Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    Avgatt19087

    Gjest
    Cairdeas 2015 (Cairdeas har blitt et samlerobjekt etterhvert) blir solgt via loddtrekning til FOL (Friends Of Laphroaig) etter det jeg kan se. Personlig synes jeg det er litt drøyt å betale 96 pund pluss norske avgifter for en NAS-whisky. De snakker om Madeira-sasoned casks. Det betyr vel at disse tønnene er fylt opp med madeira og tømt igjen før whiskyen fylles på før andre gangs lagring (inntil 6 måneder?? tror jeg). Om det blir god whisky av dette er jeg ikke helt sikker på. Men, dette er min høyst personlige mening.
    Congratulations!
    I am pleased to inform you that you have been successful in the Friends of Laphroaig Cairdeas 2016 ballot.
    Click here to complete your purchase.
    Your bottle(s) are reserved for you, so there is no rush to complete your purchase – you have until Midnight (GMT) on Sunday 12 June to do so.
    You will also be able to add additional (different) Laphroaig whiskies and merchandise to your shopping purchase if you wish to.
    Slàinte,


    John Campbell
    Distillery Manager, Laphroaig
    Se der ja. Ikke alle forunt å få tak i Cairdeas2016.
    Regner med en omtale her når du har sprettet korken...

    Selv har jeg vaket litt på websidene til Laphroaig, og i går kveld så var CS 10YO tilbake på lager:

    "Dear Tore Henry Vikeby,
    Thank you for your recent purchase at Laphroaig - Age Verification. Your order will be delivered as follows:
    UK - up to 7 working days
    EU - up to 14 working days
    R.O.W - 14 to 20 working days
    Please be aware these are estimated time scales and may vary during peak times. If you would like further information regarding your order please contact orders@laphroaig.com. You will receive an email confirmation when your order has been despatched. If your order has not reached you when expected please contact us immediately.
    Your order details are as follows:

    Order ID: 1734895
    Cask Strength 10YO Batch 8


    Så, gleder meg jeg og.
    Cheers
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Cairdeas 2015 (Cairdeas har blitt et samlerobjekt etterhvert) blir solgt via loddtrekning til FOL (Friends Of Laphroaig) etter det jeg kan se. Personlig synes jeg det er litt drøyt å betale 96 pund pluss norske avgifter for en NAS-whisky. De snakker om Madeira-sasoned casks. Det betyr vel at disse tønnene er fylt opp med madeira og tømt igjen før whiskyen fylles på før andre gangs lagring (inntil 6 måneder?? tror jeg). Om det blir god whisky av dette er jeg ikke helt sikker på. Men, dette er min høyst personlige mening.
    Congratulations!
    I am pleased to inform you that you have been successful in the Friends of Laphroaig Cairdeas 2016 ballot.
    Click here to complete your purchase.
    Your bottle(s) are reserved for you, so there is no rush to complete your purchase – you have until Midnight (GMT) on Sunday 12 June to do so.
    You will also be able to add additional (different) Laphroaig whiskies and merchandise to your shopping purchase if you wish to.
    Slàinte,


    John Campbell
    Distillery Manager, Laphroaig
    Se der ja. Ikke alle forunt å få tak i Cairdeas2016.
    Regner med en omtale her når du har sprettet korken...
    Men er den verdt det?

    Den lander inn med en pris på minst NOK 1.750 for 0,7l når avgift og moms er tatt med. Heftig, i min verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.119
    Antall liker
    13.630
    Jeg stikker innom, så kan vi drikke oss godt fulle og felle en dom over saken - om den var verdt det, altså. Heads, I win, tails you loose osv.

    Nevnte for en kollega at jeg var glad i armagnac. Dagen etter stod en flaske av sorten fra 1968 på pulten, burde ha flere kollegaer som han.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Cairdeas 2015 (Cairdeas har blitt et samlerobjekt etterhvert) blir solgt via loddtrekning til FOL (Friends Of Laphroaig) etter det jeg kan se. Personlig synes jeg det er litt drøyt å betale 96 pund pluss norske avgifter for en NAS-whisky. De snakker om Madeira-sasoned casks. Det betyr vel at disse tønnene er fylt opp med madeira og tømt igjen før whiskyen fylles på før andre gangs lagring (inntil 6 måneder?? tror jeg). Om det blir god whisky av dette er jeg ikke helt sikker på. Men, dette er min høyst personlige mening.
    Congratulations!
    I am pleased to inform you that you have been successful in the Friends of Laphroaig Cairdeas 2016 ballot.
    Click here to complete your purchase.
    Your bottle(s) are reserved for you, so there is no rush to complete your purchase – you have until Midnight (GMT) on Sunday 12 June to do so.
    You will also be able to add additional (different) Laphroaig whiskies and merchandise to your shopping purchase if you wish to.
    Slàinte,


    John Campbell
    Distillery Manager, Laphroaig
    Se der ja. Ikke alle forunt å få tak i Cairdeas2016.
    Regner med en omtale her når du har sprettet korken...
    Men er den verdt det?

    Den lander inn med en pris på minst NOK 1.750 for 0,7l når avgift og moms er tatt med. Heftig, i min verden.
    Om den er verdt det? Si det...Laphroaig legger opp til et element av eksklusivitet, siden denne bare selges via hjemmesiden og kun til "venner". Nå skal det sies at det er over en halv million registrerte "venner" av Laphroaig. Ikke sælig eksklusivt spør du meg.
    Springbank 16YO Local Barley kostet 1.750,- da den kom i mai. Da blir det heftig å betale det samme for en NAS Laphroaig.
    Jeg synes ikke den er verdt prisen.
    Men, det er meg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.583
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NAS whisky skal vi ikke undervurdere. Med mange år på tønna så mister whiskyen mye av det jeg liker.Det blir mer eik og fatpreg av det. Noe av det aller beste jeg drikker er NAS whisky fra Ardbeg. F.eks Uigeadail og Corrywreckan. William Cadenhead single islay malt aged 7 years er også en smaksbombe. Røyk, torv, jod, tang og tare er godt. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.583
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NAS whisky skal vi ikke undervurdere. Med mange år på tønna så mister whiskyen mye av det jeg liker.Det blir mer eik og fatpreg av det. Noe av det aller beste jeg drikker er NAS whisky fra Ardbeg. F.eks Uigeadail og Corrywreckan. William Cadenhead single islay malt aged 7 years er også en smaksbombe. Røyk, torv, jod, tang og tare er godt. :)
    Edit.
    Det ser ut til at min smak er litt billig, jeg finner knallgode whiskyer til rundt tusenlappen. Jeg har smakt på mye dyrere whiskyer på whiskyfestivaler, men min smak liker de som er yngre og tøffere. Med risiko for å bli stemplet som pedo: De unge er ofte best.;)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Bare whiskyen får brannvarsleren til å lure på om det er noe på gang, så er jeg glad i den..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.583
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er det et godt alternativ i sommervarmen, sola steiker og rørene gløder. Da kan det være greit med en whisky og is.
    Balcones Brimstone tåler en isbit eller tre. 53,2% gjør jo at det fortsatt smaker whisky.
    En tydelig smak av røyk, grill og pepper.
    image.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.583
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Whisky och is? Solsting?:cool:
    Jada, is går bra i sommervarmen. Det et viktig å ha et åpent sinn:)
    Men når det blåser nordavind fra alle kanter så forsvinner isen og så kommer Islay whiskyen på bordet:cool:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Måtte bare putte i handlekurven. Slik prisene er på litt eldre OB-whisky om dagen, så får en heller gå for de uavhengig tappede variantene. At den får god omtale rundt om skader jo ikke.
    Så, det kom en pakke...Smilefjes...

    Har selv denne. Er ikke udelt positiv. Hva syns du?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg vil ha det lett tilgjengelig og rimelig, ikke no 25 år gammel Highland Park på meg. Eller gammel Ardbeg.

    Jeg skal sprette en Laphroaig Quartercask, synes den er god. Jeg vil heller ikke bestille noen dyre sjeldne Cairdeas eller sånt fra Laffe. Dersom jeg skal bruke penger på gammel whisky så blir det en rimelig røyket 21 år gammel BenRiach eller en gammel Glengoyne om jeg ikke vil ha røyk.

    Disse går for 900-1000 lappen, og det er valuta for pengene.

    Å betale mange tusen for en gammel whisky er waste of money, om man da ikke samler og selger videre i profitt.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Mer lørdagsgodis. Hyllevare på mange norske pol. Til og med billigere enn i Sverige...
    image.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Jeg vil ha det lett tilgjengelig og rimelig, ikke no 25 år gammel Highland Park på meg. Eller gammel Ardbeg.

    Jeg skal sprette en Laphroaig Quartercask, synes den er god. Jeg vil heller ikke bestille noen dyre sjeldne Cairdeas eller sånt fra Laffe. Dersom jeg skal bruke penger på gammel whisky så blir det en rimelig røyket 21 år gammel BenRiach eller en gammel Glengoyne om jeg ikke vil ha røyk.

    Disse går for 900-1000 lappen, og det er valuta for pengene.

    Å betale mange tusen for en gammel whisky er waste of money, om man da ikke samler og selger videre i profitt.
    Laphroaig Quartercask er en skatt. Og De selger den fortsatt til en hyggelig pris. Det skal Edrington ha. Fun fact:Laphroaig er den single malt produsenten som selger mest. Mellom 2 og 3 prosent av all omsatt single malt er Laphroaig. Kilde:Malt Box på Youtube.
    Glengoyne 21 koster fortsatt litt over tusenlappen i Sverige, så ja, dette er et knakende godt kjøp.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Ymir: Hadde Einar egen blend hos Highland Park?? Det er isåfall en ære..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Ymir: Hadde Einar egen blend hos Highland Park?? Det er isåfall en ære..

    Einar........hvem?
    Jeg er ingen whiskey mann,null peiling ;).
    Når jeg smaker på den flasken er det sikkert........"perler for svin" heter det vel;)
    En gang i tiden ble det konsumert en del Royal Salute når min onkel kom hjem fra sjøen.
    Ellers ble det i min ungdomstid til sjøs svelget unna en god del Seagram`s Seven og Seven Up
    = seven/seven til frokost.Var jo en ypperlig drikk til å komme i gang igjen,dagen etter;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    ^ perler for svin er også perler :cool: ... og «peiling» har ingen ting med saken å gjøre imho.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er det et godt alternativ i sommervarmen, sola steiker og rørene gløder. Da kan det være greit med en whisky og is.
    Balcones Brimstone tåler en isbit eller tre. 53,2% gjør jo at det fortsatt smaker whisky.
    En tydelig smak av røyk, grill og pepper.
    Vis vedlegget 386503
    Corn Whisky? Er ikke det bourbon?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Den mangler noe, er for tynn i smaken - som for så vidt varer lenge nok. Der andre pøser på med torv, pøser denne på med ingenting. Rett og slett en karakterløs whisky som sikker faller i smak hos mange - men for meg mangler den smoothness og kompleksitet i hele smaksforløpet.

    P6250002.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    God kombo det der.
    Sprit i glasset fra Diageo her og:
    Vis vedlegget 386886
    Cheers
    Enten drekker du whisky av vinglass, eller så er den flaska av noe ustandard størrelse.
    Hehe... det er nok flaska... De selger 20cl-flasker på polet.
    Fikk denne til jul. Og jeg tror pinadø jeg skal kjøpe en ordinær helflaske etterhvert.
    Ga mersmak dette.
    Har en slik en jeg og. Min er også tom..!

    Min ga også mersmak..........:rolleyes:
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Jeg innrømmer glatt at jeg er svak for Springbank. Særlig er jeg svak for deres 12YO Cask Strength. Her er det mye lukt og smak for pengene etter min ringe forstand. Out of stock er det som møter en når man Googler batch 12 av denne whiskyen. Den er også utsolgt i Sverige etter det jeg kan se. Men, på polet er den stadig tilgjengelig. Helt ok for meg. Det kom en pakke...Smilefjes.
    IMG_1226.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^
    Spring bank is THE Whisky, er svag for deres 21 åring, men med dagens priser, om man finner den, så er det en stund siden den har värt i hus :) .....

    mvh
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    ^
    Spring bank is THE Whisky, er svag for deres 21 åring, men med dagens priser, om man finner den, så er det en stund siden den har värt i hus :) .....

    mvh
    Jeg smakte den på Dr. Jekylls Pub i Oslo i fjor. Enig med deg at det er en veldig god whisky. De har den på Polet. Men, det er som du sier...Med dagens priser osv...
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    ^ perler for svin er også perler :cool: ... og «peiling» har ingen ting med saken å gjøre imho.

    Jeg pleier å si at det er perler for svin, men jeg er et herlig svin.

    Ardbeg, Ardbeg, Ardbeg, Glenlivet Nadurra 16, Caol Ila, Ardbeg, Laffe, Bunnahabhain.. ah hell. Alt fra Islay gjør susen. Det skal helst stige røyk fra glasset.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ble bare en jim beam og en Speyburn 10 på meg idag har vært opptatt og må ta kvelden nå, utrolig mye som skal gjøres i morgen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vært på hytta noen dager, og da gikk det med atskilige mengder av Lagavulin 16...

    B
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Var en svipptur innom Flensburg, kom ut med en flaske Togouchi premium og ei flaske Talisker skye. Var sikkert bedre kjøp der men er vanskelig å vite hva man skal velge.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der! ble det en liten skvett Nikka Coffey Grain i glasset. Slett ikke verst.

    B
    Siterer meg selv, og er tillike uenig med meg selv...

    Ved førstegangssmakinga merket jeg en acetoneim, men la skylda på kamferdrops og annen uhyrlighet jeg tyller i meg. Prøvde igjen i går, med varierende vanntilsetning, og acetonen er der fortsatt. Mange synes det gjør det mer "interessant", men jeg kan altså ikke utstå det. Går tilbake i skapet for servering til personer som ellers drikker sprit tilsatt Cola. Hadde den vært sterkere ville den ha gått med til å vaske plater...
    Nikka.Coffey.Grain_-200x280.jpg

    B
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn