Proffen
Hi-Fi freak
Det spørsmålet som kanskje fremfor alt gjør meg nyfiken, er følgende:Det en må huske på er at musikk i seg selv er variabel, og det gjelder innspilling på en hver cd-er også. Ingen cd-plater låter det samme, om det gjør det hjemme, da må en spørre seg selv hvorfor. Og ja all denne overdempingen forårsaker at en ikke får fram den variable delen i musikkoptaktet.
Demping i seg selv er bra å bruke om en vil høre en spesiell lydsignatur, "låst lydsignatur". Men da mister en både den variable delen i musikken og en vil fjerne lyd, uansett hvordan en måler dette. Og flere cd-er vil høres dårligere ut enn hva de egentlig er. Dette gjelder akustikkdemping også. Ett viktig ord Proffen nevner er ordet komprimering. De fleste opptak har en slags form for komprimering. Men den type komprimering jeg har hørt selv her hjemme tidligere som jeg trodde var i opptaket er absolutt ikke noe med opptaket å gjøre. Og ja, chassis er mye av årsaken til denne komprimeringen. Det er flere ting som kan lage denne komprimeringen utenom overdemping, men det vil jeg komme tilbake til senere.
Hvordan kan chassis/kabinett føre til komprimering? Tenker da på komprimering i gjengivelsen, da MPT allerede har poengtert at alle innspillinger "lider" av en eller annen form for komprimering.... Så vi snakker altså om en annen "form for komprimering".....
Tenker at for de aller fleste vil dette lett fremstå som "uforståelig" og dermed avskrives og betegnes som svada.
Men etter det jeg har hørt hos MPT, tror jeg faktisk at der er noe i det.
Men å skulle begynne på en forklaring, det tror jeg at jeg avstår fra - rett og slett fordi jeg ikke har peiling.
Håper derfor MPT kan forklare dette på en så lettfattelig måte at det blir forståelig for menig mann, gjerne med lenker til hva guru Michael Green selv (og evt andre) sier/skriver om emnet.
mvh
Proffen