WiMP for Squeezebox

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.962
Antall liker
652
Spørs om jeg må gå over til Wimp:

World-leading peripheral device maker Logitech provides its network music player Squeezebox to the worldwide market. Aspiro Music's streaming service WiMP is from today available for users in Norway to activate from the Squeezbox website www.mysqueezebox.com (http://www.mysqueezebox.com/), and supports both Squeezebox Touch and Squeezebox Radio, as well as older models. Users can with one easy step enjoy WiMP on the wireless system, with superior sound quality and the convenient remote control.

"We believe music needs to be conveniently available everywhere. The streaming technology is one step along the way, providing easy access to millions of tracks and albums. Adding the Squeezebox to the mix is a great example that makes the experience both more accessible and portable, since the wireless device can be used anywhere in your house.”, says Per Einar Dybvik, Managing Director of Aspiro Music.

“WiMP is a perfect provider of music for users of Logitech Squeezebox. They have an almost complete database of local and international music, and combined with their editorial content this makes our platform for digital music highly improved. We believe this can be seen as a crossroad for the way people acquire music in Norway”, says Robert Jacobsen, Nordic Retail Manager for Logitech.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Tilsynelatende begrenset til en spiller :eek: Da fortsetter jeg heller med Spotify!
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvordan er lydkvaliteten på Wimp AAC versus Spotify OGG?
Er det noen som har sammenlignet dette?

Etter alle solemerker så vil flere artister trekke seg fra Spotify fremover, så det spørs om jeg ikke må over på Wimp innen kort tid.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.962
Antall liker
652
Reklamefolka i Wimp sier at 256 AAC er bedre enn 320 OGG, men det trenger man ikke tro på
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
stejorge skrev:
Etter alle solemerker så vil flere artister trekke seg fra Spotify fremover, så det spørs om jeg ikke må over på Wimp innen kort tid.
Vel både artister og kunder,- som meg.

Wimp virker interresant men skulle ønske de kjørte opp kvaliteten litt...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.962
Antall liker
652
De samme reklamefolka fabulerer også om lossless. Men det tok dem store deler av året å få på plass Squeeze...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Ser det er et par viktige begrensinger for den forrige generasjon SB'er, dvs SB2/3/classic, transporter, boom og duet.
Transkoding må foregå på serveren, og kvaliteten begrenses til 96kbps.
Tror jeg står over selv om det er gratis.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.724
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
HVor står det om disse begrensningene, og om at det er til kun en spiller?
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
De skal ha serienummeret på boksen din, så hvis ikke du har flere med det samme så...
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.724
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Det er bare for å få 2mnd gratis istedet for 1mnd gratis slik jeg forstår det.
Ellers har alle SB støtte for AAC, så jeg forstår ikke helt hvorfor man må transcode, aller minst til 96kbs.
Og 256kbs AAC vs 320kbs vorbis= I praksis et fett. Begge deler er transparent ved 256kbs+ for 99% av befolkningen.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Nå må du ikke glemme at mange her inne tilhører de resterende 1%. ;)

Transkodingen er nødvendig for å fjerne DRM fra AAC streamen, på de gamle produktene er ikke HW kraftig nok til det så derfor må det tas på serveren.
Grunnen til at det er en begrensing på 96 kbps vet jeg ikke, det virker litt merkelig. Kan bare spekulere i at det kan skyldes krav fra rettighetshaverne pga at streamen må gå ukryptert mellom server og SB.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.724
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Av de resterende 1% er det likevel ingen som hører forskjell på 320kbs vorbis/256 AAC. Rent lydmessig er det altså i teorien ingen forskjell.
Det virker som et dumt krav det med transcodingen ihvertfall..
apropos Spotify: på Sonos tror jeg lar man avspille forskjellige sanger i forskjellige rom fra samme premium-konto.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fantastisk ubrukelig til musikk da, med en begrensning på 96kbs på Transporter, Classic, Duet :-\

Vel mye bedre med Spotify, som ikke har slike ødeleggende begrensninger på Squeezebox.

Wimp går i den klassiske fellen med å gjøre produktet fullstendig ubrukelig for å tekkes platamafiaen.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg er også svært spent på denne Wimp plugginen. Synes faktisk Wimp skal ha skryt for dette. Spotify har virkelig slept føttene i forhold til alle endringer og nyutviklinger og overlatt utviklingen til private entusiaster via en usupportert tredjeparts pluggin.

Wimp har utviklet en skikkelig integrert "app" i sammarbeid med Logitech og det synes jeg er veldig positivt. Etter å ha brukt både Wimp og Spotify på pc en periode fant jeg ut at jeg endte opp med å alltid foretrekke Wimp fordi man der har masser av redaksjonelt innhold. Jeg oppdaget og hørte på mye mer ny, ukjent og spennende musikk(samt endel dritt da) takket være dette. På spotify er man avhengig av å bruke alle mulige eksterne kilder for å få nye impulser(bruker ikke facebook så om det er nyttig ifbm spotify vet jeg ikke). Typisk finner jeg meg selv sittende å stirre tomt på søkevinduet til spotify og lure på hva jeg skulle høre på(og gjerne ende opp med å høre på musikk jeg allerede eier, eller har hørt før ::))

Men, jeg lurer altså veldig på denne omtalte begrensningen i bitrate for enkelte spillere. Kan noen med en SB3/Transporter eller lignende bekrefte dette? Eneste kilden jeg har sett for dette var i en tråd på slimdevices forumet ifbm lanseringen, men det var en uttalelse uten kildehenvisning av noe slag. Lurer derfor veldig på om det er hold i dette, eller om det kun er et rykte som har spredd seg?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Antar det er denne tråden du refererer til:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82260

mherger som svarer her er med i utviklingsteamet til SBS, så det er nok pålitelig informasjon dette.

Ser det står at wimp er klar over problemstillingen og arbeider med saken, men så lenge det er DRM og plateselskap involvert så er jeg ikke særlig optimistisk med tanke på en snarlig løsning.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Dette er svaret jeg fikk fra kundeservice i Wimp i dag:

"Det er dessverre slik at de eldre modellene av Squeezebox ikke støtter samme
bitrate for lokal transcoding. Om Logitech kommer med en oppdatering på dette
er noe usikkert, men om det kommer vil nok vi også legge inn støtte for høyere
bitrate for de eldre modellene."

Leser så "testen" på Dinside.no, som sier følgende:
"Vi har som sagt prøvd WiMP på Squeezebox Touch og Radio. WiMP skal imidlertid også fungere på eldre Squeezeboxer (altså Classic, Duet, og Boom), men du er da nødt til å ha en PC/Mac eller NAS-disk med Squeezebox Server-programmet kjørende i bakgrunnen.

Akkurat dette synes vi er et lite minus, men forklaringen er enkel: De eldre modellene klarer nemlig ikke å takle den nye lydstreamen som plateselskapene krever for at WiMP skal få streame musikken hjem til deg. Kodingen av musikkstreamen på de eldre produktene må altså skje via Squeezebox Server."

Jeg får ikke disse to tingene til å henge sammen rent logisk, men det er mulig det bare er meg. Hvis man for samtlige pre-Touch/Radio-modeller er avhengig av å kjøre Squeezeserver på pc'en, betyr vel dette at transkodingen i så fall foregår der (som Dinside også påpeker)? Som kjent kan man jo i Squeezeserver velge om man vil gjøre transkodingen på pc eller på Squeeze-enheten. Velger man å gjøre det på pc'en, er det vel en PCM-strøm som sendes fra pc'en? I så fall; hvorfor får man ikke muligheten til å gjøre det samme med AAC-formatet hvis det er slik at hardwaren på eldre modeller ikke fikser å transkode AAC med høy bitrate? Et annet paradoks er jo hvordan min Duet fikser flac-filer på strak arm (med bitrater tidvis over 1000 kbps), mens 256 kbps AAC utgjør et problem...? Holder dog døren åpen for at dette skyldes at FLAC er et native format for Squeeze, mens AAC muligens ikke er det.

Er det noen teknisk kompetente her som klarer å skjønne hvor begrensningen egentlig ligger...? :-\
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.962
Antall liker
652
Da er vel også Transporter å regne som "eldre" enn Touch og Radio. Det høres ikke bra ut!
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Ok, for å klargjøre enda litt mer hva jeg egentlig spør om: Greit, eldre modeller har ikke hardware til å transkode AAC/256kbps. Dvs man må installere Wimp som en plugin i Squeezeserver, la pc'en gjøre transkodingen - og sende en PCM-strøm videre til enheten (som vel er hva Squeezeserver gjør per default hvis den blir bedt om å transkode). So far so good. Men: hvorfor er det et problem for eldre enheter å takle en 256kbps PCM-strøm transkodet av pc'en fra en AAC-fil, når man kan be Squeezeserver om å gjøre akkurat det samme med en lossless-fil (f.eks. FLAC) - med typisk 4 ganger så høy bitrate....? PCM er PCM, enten den stammer fra AAC eller FLAC, eller overser jeg noe vesentlig her...?

Eller er det rett og slett på tide og bli litt småparanoid ift om Logitech ønsker at folk hiver alle gamle modeller og kjøper Touch....? ;) I så fall tror jeg man har begått et kraftig selvskudd og feilberegnet sitt publikum. 96 kbps stinker, helt enkelt - og jeg hopper da virkelig ikke fra Spotify til Wimp hvis jeg må oppgradere hardwaren for å få det til!
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Fogs, problemet er at Wimp streamen ikke er åpen AAC, den er kryptert slik at den ikke lett skal kunne kopieres pga. krav fra plateselskapene.

De nyere SB modellene har prosessorkraft nok til å kunne håndtere dekrypteringen i selve boksen, de eldre har ikke det og det må derfor gjøres på serveren. Det igjen betyr at lydstrømmen må gå ukryptert mellom server og gammel SB. Dette tillates neppe av plateselskapene. Det ikke noe teknisk i veien for at de kunne ha benyttet full kvalitet, enten det nå var AAC eller PCM som ble streamet videre, hvis de hadde fått lov.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Barbaresco skrev:
Da er vel også Transporter å regne som "eldre" enn Touch og Radio. Det høres ikke bra ut!
Litt usikker på hvor du vil hen her, men det er jo et faktum at Transporter er en eldre modell enn Touch, og basert på en eldre hardware plattform.

Produktrekkefølgen er vel slik om jeg husker rett:
SliMP3, Squeezebox 2, Squeezebox 3/classic, Transporter, Duet, Boom, Radio, Touch.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Veggen, takk for den oppklaringen. Det eneste som da skurrer litt er jo imidlertid som følger: hva er det som hindrer meg i å koble en pc med digital inn mot coax/optisk ut på Touch/Radio, og således kopiere et digitalt, ukryptert signal den veien, hvis jeg av en eller annen mystisk grunn ville ha en lokal kopi av musikken....? Mener ikke å kverulere - og jeg kjøper forklaringen din fullt ut, men fremgangsmåten man har valgt virker rett og slett ikke voldsomt gjennomtenkt hvis det er piratkopiering man vil til livs.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Fullstendig enig. Det finnes mange måter å ta opp enn lydstrøm, det enkleste er vel å kjøre wimp på PC og plukke opp PCM lokalt fra lydkortet. Går helt fint det.

Men det er nok ikke så lett å snakke fornuft med paranoide plateselskaper og deres advokater desverre.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Nei. Tror nok dessverre du har rett i det. Ironien i det hele er jo at mye av bakgrunnen for tjenester som Wimp var nettopp å prøve og redusere piratkopieringen. Men istedet for å utnytte det og gi valuta for pengene til folk som ønsker å punge ut for tjenesten, skusler man det nok engang bort på en eller annen idiotisk begrensning for forbrukerne (har fortsatt iTunes og DRM-spetakkelet friskt i minne...). For seriøst: hvem gidder å betale 99 kr pr måned for en lydkvalitet som i beste fall duger for ketsjupsangen i en barnebursdag...? Eller å punge ut for en ny SB i ens ærend? SÅ mye er det redaksjonelle innholdet og Unit Fives samlede verker i Wimp vs Spotify tross alt ikke verdt. Og vil man først være kjeltring og stjele musikk - vel, så tusler man vel heller bort i piratbukta og laster ned lossless, ferdig tagget og med the full trimmings....? Selv en skarve advokat bør skjønne såpass. Piratvirksomhet knekker man ikke med tekniske virkemidler. De siste 10 år burde ha lært plateselskapene såpass. Nuvel. Antar at advokatlauget ikke er de hyppigste leserne av dette utmerkede forum, og velger derfor å fortsette å streame min Coltrane i utmerket 320 kbps-kvalitet fra våre naboer i øst. Sjekk ut Stardust fra 1958! Mye å lære for komprimeringsgjøkene som styrer selskapene i dag.... ;)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Den skarve advokaten skjønner nok såpass. Hun skjønner nok også hvordan hun skal gå frem for å melke mest mulig ut av sine klienter i platebransjen, så hun kommer nok til å fortsette å oppildne i kampen mot musikkundene.

Nå er nok uansett folk med gamle SB'er og kresne ører en temmelig liten del av wimps kundemasse så det spørs hvor mye innsats de kommer til å legge i det.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.962
Antall liker
652
Veggen skrev:
Barbaresco skrev:
Da er vel også Transporter å regne som "eldre" enn Touch og Radio. Det høres ikke bra ut!
Litt usikker på hvor du vil hen her, men det er jo et faktum at Transporter er en eldre modell enn Touch, og basert på en eldre hardware plattform.

Produktrekkefølgen er vel slik om jeg husker rett:
SliMP3, Squeezebox 2, Squeezebox 3/classic, Transporter, Duet, Boom, Radio, Touch.
Det jeg mente var at siden den er å regne som eldre, så vil den ikke kunne brukes med høyeste oppløsning wimp-filer, selv om den burde fortjent det, såpass påkostet DAC som den har. Men vi er vel ikke i hovedmålgruppen, nei.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg slenger meg på klagingen. Hvorfor kan jeg streame i 320kbp OGG fra Spotify med min SB3/classic uten problemer hvis dette har noe med plateselskaper å gjøre? Klarer ikke Wimp å skaffe seg samme avtaler som Spotify?

Tror Wimp/plateselskapene virkelig at folk gidder å gå omveien om en squeezebox hvis de faktisk skulle "stjele" audio streamen? Det er vel bare å bruke digital ut fra din nye Squeezebox touch eller fra pcen? ???

For en _håpløs_ begrensning, dette håper jeg Wimp får seriøst med tyn for. Dette håper jeg at alle nettavis journalistene gidder å lage en sak om, for det var definitivt ikke mulig å forstå utifra artikkelen på dinsiden.no Der snakket de om at man måtte installere wimp på server/nas for eldre modeller, men det spiller da ingen rolle. At man får gleden av lydkvalitet på linje med 128kbms mp3 (hei Napster) er derimot bare trist.

Må si det er spesielt artig og god service til logitech sine Transporter kunder som har cashet ut ca 15K for "HighEnd" spilleren sin at de begrenses til 96kbps. Det er jo rene fornærmelsen.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Veggen skrev:
Nå er nok uansett folk med gamle SB'er og kresne ører en temmelig liten del av wimps kundemasse så det spørs hvor mye innsats de kommer til å legge i det.
Tja. Tviler sterkt på at Touch/Radio utgjør mer enn max 20% av det totale antall SB solgt i Norge til nå. Dvs at Wimp i praksis har sagt fra seg 80% av de potensielle kundene eierne av ymse varianter av SB utgjør. Og da kan man jo begynne å lure på hvorfor man i det hele tatt gadd å bruke tid og penger på å utvikle en Wimp-løsning for Squeeze til å begynne med. Man trenger vel heller ikke akkurat noen flaggermushørsel for å høre at 96 kbps låter sur gymsokk....
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Godmode skrev:
Jeg slenger meg på klagingen. Hvorfor kan jeg streame i 320kbp OGG fra Spotify med min SB3/classic uten problemer hvis dette har noe med plateselskaper å gjøre? Klarer ikke Wimp å skaffe seg samme avtaler som Spotify?
Nå støtter jo ikke spotify dette heller offisielt, det som finnes er vel kun uoffisielle plugins laget av uavhengige tredjeparter.
Det skulle ikke forundre meg at det er akkurat denne problemstillingen som har hindret en offisiell spotify plugin.

Ved bruk av WaveInput plugin kan man forøvrig streame hva som helst fra pc til SB, med full PCM kvalitet, så dette kan være en alternativ løsning. Ulempen er selvfølgelig at man da må operere wimp/spotify på pc istedetfor på SB.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Godmode skrev:
Jeg slenger meg på klagingen. Hvorfor kan jeg streame i 320kbp OGG fra Spotify med min SB3/classic uten problemer hvis dette har noe med plateselskaper å gjøre? Klarer ikke Wimp å skaffe seg samme avtaler som Spotify?
Hei,
det ser ut som problemet er av rent teknisk art. Se her:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=579620#post579620
----sitat---
My understanding is:
1. Linux based players (Radio and Touch) do native decoding of the 256kbit/s stream.
2a. Older ip3k based players don't do native decoding of any AAC format at any bitrate.
2b. Transcoding for ip3k players is done by the local server using faad.
2c. faad is not capable of transcoding the 256kbit/s stream (although the native AAC decoder in the Linux players decode the 256kbit/s stream)
2d. For server transcoding using faad, a 96kbit/s stream is used.
---sitat slutt-----

Faad er åpen kildekode og Andyg hos logitech/SB sier:
"Correct. It might be possible to hack faad to support transcoding MP4, patches welcome. "

Jeg har en SB2, en boom og en duet i heimen. I går testet jeg både spotify og wimp mot min boom. Enn så lenge foretrekker jeg spotify. Dersom de får patcha opp faad finnes det en liten mulighet for at jeg konverterer. Spesielt om norske musikere gjør alvor av å hoppe av spotify-skuta.

Øyvin
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Det var jo interessant. Hvis det kun er en softwarebegrensing så øker sjansen for en løsning drastisk selvfølgelig.
Vi får se.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Vil det si at dere mener at Spotify er bedre enn Wimp lydmessig, også om man tar hensyn til hvis man kjører direkte fra PC til DAC i høyeste oppløsning på begge?

Hørte på Spotify (siste Røyksopp/Senior) 320 kbps PC/SB plug in iPhone remote app Hegel DAC Hegel forsterker Dynaudio monitorer hos Soundgarden i går, og det var iallefall meget bra!
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Høyeste bitrate mener jeg, men det blir vel høyeste oppløsning som konsekvens..
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Hei,
jeg mener AAC burde slå mp3 siden AAC er nyere (ref DAB vs DAB+ debatten). Når jeg så skulle finne en fin side å linke til for å vise forskjellen ramla jeg inn her:
http://soundexpert.org

Hvem som helst kan gå inn og stemme (blindtest). Her er en liten liste over relevante testresultater:
13.36 mp3 CBR@320.2 (Lame 3.97b2)
6.98 mp3 CBR@320.2 (Lame 3.90.3)
6.96 AAC CBR@250.3 (iTunes 7.5)
5.71 AAC CBR@257.4 (iTunes 7.1)
(høyere poengsum = bedre lyd)

Jeg har gått ut fra at de bruker konstant bitrate. Skal man tro på disse resultatene må man vel si at mp3@320 slår AAC@256? Uansett vil jeg tro at resultatet er minst like avhengig av hvor nøye de har gjort encodingen hos wimp og spotify.

Øyvin
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.724
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Spotify bruker Vorbis, som er teknisk sett den beste codec´en. Men ved bitrates 256kbs og over er de alle mer eller mindre like gode. Muligens kunne man funnet noen forskjeller ved systematisk testing, men det betyr ikke en døyt i praksis. 256 og 320kbs syns jeg er så godt som likeverdig, og neste trinn opp blir lossless. Og lossless streaming er noe som ikke skjer med det første.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Veggen skrev:
Produktrekkefølgen er vel slik om jeg husker rett:
SliMP3, Squeezebox 2, Squeezebox 3/classic, Transporter, Duet, Boom, Radio, Touch.
Du glemte den originale Slim Devices Squeezebox som ble produsert i 2 generasjoner:
SliMP3, Squeezebox (først med tegnskjerm, senere med grafisk skjerm), Squeezebox 2, Squeezebox 3/classic, Transporter, Duet, Boom, Radio, Touch.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Man skrev:
Ellers har alle SB støtte for AAC, så jeg forstår ikke helt hvorfor man må transcode, aller minst til 96kbs.
Sveriges Radio (SR) har nettradio i AAC og MP3 i 192, 96 og 32 kbps (http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632). Hvis man lagrer URLer i mysqueezebox.com, virker 192 kbps AAC på Squeezebox Touch, men ikke på Transporter, som kun vil spille SRs MP3. Jeg har opplevd det samme for andre AAC-nettradiokanaler (med lavere bitrate).

Transporter kan spille Apple Lossless fra Squeezebox Server som kjører på en datamaskin, men ikke fra Squeezebox Touch. MP3 går derimot bra fra begge kilder.

AAC-støtten er mao. bedre/mer omfattende i Squeezebox Touch enn i Transporter.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det viser vel bare hvor leit og usympatisk det er å satse på jallaformater som AAC i stedet for åpne formater som Vorbis eller FLAC. :-\
 
Topp Bunn