xlr kabler anbefaling

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
732
Antall liker
496
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Hei , trenger et par xlr kabler ca. 7.5 meter hver mellom forforsterker og effektforsterker.

Har ikke lyst til å bruke mye penger på dette. Har sett litt på belden og canare sine hos blue jeans cables og noen andre på musikkforetning, klotz og lignende. Vil bruke max 1000/1500-

Hva er som anbefales?

Takk,
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Klotz og Mogami med Neutrik kontakter fungerer helt glimrende, løp og kjøp :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Både BJC og Klotz vil fungere finfint. Jeg heller kanskje mot BJC. Da kan du få nøyaktig den lengden du ønsker, men Klotz mikrofonkabel er sannsynligvis billigere.
 

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
265
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Kan komme med en "kundeanbefaling" her, men litt usikker på om det er stuereint? Bestilte spesifikke lengder med terminerte xlr kabler av HB52 her på sentralen, og ble veldig fornøyd med resultatet.
Kan anbefales.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
732
Antall liker
496
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Blir det ingen forskjell med 7meter av de billig klotz mot de bjc så kjøpe jeg de billigere! :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan komme med en "kundeanbefaling" her, men litt usikker på om det er stuereint? Bestilte spesifikke lengder med terminerte xlr kabler av HB52 her på sentralen, og ble veldig fornøyd med resultatet.
Kan anbefales.
Det er vel ikke noe verre å anbefale produktene til en liten, "lokal" aktør enn å gjøre det samme med produktene til større produsenter?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet. Vennligst bruk det best egende underforum når tråder opprettes. På den måten får vi et oversiktlig og ryddig forum.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.351
Antall liker
8.452
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har masse liggende av denne.
20160920_134114.jpg
20160920_134128.jpg

Det er solide Kåre.
God skjerm er det på disse, blir brukt som signalkaber der det ligger mye strømførende andre kabler.
Send PM om du ønsker noen meter.

Steinar.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
DIGITALE XLR-KABLER VS ANALOGE XLR-KABLER

Gjør det enkelt: Ha ett sett med kabler som fungerer på tvers av det analoge og digitale.

Det er fullt mulig å bruke 110 ohms AES-EBU-kabler med XLR-terminering i stedet for 75 ohms kabler.

Men motsatt vei blir det problematisk; 75 ohm havner utenfor intervallet 88-132 ohm som er angitt i AES-EBU-standarden.

Med tanke på gjenbruk synes jeg det er mer elegant å ha ett sett med kabler som fungerer til alt.

Her er lenke til Gearslutz for diskusjon om temaet:

https://www.gearslutz.com/board/so-...ime/157424-cable-question-xlr-vs-aes-ebu.html
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Kan komme med en "kundeanbefaling" her, men litt usikker på om det er stuereint? Bestilte spesifikke lengder med terminerte xlr kabler av HB52 her på sentralen, og ble veldig fornøyd med resultatet.
Kan anbefales.
Takker for den Påsan :)
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Kan komme med en "kundeanbefaling" her, men litt usikker på om det er stuereint? Bestilte spesifikke lengder med terminerte xlr kabler av HB52 her på sentralen, og ble veldig fornøyd med resultatet.
Kan anbefales.
+1. HB52 gjør en god jobb
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Hvor får du 75 ohm fra med XLR kabler??? Standard XLR kabler har uspesifisert impedans, mens AES er definert til 110 ohm.
Begge funker like godt analogt...
Sorry, min sammenblanding... Ta for øvrig titt på tallene i AES-artikkelen Twisted-pair cables for AES/EBU Digital Audio Signals, så ser hvordan impedansen spriker på de testede kablene. Men du har rett: XLR-kabler er uspesifiserte (og dermed en jungel, ikke sant?).

;-)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nordost frey 2 - veldig bra ! Ikke kostbar ift hva du får ;)
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
732
Antall liker
496
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Et par klotz xlr koste ca 5-600. Få jeg noe vesentlig bedre for 1000-1200- så kan jeg vurdere det, har ikke lyst til å bruke mer enn det.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nordost frey 2 - veldig bra ! Ikke kostbar ift hva du får ;)
Vær forsiktig med slike subtile morsomheter, for det er ikke sikkert at alle får med seg ironien din.
Trådstarter får nok bakkekontakt ganske kjapt - når han oppdager hvor mye Nordost han får kjøpt for budsjettet sitt, 1.000-1.500 kroner. Var det ikke 2 x 7,5 meter han skulle ha, forresten?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Om standard XLR spriker litt hit og dit i impedans, har det stort sett null praktisk betydning, når de brukes som forutsatt, nemlig analogt. Selv for digital AES funker mange meter utmerket, selv om de ikke er på 110 ohm spec. DMX funker forresten også med XLR....
Men når de er sagt - dersom man skal ha en kabel spesifikt for AES digital, så kjøper man selvsagt det.... hvis man ikke har annet på lur...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Om standard XLR spriker litt hit og dit i impedans, har det stort sett null praktisk betydning, når de brukes som forutsatt, nemlig analogt. Selv for digital AES funker mange meter utmerket, selv om de ikke er på 110 ohm spec. DMX funker forresten også med XLR....
Men når de er sagt - dersom man skal ha en kabel spesifikt for AES digital, så kjøper man selvsagt det.... hvis man ikke har annet på lur...
For øvrig: Jeg bruker ethernetkabel til mine strekk med AES-EBU. Null problem. Så kan man i tillegg argumentere for at kobber som er tiltenkt det digitale markedet - hvor overføringshastighet uten feil er prekært og datamangler oppfattes kjapt - sannsynligvis vil ha en høyere kvalitet (definert som mindre kabelvariasjon) enn analoge kabler.

Ethernetkabler burde vel fungere til analoge strekk også? I så fall har du verdens billigste kabelråvare av høy kvalitet, i akkurat den fargen du ønsker.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Forsåvidt enig i det, men jeg tror ikke noe på at det er bedre kobber i Cat kabler. Det er presisjonen i ledere, isolasjon og tvinning som gir konstant karakteristikk.
Forøvrig bruker jeg sammansatte Cat5 til høyttalerkabler... ikke hører jeg forskjell mot mine gamle 6kv Silverline heller...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Forsåvidt enig i det, men jeg tror ikke noe på at det er bedre kobber i Cat kabler. Det er presisjonen i ledere, isolasjon og tvinning som gir konstant karakteristikk.
Forøvrig bruker jeg sammansatte Cat5 til høyttalerkabler... ikke hører jeg forskjell mot mine gamle 6kv Silverline heller...
Poenget mitt var at ethernetkabler følger gitte spesifikasjoner. Jeg synes det er betryggende. Det gjør ikke høyttalerkabler, så der kan man i teorien få alt mellom himmel og jord. Et bilde nedenfor av helvete, for øvrig (såkalte Isoda-kabler, bildet er rappet fra en annen HFS-tråd)...

 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Et par klotz xlr koste ca 5-600. Få jeg noe vesentlig bedre for 1000-1200- så kan jeg vurdere det, har ikke lyst til å bruke mer enn det.
Du skal ikke se bort fra at noe av det du hører på så har de brukt de Klotz kablene ifbm opptaket av musikken. Være seg til mikrofonene eller studiomonitorene osv.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nordost frey 2 - veldig bra ! Ikke kostbar ift hva du får ;)
Vær forsiktig med slike subtile morsomheter, for det er ikke sikkert at alle får med seg ironien din.
Trådstarter får nok bakkekontakt ganske kjapt - når han oppdager hvor mye Nordost han får kjøpt for budsjettet sitt, 1.000-1.500 kroner. Var det ikke 2 x 7,5 meter han skulle ha, forresten?
Litt på spøk dette med tanke på at trådstarter ønsket en billig kabel. Men jeg mener faktisk at Nordost Frey og nivåene over gir mye kabel for pengene. For meg er Egon restaurant svært dyrt i forhold til hva du får, mens en dyrere Michelin-resaurant kan gi deg mye mat og smaksopplevelser for pengene.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
732
Antall liker
496
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Jeg kjøpt 2 klotz kabler for 600- og de fungere kjempe bra. Jeg tror jeg fått mye kabler for penger! :)

Min erfaring med signal kabler er at etter jeg byttet fra single ended rca ( kimber) til billig balansert så er alle støy borte, mere ro i lydbilde.

Takk til alle for innspill.
 
Topp Bunn