Wilson Audio Sophia 2 plassering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hei!

    Jeg har nettopp gått til innkjøp av et par brukte Wilson Audio Sophia 2 fra USA. De vil ankomme til Norge før jul. Bruker sjøfrakt da vekten totalt for de to høyttalerne kommer opp i mer enn 220 kilo...

    Per dags dato så bor min fru og jeg i et lite sørlandshus i Lillesand. Jeg har tidligere brukt et større soverom i 2 etasje til stereo, men vi vil nå flytte anlegget ned i stuen. Grunnen er at vi svært skjelden sitter oppe i sammen og hører på musikk. Konsevensen blir da at anlegget til kr. 5.000,- i førsteetasje blir brukt.

    Ideelt sett så burde jeg vel ha kjøpt de nye Wilson Duette som er konstruert til å fungere i små rom, men Sophia 2 går for å være en klart bedre høyttaler - mer avstemt, detaljert og åpen. Sophia 2 er ikke verdens største høyttalere. De er 110 x 31 x 48 cm store. Med bassporten bak.

    Utfordringen blir å plassere høyttalerne. Stuen nede er 4 x 8 meter, der stuen er delt i to med en sofa del og en spisebord del. Stuen er delvis delt med en tømmervegg på lyttesiden på 1,3 meter. Tvers ovenfor denne står en klebesteinsovn. Dette gir et "lytterom" på 4 x 4 meter, der høyttalerne må stå relativt nære bakveggen. Ikke ideelt.

    Jeg kan skaffe tilveie 2 bassfeller / basstubes, der den ene plasseres i venstre hjørne, og den andre settes i bakkant av ovnen (når denne ikke er i bruk). Klemesteinsovnen har åpen passasje på baksiden mot veggen på cirka 15 cm, så noe av bassen kan jo forsvinne mellom der. Hmmmm.

    Hva tror dere?

    MVH, TG
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    4.705
    Torget vurderinger
    1
    En plantegning er enklere å forstå en svært mange ord ... ;) ... både med hensyn til muligheter og begrensinger, legg også på de viktigste målene og noen kommentarer til hvor «låst» innredningen er.

    mvh
    KJ
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    En plantegning ville vært kjekt ja. Syntes forøvrig Sophia II spilte relativt fritt og friskt på Hi-Fi Messen i Trondheim i helgen. Tror de sto en drøy meter ut fra frontveggen.

    Mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du kan evt ta noen bilder slik at man får et visuelt inntrykk.

    Om du snakker med accoustic tuning i trondheim kan sikkert de hjelpe deg litt, selv om de sikkert hadde sett at du kjøpte høyttalerene der også. De sto i overkant av en meter fra bakvegg i trondheim tror jeg. Se på bildene fra inntrykkstråden..
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hei!

    Vedlagt finner dere et par bilder. Skal legge inn et par til senere. Samme med en plantegning.

    Planen er å montere den ene høyttaleren i venstre hjørne ved døren 60 cm fra veggen, og den andre høyttaleren mellom racket og ovnen. Denne høyttaleren er tenkt plassert 60 cm fra ovnen. Avstanden fra bakveggen får jeg eksperimentere med, og Wilson Audio har sikkert noen tips også. Jeg har lagt opp til en familie grid og en hifi grid.

    Vinduene bak lytteposisjonen skal dekkes til med lamellgardiner.

    MVH, Toffen G :)
     

    Vedlegg

    H

    Hugh

    Gjest
    Flotte rom! Men jeg hadde vært skeptisk til å plassere en høyttaler så nær ovnen av to grunner:
    1) Din kone kommer til å forlate deg og 2) Høyttaleren blir ødelagt av varmen.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ser for meg at hjul i stedet for spikes er løsningen her - iallefall om vinteren når vedovnen er i bruk. Da kan høyttalerne relativt greit skyves litt frem og tilbake.

    Mvh. Johan
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Ovnen gir ikke fra seg så mye varme fra bunnen opp til 1 meter. Vi har hatt møbler relativt nærme. 50-60 cm ifra skal kunne gå bra. Vi får se hvordan det utvikler seg. Og fruen er helt med!

    Wilson Audio Sophia 2 leveres også med hjul. Tenker å kjøpe 2 x 4 Cerapuc føtter. Med stoff mot gulvet vil man kunne flytte på høyttalerne releativt greit. Så kan jeg markere hvor høyttalerne står optimalt i "hifi modus"!

    Hva tror dere om akustiske løsninger, særlig mht. ovnen...

    MVH, TG
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.383
    Det der er Meget Bra Høyttalere!

    Når du får dem vil du fullt ut skjønne det ... og 'innordne' deg deretter! Fint rack møbel også!

    mvh
    jackX
     
    R

    rico

    Gjest
    Jeg har hatt (og har fortsatt...) noen Wilson høyttalere og klarer du og plassere denne rett kommer du til å ha noen fine stunder fremover. Det jeg kan si er at det følger med en manual (håper jeg..) som har utfyllende forslag og tips til plassering og akustiske tiltak i diverse rom, inkludert en tabell som sier noe om avstander mellom høyttalere, lytteposisjon og vinkling av høyttalerene etc., bruk denne aktivt og finlytt deg frem til den endelige plasseringen, regn med at du kommer til å bruke tid. Det jeg imiddlertid kan si etter 12-13 år med forskjellige Wilson høyttalere er at de yter absolutt best når de står fritt ut ifra sidevegg og bakvegg, gjerne mer enn meteren men dette kommer du garantert til å finne ut av :).

    Lykke til, kanskje du finner ut hva virkelig dynamik er ;).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om det er litt begrenset hva du kan gjøre her med akustiske tiltak. Utifra bildene ser det ut som du i alle fall kan plassere bassfeller i to eller tre hjørner. Det er det bare å kjøre på med. Anbefaler deg produkter fra GIK Acoustics eller Realtraps som har målinger å vise til. Viktig med noe som fungerer skikkelig lengst mulig ned i bassen.
    Førsterefleksjonen på frontveggen (vegg bak høyttalerne), kan du også ta hvis det ikke kommer i konflikt med noe. Ellers har du kanskje mulighet til å plassere noe i takket? Den ene sideveggen kan du behandle med en absorbent.
    Så har du jo Audiolense som lydkorreksjon da.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Takker! Tenker å bruke to bassfeller - en i hvert hjørne ved høyttalerne. Kanskje noe på veggen - et "akustisk bilde" (de finnes jo) mellom høyttalerne. Bak lytteposisjonen er tanken å henge opp en lamellgardin i et egnet stoff. Hva slags stoff bør dette være? Tungt og med minst mulig tetthet? Sjekket akustiske lamellgardiner, men de koster kr. 16.000,- pluss mva.... for 3,7 meter (!).

    Er det noen av dere som har hatt erfaring med Realtraps / ASC Tube Traps (anbefalt av Wilson Audio) / Echo Busters / DAAD , etc?

    Snakkes med!

    MVH, TG
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hei igjen TG.

    Personlig ville jeg ventet med slike akustiske tiltak til jeg hadde fått lekt litt med plassering osv. Jeg er faktisk ikke sikker på om du kommer til å få den akustiske effekten av 4 * 4 meter stue eller 4 * 8 meter stue. Akustikk er for meg interessant men veldig belemret med "a-ha" effekter. Dersom åpningen mellom stuene er stor nok vil du få et akustisk rom på 32 kvm - dette gir helt andre effekter i bass enn 16 kvm.

    Forøvrig veldig spent på dine første lytteinntrykk (og gjerne bilder)!

    Mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ASC sine store Tube Traps har godt rykte på seg, men har du plass til de? Husk at når det gjelder bassfeller, så er størrelse eller masse helt essensielt. Jeg har derfor ikke noe tro på f.eks DAAD dersom best mulig effekt i bassen er det man trakter etter.
    ASC sine Tower Traps er sikkert også gode produkter.

    Andre jeg vet er bra er disse:
    http://www.gikacoustics.com/gik_tri_trap.html
    http://www.gikacoustics.com/gik_monster.html
    http://www.gikacoustics.com/gik_elite_pillar.html
    http://www.realtraps.com/p_mondotrap.htm
    http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm

    Når det gjelder bassfeller, så er det utelukkende positivt å bruke. Umulig å overdempe i bass område.
     
    R

    rico

    Gjest
    toref skrev:
    Personlig ville jeg ventet med slike akustiske tiltak til jeg hadde fått lekt litt med plassering osv....
    Mvh
    Nemlig!

    Bare tull å dempe bare for å dempe, du må vite hvorfor, hvordan og hvor først.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Fikk høyttalerne opp idag, og potensialet er helt klart tilstede.

    Høyttaleren som står ved ovnen virker rimelig lineær. Ovnen er frittstilt fra veggen så bassen kan bevege seg mellom der, og ovnen er jo bare 1,3 meter høy. I tillegg så er det fritt lende inn i den andre delen av stua. Fronten av høyttaleren står i forkant av ovnen nå. Venstre kanal er det verre med. Her er høyttaleren plassert cirka 60 cm fra sidevegg, og 75 cm fra front til bakvegg (1/5 av lengden på rommet). Jeg har gått gjennom prosedyren til Wilson med såkalt "voice test", og stemmen blir nøytral fra cirka 65 cm. Problemet slik jeg ser det er at venstre hjørne fungerer som en trakt, så her må vi nok inn med en bassfelle. Ideelt sett så skulle denne høyttaleren vært 1 meter fra sidevegg, og mer enn 1 meter fra bakvegg. Men da er høyttaleren ute i døra, den er også langt ut i rommet, og stereobildet kommer under 2 meter. Så jeg får forsøke med en bassfelle. Spørsmålet er om det er nødvendig med 1 bassfelle i venstre kanal, da balansen logisk sett fortsatt vil bli skjev hvis jeg setter en lik bassfelle i høyre kanal ved ovnen....

    Skal forsøke å få tak i en akustiker som kan måle hver enkelt høyttaler, så ser vi frekvensgangen.

    Snakkes!

    MVH, TG
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Målinger høres meget fornuftig ut - før du investerer i flere tiltak. Du kan jo evt. brenne ut noen test-toner fra f.eks. Svanå og gjøre en grov test selv. Effektive bassfeller i dypbass området er relativt store og du ønsker antakelig ikke å ha flere enn du trenger. Gratulerer forresten med spennende høyttalere!

    Mvh
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Tror det der kan bli bra Toffen :)
    Satser på at Arendal lydlaug blir invitert en gang så vi får hørt hvordan det låter ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    9.230
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Gratulerer med nytt utstyr! ;D

    Min umiddelbare kommentar er...."Kan du vri oppsettet 90 grader mot venstre...?" og spille mot rommet med platesamlingen...?

    Flott stue også! Legg ut noen bilder av høytalerne også da! ;D ;D

    Mvh
    OMF
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Plasser høytalerene rett før du drar inn akustiske hjelpemidler.Prøv WASP = Wilson Audio Speaker Placement. Dette er metoden Wilson bruker selv når han setter opp høytalerene.Prosedyren finnes bla.a på TNT-audio.com sin hjemmeside.Når den jobben er ferdig er det beste hjelpemiddel for fintrimming lyden å bruke helmholtz-resonatorer.Beregning av disse finner du på HiFi Speaker Design.Der er det flere kalkulatorer som skal benytes.Dersom det er for krevende så ser jeg at Engelholmen Audio kan dette med akustikk.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    gratulerer med nye høyttalere, tror du kommer til å bli kjempefornøyd! Med såpass gode høyttalere vil det absolutt være verdt å se på mulighetene for akustikk-bearbeiding, noe du jo har tenkt å gjøre. Hadde vært kjekt å se noen bilder av høyttalerne i stua di.

    Mvh.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Har igjen tatt en WASP test som beskrevet i hånboken til Sophia 2. Denne gangen med en kamerat sittende i lytteposisjon. Har funnet ut av nøytralitetsgrensen starter omlag 40 cm fra bakveggen, og 55 cm fra sideveggen. Hvor langt inn nøytralitetsgrensen beveger seg inn i rommet har jeg ennå ikke fått helt avklart. Men det ligger på cirka 1,1 til 1,2 meter mot lytteposisjonen. Vi fikk det hele til å falle bedre på plass nå. Vi må jobbe litt med toe in. Har dere noen erfaringer her?

    Høyttalerne begynner nå å bli virkelig bra. Kan bare forestille meg hvor bra det egentlig kan bli. På musikk med mye bassenergi blir mellomtonen sløret når man spiller høyt. Det samme med balansen i sterobildet. Men dette er jo logisk.

    Under finner dere noen bilder. På dette bildet er høyttalerne plassert cirka 90 cm ut i rommet, der baksiden er cirka 40 cm fra bakveggen. Da er de satt opp på grensen av ytre naøtralitetsgrense mot bakveggen. Venstre høyttaler er plassert med front 80 cm fra sidevegg (baksiden 60 cm fra sidevegg). Høyre høyttaler står cirka 600 cm fra ovnen (baksiden 40 cm), men fronten er i forkant av denne. Her er området relativt nøytalt. Så utfordringen er venstre kanal. Venstre høyttaler gir for mye bass. Så en bassfelle må til her. I tillegg så har jeg en fluttereffekt grunnet vinduene bak lytteposisjonen, og jeg satser på å kjøpe lamellgardiner asap. Litt usikker på stofftype dog...

    Noen ideer?

    MVH, Toffen G
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du vil ikke få mindre bass i venstre høyttaler med bassfelle. Tver imot får du mer bass, strammere og mer korrekt. Det kan godt hende det kan gjøre noe med ubalansen hvis du pøser på med flere bassfeller og gjør noe med siderefleksjonen, men tror ikke det er noen 100% garanti heller. Du har ikke vurdert romkorreksjon da? Audiolense er jo populært om dagene, men det innebærer HTPC eller PC og streamingbox (Squeezebox). Enda bedre er en kombinasjon av både aksustiske tiltak og lydkorreksjon.

    Forslaget om å snu anlegget slik at høyttalerne spiller mot bokhyllen er heller ikke dumt.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Er det ikke slik at stående bølger / bass resonnanser kan dempes med bass traps, eller hva de enn heter? Det er umulg å snu høyttalerne da sofaen som skal inn under vinduene er hele 3,6 meter bred. Hvis den skal settes det båndspilleren er, så kommer sofaen til å stenge hele området ved ovnen...

    Skal uansett få tak i en akustiker eller lydperson som kan måle frekvensresponsen i rommet.

    MVH, Toffen g
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, dersom du har en peak så kan bassfeller hjelpe på det. Men spørsmålet er om det er en peak eller om bass gjengivelse er rett og slett bedre i venstre høyttaler. Eller sagt på en annen måte: Høyre høyttaler har en dip i bassen. Men utifra hva du har skrevet, så virker det som du mener det er for mye/dårlig bass på venstre side. Jeg svarte nok litt for kjapt i forrige innlegg. Vil tro bassfeller kan hjelpe, men det holder sjelden med én.

    Målinger er nok det beste før man gjør noe.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    No problem ;D Hele siden ved venstre høyttaler har en mørkere karakter enn der ovnen er plassert. Dette er vel grunnet kortere vegg på lyttesiden, åpning inn til spisestuen og ovnen som er frittstående. På den andre siden har man to hjørner som spiller mothverandre med hel vegg mellom. Derfor ligger den innebygd en bassboost i denne siden av rommet som er høyere enn ved ovnen. Høyttalerne er nok like frekvensmessig isolert sett, men omgivelsene påvirker dem anderledes.

    MVH, Toffen G
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hva målinger viser ville jeg ha prøvd å gjøre noe med førsterefleksjonen på venstre side (fra lytteposisjon). Da mener jeg absorpsjons panel er veien å gå. Jeg har ikke så god erfaring med å diffusere nære sidevegger og spesielt ikke å bare gjøre det på ene siden. Å absorbere på en side synes jeg derimot fungerer greit selv om det heller ikke er 100% ideelt. På andre siden har du bra demping av øvre frekvensområdet med bøker.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Jeg har tenkt på det samme. Jeg skal ta å lage en tegning over rommet, og få tips fra ASC i USA om hva jeg kan gjøre. Det blir vel en bassfelle ala Tower Traps og en form for absorpsjons panel ved høyttaleren på venstre side. Vi får prøve dette ut.

    MVH, Toffen g
     
    R

    rico

    Gjest
    ToffenGunnufsen skrev:
    Vi må jobbe litt med toe in. Har dere noen erfaringer her?
    Min erfaring med Wilson er at de låter riktigst og dermed best når de er vinklet innover til du fra lytteposisjon bare såvidt kan se innsiden av høyttalerene øverst der hvor de skrår innover. Det er vel dette også Wilson anbefaler. Bruk det ihvertfall som ett utgangspunkt og finlytt når alt annet er på plass, litt justering kan faktisk gjøre ganske mye.
    Som jeg skrev tidligere så kan du måtte bruke litt tid før det faller på plass, de er nok ikke de enkleste å få til selv om de er lettere enn f.eks. Watt/Puppy.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Dette ser utrolig rått ut, Toffen.

    Blir spennende å se om du får venstre kanal under kontroll, forslaget om absorbsjon på venstre sidevegg kan være verdt å sjekke ut.
    Og du: Arendal Lydlaug er mer enn klar for et besøk når du kjenner tiden er inne... :)
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Jeg har nå hatt høyttalerne en liten stund, og har kommet til noen foreløpige konklusjoner. Jeg har lagt inn speks for rommet i realtraps mode calc, og der får jeg såkalte "roommodes" for 95hz, 190hz, 280hz og 375hz. Så kikket jeg litt videre i denne artikkelen, og der kunne jeg kalkulere dips and peaks ved å a) legge inn romstørrelsene b) legge inn f.eks room modes for så å finne de prekære størrelseordene. For meg vil det da være essensielt å holde meg unna 95hz, 190hz, 280hz og 375hz for å ikke forsterke disse.

    Peaks ved 95hz er 0,9m, 4,5m, etc. Nøytralt er 1,8m, 3,6m, etc. Dips er 2,7m, 6,3metc.
    Peaks ved 190hz er 0,5m, 1,4m, etc. Nøytralt er 0,9m, 1,8m, 2,7m, etc. Dips ved 1,4m, 3,2m, etc.
    Peaks ved 280hz ved 0,3m, 1,5m, 2,8m, etc. Nøytralt ved 0,6m, 1,2m, 1,8m, 2,5m, etc. Dips ved 0,9m, 2,2m, etc.

    Jeg vet ikke helt hva dette betyr, men kan tolke det dit hen at hvis rommet uthever nevnte frekvenser, så bør man plassere høyttalerne slik at de ikke kollererer med "peaks", men heller nøytral eller dips?

    Venstre høyttalerelement er plassert med senter 83cm fra sidevegg. Fronten av høyttaleren er plassert 75cm fra bakvegg. Dette er ikke helt tilfeldig, men ut fra andre vurderinger. Når jeg tok WASP testen, så var nøytralitetsgrensen fra sideveggen cirka 55 cm. Men høyttalerne vinklet mot lytteposisjon, så blir avstanden 83cm. Når jeg gjorde WASP mht. bakveggen så frir stemmen seg opp cirka etter 35 cm. Bassporten på den venstre høyttaleren er nå cirka 36cm fra veggen.

    Dette er mer noen løse tanker før jeg får målt frekvensgangen i rommet.

    Konklusjon; jeg føler avstanden til sidevegg er sånn rimelig under kontroll. Den samsvarer også med "the golden rule" til Stereophile, der man skal addere avstanden fra gulvet til basselementet med 1,68 for å finne avstanden til sideveggen. Når det gjelder avstanden til bakveggen, så er jeg mer usikker. Avstanden på 75 cm fra front til bakvegg samsvarer med 1/3, 1/5, 1/7 reglen, og høyttaleren er akkurat på grensen av nøytralitetssonen.

    Hmmmm!

    Burmesteren er relativt strømsterk, men Sophia 2 trenger nok mer power på sikt!

    MVH, Toffen G
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Gjorde en freq test idag. SoundPlanet fra Arendal var på besøk med Behringer mic og pc. Jeg får utskriftene imorgen.

    Jeg leste kurvene på pc'en, og det ser ikke så altfor ille ut. Jeg har totalt sett (begge kanalene sammen) en peak på 30hz, en dipp på 45hz, en peak på 80 hz, og to peaker på cirka 190hz og 250hz. Det er venstre høyttaler som har høyere nivå enn den høyre, men forløpet på den venstre er litt anderledes enn den høyre. Bla. har den venstre en dip på 80hz, mens den høyre har en peak på 80hz. Men i sammen blir det en peak på 80hz. Det ser ut til at rommet spiller oss et puss her. Skal legge ut kurvene imorgen.

    MVH, TG
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når du har fått målingene ville jeg ha sendt de sammen med bilder av rommet til GIK Acoustics og Realtraps og spurt om konkrete råd. Den på 30Hz trengs det garantert en Helmholtz resonatorer for å knekke. Mest sanysynlig den på 45Hz også, men det kan tenkes noen av produktene til GIK Acoustics/Real Traps kan løse den. 80Hz og over kan løses med bredbånds bassfeller.

    Det med ulikt nivå kan i hvert fall enkelt løses med lydkorreksjon (Audiolense). Litt usikker om hvor godt det lar seg løse med akustiske tiltak. Ville tro det vil bli bedre med noe på venste sidevegg, men ikke sikkert det er hele løsningen.

    Hver forøvrig klar over at flere av produktene til ASC både diffuserer og absorberer. Jeg ville personlig ikke ha valgt det på kun en sidevegg utifra min erfaring med diffusjon. Opplever at diffusjon bør gjøres likt på begge sider, mens absorpsjon kan fint gjøres på en side. Men det kan hende andre har en annen erfaring.
     
    E

    Espen L

    Gjest
    Grattis Toffen med noen kjempefine Høytallere, hørte disse på messen de
    spilte veldig fint :)
    Mvh: Espen
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Fin stue og anlegg Toffen.

    Hva med å plassere litt asymetrisk? Trekke venste HT litt ut i rommet, men med lik avstand fra høyre/ venstre HT til sveetspot?

    Edit: Savner noen gode bilder. ;)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    orso skrev:
    Når du har fått målingene ville jeg ha sendt de sammen med bilder av rommet til GIK Acoustics og Realtraps og spurt om konkrete råd. Den på 30Hz trengs det garantert en Helmholtz resonatorer for å knekke. Mest sanysynlig den på 45Hz også, men det kan tenkes noen av produktene til GIK Acoustics/Real Traps kan løse den. 80Hz og over kan løses med bredbånds bassfeller.

    Det med ulikt nivå kan i hvert fall enkelt løses med lydkorreksjon (Audiolense). Litt usikker om hvor godt det lar seg løse med akustiske tiltak. Ville tro det vil bli bedre med noe på venste sidevegg, men ikke sikkert det er hele løsningen.

    Hver forøvrig klar over at flere av produktene til ASC både diffuserer og absorberer. Jeg ville personlig ikke ha valgt det på kun en sidevegg utifra min erfaring med diffusjon. Opplever at diffusjon bør gjøres likt på begge sider, mens absorpsjon kan fint gjøres på en side. Men det kan hende andre har en annen erfaring.
    Ville også sendt samme forespørsel til Svanå - bare for å kunne sammenligne evt. tilbud/priser. Svanå er et firma som også kan sine ting, imo. (http://www.diffusor.com/Kontakt.htm)

    Mvh
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    toref skrev:
    orso skrev:
    Når du har fått målingene ville jeg ha sendt de sammen med bilder av rommet til GIK Acoustics og Realtraps og spurt om konkrete råd. Den på 30Hz trengs det garantert en Helmholtz resonatorer for å knekke. Mest sanysynlig den på 45Hz også, men det kan tenkes noen av produktene til GIK Acoustics/Real Traps kan løse den. 80Hz og over kan løses med bredbånds bassfeller.

    Det med ulikt nivå kan i hvert fall enkelt løses med lydkorreksjon (Audiolense). Litt usikker om hvor godt det lar seg løse med akustiske tiltak. Ville tro det vil bli bedre med noe på venste sidevegg, men ikke sikkert det er hele løsningen.

    Hver forøvrig klar over at flere av produktene til ASC både diffuserer og absorberer. Jeg ville personlig ikke ha valgt det på kun en sidevegg utifra min erfaring med diffusjon. Opplever at diffusjon bør gjøres likt på begge sider, mens absorpsjon kan fint gjøres på en side. Men det kan hende andre har en annen erfaring.
    Ville også sendt samme forespørsel til Svanå - bare for å kunne sammenligne evt. tilbud/priser. Svanå er et firma som også kan sine ting, imo. (http://www.diffusor.com/Kontakt.htm)

    Mvh
    Kul att höra!

    De produkter vi har och det koncept som innebär Level 1-3 är världsunikt och mig veterligen är det INGEN som kan återskapa den typ av akustikmiljö som vi kan!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn