Wolfgang Plagge

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Hei

Eg er ein av dei mange heldige som mottok samlaren frå 2L. Det var mykje flott der, og eg likte spesielt godt Plagge sin Mare med Aurora Piano Quartet. Intensiteten og det rytmiske drivet engasjerte meg. Eg er ganske fersk innan klassisk musikk, og hadde ikkje høyrd noko av han før.

Er dette verket representabelt for det han har skrive?

Har nokon konkrete anbefalingar på plater som bør sjekkast ut av Plagge?

Mvh Kjetil

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
kjetinho skrev:
Hei

Eg er ein av dei mange heldige som mottok samlaren frå 2L. Det var mykje flott der, og eg likte spesielt godt Plagge sin Mare med Aurora Piano Quartet. Intensiteten og det rytmiske drivet engasjerte meg. Eg er ganske fersk innan klassisk musikk, og hadde ikkje høyrd noko av han før.

Er dette verket representabelt for det han har skrive?

Har nokon konkrete anbefalingar på plater som bør sjekkast ut av Plagge?

Mvh Kjetil
Ja, Mare er ganske representativt for Wolfgangs musikk. Blandt mine personlige favoritter finner du ARS NOVA - the medieval inspiration med Ole Edvard Antonsen og Solveig Kringlebotn. Dersom du liker kormusikk, så er Liknarbraut å anbefale. Når høytiden nærmer seg er Julevariasjoner en kandidat. Her er en link til alle verk vi har spilt inn av Wolfgangs musikk. Notene til mye av musikken er også tilgjengelig for gratis nedlasting som PDF.

K

KindOfBlue

Gjest
Har mottatt sampler fra dere, og ble simpelthen imponert over renheten i opptakene fra 2L - en definisjon i bredde og høyde på lyden som man savner altfor ofte i andre opptak. Så om du skulle undre på om det er verdt å sende den ut, Morten, kan jeg bekrefte at jeg nå skal til å bestille musikk fra dere som ellers ikke står på listen, simpelthen for å nyte håndverket dere (og musikerne) begår.

Kunne vært interessant med en tråd her hvor du beskriver hva dere gjør i opptak/miks -- i den grad du ønsker å tipse dine konkurrenter!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
KindOfBlue skrev:
Har mottatt sampler fra dere, og ble simpelthen imponert over renheten i opptakene fra 2L - en definisjon i bredde og høyde på lyden som man savner altfor ofte i andre opptak. Så om du skulle undre på om det er verdt å sende den ut, Morten, kan jeg bekrefte at jeg nå skal til å bestille musikk fra dere som ellers ikke står på listen, simpelthen for å nyte håndverket dere (og musikerne) begår.

Kunne vært interessant med en tråd her hvor du beskriver hva dere gjør i opptak/miks -- i den grad du ønsker å tipse dine konkurrenter!
Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Vi er egentlig ikke så tilbakeholden med å fortelle hva vi gjør, for det er noen vesentlige faktorer som ikke lar seg kopiere av konkurrentene. Primært legger vi mye energi i å sørge for en ren og enkel signalgang, helt fra mikrofoner til ferdig master. "Hemmligheten" ligger i valg av innspillingslokale og i plassering av mikrofonene. Grunnplassering av mikrofoner planlegges godt (se tegning) i forhold til lokale, musikk og instrumentasjon. Når endelig avstand, høyde og forhold mellom mikrofonene skal justeres fysisk, så legger vi vitenskapen til side og jobber på "magefølelse"; musikk og lyd skal føles godt i kroppen, og det er her "hemmeligheten" ligger.

Flere bilder fra innspillingen www.lindberg.no/norsk/artikler/013.html

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Var og sjekka kva dei hadde på biblioteket og kom heim att med desse:

The Legacy

Korverket Liknarbraut

Fyrsteintrykket er at det er meir umiddelbart melodiøst enn eg hadde venta, og båe innspelingane virkar å ha god lydkvalitet med solid dynamikk.

Topp Bunn