XLR kabler

S

stikken

Gjest
Hei!
Hva er egentlig forskjellen på en proff. XLR kabel til studio og sene bruk kontra en til bruk i Hi-fi oppsett?

Har den siste tiden samenlignet en XLR mot en relativt rimlig ubalansert signalkabel, og finner vel ut at sistnevnte er mere direkte og åpen i alle sammenhenger, mens XLRen korner til og mørkner lydbildet særlig i melomtonen.
Har noen av dere opplevelser med dette fenomen?
Vh
S
PS: Godt å være en fri mann igjen! ;D
Jfr: Personeligt under Off topic 8)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tenker du på det rent tekniske?
En "proff" XLR connector er på alle måter en bra sak. Ikke koster den stort heller. Ca 40,-.
Til HiFi og "amatør" bruk blir det ofte noe helt annet. Gull og glitter trekker prisen opp.
Som alltid med kabler er min påstand at det eneste som er viktig er lav kapasitans mellom signal og jord eller mellom signal og signal dersom det er balansert. Balansert kan virke som en bedre løsning, men mange har erfart at ubalansert er å foretrekke. Til "stage" bruk er ofte balansert med XLR et must. Hjemme i stua er det nok ikke noe egentlig behov.
 
S

stikken

Gjest
:eek:
Hei, så egentligt er det "gullet og glimmeret" som er forskjellen på en musikers og en hi-fi mann/kvinnes XLR kabler?
Glemte og si at oppsettet er balansert!
Vh
S
 
N

nb

Gjest
:eek:
Hei, så egentligt er det "gullet og glimmeret" som er forskjellen på en musikers og en hi-fi mann/kvinnes XLR kabler?
Glemte og si at oppsettet er balansert!
Vh
S
Den viktigste forskejllen er nok pris og kosmetikk, men dette er det (som du sikkert har fått med deg etter X kabeldebatter) stor uenighet om. Det kan jo være verdt å ha i bakhodet at all musikken du hører på er spillt inn med bruk av flere hundre meter XLR-kabler i den prisklassen Audiomix snakker om.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det kan jo være verdt å ha i bakhodet at all musikken du hører på er spillt inn med bruk av flere hundre meter XLR-kabler i den prisklassen Audiomix snakker om.
Det er dette jeg mener er viktig å huske på.
 
S

stikken

Gjest
Hm, så da er mørkheten i XLRen egentlig "riktig"................ ;)
Ikke lett dette med kabler og lyd, men morro er det ::)
Vh
S
 
N

nb

Gjest
Hva som skjer når du bytter mellom XLR og RCA kan sikkert avhenge av mange faktorer, basert på hvordan de forskjellige mulighetene er implementert i dingsen det er snakk om. Audiomix kan sikkert si mer om dette... at det har noe med kabelens "kvalitet" per se har jeg personelig ingen tro på.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Må huske at hvis oppsettet er fullbalansert, og ikke juksebalansert som f.eks enkelte av opera consonance sine produkter, så er det ikke kabelforskjellene du hører når du sammenligner rca med xlr, men forskjellene mellom nettopp balansert eller ubalansert drift i komponentene.
Har ikke prøvd veldig mye forskjellig xlr pga av jeg har hatt veldig lite balanserte komponenter, men på rca har jeg testet litt forskjellig. Har bla prøvd både silk og black magic med forskjellige plugger. Silk med neutrik opplever jeg som en ganske dårlig kabel. Lyden blir kjedelig, død og lite luftig. Samme kabelen med en rimelig furutech plugg var noe helt annet. Ble langt mer fres i toppen, og lyden slapp høyttalerne på en helt annen måte.
Black Magic revelation har jeg prøvd med både bullet og furutech rhodium. Bulleten er veldig bra, men litt ullen og med litt lite energi i toppen i forhold til furutech rhodium. Sistnevnte er enormt åpen i mellomtonen, men kan nok også bli noe giftig i oppsett som er litt på kanten fra før.
Forskjellene som er beskrevet som store, gjelder i kabelsammenheng og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med store forskjeller i f.eks forsterker sammenheng. Og nei, jeg kan ikke dokumentere a fucking shit.
Huff, slitsomt å prøve å overleve her på sentralen for tiden.
Godt å ha deg tilbake S-KL :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Må huske at hvis oppsettet er fullbalansert, og ikke juksebalansert som f.eks enkelte av opera consonance sine produkter, så er det ikke kabelforskjellene du hører når du sammenligner rca med xlr, men forskjellene mellom nettopp balansert eller ubalansert drift i komponentene.
...
Poenget er at det egentlig er relativt få produkter med XLR in/ut som bruker identisk kretsløp for både balansert og ubalansert signaloverføring. Mange (de fleste?) studiokomponenter (type miksebord, mic-preamper etc.) er forøvrig «juksebalansert» (dvs. at signalet konverteres til/fra balansert på ut-/inngang, og kjører ubalansert internt i apparaturet). Balanserte forsterkerkretser har primært to fordeler: 1) undertrykking av harmonisk forvregning av lik orden (dvs 2. 4. 6. etc) og 2) litt breiere dynamikk (ideltsett ca 3 dB bedre signal støyforhold og 6dB mer headroom, ved like signalnivåer). Prisen er tilnærmet dobbelt så mange komponenter og vesentlig mer komplisert layout, begge deler kan fort gjøre totalløsningen dårligere enn en tilsvarende «juksebalansert» løsning. Men som nb anfører: dette avhenger helt og holdent av de konkrete løsningene som er valgt i det aktuelle utstyret.

mvh
KJ
 
L

Lydtekniker

Gjest
(ideltsett ca 3 dB bedre signal støyforhold og 6dB mer headroom, ved like signalnivåer
Overstyringsmargin i kabel? Du skal vel pøse på ganske mye effekt før du klarer å få en kabel til å vrenge...?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Overstyringsmargin i kabel? Du skal vel pøse på ganske mye effekt før du klarer å få en kabel til å vrenge...?
For elektronikken. Dvs. allt annet likt.

mvh
KJ
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Huff, slitsomt å prøve å overleve her på sentralen for tiden.
Ikke noe problem det vel. Ta bare ikke alt og alle så fordømt høytidelig. Som været. Det går over.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Og nei, jeg kan ikke dokumentere a fucking shit.
Huff, slitsomt å prøve å overleve her på sentralen for tiden.
Det er bare å holde seg til reglene det. Feks overskriften til herværende tech-hjørnet: "Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her."
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Det er bare å holde seg til reglene det. Feks overskriften til herværende tech-hjørnet: "Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her."
Der arresterte du meg faktisk :-X Sorry, my bad. Er ikke vant til å vanke på techen ;D (Ikke har jeg noe å gjøre her med mine tech kunnskaper heller for den saks skyld ;D )
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er mer synsing enn tech her uansett, litt fra eller til vil neppe utgjøre en stor forskjell.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Det er mer synsing enn tech her uansett, litt fra eller til vil neppe utgjøre en stor forskjell.
Godt å høre :)
 
Topp Bunn