Diverse win 10 lisens.

S

svk

Gjest
noen som har prøvd billig lisensene på nett til 2-300?
vurderer også linux.
kjøpt med pc uten OS
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.848
Antall liker
13.340
Det er alltid en viss risk for at det ikke funker og et fungerende OS er en såpass essensiell del av en PC at jeg ikke hadde tatt sjansen - alle mine Windows-lisenser har vært offisielle OEM-lisenser. Om Linux er et alternativ avhenger relativt mye av hva du skal bruke PCen til - brukeropplevelsen er også ganske annerledes og hva man liker best varierer jo. Det er dog ingen stor kontrovers at GUI er den største store svakeheten i Linux-verdenen. Apple og MS er betydelig bedre på det.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg kjøpte en slik gråmarkedslisens til guttungen, den har funket i over et år nå. Risikoen er selvsagt at den slutter å funke, men tenker at det ikke er så farlig, win10 funker greit uten å være aktivert pluss at en ny lisens på livekort koster 130 spenn. Kan kjøpe mange av de for en fullpris pro.
 
S

svk

Gjest
skal bruke den som signalkilde til hodetelefonforsterker + enkel surfing.

har en gammel pc, mulig jeg kan føre over lisensen.
evt så får jeg prøve livekort.
men 130 kontra 2000kr er nå et veldig stort sprang
 
C

cruiser

Gjest
Til det bruket hadde jeg installert Linux. Har skjedd mye der siste året eller 2. Begynner å få noen skikkelig gode distroer nå.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.193
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, installer en Linux distro. Faktisk på endel områder enklere enn WIN.
 
S

svk

Gjest
har ubuntu på en maskin. noen bedre? linux mint?
hadde win 10 på den før.formaterte den. kan jeg bruke denne lisensen? finner ingen klistrelapp på maskinen. hvordan sjekker jeg digitale lisenser? finner den heller ikke på microsoft kontoen min.finner bare min nåværende labtop og xbox under enheter. ligger lisenser et annet sted?
 
Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.848
Antall liker
13.340
Min erfaring er at Microsoft er svært medgjørlige så lenge du mildt sannsynliggjør at du faktisk har kjøpt produktet en gang i tiden. Jeg har fått ny lisenskode over telefon av de med no questions asked. Jeg sa, som sant var, at klistremerket med koden var uleselig ved en anleding og at jeg hadde rotet bort DVD-emballasjen med koden ved en annen anledning.

Microsoft gir prinsipielt sånn passe faen i om du som privatperson har betalt for produktet eller ikke, men de har gjort det mildt vanskelig å bruke en falsk lisens. Om de ville kunne de ha gjort det mye, mye vanskeligere.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.848
Antall liker
13.340
Det er mange år siden jeg gjorde det men jeg blir overrasket om praksis har endret seg. De har jo nå i prinsippet sluttet å ta betalt for nye versjoner av Windows (dvs oppdateringene er gratis, tidligere kom nytt OS annenhvert år eller deromkring)
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
C

cruiser

Gjest
Tror ikke de bryr seg så mye om noen selger en bundle lisens på gråmarkedet heller, pengene ligger jo i økosystemet og data.. ikke i lisenser
 
S

svk

Gjest
la nett inn win10 på 6pcer på jobb.la den oppå win 7.
aktiverte seg gratis alle 6.

mulig jeg finner noen win 7 lisener på jobb som ikke er i bruk.
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
tenkte d var greit med ssd istedenfor hdd. har bestillt på komplett.no

den er 7mm tykk. istedenfor 9.5mm.
pleier det å følge adapter/shims med?

edit:

fant en adapter på jobb.
satser på at pc og ny sdd kommer imorgen.
går for win10 pro. kjøper evt lisens på livekort.
ser jeg har handlet på livekort før. gikk veldig bra sist.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn