Wilson Audio Sophia 2 plassering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Har kikket litt på GIK Acoustics og deres Monster Bass Trap har en absorberings koeffisient på 3 på 80 hz, 1,27 på 63 hz og 0,63 på 50 hz. Dette er gode tall etter det jeg kan se. En ASC Towertrap på 16 tommer dia har en koeffisient på cirka 1 på 30 hz. Problemet mitt er a) det er vanskelig å få plass til en 16 tommers Towertrap ved høyre høyttaler. Venstre hjørne er ikke noe problem. Ideelt sett skullaman da ha plassert en Towertrap 16 dia x 5 fot søyle i hjørnet ved venstre høyttaler, og en Monster Bass Trap bak høyre høyttaler. Towertrap tar da for seg peaken på 30 hz og oppover, mens Monster Bass Trap tar fra 50 hz og oppover ved høyre høyttaler.

    Men det er vel slik at en bør bruke samme konstruksjon ved begge kanaler for å få symmetri? Eller hur?

    Er det noen av dere som har kjennskap til PARC (Parametric Adaptive Room Compensation), et analogt eq system som bare tar hensyn til moder under 400hz. Høres spennende ut.

    MVH, TG
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med plassering av absorbenter bak høyttalerne (frontvegg) er det viktig å gjøre det på begge sider.
    Ellers så tror jeg det er viktig å tenke helhetlig her og ikke at den og den bassfellen skal ta det og det frekvensområdet. Det trengs flere bassfeller for å få bukt med problemene og ofte må alle hjørnene behandles.

    Jeg synes det lukter Audiolense lang vei her. Helst sammen med noen bassfeller og absorbenter på sidevegg.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Desto lavere ned i frekvens du skal absorbere jo mindre betydning vil symmetri ha. Jeg har ingen fornemmelse av "skjevhet" i bassgjengivelsen hos meg - med en stk Svanå V-6 justert på 34Hz. Den står dog i bakre høyre hjørne av rommet. Det er i hjørner at bassabsorbenter er mest effektive. Og da aller helst i hjørner av tre romflater.

    Mvh
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    toref skrev:
    Desto lavere ned i frekvens du skal absorbere jo mindre betydning vil symmetri ha. Jeg har ingen fornemmelse av "skjevhet" i bassgjengivelsen hos meg - med en stk Svanå V-6 justert på 34Hz. Den står dog i bakre høyre hjørne av rommet. Det er i hjørner at bassabsorbenter er mest effektive. Og da aller helst i hjørner av tre romflater.
    Mvh
    Symmetrin är inte det viktigaste - men placeringen är otroligt viktig! :) Precis som när man placerar högtalare och elektronik!

    Jag har en FAQ under:
    http://engelholmaudio.com/index2.htm
    ...under DOWNLOAD. Kanske kan hjälpa till!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med bassfeller i hjørnene, enten det er snakk om bredbåndsfeller eller Helmholtzer, så er ikke symmetri viktig. Men med bredbånds absorbent plassert på frontveggen i førsterefleksjonen, så er det absolutt viktig. Det gjelder også dersom man plasseres diffusorer der. I tilfellet det ble misoppfattet det jeg skrev.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.359
    Antall liker
    2.777
    Torget vurderinger
    4
    Spennende dette her ToffenGunnefsen.
    Tåler flere bilder!

    Tenker du å oppgradere Burmester elektronikken (mer effekt), eller kommer du til å kikke etter annen elektronikk?
    ARC og Wilson, som Rico har, er jo en kjent match.

    Veldig trivelig hus!
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Takk for all hjelp!

    Jeg har vært i kontakt med GIK Acoustics. De har også noen flotte produkter som kan vise til gode resultater. Veldig god service. Det samme med ASC.

    GIK anbefaler bassfelle samt å kontrollere side refleksjonene ved venstre høyttaler (i hjørnet), og en bass absorbent (Monster Trap) bak høyttaleren ved ovnen. Men først skal vi måle oppsettet på nytt, da GIK mener avstanden fra lytteposisjonen til bakveggen har vært for kort. Den bør minst være 1 meter, helst 33-38% av rommets lengde. Men det går dessverre ikke i rommet mitt. Jeg har nå justert toe in til å fungere med lytteposisjon på 1 meter fra bakveggen, og lyden ble mye mer avbalansert.

    Jeg har bestilt en XTZ Room Analyzer, så det er det bare å måle i vei. Jeg ble av GIK også anbefalt å gå inn på hometheatershack.com der det finnes en rekke nedlastingsprogrammer for tuning.

    Det blir nok platespiller før ny forsterker. Høyst sannsynlig en Basis 2200 eller en TW Acustic Raven.

    MVH, TG
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    orso skrev:
    Med bassfeller i hjørnene, enten det er snakk om bredbåndsfeller eller Helmholtzer, så er ikke symmetri viktig. Men med bredbånds absorbent plassert på frontveggen i førsterefleksjonen, så er det absolutt viktig. Det gjelder også dersom man plasseres diffusorer der. I tilfellet det ble misoppfattet det jeg skrev.
    Misforstod deg i farta. Beklager den. Her er vi hjertens enige.

    Mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Jeg har også hatt kontakt med og bestilt ting fra GIK Acoustics. De er, som du sier, flinke på kundekontakt og oppfølging, utstyret er billig og de kan i hvert fall vise til gode målinger. Forhåpentligvis får jeg greiene mine i løpet av neste uke, slik det ser ut nå.

    Det du bør være obs er at de shipper til nærmeste flyplass som har fly som kommer inn fra USA, i mitt tilfelle ble det Gardemoen. Her ble utstyret plukket opp at et shippingselskap som jeg har forholdt meg til og som tar seg av fortolling, moms og utkjøring. Det virker som de folka også er rimelig proffe å ha med å gjøre og det koster ikke all verden med utkjøring (600 eller så). Frakta er rimelig dyr (rundt 400 dollar for min del) fra GIK, men antall kolli har lite å si for totalprisen på frakt så vidt jeg skjønte på de.

    Alt i alt ble GIK det rimeligste og greieste for min del. Jeg prøvde ved et par anledninger å kontakte Acustic Tuning i Tr.heim via det "romanalyseskjemaet" de har på hjemmesia si, men jeg fikk aldri noe svar. Og uansett ble totalprisen fra GIK ikke større enn fra AT og jeg har mer tro på GIK enn på AT sine greier. :) Engelholm og Svanå har jeg også tro på, men Helmholzer blir for stort og dominerende i stua mi.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå som GIK skal begynne å selge fra England, vil også frakten gå ned. Foreløpig har de bare noen produkter derfra, men alle skal komme. Jeg har selv 2 stk. 244 og 4 stk. Tri-Traps. Skulle jeg ha gjort noe i ettertid, så ville jeg ha kjøpt de i Guilford of Maine stoff. Mine er i standard hvit og spesielt 244ene er ikke noe av å skryte utseendemsssig. Men det går også greit å kle de selv med noe pustende stoff utenpå. Tri-Trapsene er derimot værre å kle noe med siden de har plate i topp og bunn, men de synes jeg er veldig diskré plassert i hjørnene og ser helt ok ut. Effekten er svært bra. 244ene demper vesentlig mer i bassen enn mine DIY 10cm rockwool akustikk plater.

    Lurt å spesifisere nærmeste flyplass ja. Andre gang jeg bestilte, endte mine på Gardemoen og det ble et ekstra frakt gebyr til Flesland. Jeg fikk de pengene refundert av GIK Acoustics, men greit å ha dette på plass fra starten av. Det er også mulig å hente selv på flyplass, da slipper man de 600 kr i frakt.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Wilson Sophia 2 virker å være aldeles nydelige saker! Flotte å se på er de også! :D


    Her er en bildeserie fra installasjonen av ett par Maxx 3 (bare sånn...oh la la!)
    http://s22.photobucket.com/albums/b...sit/mas kw/Born of a great speaker/?start=all
    :p Hubba hubba!
    Yorke platespinner, Wadia/Metronome digital og Cello pre og amper og Transparent Opus kabling... Dette var lekre saker!!!
    Legg merke til hvor langt inn i hjørnet disse står (At de kan stå der, er jo helt utrolig!!!). Fine bilder av demping er det jo også her i denne bildeserien.

    mvh
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Imperial skrev:
    Wilson Sophia 2 virker å være aldeles nydelige saker! Flotte å se på er de også! :D


    Her er en bildeserie fra installasjonen av ett par Maxx 3 (bare sånn...oh la la!)
    http://s22.photobucket.com/albums/b...sit/mas kw/Born of a great speaker/?start=all
    :p Hubba hubba!
    Legg merke til hvor langt inn i hjørnet disse står (At de kan stå der, er jo helt utrolig!!!). Fine bilder av demping er det jo også her i denne bildeserien.

    mvh
    Läckert! :D ;D

    Men placeringen av diffusorerna på sidoväggarna är ju högst märklig! ???
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EngelholmAudio skrev:
    Men placeringen av diffusorerna på sidoväggarna är ju högst märklig! ???
    Ja. Dessuten burde man ha brukt absorbenter på så korte avstander. ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan har det gått Toffen? Kommet noe videre med plassering og akustiske tiltak?
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Takk for melding!

    Her har ikke skjedd så mye. Hove har vært gjennom litt turbulens, og det samme har det private økonomien. Men den kommer nok på fote igjen. Og da er planene klare.

    MVH, TG
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lest om noen som har testet Tube Trapsene fra ASC mot paneler fra Realtraps. De sier at Realtraps sine paneler er vesentlig mer effektive i bassen. Årsaken er muligens at et panel dekker et større arealet. GIK sine produkter er nok ikke dårligere enn Realtraps sine.
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Har troa på GIK, og prisene er også til å leve med. Satser på litt flere målinger, og skal da få mer råd fra GIK gutta. Veldig bra service. Har litt speisa oppstilling med den ene høyttaleren i et hjørne, og den andre åpen ved ovnen. Setter litt spesielle krav til demping. Særlig av venstre høyttaler som står i hjørnet (nå 90 cm fra). Men jeg har en plan om å montere en GIK tower for normalt bruk, og ytterligere traps i venstre og høyre kanal når man går inn i stereomodus.... De kan jo henges opp midlertidig når man skal finlytte. Skal få tak i måleinstrument igjen, og eksperimentere litt med lytteposisjonen også. GIK mener man bør være minimum 1 meter fra bakvegg. Under det så får man fort grums i bassen.

    MVH, TG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn