Alt til hus og bolig Wilfa Kaffetrakter

M

medlem215396

Gjest
Hei
Har brukt Moccamaster kaffetrakter i mange år, de er solide og lager god kaffe.
Kverner kaffebønner med en Wilfa kaffekvern.

Kjøpte så en Wilfa Svart Performance kaffetrakter, testvinner i Tek og utviklet i samarbeid med Tim Wendelboe. Moccamasteren ble flyttet til hytta.

Det luktet brent plastikk eller noe sånt fra Wilfaen, selve maskinen, mens kaffen var kjempegod. Opplever at den har ørlite varmere ferdig kaffe og det setter jeg pris på.
Wilfa sa de hadde opplevd dette med noen maskiner, men at lukten skal avta. Det gjorde den, men ble aldri helt borte og den ble levert tilbake.

Elkjøp sier dette var en batch med feilproduksjon og de har ikke kontroll på serienummer osv, så å kjøpe en ny kan gi samme problem.
Vurderer å avvente litt og prøve pånytt, da Elkjøp er gode på retur.

Noen erfaringer eller gode tips her :)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.473
Moccamaster alle år her også. Var innom en Phillips men retunerte den da vi lærte at den ikke slo av kokeelementet når den var ferdig å trakte.

Den nyeste Moccamaster'n som nå er i drift har den irriterende funksjonen at den også slår av varmeplaten etter ca 40 minutter. Og denne timeren nullstilles ikke selv når vi slår av og på trakteren når vi er på kjøkkenet og henter påfyll til koppen.

Forsøk med termos har ikke innfridd grunnet bismak disse setter etter kort tids bruk. Neste er nok å åpne trakteren og klippe ledninger til spolen i hovedbryter slik at den ikke slår seg av selv om timeren trigger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.560
^ Jeg stusser litt når du foretrekker kaffe som har stått på varmeplate i mer enn 40 minutter. Jeg har aldri opplevd bismak fra en termos/TV-kanne forutsatt at den er ren. Vasker med 15-20 korn maskinoppvaskmiddel og kokende vann en gang i uken

M

medlem215396

Gjest
Jeg foretrekker også kaffe som har stått litt på varmeplaten, fremfor thermokanne. Thermokanne bruker jeg aldri med mindre jeg må.
Dersom 40 min. timeren går ut, så har jeg vent meg til å trakte ny kaffe om jeg vil ha mer. Wilfa har samme 40 min. timer.

Det skal sies at jeg kjøpte en ny Moccamaster når Wilfa ble innlevert, men den hadde også en skavank så den ble også innlevert :)
Jeg rakk å trakte etpar runder med MM, men den gode kaffen fra Wilfa satt i minnet.

Personen på Elkjøpmottaket virket erfaren og snakket opp MM, 10 års garanti osv, men jeg vil ha den beste kaffen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Brivilor Bonamat har også kaffetraktere til hjemmebruk hvis du søker et alternativ til Wilfa og Moccamaster.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.473
Jeg er pyse når det kommer til varm kaffe. Mens kona gulper på rett fra traktetuten må jeg la den vile litt før jeg tør meg på :)

MM har to varmesettinger for platen. Med plata på laveste evner jeg drikke den selv om den har stått halvanne time. Ikke at jeg syns det smaker bedre, men når jeg velger mellom to onder...

Jeg er heller ikke fremmed for å ha noen saltkorn i kaffen. Og når det er billigkaffe i boksen bruker jeg strø en halv ts. salt i trakteposen når kona ikke ser hvorpå hun ofte kommenterer at "i dag var det ekstra godt med kaffe" ;)

M

medlem215396

Gjest
Brivilor Bonamat har også kaffetraktere til hjemmebruk hvis du søker et alternativ til Wilfa og Moccamaster.
Ser veldig tillitsvekkende ut, f. eks Mondoserien. Den koster endel og kan hende vanskelig å vite noe om kvaliteten på kaffen den trakter?
De skriver også noe om temperaturer opp til 85 grader, mens de beste maskinene har traktetemperatur godt over 90 grader.

M

medlem215396

Gjest
Jeg har Bravilor Bonamat i billigutgaven til Elkjøp, Ilou Premium kaller de den. Faktisk kjøpt på salg for 590 kroner. Hvordan de dyrere modellene deres er i forhold aner jeg ikke

Fant en test av kaffetraktere i det segmentet du leter i: https://www.tek.no/samletest/i/rgnnRe/den-beste-kaffetrakteren
Der har du den, kjøpte testvinneren her, men ser at det er små forskjeller og kanskje lar man seg lure av design også.
Ilou får god omtale og er altså mer tilgjengelig enn jeg først antok.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Jeg har en Wilfa Svart Precision:
1625508951190.png

Jeg kjøpte den på Obs! City Syd i Trondheim for noen år siden. Av en eller annen grunn hadde de den på tilbud til 880 kr (nå koster den over 3000)! Den lager veldig god kaffe.

M

medlem215396

Gjest
Jeg har en Wilfa Svart Precision:
Vis vedlegget 732831

Jeg kjøpte den på Obs! City Syd i Trondheim for noen år siden. Av en eller annen grunn hadde de den på tilbud til 880 kr (nå koster den over 3000)! Den lager veldig god kaffe.
Man gjør noen sånne treff av og til :) jeg likte egentlig alt ved svart performance, unntatt lukten. Kanskje prøve igjen om en stund.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.696
Sted
Smurfeland
Tror kanskje jeg vil vurdere en sånn Wilfa når den over tredve år gamle Moccamasteren jeg arvet av besteforeldrene mine skal byttes ut. Men det ser ut som den kan holde et par tiår til før det faktisk blir nødvendig, og ikke bare fordi jeg vil ha noe nytt.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vi erstattet en sliten utbrukt Moccamaster på jobben med modellen fra Wilfa (da vi har god kontakt og god pris fra importøren).
Vi angrer på at vi valgte Wilfa fremfor en ny Moccamaster. Wilfa’n trakter meget god kaffe - og er rask, men kvaliteten/holdbarheten på enkelte deler av konstruksjonen har vist seg for dårlig over tid.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.696
Sted
Smurfeland
Vi erstattet en sliten utbrukt Moccamaster på jobben med modellen fra Wilfa (da vi har god kontakt og god pris fra importøren).
Vi angrer på at vi valgte Wilfa fremfor en ny Moccamaster. Wilfa’n trakter meget god kaffe - og er rask, men kvaliteten/holdbarheten på enkelte deler av konstruksjonen har vist seg for dårlig over tid.
Men det er kanskje litt forskjell på å ha noe hjemme og på jobb? På arbeidsplasser er det jo som regel en sånn fyr som heter Arnfinn eller Kim Andrè eller noe sånt, som alltid kløner til og ødelegger ting.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Nei, vi kan ikke "laste" noen av brukerne. Vi er ikke flere enn 7-8 personer som betjener denne. Det er rett og slett et par "svakheter" ved selve konstruksjonen/løsningen. Nå skal det legges til at den i løpet av en dag brukes flere ganger enn man "normalt" gjør hjemme, men Mocca´n holdt i årevis, det har ikke Wilfa´n gjort. Det første vi måtte bytte var vannbeholderen, som ikke holdt tett. Så var det dysen, så var det stengeventilen - hvilket ble hele filterholderen.
Nå har ikke dette kostet oss noe, men...
Hadde egentlig tenkt å kjøpe tilsvarende å ha hjemme i samme slengen som vi bestilte til kontoret, men i dag glad for at jeg ikke gjorde det.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Men det er kanskje litt forskjell på å ha noe hjemme og på jobb? På arbeidsplasser er det jo som regel en sånn fyr som heter Arnfinn eller Kim Andrè eller noe sånt, som alltid kløner til og ødelegger ting.
Jeg kaller de ødeleggere eller repareristykkere.. har et stjerneeksempel men ikke nu.....

M

medlem215396

Gjest
Takk for mange gode innspill :) Det er fordeler og ulemper her. Som jeg nevnte, returmottaket hos Elkjøp poengterte garantien og soliditeten ved MM.
Nå er ikke det alt ved en vare til 2K, men så har du dette med plunder og heft når noe går i stykker.
Jeg synes MM er vesentlig mer tungvint å bruke, fremfor Wilfa og som sagt, den lager god kaffe.

Når det kommer til MM så ser det ut til at kaffen produseres på samme vis for alle modeller, men tilleggsfasilitetene er forskjellige?

Topp Bunn