WVT høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Etter en stri tørn med spon og støv kom det frem litt tørrhøste:
    The new Polish navy has glass bottom boats, to see to the old Polish navy.
    Deretter mer polish (og et røntgenbilde etter knoketesten):
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Attachment-1[1].jpeg
    2015-01-22 13.34.41.jpg

    Beklager dårlig know-how vedr. polish: Høyttalerne er kun rubbet foreløpig.
    Endelige poleringsprosesser skjer etter innbrenning og siste voicing . Auto-sol er visst for grovt får jeg opplyst fra solariet på Toten.
    Jokk har saumfart Jysk, Hansen og Dysvik, Mark & Spencer samt KaDaWe for å finne riktig dynetrekk for å dekke skapningene ved frakt og helligdager.. (og en Jerven-duk for hageselskap).
    Detaljer skal på plass: Her er terminalplate før videre behandling samt to F-cup (?) som senere skal fylles med skum av riktig densitet.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den skiva med Blaine gir kred :D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Makeløst! Veldig fint arbeid, takk for at du deler prosessen. Det hender titt og ofte at jeg er misunnelig på dere med tilgang til et snekkerverksted, så jeg tror jeg skal innynde meg hos det lokale verkstedet (som i bunn og grunn er nedlagt, eier har semi-pensjonert seg, men holder på ennå..).
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel redd for at tilgang til snekkerverksted ikke er nok her.;)
    Her snakker vi om kompetanse også, noe jokk virkelig har.

    Håvard
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette vennlige hjørnet handler om erfaringsutveksling. En DIY' er kan ta seg råd ( over tid) til å gjøre ting og realisere ideer som hadde vært helt håpløst rent kommersielt. Ikke slik å forstå at størst lommebok gir best resultat: Overskuddsmateriell, ja søppel i form av aluminium, laminater, benkeplaterester etc. kan komme til nytte. Nå er vi tross alt en gjeng individualister som hver verper frem ideer som samlet kan sopes opp til noe brukbart. Så bare stå på Tore, pensjonisten lar seg sikkert rive med når han ser sin viktigste rolle her i verden, nemlig å bidra til fremskaffe godlyd.. Erru gæærn så erru gææern som den refererte filatelisten er tilbøyelig til å kunne ha sagt.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Idag ble de siste "bitene" frest på Corinor Bøverbru. Det ble insistert på at de skulle poleres allerede nå, og ikke vente til etter voicinga. Terminalplatene er fyllt med go'lakk og kommer til å herde til over helga.
    Føtter vil bli uthulet så fort kassene er veiet og dimensjonene er på plass..
    Ahhhhh, de gærne har det godt;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Dette er et helt nytt nivå av DIY!
    Jeg er så glad for at jeg oppdaget denne tråden - skal kose meg med den i helga.
    Grattis!
    BB
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Da har vel du kanskje etpar plater å leie ut?
    Har etpar selv også som virkelig masserer de høyere og lavere toner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bunnen er nådd !!!
    Bilder viser filter-rack på bunnplate, bein som passer i kuleformen med SKF-toleranse og terminalplatene.
    I flatbygda blir det "full erection and commissioning" i løpet av helgen.

    wvt filterhus.jpg
    wvt kule.jpg
    terminalplate.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå er delefiltrene innlosjert i sine hybler, trygt I seng på skummadrasser og klammer med folie under. Gummiplugger selvsagt.
    Den skarpsynte vil se en av WVT's innerste hemligheter (se flaske)...
    Noen som tør å gjette på totalvekta til 1 stk WVT?
    8cc5292ebc16ba545bf2a7459d5c4db9[1].jpg

    1a47db800ed7ed0fe29add029a933a9b[1].jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    74 kg 😈
    Bevegelig masse pr woofer er 12,8g.
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Utrolig fint prosjekt. Veldig bra gjennomført :).
    Du viser at det er mulig å få til fint design med DIY, du har selvsagt både utstyr og kompetanse til det, men likevel...

    Det eneste negative jeg kan se her er vel min egen misunnelse. Men det kan jeg leve godt med :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker for hyggelige ord på vegne av Jokk som er eier og utførende håndverker i prosjektet.
    På vei til de første toner; her kommer pakningene i viskoelastisk folie (vist med dekkfolie) og gummiplugger på plass.
    Under terminalplaten viser hull at det er plass til vandring I treverket på +/- 7mm.
    Innerst i kabinettet ( spiss del/rygg) er ull pakket tettere og sydd inntil med nål og tråd. Så er ull og Twaron pakket løsere lengre ut.
    Foten med delefilterrack er skrudd fast til bunn av kryssfinerskjelettet slik at en eventuell vandring i treverket ikke vil få konsekvenser.
    Svar på forrige gåte: I flasken er det 60% Snake Oil og 40% Vievann. Dette for feel-goodfaktor og induksjon av endorfiner, ikke ulikt dette med kabler.
    Her er Jokk diplomatisk uenig, - alt for estetikken! Det må jeg vel respektere selv om jeg planlegger å sende en djevelutdriver til Toten...
    Ok, nok skravling, bilder fra innspurten:
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har allerede satt på kaffe'n Wankel! Skal ikke si så mye enda om lyden, men smilet er bredt og kvelden er heldigvis ung:)
     

    mikkel_sb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.02.2013
    Innlegg
    66
    Antall liker
    60
    Hadde så mange ord og tanker når eg starta på denne posten.. nå sitter eg bare målløs tilbake uten å få frem ett pip..
    Fantastisk resultat!
     

    91 Stomperud

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    31
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    24
    Jeg blir glad av se sånn entusiastisk bygge prosjekt.
    Gleder meg til slutt sluttresultatet ;) ...............
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fra saksa til oversettelse:
    First measurements done. The sound is superb and there is no cabinet sound.
    However, we discovered soon by ear and confirmed by measurementsthe following deviations due to some acoustic
    variables that can not be foreseen by calculations only:

    1) Tweeter is very close narrow to woofers: This arreangement have many advantages, but on the opposite side the woofers surface acts like a un-even baffle vibrating surface.Result is a minor overlay/peak at 1000 hz, not a big deal to straighten out by adjustments in the crossover.

    2.1) There is single port only which is vertically rectangular and located close to one woofer:
    A naked woofer will not play bass (without EQ). A tiny open baffel do not help much, a
    really big baffle and you have a perfect OB. Well, not unknow stuff at all...
    Here the port will partly act like a hole in a baffle and the pressure partly evacuates (not to be mixed up with wave lengths) from the rear of the woofer thru the port, causing a short circuit.

    2.2) The inner cabinet is merely shaped as a duct (not a box) with the port acting like a branch.
    The pressure build ups and point of pressure maximums at the different frequencies
    was not calculated (a kind of MLTL effect?)

    This caused the bass roll of to be approx 10hz higher than calculated.Searching for more information
    regarding MTM and bass reflex in small cabinets, it would appear that the port should be placed between the woofers (Like Seas Odin & Frøy, Martin J. Kings MTM-Satori, Wilson Cub and so on.) Or: Two ports of course as Madisound did advice.
    The solution here is to set up an internal divider to create approximately the same distance to the port and allow for equal pressure build up.(Why the the heck did I not have a mock-up cabinet)?

    Well this is not big issues to straighten out, just want to share the experiences.
    More to come after finishing the project.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ovenstående brysomheter ble løst i går da vi hadde arbeidsstue i Løten :)
    Rød kurve er etter justeringen.

    F- SYS-3 (3).png

    IMP (3).png

    Bump ved ca 140 hz skyldes at vi fjernet dempemateriale i bunn for tilgang til filter (søyleresonansen).
    Små ujevnhetene ved impedanspuklene skyldes forstyrrelser undertegnedes tramping under målingene...
    Filteret er nå tilsatt LCR i bassen, LR i diskanten og seriemotstand ble øket fra 1R5 til 2R7. Legger ut nytt filter senere hvis interesse.
    Og dette bildet har tippet over:
    cab.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dippen ved ca 3300hz kan tyde på at filt ved falsen på diskanten ikke er tilstrekkelig.
    Denne målte vi også når diskanten spilte alene under testen hos Tangen.
    Vi prøver derfor en flens som printes ut i 3d.
    Føttene har nå fått SD dempeputer (limpiga fralliga kuddar...)
    WVT.tweeterface.jpg
    wvt-sd.jpg
     
    D

    dustcap

    Gjest
    Kan jeg spørre, hvilken type filt er brukt rundt diskanten.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei! Hvilken type vites ei. - ble kjøpt i en flott Hobby-laden i Tyskland. Er også å få i diverse tekstil/tøy - forretninger.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er vårstemning på Kolbu, snøen smelter lokalt takket være WVT. Normalt kommer sommeren på gærne sia etter sankthansbålet.
    Luftige toner i 3d, musikere i rommet som har skapt interesse hos Åndenes makt, gode nyanser og definert stram bass. Joa, men to stk 6,5" kan ikke lage sprekker i tundraen heller.
    Subprosjektet går derfor stødig fremover:
    avb1.jpg
    avb2.jpg

    Roy + (2 x PR) + DS 8.0 pr side.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Litt av et prosjekt på sløyden! Noen bilder avferdige høyttalere enda? Venter på fortsettelsen. :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Litt av et prosjekt på sløyden! Noen bilder avferdige høyttalere enda? Venter på fortsettelsen. :)
    Takk for det SRM!:)
    Høyttalerene har vært ferdige en stund nå, og de har allerede bikket 250 timer med spilletid.- er vel et godt tegn det;).. Må få låne meg et speilreflekskamera ila påsken og ta noen bilder. Føler at bildene som blir tatt via mobilen ikke helt yter de rettferdighet, men se ikke bort ifra at det allikevel kommer noen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerene er i virkeligheten mer enn solidox-hvite og svartere enn..., mobilbilder hører ikke hjemme i high end-verden...:
    ø1.jpg
    ø2.jpg
    ø3.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Påskestille her eller hva?
    I hvertfall svirret ryktene og en viss uro seg på Skreia i dag da hugg og kalderisk romling indikerte at Skreiabanen stod foran gjenåpning. Eller er Dovrebanen lenket til sidesporet på Kolbu?
    Lokomotivet var av lokal art:
    wvt subcab.jpg

    Nå er det sendt bud på en pianostemmer (!) og påfølgende fintuning.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    He he, viktig å avslutte påsken med et brak, er det ikke..?
    Stofframmer blir nok laget & montert allerede i helgesvingen, så blir benken litt mer nøytral.
    Samlet vekt på nybenken bikker 100 kilo, så da er jeg vel medlem av "kvart -tonns-klubben"..
    Ser ikke ikke så svæært ut her jeg sitter, men lydbildet syntes jeg er ganske så flott..
    Lar de få masert seg en stund før jeg lar justervesenet komme på visit.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært å hørt på de nye kreasjonene.
    Vel. mest av alt har jeg sett på de. Jokk, heretter Øyvind, håpløst nick du har laget deg, er først og fremst en fagmann og håndverker. Han er møbelsnekker i blodet og det er først og fremst det visuelle som slår meg. Hadde jeg syslet med planer om et selvbygg og hadde hatt pengene og plassen, så hadde jeg bedt Øyvind om å lage kassene eller bafflene. Egentlig har jeg i tankene en av slukets open baffle løsninger made by Øyvind. Men det blir med tankene, har ikke plass. Men andre bør noen kjenne sin besøkelsestid, tror ikke jeg vet om noen som kan lage Sonus Faber finish på ting som Øyvind. De nye høyttalerne i Corian er intet unntak. Ekstrem finish, solid arbeid. Lekre, selv om jeg foretrekker de andre designmessig. Det er noe med trefiner og ørten lag lakk.

    Hva så med lyden. Det er lett å la seg bli blendet av finish. I kassen er det valgt Satori elementer og Seas bass. Satori har fått rave reviews DIY miljøet. Kjenner de ikke særlig godt, men har alltid fortrukket papirmembraner. Seas diskanten borger også for kvalitet. Delefilteret kjenner jeg ikke. Disse høyttalerne er det vanskelig å si noe negativt om. Det eneste kan være at de er noe slanke nedover i bassen, men det er selvsagt gjort med vilje? Ser at et subprosjekt tar form. Jeg hørte på de uten subber. For en hornmann som meg, med de fordeler og ulemper de har, så låter disse høyttalerne sivilisert. Diskanten er silkemyk og detaljert. Det hele låter oppløst og detlajert. Luftig. Et lit tilbakelent soundstage. Musikerne blir plassert bak høyttalerne. Bra bredde og dybde på scenen som tegnes opp.Papirelementer bryter opp litt annerledes enn andre membrantyper. Noen mener de kan låte litt ullent og "soft". Ikke her. Det er med andre ord lite å kritisere. Men på den andre siden så vil alle høyttalerdesign være avhengig av preferanser. Wankel og Øyvind tenker i sine baner og gjør det slik de tenker det er rett. Og det skal de ha applaus for. Mine preferanser går i en litt annen retning, men har ikke noe problem å like det jeg har hørt.

    Håvard

    PS! Gleder meg til å høre med sub.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk Håvard, for besøket, den rosende praten og for omtalen rundt wvt's.

    Har selv også stort sett de samme tankene rundt lydbildet de nye corianhøyttalerne sender ut.
    Vil nok også teste ut både klasse A og no rør, da jeg tror det vil jobbe godt i lag med denne konstruksjonen.
    Det var mer trøkk og varme med mc'ern , men syntes jammen meg at Gato'n også er en vettug allrounder :).
    Begynte med innspillingen( masering) av woofer'ne i dag, og håper på et oppegående justert anlegg innen kort tid. - Til den jobben er jeg så heldig å få hjelp fra Wankel & Tangen.. Jeg får oppgaven med å etterfylle vann og pads på kaffemaskinen.
    Du er hjertelig velkommen tilbake når systemet er på plass..
    Ja, jo, skal få meg et annet nick snart.- må bare tenke ut et først...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for omtalen Haavard ;)
    Satori med papyrus-membran er et funn både mht pris og lyd. Å stramme til bassbildet vil (her) kunne gå litt på bekostning av definisjonen.
    Etter at Tangen dro frem bassgitaren med påfølgende solo på en ROY-sub hersket det ingen tvil hos Øyvind:
    Man kommer ikke utenom areal når det skal dypdykkes i akustikkbildet og subber ble det !
    Egentlig har jeg liten lyst til å designe for andre: Da jeg lagde familiemiddag sist (høyrygg med div urter) synes alle det var godt, bortsett fra pensjonistene som grep etter saltbøssa. Slik er det med høyttalerbygg også.
    Men når figurer som Øyvind (abdisert Jokk) og andre talenter spør er det jo gøy å ta del i prosjektet.
    Nå skal systemet justeres som en helhet (WVT, subber & rom), alltid like spennende.

    Jeg skjønner godt dine preferanser - og kan ha forskjellige selv.
    Denne ble laget med samme Vifa elementer (ekstra magneter) som H6-klonen og lyden er frisk og fin :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn