Dette er svaret jeg fikk fra kundeservice i Wimp i dag:
"Det er dessverre slik at de eldre modellene av Squeezebox ikke støtter samme
bitrate for lokal transcoding. Om Logitech kommer med en oppdatering på dette
er noe usikkert, men om det kommer vil nok vi også legge inn støtte for høyere
bitrate for de eldre modellene."
Leser så "testen" på Dinside.no, som sier følgende:
"Vi har som sagt prøvd WiMP på Squeezebox Touch og Radio. WiMP skal imidlertid også fungere på eldre Squeezeboxer (altså Classic, Duet, og Boom), men du er da nødt til å ha en PC/Mac eller NAS-disk med Squeezebox Server-programmet kjørende i bakgrunnen.
Akkurat dette synes vi er et lite minus, men forklaringen er enkel: De eldre modellene klarer nemlig ikke å takle den nye lydstreamen som plateselskapene krever for at WiMP skal få streame musikken hjem til deg. Kodingen av musikkstreamen på de eldre produktene må altså skje via Squeezebox Server."
Jeg får ikke disse to tingene til å henge sammen rent logisk, men det er mulig det bare er meg. Hvis man for samtlige pre-Touch/Radio-modeller er avhengig av å kjøre Squeezeserver på pc'en, betyr vel dette at transkodingen i så fall foregår der (som Dinside også påpeker)? Som kjent kan man jo i Squeezeserver velge om man vil gjøre transkodingen på pc eller på Squeeze-enheten. Velger man å gjøre det på pc'en, er det vel en PCM-strøm som sendes fra pc'en? I så fall; hvorfor får man ikke muligheten til å gjøre det samme med AAC-formatet hvis det er slik at hardwaren på eldre modeller ikke fikser å transkode AAC med høy bitrate? Et annet paradoks er jo hvordan min Duet fikser flac-filer på strak arm (med bitrater tidvis over 1000 kbps), mens 256 kbps AAC utgjør et problem...? Holder dog døren åpen for at dette skyldes at FLAC er et native format for Squeeze, mens AAC muligens ikke er det.
Er det noen teknisk kompetente her som klarer å skjønne hvor begrensningen egentlig ligger...? :-\