, Eller var iaf god.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Balle Florin etterlyste en billig single malt, han var visstnok litt lei av mye røyk. Men det er mulig denne går likevel:)
    Og for oss andre er den et kupp. Kall det hverdagswhisky, arbeidsledighetswhisky, whatever. Men god er den, og til prisen av 309,- på Systembolaget så er den veldig innafor.
    16954.jpg

Masters of Malt;
    Ileach Peaty Bottling Note
    The Ileach is a peaty single malt from a secret Islay distillery, this has received rave reviews from whisky critics and has a solid core of peat and malt.

Tasting Note by The Chaps at Master of Malt
    Nose: Youthful peat, herbal notes, oak, grassy, notes of the coast.

Palate: Sublimely smooth malty notes, peat, peppery spices, tannins, a touch of fruit.

Finish: Faint iodine. Coastal notes, malt.

H

Hardingfele

Gjest
    Heinemann whisky "produseres" vel av eieren av TaxFree-opplegget. Behøver ikke å være dårlig vare. Lidls whiskyer får ofte topprangering av kjennere, men man bør vel prøve denne Heinemann. Ville kjøpt den på utfart og prøvd den før jeg brukte opp kvoten på innfart.

God kakewhisky, kanskje?

Vil man opp fra Glen Orchys på Lidl i utlandet kan man prøve den som måkte konkurrentene av banen:

Dram slam! £30 whisky from Lidl triumphs at World Whiskies Awards*

Da dette skjedde i 2013 måtte jeg innom en Lidl i Spania og prøve. Absolutt fortjent:
    Lidl Own Label Whisky Trumps Brands Nearly 10 Times the Price

Men om man forbinder kvalitet med pris kan det godt være at man ikke blir fornøyd. :)

Det handler ofte om oppkjøpsvolum og fravær av mellomledd. Det går mye ressurser til markedsføring og plasskjøp for enkelte merker, som disse stordistributørene slipper. Så det kan lønne seg å være på jakt etter funn. Det viktigste er hva som er gjort med whiskyen på veien -- karamellisert drikke gidder man da ikke.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Balle Florin etterlyste en billig single malt, han var visstnok litt lei av mye røyk. Men det er mulig denne går likevel:)
    Og for oss andre er den et kupp. Kall det hverdagswhisky, arbeidsledighetswhisky, whatever. Men god er den, og til prisen av 309,- på Systembolaget så er den veldig innafor.
    Vis vedlegget 454934

Masters of Malt;
    The Ileach is a peaty single malt from a secret Islay distillery, this has received rave reviews from whisky critics and has a solid core of peat and malt.

Palate: Sublimely smooth malty notes, peat, peppery spices, tannins, a touch of fruit.

590 på polet!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Heinemann whisky "produseres" vel av eieren av TaxFree-opplegget. Behøver ikke å være dårlig vare. Lidls whiskyer får ofte topprangering av kjennere, men man bør vel prøve denne Heinemann. Ville kjøpt den på utfart og prøvd den før jeg brukte opp kvoten på innfart.

God kakewhisky, kanskje?

Vil man opp fra Glen Orchys på Lidl i utlandet kan man prøve den som måkte konkurrentene av banen:

Dram slam! £30 whisky from Lidl triumphs at World Whiskies Awards*

Da dette skjedde i 2013 måtte jeg innom en Lidl i Spania og prøve. Absolutt fortjent:
    Lidl Own Label Whisky Trumps Brands Nearly 10 Times the Price

Men om man forbinder kvalitet med pris kan det godt være at man ikke blir fornøyd. :)

Det handler ofte om oppkjøpsvolum og fravær av mellomledd. Det går mye ressurser til markedsføring og plasskjøp for enkelte merker, som disse stordistributørene slipper. Så det kan lønne seg å være på jakt etter funn. Det viktigste er hva som er gjort med whiskyen på veien -- karamellisert drikke gidder man da ikke.
    Nå må vi være litt forsiktige her når vi begynner å prate om kvalitet og pris. Vi kan jo lett havne inn i en kabeldiskusjon;)
    Min smak er forøvrig ganske billig. Dyre veldig gamle whiskyer har mistet mye av det jeg liker best, de har fått smaker som jeg ikke er så glad i.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vis vedlegget 454934

Masters of Malt;

590 på polet!
    Det forsvarer absolutt en tur til Sverige. Ta med deg noen over 20 år som kvoteutvidere;) Jeg tar meg med guttungen, kjæresten og kjærringa. Guttungen og kjæresten blir med hvis jeg spanderer en pakke kyllingfilet. Kjærringa vil ha et par rieslinger:). Resten av kvoten er til far og da blir det jo litt:cool:

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Bunnahabhain "hypen" som var i fjor eller i forfjor, hvor ble den av?

Utmerket whisky de få gangene jeg drikker sånn fluidum, uten e :)

D

Danke

Gjest
    Bunnahabhain "hypen" som var i fjor eller i forfjor, hvor ble den av?

Utmerket whisky de få gangene jeg drikker sånn fluidum, uten e :)
    Bunnahabhain har for de yngre NAS og 12 osv økt kraftig i pris iaf i Sverige...

Denne "svenske" Bunnan er derimot ok priset og til god pris for en kraftig røkare....

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=Bunnahabhain

Bunna er en av favorittene mine uansett, men med prisøkning på 12 åringen så er det andre ting å velge mellom også...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig en god ide. Den er jo så billig at man kan slå den ut i vasken om den ikke er god.

Men 1 liter whisky på 14 dager i "syden"? Det er betydelig mere alkoholinntak enn hva jeg normalt har...................!:confused:

EDIT:
    Mulig jeg tar en for laget og prøver denne! På pur fan!

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Egentlig en god ide. Den er jo så billig at man kan slå den ut i vasken om den ikke er god.

Men 1 liter whisky på 14 dager i "syden"? Det er betydelig mere alkoholinntak enn hva jeg normalt har...................!:confused:

EDIT:
    Mulig jeg tar en for laget og prøver denne! På pur fan!
    Livet kan være tøft, men jeg tror du fikser det:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn