Høyttalere xindak 6950(09) og subwoofer...forsterker mangler Pre out

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Har hatt xindak xa6950(09) en stund nå sammen med Vienna acoustics Haydn SE stativ høgtalere, men savner litt dypbass. Har en Dali sub fra før av, men den står i hjemmekinoen....dessuten har den bare low level in.

Problemet her er at xindak`en etter det jeg klarer å se, mangler pre out. Hvordan i huleste skal jeg få koblet til en eventuell sub ( har tenkt litt på xtz) dem som har high level (høgtaler inngang) har ikke høgtaler ut.. Og henter jeg ut signal fra dac via filter eller split så reguleres jo ikke sub volum i forhold til forsterker volum.

Hvordan blir det å hente ut høgtaler signal til sub, i paralell med høgtalerne fra høgtaler utgangen på forsterkeren....Blir ikke det en tyngre last å drive for forsterkeren???

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Xindaken din har ikke pre-out. Du må ha en sub med høynivå(=høyttaler)innganger. Den kobler du til høyttalerutgangene på forsterkeren. Ingen grunn til å bekymre seg om belastningen på forsterkeren. Slike høynivåinnganger har høy impedans og trekker en helt neglisjerbar signalstrøm. Helt umerkelig i praksis.

Mange mener at en slik høynivåtilkobling gir en bedre integrasjon mellom sub og fronthøyttalere - så kjør i vei.

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Ellers kan det nevnes at det er veldig lett å lage en preout på 6950, det ligger en oppskrift på avforum, og vedkommende som gjør dette rådførete seg med xindak.

Xindak 6950 og Subwoofer

http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=26269&d=1198790664
Denne er vel for den første modellen...har den med rør i forforsterker delen.Tror ikke disse er like.

Men hvis det går å kjøre høytaler signal ut til subben sammen med vanlig høgtaler tilkobling...så er jo det et alternativ, ser dem fleste som jeg har sett på slik som xtz og sunfire....har høgtaler inn. Min gamle Audio pro sub (R.I.P)...hadde høgtaler inn og ut på subben...men er ikke mange som har det nå for tiden.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har den svs suben og er strålende fornøyd, men jeg har desverre ingen erfaring med Xtz sin modell.
Tror det enkleste måten å finne forskjell er å lese seg opp på forskjellen på lukket og portet sub. Det vil iallefall kunne gi en indikasjon om ikke annet.
Jeg synes min fungerer greit til det jeg var på utkikk etter. Stram bass med litt punch uten etterslep og rumling. Den var overraskende enkel å blende inn med mine 12" fulltoner som spiller ned til ca 47hrz.

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
ønsker helst en lukket sub, xz subbene kan jo plugges, og det følger plugger med, Fordelen med svs subben er jo at det er lukket utgave som jeg håper på er litt strammere og kjappere. har fra før av en dali 12 tommer. som jeg bruker med av recieveren. så en evtuell svs eller xtz skal kun brukes til musikk.

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.420
Torget vurderinger
75
Linken er til de første modellene,ikke de med rør- så da er vel kanskje ikke det aktuelt for din modell.

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Stemmer nok det. Tror forforsterker trinnet er noe ulikt ja. Men blir mer og mer giret på SVS SB-1000 subben som er en lukket konstruksjon med høgtaler signal innn, så da skal jeg klare meg uten preouten alikevel....håper jeg.

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Da klarte jeg ikke å holde meg lenger...ble bestillt en svs sb-1000...så får vi se om den leverer i forhold til forventning.

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Låter bra med den nye subben...tester litt 24 bit flac med beck sitt siste album. Justert inn sånn havveis...skal få lånt meg en db måler og justere skikklig..og teste ut litt plasseringer. Nå står den vedsiden av venstre høgtaler som ikke er optimalt. Har lest meg litt opp på subwoofer justering...min andre sub er koblet til av reciever med målemic...så den gjør jo jobben automatisk...men på popannlegget må man gjøre jobben selv :)

Topp Bunn