Diverse Why your audio is bad and why you can't do anything about it

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.179
Antall liker
705
Torget vurderinger
1
Dette har vi pratet om før, men vi kan gjerne gjenta. Det handler om loudnes war. Jeg liker følge med på denne gubben, han har en energisk stil på grensen til intens, og av og til sliter jeg med å skjønne om det sarkasme eller alvor. Punch line er som følger:
1) Lydbilde av digital audio er produsert ihjel etter krav satt av plateselskapet, slik var det ikke før 1995.
2) Eneste grunn til at vinly høres bedre ut en CD er at det analoge mediet har noen fysiske begrensninger i hvor mye man kan herje med produksjonen. Ikke fordi det er bedre.

Man mister litt lysten på å legge penger i digitalverdikjede når populærmusikken er bevist degradert og ikke når sitt fulle potensiale. Kanskje være litt mer bevist på å plukke CD fra før -95?

 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.358
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kanskje være litt mer bevist på å plukke CD fra før -95?
Absolutt (y)
Også gå inn på:
https://dr.loudness-war.info/
Og finn de utgivelser med DR-verdi på OVER 10-11.
Unngå allt, som er merket med "Digitally Remastered".
Unnerforstått..... vi taler CD her.
Eksempel: Her ser du alle utgivelser på Peter Gabriel "Plays Live":
https://dr.loudness-war.info/?artist=Peter+Gabriel&album=Plays+Live
Klikk på det enkelte album, og du får utgivelse, Label, version og CD/Katalog-nummer.
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Jeg syes også det er viktig å ikke se seg blind på DR-verdier, for en lav verdi trenger ikke automatisk bety at lyden er dårlig. :unsure:
Står litt om dette under FAQ-delen:
https://dr.loudness-war.info/faq "What do the numbers in colored boxes mean?"
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.847
Antall liker
21.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Running Too Deep fra denne som testspor. Ingen premie for å gjette hvilken utgivelse jeg bruker:
IMG_4847.jpeg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.296
Antall liker
9.534
Torget vurderinger
2
Da blir det vel dyrt med pre-95CDer nå da.Ikke noe problem for meg musikken laget etter 1985 er stort sett dårlige låter uansett …
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.879
Antall liker
10.711
Torget vurderinger
10
Hvordan er det med klassisk musikk på CD og komprimering nå og da?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.736
Antall liker
7.882
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Her er det bare å slå kaldt vann i blodet, satse på at verden går fremover og at 2050 remasteren låter vesentlig bedre 😘
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.847
Antall liker
21.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De aller fleste remasters av klassisk er gjort med original dynamikk i tankene. Klarer ikke å finne noen slike sammenlikninger på DRLWI-siden.
Eksempel med en krigshest. Ingen remasters her altså, bare sammenligning av dynamikk på de ulike innspillingene:
De to som skiller seg ut er den veldig gamle innspillingen med I Musici og transkripsjonen for fiolin og orgel.

Mahler 3 med von Otter, Wienerfilharmonikerne og Boulez liker jeg å bruke som testspor for den låter bra og har ikke vært remastret. Kjenner jeg HDtracks riktig så har de oppsamplet CD-data til 24/88,2...:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.736
Antall liker
7.882
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Mener jeg leste et sted at flere av disse aller nyeste remasterne (2022 - nyere) har bedre dynamikk enn tidligere remastere i perioden 2000-2020. Så det kan være bedring i sikte 👍🏻
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.291
Torget vurderinger
1
Dette har vi pratet om før, men vi kan gjerne gjenta. Det handler om loudnes war. Jeg liker følge med på denne gubben, han har en energisk stil på grensen til intens, og av og til sliter jeg med å skjønne om det sarkasme eller alvor. Punch line er som følger:
1) Lydbilde av digital audio er produsert ihjel etter krav satt av plateselskapet, slik var det ikke før 1995.
2) Eneste grunn til at vinly høres bedre ut en CD er at det analoge mediet har noen fysiske begrensninger i hvor mye man kan herje med produksjonen. Ikke fordi det er bedre.
Ja. Det er kortversjonen av virkeligheten. Legg til at "alt" av moderne produksjoner (bortsett fra klassisk og muligens noe jazz) er helt ødelagt i produksjonen med pro tools og andre digitale verktøy som gjør det (for meg) umulig å høre på. Musikaliteten er fjernet.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.672
Antall liker
1.264
Ørene (+ hjernen..?) forteller meg nokså utvetydig at moderne utgivelser av klassisk musikk godt innspilt og utgitt digitalt (CD eller SACD) lyder jevnt over så bra at jeg knapt gidder høre klassisk på vinyl lenger.

Og klassisk pop og rock hører jeg på vinyl - helst på tidlig/original pressinger.
Har prøvd noen ludness ødelagte remastringer på CD - det er virkelig fælt... etter forholdene...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.847
Antall liker
21.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På Spotify ligger både original og remaster av Steve McQueen såvidt jeg kan forstå. Har ikke sammenliknet, men der kan man altså nerde. ❤

De Mozart-samlingene til Leif Ove låter ikke skvorsjet synes jeg. Kompresjon, ja men ikke ødelagt. Vi skal huske at de fleste sagnomsuste klassiskopptak er det dratt i spakene på.
 
Topp Bunn