Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man skal ikke bygge sitt hus på sandgrunn, står det i Skriften.
    Men på whisky kan man bygge hva som helst!

Jeg skjønner jo at jeg bare må avstå fra en tre-fire dresser, og begi meg ut i Kilchoman-verden.
    Siden jeg ikke har smakt denne, og skal ut og farte om to dager med tilhørende taxfree-herligheter; hvor starter jeg når jeg vil bli kjent med denne herligheten?
    Kilchoman har jeg aldri sett på taxfree i Norge..... Men hvis du finner en Kilchoman på din reise ut i den store verden så ville jeg satset på en Sanaig eller Loch Gorm. Jeg liker godt Sanaig, har aldri smakt Loch Gorm tror jeg, husker i hvertfall ikke det:) men vår kjære doktor skryter jo veldig av denne og da er den sikkert god. Skal du uansett handle noe på taxfree så vet jeg at Gardermoen ankomst har Kavalan til 649,- Hvis Kavalan whisky er ukjent så kan du jo Google......En whisky fra Asia som tar verden med storm. Ikke noe Islay preg akkurat men hei og hå så god Kavalan Solist smakte på Whiskyfestivalen før jul. Og selvfølgelig god tur, :) håper det kommer noen bilder i en tråd..

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for råd, men jeg drar nok Sola- Gatwick denne gang, og kan ikke huske å ha sett Kilchoman på noen av dem.
    Det er noen få Nikka på Sola, ellers er det et sorgens kapittel.

Joda, jeg skal på dress-prøve-tur og bilder blir det. Seff.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for råd, men jeg drar nok Sola- Gatwick denne gang, og kan ikke huske å ha sett Kilchoman på noen av dem.
    Det er noen få Nikka på Sola, ellers er det et sorgens kapittel.

Joda, jeg skal på dress-prøve-tur og bilder blir det. Seff.
    Du kan jo prøve en Nikka from The Barrel hvis den finnes der. Firkantet medisinaktig flaske på 0,5 liter og alle som er glad i whisky må jo smake på den i løpet av livet. Den er kåret til verdens beste blended whisky gjentatte ganger.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Den har jeg kjøpt. Kostet det hvite i øye og møydommen, men det var et hyggelig bekjentskap så lenge det varte, som hun sa brura.
    Nikka har btw en rekke ulike whiskyer på Sola.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den har jeg kjøpt. Kostet det hvite i øye og møydommen, men det var et hyggelig bekjentskap så lenge det varte, som hun sa brura.
    Nikka har btw en rekke ulike whiskyer på Sola.
    Ja, du har jo både Black og Red. De er jo også ok. Men hvis utvalget på Sola er semmert så hadde jeg heller kjøpt en Kilchoman i England. Det var vel også plan A. Kjør på ! Kilchoman er jo et koselig bekjentskap, og det gjør ingenting at de også er underdogen i whiskybransjen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når du nå likevel skal over til øya, så finner du vel frem til en Kilchoman. Anbefaler for din litt tandre gane Kilchoman 100% Islay:

All parts of the production process for the 100% Islay have taken place at the distillery – from barley to bottle; grown, malted, distilled, matured and bottled, making for a unique character. We are proud to be the only Islay distillery distilling single malt from barley both grown and malted on Islay.*Bottled at 50% ABV and peated to a lower level to that our other releases, 100% Islay has a lighter, fresher feel to it. Citrus and lemon notes come through with soft peat smoke and a long smooth finish. *First launched in 2010 a new edition of the 100% Islay has been released every year since.

Du går ikke feil, og du vil raskt være eier av en tomflaske.

Ps. Har aldri sett Kilchoman på noen taxfree.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hadde man kunne målt sin formue i tomflasker, ville jeg vært millionær.

Takk for tips, Dr. Jeg skal se hva jeg kommer over; har en relativt tight schedule, but skal se hva jeg får til when on Her Majesty's realm.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Uten å vite om denne replikkvekslingen, så fikk jeg med meg en slik en fra Gatwick - måtte leite i den spesialbutikken som ligger for seg selv, og ikke i selve tax-free-avdelingen. Koster nesten det samme som skifte av skjortekrage, men YOLO.

Skal legge ut bilder og smaksreferendum om litt. Nå er Svein Arne sliten av å ta av seg klærne hele dagen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dette er en eksklusiv utgave for tax-free. En kraftkar i sammenlikning med mye av det andre jeg drikker, her er torv og røyk, uten at det blir påtrengende. Her er frukt og hav, og det smaker lenge, kjennes som det er mye som foregår smaksmessig. Kanskje ikke min hverdagswhisky, og heller ikke noe jeg kommer til å bøtte nedpå - men ta en dram av i ny og ne. Ikke tilsatt fargestoff, derav den lyse fargen.

P1250002.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Men gammel kjærlighet ruster ikke, jeg blir ikke lei denne lettdrukne og harmoniske whiskyen. Fin balanse mellom sødme og snert, en anelse røyk, litt honning og noe ubestemmelig frukt.
    Ikke krevende eller utfordrende som fjortiser skal være, men kun en nytelse. Noen vil nok kalle dette en dame-whisky, men jeg er jo en femikladd, så det passer helt perfekt. Jeg trenger ikke mer enn denne.
    Jeg har også drukket et par flasker av Obans Little Bay, men den er på ingen måte like tiltrekkende og fullendt.
    Men med denne kan jeg drikke meg fra gård og grunn; kom skrumplever, her vil du få gode dager.

P1270039.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    0
    Så veldig blank ut den whiskyen???

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    0
    Det skal ikke være sukkerkulør i whisky fra Scotland.

Cognac fra Frankrike derimot...........................:p

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Skal det ikke..?
    Det var da en veldig puritansk uttalelse. Jeg nyter skotsk whisky, og kikker ikke alltid på innholdsdeklarasjonen.

D

Danke

Gjest
    Det skal ikke være sukkerkulør i whisky fra Scotland.

Cognac fra Frankrike derimot...........................:p
    Jeg tenkte på kunstig fargedråper såkalt E150

Det står iallefall ikke på flaska om det er fargedråper i.

Jeg vurderer først og fremst whisky på smak, deretter fat og alder.

Det er stas om det står at det ikke er e150 eller kjølefiltrert.

Men mang engang har sånne spesifikke whiskyer skuffet, og Whisky med både e150 og kjølefiltrerte innfridd.

Så at det smaker godt er det viktigste...

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    0
    Skal det ikke..?
    Det var da en veldig puritansk uttalelse. Jeg nyter skotsk whisky, og kikker ikke alltid på innholdsdeklarasjonen.
    Disse skal ikke ha fargetilsetting:

Ardbeg,
    Arran
    Bruichladdich
    HIghland Park
    Glengoyne
    Glenmorangie

Merkereglene i Norge pålegger dessverre ikke at E150 skal oppføres på etiketten.

D

Danke

Gjest
    Skal det ikke..?

Ardbeg,
    Arran
    Bruichladdich
    HIghland Park
    Glengoyne
    Glenmorangie

Merkereglene i Norge pålegger dessverre ikke at E150 skal oppføres på etiketten.
    Men det skal stå på tysk i Europa flasker....

Bruichladdie liker jeg ikke særlig, for mye variert kvalitet kontra pris.

An turas mor PC Fra Bruichladdie var derimot nydelig.. men alt annet derfra har jeg mislikt.

Jeg tror få av de du nevner har ikke farge på etiketten....

Iallefall som jeg husker...

Bruichladdie har, vet jeg og Glengoyne tror jeg..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    0
    Skal det ikke..?

Ardbeg,
    Arran
    Bruichladdich
    HIghland Park
    Glengoyne
    Glenmorangie

An turas mor PC Fra Bruichladdie var derimot nydelig.. men alt annet derfra har jeg mislikt.

De nevnte merkene sier i alle fall selv at de ikke tilsetter farge.

D

Danke

Gjest
    Skal det ikke..?

Ardbeg,
    Arran
    Bruichladdich
    HIghland Park
    Glengoyne
    Glenmorangie

De nevnte merkene sier i alle fall selv at de ikke tilsetter farge.
    Jo har hørt det også, men står ingenting om farge på Ardbeg eller Highland park flasker...

Men ja jeg har hørt at alle de du nevnet ikke har e150..

Jeg er ikke så bekymret for e150, da det ofte bare er en eller to dråper for å sminke forskjellige blends likt i blendede batcher..

Jeg er mer intresssert i Non chillfiltered enn om det er en dråpe e150 i..

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Lesbart:

Whisky Science: Caramel E150

Og her er bloggerens konklusjon:
    So, caramel does affect the flavour and it is not inert in whisky, but are the quantities used in Scotch whisky industry enough to affect the overall flavour significantly? No reliable scientific fact exists, but my guess is that they probably are significant. Does caramel impair the flavour? It could, but then again in some cases caramel might even improve the taste.

H

Hardingfele

Gjest
    Gjentar min advarsel om denne. Selv ser jeg gjerne etter karamellfri whisky og Ardbeg og Arran er blant favorittene.

Michter's Straight Rye Single Barrel Bourbon Whiskey. Her snakker vi "overpriset" møl på flaske. Om de ikke har stappet karamell i den så står det ihvertfall en eim av Smørbukk ut av glasset.

brbon_mic1.jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det er jo bourbon, da. Over-there gjør de vel som de vil :)

D

Danke

Gjest
    Gjentar min advarsel om denne. Selv ser jeg gjerne etter karamellfri whisky og Ardbeg og Arran er blant favorittene.

Michter's Straight Rye Single Barrel Bourbon Whiskey. Her snakker vi "overpriset" møl på flaske. Om de ikke har stappet karamell i den så står det ihvertfall en eim av Smørbukk ut av glasset.

Vis vedlegget 478453

Ser din Rye bourbon og høyner med en forferdelig bourbon som jeg kjøpte fordi jeg var nysgjerrig, ble gitt bort til naboen.. kunne like sågodt helt det i vasken... stakkars nabo.

John Lee bourbon..

Tror det er noe av det værste jeg har smakt...

John Lee.jpg

Men klart din skulle jo være Single barrel da er litt mer lokkende...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Balvenie er en veldig god whisky, jeg får kjøpe meg en Doublewood på neste tur til Strømstad:). Jeg kan jo ikke bare ha whisky fra Islay i hylla heller nå som konjakken er borte. Balvenie er jo så rund og god at den kan jeg til og med få kona til å ta en dram av;) Og jeg innrømmer glatt at noen ganger så synes jeg også at en whisky som lukter og smaker litt honning, frukt og annet godt kan være innafor. Men i kveld blir det et par drammer med Ileach. Her kjenner jeg tydelig smaken av røyk og ikke minst torv. Mye torv.
    highlands-islands-scottish-whisky-company-the-ileach-peaty-single-malt-scotch-whisky-islay-scotl.jpg

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Døde litt innvendig da jeg så hva du satte flaska på.
    Synes det er hetsing av Dylan, og lurer på om du bør få en hard runde med no-platforming inntil du kommer på bedre tanker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn