Ikke mye fart i denne tråden de siste tre årene...
Fikk inn et par av disse delefilterløse WHT IQM høtalerne for noen uker siden. De kom sammen med en Shindo forsterker som skulle være en god match. Høytalerme skal jo være lettdrevne (97dB med snill impedansekurve). I mine ører fungerte det ikke i det hele tatt. Hard og ubehagelig øvre mellomtone/nedre diskant. Var tett på å slå til på noen andre høytalere til Shindo ,men for å sjekke om høytalerne kanskje trengte litt mer kraft testet jeg en 80-talls Vector Research reciever (65w i 8ohm). Inn med loudnessknappen (
), to knepp ned på bass, to knepp opp på diskant.
Da ble det plutselig liv i høytalerne. Følelsen av at forsterkeren styrer høytalerelementene uten den minste anstrengelse. Veldig dynamisk lyd, bass og mellombass med dybde og punch så det holder. Brukbar mellomtone men ikke så mye mye energi som jeg skulle ønske, og heller ikke den beste oppløsningen.
Jeg konkluderte dermed med at høytalerne likte litt mer kraft (de har jo tross alt anbefalt forsterkerkraft fra 1-600w...). Dermed kjøpte jeg en Supernait 3. Dette fungerte ikke i det hele tatt. Lyden var flat og anemisk.
Det virker jo unektelig som om høytalerne er litt sære ift hva som fungerer på forsterkersiden. Så jeg er litt i villrede. Har sett på en Accuphase E-270. Den har jo loudnessknapp (
) hvis det er behov for å booste bassen.
Noen som har noen formening? Evt. forslag til noe som man vet fungerer. Helst integrert forsterker...