Hmmmm, litt interessant problemstilling, men bare litt...
Og jeg tror man skal være litt varsom med å bli for stereotyp i kjønnsrollemønsteret her, selv om det seff vil være forskjeller på deler av tilværelsen...
Når det gjelder selve punktene som er listet opp:
1) Penger - så trur eg at utgangspunktet vil spille en vesentlig rolle. Det vil nok være stor forskjell på om du er godt på vei NÅR du møter damen, ifht om du møter damen og SÅ begynner på den lange veien. I alle fall er det i dag slik for meg. Tidligere var mine penger mine penger langt på vei, nå er det total fellesøkonomi - men jeg har da fått noe ut av det, tross alt. F eks ble det enebolig i stedet for blokkleilighet, og i eneboligen står det nå ikke mindre enn 3 ok oppsett, hver til sitt bruk, ett i stuen og to i kjellerstuen. Hovedoppsettet er KUN til musikk, og lokalisert i kjellerstuen. Her ruler jeg, og "får være i fred" og lade batteriene. Særlig fordi jeg og madamen jeg litt ulike døgnrytmer. Hun er definitivt A-menneske, mens jeg er mer B/C.... Dvs at jeg tilbringer en del kveldstimer i sweetspot i kjellerstuen etter at hun tar kvelden. Hvorvidt hun har noe ønske om å skulle ta kvelden samtidig, vites ikke, og i så fall forventer jeg at hvis så er tilfelle, er hun voksen nok til å si fra om dette. Skulle selvsagt også ønske at madamen i større grad delte min musikkinteresse, men sånn går nu dagan.... I kjellerstuen er det også et ok nok tv-filmoppsett, 2kanals sådant, som i begrenset grad benyttes. Fremtidig bruk er vel mer tanken, med smårollinger og ungdom i heimen.
I stuen er det tvn (dumboksen) som DOMINERER - godt assistert av et 2-kanals oppsett av mer enn grei kvalitet. Det er også her det sees mest på tv/preikes minst.....
Min interesse for og tidsbruk på tvprogrammer er uhyre selektiv og begrenset, men prøver da, som noen har vært inne på, å bruke litt tid i stuen, for på den måten å skape en eller annen form for balanse i galskapen. Når det gjelder alt i disse tre oppsettene, bortsett fra tv`ene, har det vært mine personlige investeringer, DVs utenom fellesøkonomiordningen - og jeg synes det er helt greit - og madamen er inneforstått med dette og synes det er helt greit. Jeg kan med andre ord her bytte og mikse og trikse som jeg vil, så lenge fellesøkonomien ikke berører - og det synes jeg er helt greit.
2) Design - her har madamen kun kommet med et innspill; HVIS jeg noen gang vurderer å bytte ut høytalerne i stuen, vil hun ha et ord med i laget ifht utseende. Nå ser jeg for så vidt ikke noe poeng i å bytte ut BKS`ene som står her, så problemstillingen er i grunnen ikke relevant. Og både tv-benken og utstyret som huser dette oppsettet har gått glatt gjennom designgodkjenningen. En integrert forsterker, en bd-spiller, en Sonos, en headamp og dekoder gjør oppsettet i seg selv ganske "lite" og brukervennlig.
Oppsettene i kjellerstuen, inklusive rack, har madamen for så vidt ingen interesse av å bry seg særlig med - rett og slett av den enkle grunn at hun ikke tilbringer tid i kjellerstuen. Så her ruler jeg, mht hifi. Når det gjelder design for øvrig, tror jeg vi er ganske likestilte - i alle fall ifht de større/mer kostbare investeringene. Når det gjelder nips, gardiner osv, må jeg innrømme at jeg ikke har behov for å engasjere meg så mye. Det er rett og slett ikke så viktig for meg. Men jeg liker og foretrekker gjerne å ha et ord med i laget ifht farge på vegger, møbler, tepper osv.
3) Forståelse for hobbyen - tja, hva skal man si om dette? Hadde seff vært kjekt med større forståelse for hobbyen, men man er nå en gang skrudd sammen som man er. Det gjelder både meg selv og madamen. Jeg er vel ca like opptatt av tv og programmene der som hun er av musikk og lydkvalitet/hifi. For henne er en United bordradio grei nok, både på kjøkken og bad, og det er vel stort sett der hun hører radio. I alle fall er det for hennes del viktigere å få sett tv enn å høre radio/musikk i stuen. Når det er sagt, bruker jo jeg mer tid sammen med, og på, madamen, i stuen, enn hun bruker sammen med, og på, meg og musikken/hifien i kjellerstuen. I dag viste jeg henne f x den "nye" brukte integrerte forsterkeren i oppsett nr 3 i kjellerstuen. "Har du kjøpt ny forsterker? Det har jeg ikke lagt merke til, og ville heller ikke gjort det, hvis du ikke fortalte det....." Og sånn går nu dagan. Og for meg er det greit. Tror også madamen synes det er greit, så lenge jeg klarer å balansere tidsbruken og oppmerksomheten mellom henne og resten av husholdningen opp mot hifien og musikken, og da særlig det som befinner seg i kjellerstuen.
Så langt har jeg ikke vært nødt til å bruke argumenter som "den har jeg jo hatt kjempelenge" og "den har jeg bare til låns".....rett og slett fordi det ikke har vært tilfelle. Fremtidige mål har jeg jo seff, men finansiering av disse vil gå av seg selv, og det er IKKE noe som haster.
Er dog litt spent på hva madamen vil si, dersom jeg bruker penger på akustiske tiltak i kjellestuen - f x dempeplater. Time will tell, æ trur æ vil stå han av.....
mvh
Proffen